AC/DC - High Voltage (1976)

Australiƫ
Label: Atlantic

1. It's a Long Way to the Top (If You Wanna Rock 'N' Roll) (5:16)
  2. Rock 'N' Roll Singer (5:04)
  3. The Jack (5:52)
  4. Live Wire (5:50)
  5. T.N.T. (3:34)
  6. Can I Sit Next to You Girl (4:12)
  7. Little Lover (5:37)
  8. She's Got Balls (4:51)
  9. High Voltage (4:03)
avatar van wouter8
En toch blijft dit een van de beste platen van AC/DC naar mijn mening. Je hoort duidelijk de blues-invloeden (vooral 'The Jack), en eigenlijk bevalt me dat wel.

Het album begint met It's A Long Way To The Top, een erg mooi en vermakelijk nummer. De doedelzak doet het bij mij erg goed en een betere openere kun je je haast niet voorstellen. Eigenlijk is er op het hele nummer niets aan te merken, maar als ik dan toch iets moet noemen, dan maar de lengte. Het had van mij na 4 minuten wel op mogen houden eigenlijk.

Daarna Rock 'N' Roll Singer. Een van de nummers die later niet op de live-albums en de best of-albums zijn beland en daarom een beetje een buitenbeentje voor mij. Ik heb altijd het idee, misschien wel terecht, dat wanneer je die albums kent, je eigenlijk wel genoeg kent van AC/DC. Soms heb ik gelijk, vind ik, in dit geval echter niet. Het nummer vind ik zelf best goed geslaagd, nee niet geweldig, maar dat hoeft ook niet.

Dan The Jack, wederom een pareltje. Zoals ik al zei, zijn de blues-invloeden hier wel erg goed terug te vinden en eigenlijk vind ik het ook wel passen. Het nummer is natuurlijk geen muzikaal hoogstandje, maar daar gaat het bij AC/DC ook niet echt om. Het is gewoon zeer vermakelijk, evenals de tekst overigens.

Live Wire is dan samen met Little Lover misschien wel het minste nummer op de plaat. Het kan me helaas niet echt grijpen. Het past helemaal in het album-plaatje, dat zeker. Maar voor mij is het een tussendoortje waar je even doorheen moet. Hoewel de 'solo' wel erg tof is overigens.

T.N.T. is voor mij zeker een van de pareltjes op dit album. Wát een nummer is dat toch! Totaal niks op aan te merken en een nummer zoals alleen AC/DC ze kan maken. De stem van Bon Scott past perfect en het T.N.T. van, voor zover ik weet, Angus maakt het geheel nog een beetje gemener. Perfect gewoon!

Bij Can I Sit Next To You Girl lijkt het alsof de blues-gitaar weer van de muur wordt gehaald. Het rockt gewoon en ik kan me goed voorstellen dat mensen hier het Rock 'N' Roll-gevoel bij hebben (iets waar de gebroeders Young wel mee overweg konden). Het nummer is voor mij van het kaliber Rock 'N' Roll Singer. Een niet-single die toch wel erg goed is. Vooral dat gitaarloopje is echt erg goed!

Het probleem voor mij bij Little Lover is, dat het het enige nummer op de plaat is die niet bepaald bij mij blijft hangen. In tegenstelling tot de andere nummers, vind ik de stem van Bon Scott hier zelfs een beetje zeurderig klinken en op sommige momenten (vooral in het begin) moet ik denken aan de Beatles! Normaal zou dit geen bezwaar zijn. Maar met alle respect, hier vind ik het niet echt passen.

She's Got Balls is voor zover ik weet een van de eerste nummers die AC/DC ooit schreef. En ach, het is zeker geen verkeerd nummer. Het is een ode aan Scott's ex-vrouw (de relatie ging uit toen hij besloot Dave Evans op te volgen). Het is geen wereldnummer, dat zeker niet. Maar gezien het tijdstip waarop het nummer geschreven is, moet ik zeggen dat het wel erg lekker klinkt.

En ja, afsluiten met een klassieker kan natuurlijk nooit kwaad. Wát een nummer is High Voltage toch! Het rockt de pan uit en dat is ook de reden dat ik AC/DC luister. Muzikale hoogstandjes zijn het niet, maar het klinkt allemaal oh zo lekker. Zo ook dit nummer en echt, het behoort tot de groten!

Al met al kent het album zijn 'ups en downs', maar over het algemeen ben ik zeker positief. De blues-invloeden zijn hier nog duidelijk te merken, iets wat later steeds meer zal vervagen. Ik persoonlijk vind het wel jammer en zal dit album altijd als een van de besten van de band blijven zien. Het blinkt niet uit, niet vergeleken met andere bands dan. Maar moet dat? Ik denk niet dat AC/DC daar de band voor is. Het rockt gewoon lekker.

avatar van Boermetkiespijn
Albumhoes klopt niet, geloof ik. Mijne is mooier Hoe het ook zij: kicken album. Verzameld of niet, ik vind lang niet slecht om te beluisteren.

Oersterk gitaarwerk gecombineerd met de rauwe en scherpe stem van Bon Scott, fijn geheel...
Favorieten zijn "Rock 'n' Roll Singer" (heerlijke solo zit erin), "The Jack", "T.N.T." (gewoon omdat het nooit verveelt) en "High Voltage" (idem!).

Nice!