Ryan Adams & The Cardinals - Jacksonville City Nights (2005)

Country / Rock
Label: Lost Highway

1. A Kiss Before I Go (2:08)
  2. The End (3:47)
  3. Hard Way to Fall (4:08)
  4. Dear John (4:39)

met Norah Jones

5. The Hardest Part (2:55)
  6. Games (2:14)
  7. Silver Bullets (2:59)
  8. Peaceful Valley (2:33)
  9. September (3:45)
  10. My Heart Is Broken (2:16)
  11. Trains (4:11)
  12. Pa (3:54)
  13. Withering Heights (2:56)
  14. Don't Fail Me Now (4:28)
  15. Jeane * (2:33)
  16. Always on My Mind * (4:41)
  17. What Sin Replaces Love * (9:25)
avatar van dudehere
de opvolger van cold roses volgt snel
ik ben beniewd of hij de kwaliteit net zo hoog kan houden

avatar van ajp
ajp
Heel erg benieuwd!! Al mag hij nu wel weer eens gaan toeren!

avatar van dudehere
Vandaag voor het eerst gehoord.
Het album pakt me nog niet meteen zoals het geweldige Cold Roses dat wel deed.
Ik weet niet ik mis een beetje de mooie vondsten en melodien. Op het eerste gehoor is ie een beetje recht toe recht aan.

De muziek is nog meer country dan zijn voorganger. Sommige nummers zijn gewoon puur country. Ook staat er een duet op met Norah Jones 'Dear John'.

nummers die eruit springen: A Kiss Before I Go, The Hardest Part en September

Het is nog te vroeg voor een cijfer

Dit is mijn eerste aanraking met Ryan Adams, en het zeker geen slechte ervaring hoewel ik nog niet helemaal overtuigd ben. Een aantal hele mooie nummers, zoals The End, September en Trains. Maar de rest komt wat mij betreft nog niet boven de middelmaat uit.

Is het dan ook niet iets teveel van het goede, drie albums in 1 jaar?

avatar van dudehere
Ja dat gevoel had ik ook veel middelmaat.

Tja drie albums in een jaar, waarvan de eerste 'Cold Roses' (wat overigens een prachtige plaat was) ook nog een dubbelaar was, is misschien wel vragen om middelmatige songs.

Als kennismaking met Ryan Adams moet je meteen maar eens Heartbreaker opduikelen zijn beste werk vind ik persoonlijk.

Ik ga het zeker proberen, bedankt voor de tip.

klasse artiest iets mindere plaat maar nog altijd beter dan het gros aan andere ceedees die uitgebracht worden ..................................................

avatar van danique
Sinds vandaag heb ik hem ook, maar ik vind hem echt niet bijzonder, hoor!
Cold Roses was veel beter en deze vind ik iets teveel naar de country neigen. Country is niet slecht, maar Ryan Adams kan het natuurlijk veel beter.
Want waar is het type nummer als Sylvia Plath, en andere nummers die voornamelijk op de piano worden gespeeld?
Echt zonde, maarja, 3 albums in 1 jaar is ook iets teveel van het goede.

avatar van ajp
ajp
Jammer hoor, heel goede artiest die steeds mindere cd's opneemt. Misschien maar eens ff een paar jaar overslaan en weer gaan toeren, hopelijk doet hij dan inspiratie op die niet teruggrijpt naar zijn met Willie Nelson doorspekte jeugd.
Samen met Rock & Roll een nieuw dieptepunt in zn oeuvre.

Maar ja, blijven hopen op betere tijden!

Aap
En ja hoor, alwéér een cover van 'Always on my Mind'. (bonustrack, hier niet vermeld zie ik). Volstrekt overbodig, maar daarom dus ook wel misschien als bonus. Het album begint wel aardig, 'The End' is wel een aardig nummer, maar het zakt allemaal wel heel erg in daarna. 'Peaceful Valley' was zelfs ronduit slecht (tenenkrommend). Al met al zeer matig albumpje.

