AC/DC - High Voltage (1976)

Australiƫ
Label: Atlantic

1. It's a Long Way to the Top (If You Wanna Rock 'N' Roll) (5:16)
  2. Rock 'N' Roll Singer (5:04)
  3. The Jack (5:52)
  4. Live Wire (5:50)
  5. T.N.T. (3:34)
  6. Can I Sit Next to You Girl (4:12)
  7. Little Lover (5:37)
  8. She's Got Balls (4:51)
  9. High Voltage (4:03)
Luchtgitaar in aanslag als je dit album opzet!

Joy
ik leerde ac/dc kennen door deze plaat

op vinyl gekocht en nog steeds klassieker

stuk voor stuk goede nummers

hoogtepunt en perfecte afsluiter

high voltage

avatar van avdj
Het intronummer vindt ik ook wel lekker, trouwens het tweede album waarop T.N.T. staat. Overigens de hoes maar eens verbeterd.

Dit album heeft me aangenaam verrast. Zeer sterke plaat zonder ook maar één slecht nummer. Uitschieters zijn toch Can I sit next to you girl en The Jack. Het nummer Rock'n Roll Singer vind ik samen met de titeltrack iets minder, maar zeker niet weg te denken.

Ik twijfel tussen 3,5 en 4 maar aangezien het een meer dan behoorlijk constant album is, gun ik het na 1 keer een krappe 4 sterren.

Eigenlijk is dit album een samevoeging van de éérste twee Autralische albums voor de Amerikaanse en Europese markt.

Hoe dan ook: Rock & Roll kreeg er wat mij betreft een paar nieuwe helden bij met dit album.

Er is geen enkel slecht nummer te vinden op dit album en zelf na 30 jaar verveelt het nog niet (en zal dat ook nooit doen)

avatar van musicboy
Ik vind dit een heerlijk album. De albums 'Let There Be Rock', 'Powerage' en 'Highway To Hell' staan dan wel bekend als hun hoogtepunt, maar ik luister op zijn minst even graag naar 'High Voltage' en 'Dirty Deeds Done Dirt Cheap'. Die eerste albums bieden volgens mij toch wel de meeste variatie. Met de nieuwe zanger houd ik ook van 'Back In Black', maar alles wat erna komt, is beduidend minder (ken wel alleen nog de albums van de jaren '80, erna volgen eventueel nieuwe hoogtepunten).
Albums zoals 'Blow Up Your Video' en 'Fly On The Wall' bieden maar 2 of 3 goede nummers. Maar dat is natuurlijk een subjectieve mening ...

Joy
mij kennismaking met dit zootje, en nog altijd een van mijn all time favorites,wat mij betrefd is deze plaat nooir meer overtroffen door later werk

thats just personal

It's a Long Way to the Top If You Wanna Rock 'N' Roll is echt zo een lekker nummer , doet me telkens denken aan Jack Black op het einde van de film "school of rock" waar ze het rifje ongeveer 5 minuten lang spelen met eigen bedachte teksten en solo's erdoorheen.

Voor de rest ook echt een steen goede plaat, maarja als je van rock houdt, hou je van ACDC..

clutch
Pjizzle schreef:
als je van rock houdt, hou je van ACDC..

avatar van Tribal Gathering
Typische 3,5 ster plaat. Ze hebben betere gemaakt maar deze is altijd lekker om te luisteren. En dan vooral naar mijn drie favoriete tracks.

Opener It's a Long Way to the Top is een nummer dat eigenlijk alleen AC/DC zou kunnen maken en toch is het geen standaard AC/DC plaat. Angus is hier lekker aan het soleren tegen een doedelzak, toch niet iets wat al te vaak voorkomt.

The Jack is een heerlijk slepende bluesrocker met een hoofdrol voor Bon Scott. Hij leeft zich zo schitterend in in het nummer dat je vanzelf vergeet dat het zinnetje She's Got the Jack wel erg veel gebruikt wordt.

De derde topper is Live Wire ; zo'n beetje het ultieme basgitaar nummer. Het is gewoonweg heerlijk hoe dat basloopje het hele nummer doorhuppelt. Geleidelijk aan komen dan de gitaren erbij en gaat het nummer naar een heerlijke climax.

De rest van de nummers is van een wat minder niveau maar slecht wordt het nooit.

clutch
dit is een van de weinige albums die ik van AC/DC heb..

heerlijk album, alleen little lover vind ik iets minder

de titeltrack is wat mij betreft het beste nummer van het album

EVANSHEWSON
musicboy schreef:

Iedere mening is per definitie subjectief, toch ,
Maar ik volg je wel in je redenering!

