Daughter - If You Leave (2013)

Pop / Folk

10. Shallows (6:54)
  11. Smoke * (4:37)
  12. Drift * (3:55)
avatar van Faalhaas
Ja beide acts ben ik mee bekend...

Ozric Spacefolk
Ik ben wat op youtube aan het struinen en kwam via KEPX radio op deze band terecht.
Erg mooi, maar te langdradig en indie naar mijn smaak.

Vond deze wel erg mooi gedaan. Erg breekbaar en treurig:

Daughter - "Get Lucky" (Daft Punk cover) - YouTube

Misterfool
Een verdomd sterk album. Zwoele indiepop met hier en daar wat shoegazeinvloeden. Bij de rustigere momenten doet Daughters me haast een beetje aan London Grammar denken. Beide bands die tegelijkertijd zweverig en beklemmend zijn. Spannende muziek!

Ozric Spacefolk
Mijn eerste kennismaking met de band was alweer een tijdje geleden, en toen deed ik het af als langdradig.
Maar dat was dan ook in juli, misschien moest eerst de winter (welke winter) intreden om deze plaat meer op waarde te kunnen schatten.

Ik ben altijd erg een genre-denker geweest, gewoon omdat ik dat makkelijk vind. Ieder zijn eigen hokjes natuurlijk, maar ik zou dit scharen onder de indiepop met folky inslag. Het is erg atmosferische en low-tempo. De productie is wel erg goed (gelukkig, want ik ben geen lo-fi liefhebber)...

avatar van stoepkrijt
De laatste dagen ben ik helemaal verslaafd geraakt aan Run. Dat liedje is nooit op een album verschenen, maar ik móét er gewoon wat over kwijt, dan maar even hier.

Run stamt uit de absolute beginperiode van Daughter – de eerste demo-versie dateert van 2010 – en is later ooit uitgebracht als b-kantje van de single Smother. Run is nog zo'n lieflijk en klein indiefolkliedje waar Daughter hun eerste ep's mee gevuld heeft. Ik vind het prachtig en het gitaarloopje in het refrein is echt om je vingers bij af te likken! Luister zelf maar.

avatar van jordidj1
Ok dit is nog een fijner album dan ik op voorhand had verwacht

jordidj1 schreef:
Ok dit is nog een fijner album dan ik op voorhand had verwacht
Ben je dit album gaan luisteren dor de Trui-finaleplaats van Youth? Ik vind dat nummer niet echt representatief voor het hele album. Youth is nog relatief luchtig, vooral in de originele ep-uitvoering.

avatar van jordidj1
stoepkrijt schreef:

Haha nee, voor de Witte Trui 2019 Finale Albums

avatar van stoepkrijt
Dit album had wel een nummer 1-positie kunnen gebruiken zie ik... Had ik voor kunnen zorgen, want ik vind dit een van de beste albums van het afgelopen decennium.

avatar van Film Pegasus
Het album wil nooit echt groots zijn, maar het is eens zo krachtig doordat het een consequente sound heeft. Dit is duidelijk een album en geen samenraapsel van wat nummers. Oprecht gebracht door het muzikale trio dat een zeer boeiende sfeer weet te brengen. Het nummer Youth springt er wat bovenuit, maar staat zeker niet apart. Dit album zal nog wel groeien in waardering door er meer naar te luisteren.

avatar van Faalhaas
stoepkrijt schreef:

Is idd een heerlijk nummer. Vooral die uitwaaierende gitaarpartijen ter aanvulling tillen het naar een hoger plan.