Kraftwerk - Radio-Activity (1975)

West-Duitsland

3. Radioland (5:53)
  4. Airwaves (4:53)
  5. Intermission (0:15)
  6. News (1:13)
  7. The Voice of Energy (0:54)
  8. Antenna (3:45)
  9. Radio Stars (3:38)
  10. Uranium (1:24)
  11. Transistor (2:15)
  12. Ohm Sweet Ohm (5:40)
avatar van Devoo
Vandaag voor de eerste keer in zijn volledigheid gehoord en hij gaat meteen op repeat. Wat een geniaal album! Het gebeurt niet vaak dat ik meteen stem op een album, maar hier kan ik niet anders.

Devoo schreef:

Eindelijk nog eens een onvoorwaardelijke fan van het album.
Moet je ook onthouden dat er geen "moderne" synth aan te pas kwam
bij wijze van spreken. Al die elektronische geluiden zijn gegenereerd
door de heren van Kraftwerk zelf. Musicerende radiotoestellen.

avatar van Devoo

Wat is het verschil tussen deze cover, en de cover die op de site staat afgebeeld?

avatar van dazzler
Dat is de cover van de 1991 remix CD single release.
Links op de afbeelding lees je trouwens de bewuste tracklijst.

avatar van Devoo
Oké. Vond het gewoon vreemd, aangezien Last.Fm bij mij die cover aangeeft voor het gehele album.

avatar van WeZet
Hele prettige muziek, niet voor niets een inspiratie geweest voor vele artiesten (in diverse genres). Ook hun shows en het feit dat ze alles zelf produceerden draagt daar aan bij. Electropop en techno, Kraftwerk is 1 van de grondleggers. Als ik tegenwoordig Lady Gaga hoor weet ik weer: Kraftwerk heeft een vinger in de pap!

avatar van {P1982}
Misschien wel mijn favoriete Kraftwerk-plaat.

avatar van Edwin
Naar aanleiding van berichten van Dazzler en Gerard bij The Man-Machine heb ik mij ook op het andere werk van Kraftwerk gestort. Helaas word ik ook van dit album allesbehalve vrolijk. Het klinkt allemaal deksels 'interessant' wat de 'rocket scientists' van Kraftwerk doen, maar de vage soundscapes, effecten, bleeps, echo's en vervormde vocalen leveren helaas nooit iets op dat ook maar enigszins in de buurt komt van een beklijvend liedje. Urgentie ontbreekt en de meeste nummers slepen zich in een slaapverwekkend tempo voort. Ik heb uiteraard respect voor de pionierende experimenteerlust van de heren en de thema's die ze behandelen, maar muzikaal-inhoudelijk is het allemaal zo flinterdun dat het in mijn beleving louter curiositeitswaarde heeft. 2*

Nee, geef mij maar het boeiende Dazzle Ships van OMD. Daar kunnen deze jongens nog een puntje aan zuigen, ook al is laatstgenoemde schatplichtig aan Kraftwerk.

Edwin schreef:

En Dazzle Ships gaat helemaal terug op Radio-Activity. Gek hé.

Als je liedjes wou, had je Trans Europe Express moeten proberen.
Maar zowel de technologische (The Man Machine) als de experimentele
(Radio-Activity) zijde van de band interesseren je onvoldoende.
Tja, dan schiet er niet veel meer over, vrees ik.

Geprobeerd ... en dat is bewonderenswaardig.

avatar van Edwin
dazzler schreef:
En Dazzle Ships gaat helemaal terug op Radio-Activity. Gek hé.

Nee, niet gek. Bij vlagen had ik het gevoel naar Dazzle Ships te luisteren, maar dan een mindere variant daarvan.
dazzler schreef:

Als je liedjes wou, had je Trans Europe Express moeten proberen.

Dat heb ik ook gedaan, maar ik kan niet overal tegelijk reageren.

avatar van Gerards Dream
Zoals ik al eerder bij dit album schreef, is dit album meer een hoorspel dat alle facetten van het begrip radio behandeld. Het is daardoor meer een soundtrack geworden voor een denkbeeldige film, dan een album waar iedere compositie is voorzien van een duidelijk kop en staart. Het duurde voor mij daarom ook een tijdje voordat ik het ging waarderen. Anders geformuleerd beluister dit album eens met in het achterhoofd of je naar een documentaire zit te kijken. Verder sluit ik me bij de woorden van dazzler aan dat het ik het ook tof vind dat je het tenminste hebt geprobeerd.

avatar van vork666
Als je van tevoren had gedacht dat de radio nou niet bepaald een spannend onderwerp zou zijn om een hele plaat mee te vullen, dan is dat natuurlijk buiten de heren van Kraftwerk gerekend, die van iets eenvoudigs als het nieuwsbericht een kosmische happening weten te maken en teksten schrijven die zo simpel zijn dat je je afvraagt hoe ze in godsnaam zo leuk kunnen zijn. Ook de hoes is treffend in zijn eenvoud: de voorkant is de voorkant van een radio met de naam van het album en "Kraftwerk" erop; op de achterkant is zelfs geen enkele referentie aan de band te vinden (behalve de platenmaatschappij), we zien slechts de achterkant van de radio inclusief instructies om de plaat op het juiste volume aan te sluiten.

