AC/DC - High Voltage (1976)

Australiƫ
Label: Atlantic

1. It's a Long Way to the Top (If You Wanna Rock 'N' Roll) (5:16)
  2. Rock 'N' Roll Singer (5:04)
  3. The Jack (5:52)
  4. Live Wire (5:50)
  5. T.N.T. (3:34)
  6. Can I Sit Next to You Girl (4:12)
  7. Little Lover (5:37)
  8. She's Got Balls (4:51)
  9. High Voltage (4:03)

2/3 zijn veel beter!!!!!
vooral The Jakc:d

1ste nummer zwak?

man, een opener van jewelste

dikke plaat , dikke 5

avatar van wouter8
En toch blijft dit een van de beste platen van AC/DC naar mijn mening. Je hoort duidelijk de blues-invloeden (vooral 'The Jack), en eigenlijk bevalt me dat wel.

Het album begint met It's A Long Way To The Top, een erg mooi en vermakelijk nummer. De doedelzak doet het bij mij erg goed en een betere openere kun je je haast niet voorstellen. Eigenlijk is er op het hele nummer niets aan te merken, maar als ik dan toch iets moet noemen, dan maar de lengte. Het had van mij na 4 minuten wel op mogen houden eigenlijk.

Daarna Rock 'N' Roll Singer. Een van de nummers die later niet op de live-albums en de best of-albums zijn beland en daarom een beetje een buitenbeentje voor mij. Ik heb altijd het idee, misschien wel terecht, dat wanneer je die albums kent, je eigenlijk wel genoeg kent van AC/DC. Soms heb ik gelijk, vind ik, in dit geval echter niet. Het nummer vind ik zelf best goed geslaagd, nee niet geweldig, maar dat hoeft ook niet.

Dan The Jack, wederom een pareltje. Zoals ik al zei, zijn de blues-invloeden hier wel erg goed terug te vinden en eigenlijk vind ik het ook wel passen. Het nummer is natuurlijk geen muzikaal hoogstandje, maar daar gaat het bij AC/DC ook niet echt om. Het is gewoon zeer vermakelijk, evenals de tekst overigens.

Live Wire is dan samen met Little Lover misschien wel het minste nummer op de plaat. Het kan me helaas niet echt grijpen. Het past helemaal in het album-plaatje, dat zeker. Maar voor mij is het een tussendoortje waar je even doorheen moet. Hoewel de 'solo' wel erg tof is overigens.

T.N.T. is voor mij zeker een van de pareltjes op dit album. Wát een nummer is dat toch! Totaal niks op aan te merken en een nummer zoals alleen AC/DC ze kan maken. De stem van Bon Scott past perfect en het T.N.T. van, voor zover ik weet, Angus maakt het geheel nog een beetje gemener. Perfect gewoon!

Bij Can I Sit Next To You Girl lijkt het alsof de blues-gitaar weer van de muur wordt gehaald. Het rockt gewoon en ik kan me goed voorstellen dat mensen hier het Rock 'N' Roll-gevoel bij hebben (iets waar de gebroeders Young wel mee overweg konden). Het nummer is voor mij van het kaliber Rock 'N' Roll Singer. Een niet-single die toch wel erg goed is. Vooral dat gitaarloopje is echt erg goed!

Het probleem voor mij bij Little Lover is, dat het het enige nummer op de plaat is die niet bepaald bij mij blijft hangen. In tegenstelling tot de andere nummers, vind ik de stem van Bon Scott hier zelfs een beetje zeurderig klinken en op sommige momenten (vooral in het begin) moet ik denken aan de Beatles! Normaal zou dit geen bezwaar zijn. Maar met alle respect, hier vind ik het niet echt passen.

She's Got Balls is voor zover ik weet een van de eerste nummers die AC/DC ooit schreef. En ach, het is zeker geen verkeerd nummer. Het is een ode aan Scott's ex-vrouw (de relatie ging uit toen hij besloot Dave Evans op te volgen). Het is geen wereldnummer, dat zeker niet. Maar gezien het tijdstip waarop het nummer geschreven is, moet ik zeggen dat het wel erg lekker klinkt.

En ja, afsluiten met een klassieker kan natuurlijk nooit kwaad. Wát een nummer is High Voltage toch! Het rockt de pan uit en dat is ook de reden dat ik AC/DC luister. Muzikale hoogstandjes zijn het niet, maar het klinkt allemaal oh zo lekker. Zo ook dit nummer en echt, het behoort tot de groten!

Al met al kent het album zijn 'ups en downs', maar over het algemeen ben ik zeker positief. De blues-invloeden zijn hier nog duidelijk te merken, iets wat later steeds meer zal vervagen. Ik persoonlijk vind het wel jammer en zal dit album altijd als een van de besten van de band blijven zien. Het blinkt niet uit, niet vergeleken met andere bands dan. Maar moet dat? Ik denk niet dat AC/DC daar de band voor is. Het rockt gewoon lekker.

Joy
ben het niet met je eens maar mooie review

ik vind geen enkel nummer zwak

avatar van orbit

Vergeleken bij Back in Black zijn teveel nummers hier zwak. punt.