Een miskende plaat! Waar Cold Roses te veel dieptepunten kende, daar is deze plaat zeer consistent. Ik ben benieuwd naar 29.

beaster1256
de minste van de drie van 2005 , zijn trilogie , zeer matige plaat van een voor mij uniek artiest , overdaad schaadt blijkbaar

avatar van Woody
zoals al vaak gezecht er zit veel country in dit album. Maar dat is zeker geen nadeel (tenzij je daar niet van houd natuurlijk) The Cardinals geven een heerlijke ondersteuning aan de mooie zanglijnen. Naar mijn mening is dit meer een 'heel' album dan Cold roses.

avatar van dudehere
Achteraf ben ik toch wat te streng geweest voor dit album. Het is zeker niet het beste Ryan Adams album, maar zeker niet slecht.
Lekkere spontane losse pols country die, hetzij met mate en in de juiste stemming heerlijk genietbaar is.

avatar van thebestfreaks
Mee eens dudehere! En The End is geweldig! Lekker plaat, mooie nummers, niet zijn allerbeste, maar voor mij 4*

avatar van Rarara
Dit is zo'n cd waar je lang op kan teren. soms wat cliche country (the end, my heart is broken, a kiss before i go) maar parels als the hardest part, trains, dear john en silver bullets brengen de cd toch weer boven de middelmaat

EVANSHEWSON
Eén van de nog weinige hiaten in mijn Ryan-collectie, maar dat komt er wel eens van.

Gewoon toevoegen op mijn verlanglijstje hé !

beaster1256
na een tijdje wordt ie toch maar beter , vind in feite alles van ryan goed , knap artiest met het hart op de goede plaats , en beschikt over bakken talent

avatar van Wickerman
Een iets minder toegankelijk album, maar de nummers op zich zijn kwalitatief beter dan op Cold Roses. De flow is niet zo goed, maar toch een zeer sterk album van Ryan Adams die vanaf Love Is Hell tot en met 29 alleen maar sterke albums heeft neergezet.

Father McKenzie
Wickerman schreef:

En eindelijk eens een puur country-album, gewoon lekker klinkt dit van begin tot eind.
En toch zal deze eigenwijze getalenteerde artiest eens heel de wereld verbluffen met een jamais entendu, hij heeft het gewoon in zich, die jongen!

Euh.... ik vind dit net erg toegankelijk!

PS : Op 5 november wordt hij... pas 34 jaar (en wàt een oeuvre, reeds!)

Father McKenzie
BY the way: Ik vind "September" samen met "Ocotber" van U2 één van de mooiste songs over een bepaalde maand; en ja, uiteraard, Sometimes it Snows in April van een klein purperen mannetje.

(de September van Earth, Wind & Fire, een geheel ander ding, is uiteraard ook lekker!)

Wreed tof album, jammer dat ik dat NU pas heb binnengehaald, maar nu is mijn Ryan Adams collectie meteen ook complee!

avatar van Coentje
Heerlijk met dit weer.

avatar van Madjack71
Relaxed album van een productief persoon. Country voert hier de boventoon, maar wel met een twist. Dit is m.i niet een straight forward country plaat in de zin van...kom op hoed op, laarsjes aan en een spijkerbloesje.
In het begin doet zijn zang me zelfs denken aan Freddy Fender en de Texas Tornado's. Maar zijn talent en de kracht van zijn stem ligt verder als dat en hij is niet echt te vangen in een bepaalde stijl. Hij heeft een muziekaal palet waar hij uit kan kiezen. Das zijn kracht.

Dear John is een mooie ballad, waar de -nog even en ik val ervan in slaap stem- van Norah Jones prima kan vinden met Ryan Adams. Die twee mogen van mij wel meer de samenwerking opzoeken.