Geef dit vroege album graag 4 sterren !
****

The Jack en TNT zijn mijn favo's !!

Down_By_Law
Zeer goede plaat, met veel van AC/DC's beste nummers. 'It's A Long Way To The Top' en 'TNT' zijn mijn grote favorieten, maar ook de rest is van een constant hoog niveau.

avatar van ricardo
Deze ben ik nu aan het afspelen, maar wat een lekkere en ongecompliseerde (hard)rock vind ik dit toch, ik luister hier werkelijk al jaren naar, maar word altijd heel erg opgewekt en vrolijk als ik dit weer hoor. de titeltrack is voor mij het meest pakkende nummer van dit album, en zal van dit schijfje dan ook nooit genoeg krijgen, en nog vele jaren gaan koesteren.

stuart
The Jack en het titelnummer . Voor de rest een lekker album, maar ik vond het zelf nog wel wat beter/mooier worden wat betreft het werk met Bon Scott (RIP).

avatar van kaztor
Lekkere AC/DC-plaat. Nummers als She's Got Balls en Little Lover vind ik niet echt goed bij deze band passen en The Jack heb ik altijd een soort van zeiknummertje gevonden, maar de overige nummers zijn van een heerlijk, ongecompliceerd niveau zoals alleen deze band zoiets neerzet.

Het is trouwens een soort van mash-up van oude AC/DC-releases en daarom lijkt er niet echt een lijn in te zitten.

avatar van ricardo
Dit is ook een echte klassieker van AC/DC vind ik met als beste nummers de titeltrack en het nummers It's A Long Way To The Top ( If You Wanna Rock 'n' Roll). verder vind ik The Jack ook erg goed, vooral de lading die erin zit dat zijn vriendin hem steeds bedriegd, de dreigende beklemmende sfeer in dat nummer vind ik erg goed. Rock 'n' Roll Singer en T.N.T vind ik ook lekker in het gehoor liggende nummers die je lekker kunt meebrullen, want het ligt allemaal gemakkelijk in het gehoor en alles is makkelijk te onthouden vind ik.

avatar van rudiger
Vanavond meegenomen bij MM samen met de dvd`s Donington + No Bull , tja ik zit momenteel in een AC/DC roes .
Is deze schijf `n verzamel cd ?

avatar van ricardo
Hij stond eerst bij de reguliere albums, maar nu bij de verzamelaars.

ricardo schreef:
Hij stond eerst bij de reguliere albums, maar nu bij de verzamelaars.

Begrijp ik niet , brachten ze al in 1976 `n verzamelaar uit , ze waren net bezig.
Bij de reguliere albums staat ook High Voltage , alleen met een andere cover.

Joy
zeker geen verzamelaar, wel mijn persoonlijke favoriet

geen enkel zwak nummer en vooral het laatste nummer is ene prima live afsluiter

avatar van ricardo
@rudiger: Little Lover en She's Got Balls komen van de Australische versie van High Voltage af, en de rest van het Australische album T.N.T, eigenlijk wel een beetje een verzamelaar voor de europese markt volgens mij.

avatar van Dexter
Dit is de eerste Europese release van AC/DC, een verzameling van de beste nummers van hun eerste Australische albums: High Voltage en T.N.T.

Father McKenzie
rudiger schreef:
Is deze schijf `n verzamel cd ?

enjoy the club, ik zit ook in een AC/DC roes, lekker om al die oude albums terug boven te halen en te herbeluisteren, lekker vet (het meeste toch!)

avatar van rudiger
geweldig album met BS er nog bij , na 1 luisterbeurt zitten de nummers al in je hoofd vastgeroest , muziek om moeilijk bij stil te zitten .
4 strerren .

avatar van Epitaph
Toch een van de beste AC/DC Albums (top vier), zo maken ze ze tegenwoordig niet meer. It a Long Way..., Live Wire & High Voltage zijn de krenten in de pap .

haveman
Ik dacht altijd dat dit rock n roll was.

Iemand een idee hoe dat zit?

avatar van Epitaph
Deze plaat zit wel goed.

haveman schreef:
Ik dacht altijd dat dit rock n roll was.

Iemand een idee hoe dat zit?

hoe bedoel je?

dit is gewoon hardrock in de meest pure vorm

haveman
Joy schreef:

hoe bedoel je?

dit is gewoon hardrock in de meest pure vorm

Bij genre staat rock, maar mij is altijd verteld dat dit rnr was.