Het intro van de eerste helft is precies datgene wat de titel belooft: harde tikjes doen het vermoeden ontstaan dat óf de platenspeler óf de plaat het begeven heeft en zorgen voor paniek, wat geluidseffecten later blijkt het echter om een geigerteller te gaan, er is niets aan de hand en we kunnen rustig weer gaan zitten. We worden getrakteerd op een lekkere dikke bas die het nummer Radioactivity inleidt, terecht een klassieker, hoewel het nummer iets te lang doorneuzelt. Ook Radioland is een erg leuk nummer, met goedgemikte effecten die 1 op 1 de tekst uitbeelden en het trippy nummer een extra dimensie meegeven.
Volgt het iets mindere Airwaves; dit te vrolijke nummer is te lang en lijdt onder een bepaalde zeikerigheid.
Kant 1 wordt afgesloten met Intermission en News; bliepjes leiden een aantal net niet verstaanbare stemmen in, die gemengd worden met nog meer bliepjes. Vage toestand, maar daarom niet minder leuk.
Kant 2 begint met een even abstracte als spannende robotstem, die verklaart de "Voice of Energy" te zijn. Hierna vertelt een stem met veel (!) echo dat hij de antenne is: het nummer wordt ondersteund door een prettige hoeveelheid bas en een bescheiden hoeveelheid synthesizerkabaal.
Het saaie Radiostars duurt dan echter weer 3 minuten te lang. Een piepgeluid blijft niet eeuwig spannend. Uranium slaagt er wel in om sfeervol te zijn: de gruizelige robotstem (compleet met Duits accent) beeldt het radioactieve mineraal in anderhalve minuut erg sfeervol uit.
De plaat wordt waardig afgesloten met de prima nummers Transistor en Ohm Sweet Ohm; het eerste is een kort beatloos stukje geinige synthesizers, het tweede is een swingend nummer zonder vocals (afgezien van het begin) dat ook zeker geen kwaad kan.

Over het algemeen een sfeervolle, leuke plaat, hoewel soms ietwat langdradig. Kraftwerk laat hier horen dat ze hun bliepjes en synthesizers beheersen, en dat ze daar een goed album mee neer kunnen zetten. Alleen Airwaves had niet gehoeven.

avatar van mk1992
@vork

wat is er mis met airwaves dan? vind ik eens van de meest tijdloze nummers van kraftwerk en verder een heerlijk nummer

avatar van vork666
Ik ben er niet zo'n fan van, hoewel dat waarschijnlijk iets persoonlijks is. Eigenlijk is het stiekem ook wel leuk, maar op de plaat vind ik het er niet goed tussen passen en vind ik het te vrolijk en ietwat nietszeggend vergeleken met de rest van het album.

avatar van mk1992
ja het is wellicht wat poppy vergeleken met andere nummers op het album, heeft persoonlijk mijn voorkeur boven de verhalende andere nummers

avatar van musiquenonstop
Mijn favoriete Kraftwerk album. Een echt geheel met de gehele groep gemaakt. (Zie Flür's biographie I Was A Robot)

Eén van de meest merkwaardigste albums die ik regelmatig draai, hangt buiten de muziek een raar, zeg maar verdrietig sfeertje omheen waar je niet precies je vinger op kan leggen.

avatar van Madjack71
Dit Radio-Activity spreekt mij meer aan als hun vorige vrucht Autobahn. Er is nog genoeg experiment drang, maar deze is naar mijn smaak meer in evenwicht t.o.v. de algehele sfeer van het album.

avatar van Devoo
Weer eens ten volle van genoten vandaag, enkel het nummer Radio Stars vind ik wat minder, voor de rest een topalbum!

avatar van heartofsoul
Raar maar waar (gezien mijn leeftijd): ik had dit album nog nooit in zijn volledigheid gehoord, en vandaag is het er eindelijk van gekomen. Hoewel ik eigenlijk meer van de rock and roll en de mooie liedjes ben, kan ik er niet omheen: dit is een fantastische luisterervaring. Heb het album vandaag al tweemaal beluisterd, en er zullen nog wel meer luisterbeurten volgen...

avatar van RogerV
Nee, na meerdere malen proberen denk ik niet dat het wat gaat worden tussen mij en dit album. Het klinkt meer als wat flarden geluid en melodie dan dat ik hier nou lekkere stukjes muziek in hoot.

avatar van cornstars
In de opmaat naar hun meesterwerk: trans-europe express

avatar van Castle
Vandaag na lange tijd weer laten draaien, wat blijft het toch een heerlijk album.
Soms zo minimaal, kneuterig en daardoor spannend en heerlijk.

avatar van Tek Stiel
In mijn herinnering was dit een sterk album maar daarnet nog eens opgezet en ik kon er echt niet van genieten... misschien niet in de juiste stemming .