Af en toe komt hij met een heerlijke setting en laat hij horen dat hij fluwelen handjes kan hebben. Games is een klein meesterwerkje, waar dit album als geheel te afwisselend voor is om een meesterwerk te zijn. In bepaalde zin is een vergelijking met Neil Young wel gerechtvaardigt. Ook een artiest met de behoefte/neiging om alles uit te brengen, met daarin dalen, maar ook grote hoogtes. Ik heb het gevoel als ik hem hoor, dat hij een prima protege van die dinosaurus is. Luister maar eens naar September, wat zich zeker mag meten met de grote nummers van Dino no.1

Peaceful Valley zou zo een country nummer van Jeff Buckley kunnen zijn en laat maar weer eens horen, welke een verschillende kleuren zijn stem naar voren kan brengen. Heerlijk middenstuk ook.

Naast die prachtige ingetogen nummers, zitten ook een aantal luchtige, rechtoe rechtaan country liedjes tussen. Hard way to fall/The Hardest Part en My heart is broken om er een paar te noemen...daarna veelal weer opgevolgt door weer net iets anders...een soort van Rivella...beetje vreemd maar wel lekker. Trains heeft een prima uptempo feeling over zich en ook daar komt weer zijn flexibele stemgebruik naar voren. Het geeft juist die twist die ik in het begin aangaf...de worm in je tequila.

Dit album verdient een aantal luisterbeurten, om zo toch zijn genialiteit aan je te openbaren.
Als dit een middelmaat van hem is...dan staat mij nog heel wat leuks te wachten denk ik zo.

beaster1256
na meerdere luisterbeurten toch weer een sterk album van onze vriend ryan !

avatar van TEQUILA SUNRISE
**** sterren.
Wanneer mijn PC weer normaal doet zal ik hier 4 officiele sterren aan geven.
In mijn beleving een geweldige trilogie van Ryan Adams in 2005 waar Cold Roses er wat mij betreft bovenuit springt.
Het wordt eentonig maar dit is wederom een klasse plaat van Ryan, prachtige country nummers welke indrukwekkend door Adams vertolkt worden.
Het nummer met Norah Jones Dear John vind ik een van de hoogtepunten evenals The Hardest Part, Withering Heights & Trains.
Fraai album.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Na herbeluistering maar 1 conclusie :heerlijk album.

avatar van bertus99
De countryplaat van Ryan Adams is een redelijk goeie countryplaat maar een wat tegenvallende Ryan Adamsplaat.
Het begint leuk met de eerste drie nummers. Dear John vind ik daarna echt slaapverwekkend, hoe kan het ook anders met Norah Jones erbij.
Dan weer een paar aardige nummers, maar Peaceful Valley doet toch een beetje pijn aan mijn oren.
Naar het eind toe zakt het weg in matigheid, maar dan is daar de verrassende cover Always on my mind. En die vind ik nou weer heel erg mooi gedaan...

avatar van Wickerman
Peaceful Valley pijn aan je oren? Als er een nummer gespeeld mag worden op mijn begrafenis dan is het die wel.

avatar van bertus99
Wickerman schreef:

Het is op zich een redelijke melodie en goed gespeeld, maar die zang....vals gegil. En terwijl Ryan op de rest prima zingt, zoals op always on my mind.
Op eerdere cd's van hem komen trouwens ook van die rare uitwassen qua zang voor.
Maar iets anders: hoe is het mogelijk dat jij dit country-tussendoortje beter vindt dan het meesterwerk Cold Roses?

avatar van Wickerman
De nummers op zichzelf zijn kwalitatief zeer sterk. Het openingstrio is heerlijk. Daarna zijn alle nummers kunstwerkjes op zich. Daarentegen staat dat het album als geheel zeker niet sterker is dan Cold Roses, individueel gezien wel. Jacksonville City Nights zit vol met rauwe emotie en is ook prachtig snel opgenomen. Kijk maar eens naar de korte documentaire September, op YouTube te vinden in drie delen, en raak verliefd op de Ryan Adams van dit album.