Maar is Back In Black te vergelijken met dit album dan? Back In Black is een prima album, maar met ten eerste een andere zanger en ten tweede een hele andere sound. Ik vind de albums niet echt te vergelijken.

avatar van Dexter
wouter8 schreef:
Can I Sit Next To You Girl ... Een niet-single ...

Can I Sit Next to You Girl was volgens mij AC/DC's eerste single, nog met zanger Dave Evans. Dit is wel een andere versie en stukken beter dan de single.

Afgezien van het feit dat ik Live Wire een van de sterkste nummers uit het hele oeuvre van AC/DC vind, ben ik het helemaal eens met je review. Top debuutplaat!

Dexter schreef:

Ik heb het even nagezocht en je hebt gelijk. Ik meende dat Baby, Please Don't Go de eerste was. Maar dit is de eerste single, alleen was het oorspronkelijke een andere versie met Dave Evans inderdaad

ja boeie

black in black vind ik maar matig

dit is mijn eerste kennismaking met de heren en ik koester mede daarom deze plaat

Joy schreef:
1ste nummer zwak?

man, een opener van jewelste

dikke plaat , dikke 5

Mijn mening he

ja, dan nog!

avatar van kaztor
Dexter schreef:

Dat is nog een understatement. Een nogal treurig figuur, die Dave.

YouTube - Ac/Dc CAn i sit next to you girl Whit Dave Evans

waaaaaaaaaahahha

nee das verruit geen bon scott nee

avatar van kaztor
Eigenlijk een mooie link voor al die mensen die ten alle tijde menen te moeten verkondigen hoe slecht Brian Johnson wel niet is... ( )

stuart
Hij (Brian Johnson) is iig minder dan Bon Scott was ; hij schreeuwt/krijst alsof iemand hem stevig bij zijn strot pakt ......

Joy
of achterwaarts genomen door een nicht als evans

avatar van Sir Spamalot
Noem dit wat je wilt: rock 'n' roll, rock, blues rock, hardrock, wat dan ook potverdomme. Dit is een vette AC/DC plaat, een stevige achtcylinder als voorbereiding op de komende twaalfcylinders in V. Dit is meer dan dertig jaar oud, nogmaals potverdomme, en het klinkt nog altijd zo fris en onbevangen. Op vele platen hoor je van alles en nog wat, ik hoor hierop een bende jonge wolven die klaar zijn om de wereld te veroveren. Klassieker? Voor de derde keer potverdomme, natuurlijk ja!

jij snaptum

avatar van Kronos
Ik moet bij dit album mijn stem nog aanpassen. Toen ik deze site pas kende stemde ik veel lager. Drie stond toen voor goed en nu voor niet goed genoeg. Maar dat is High Voltage zeker wel.

RollingStone_
Ik vind deze CD de beste van AC/DC.
hele goede liedjes : - live wire
- the Jack
- Little Lover
Bon Scott is ook een hele goeie zanger , de beste zanger die bij AC/DC heeft gespeeld.

*****

avatar van ricardo
TheBlackKeys schreef:

Het eerste nummer vind ik erg zwak!!!!
Ik heb dit album in maar een paar seconden gekocht. En het eerste nummer is natuurlijk een perfect begin. Prachtige opener op een prima verzamelaar verder.

avatar van krosnicky
TheBlackKeys schreef:

Het eerste nummer vind ik erg zwak!!!!

wa is er mis met bon scott met doedel zak

avatar van Ampivinni
Vergeleken bij Back in Black zijn teveel nummers hier zwak. punt.

je moet sowieso dingen van een bepaalde artiest niet vergelijken met andere bepaalde dingen van een artiest...

Ik ben nooit een echte AC/DC fan geweest, natuurlijk ze hebben geniale nummers geschreven, met hard rockende solo's maar het dendert allemaal maar een beetje door.

Ook bij dit album is dat het geval, maar ik begin het wel meer te waarderen, de rauwe stem van Scott (weet ik niet zeker) is lekker maar ik ga er niet helemaal op tekeer, en dat mag wel (doe ik wel bij T.N.T., heel vet is die)

*3,5

avatar van Sir Spamalot
Nou, MiNiMacho, als dit je eerste kennismaking is met AC/DC, dan zeg ik: wacht maar tot je de volgende albums gehoord hebt, er staat je nog wat te wachten. Hier is dit een piepjonge, onervaren en onwennige groep, later kwam hun kwaliteit naar boven. AC/DC moet je niet analyseren maar ondergaan: heerlijke rock 'n' roll, een feest, essentieel. Veel luistergenot!

avatar van orbit
Ampivinni schreef:

Bij AC/DC is dat nochtans erg makkelijk hoor

avatar van Ducoz
Is dit nou een verzamelaar of een regulier album? I Dont get it!

avatar van uffing
AC/DC

Hier kun je dat nagaan.

avatar van Ducoz
uffing schreef:
AC/DC

Hier kun je dat nagaan.

Ja dat snap ik, daarom ben ik "confused" ik dacht altijd dat High Voltage een normaal album was, maar deze versie blijkbaar niet!