Kraftwerk - Radio-Aktivität (1975)

Alternatieve titel: Radio-Activity

3. Radioland (5:53)
  4. Ätherwellen (4:53)
  5. Sendepause (0:15)
  6. Nachrichten (1:31)
  7. Die Stimme der Energie (0:54)
  8. Antenne (3:45)
  9. Radio Sterne (3:38)
  10. Uran (1:24)
  11. Transistor (2:15)
  12. Ohm Sweet Ohm (5:40)
Father McKenzie
'k zal het album nog eens met een koptelefoon goed en aandachtig en intens beluisteren, wie weet groeit mijn appreciatie dan nog wel...

avatar van Pittaman
Dat expirimentele van de vroegere radio is exact waarop het album is gebasseerd, als we de interviews met "Ralf und Florian" mogen geloven.

avatar van dazzler
Father McKenzie schreef:

That's the spirit. Je stijgt in mijn achting, zelfs al blijf je nadien bij 2,5 sterren.

Donkere en lichtelijk monotoon kraftwerk album dat toch bizar goed werk. Vooral de titelsong is geweldig.

avatar van Ataloona
Mijn oom die heeft me dit album geleend.
Alleen de nummers en ook de titels zijn in het Duits Hoort dat zo?

avatar van Gerards Dream
Van de meeste albums van Kraftwerk komen er twee versies uit. Een Engelse en een Duitse.

avatar van Ataloona
Sh*t heb ik weer de Duitse

avatar van Arrie
Op mijn pindakaas-versie wordt zowel in het Engels als in het Duits gezongen. Wat is dat dan voor versie?

avatar van Ataloona
Weet ik niet er zitten bij mij 2 engelse (3 en 11) voor de rest is het Duits.
en nummer 12 is in engels en duits hetzelfde(de titel dan)

avatar van Arrie
Ik heb het over de zang. Of had jij het echt puur over de titels alleen, en niet over de zang?

Ik had het over bijde.
alleen nummer 3 en 11 worden op mijn versie in engels gezongen.
En de titel is ook van die 2 in Engels

avatar van ChrisX
de "Der Katalog" box aangeschaft en dit is een album dat ik om een of andere reden nog nooit had gehoord en wat me opvalt is dat het album echt een eenheid vormt. Terecht werd het al een soort van hoorspel genoemd en daar zit wel wat in.

Voor wat betreft de tweetaligheid: volgens mij is dit naast Tour De France het enige album waarvan maar 1 versie bestaat hoewel ze dus wel in 2 titel-varianten zijn uitgebracht (Radio-Activity / Radio-Aktivität) is de inhoud exact hetzelfde.

Lukk0
Ik heb inderdaad ook een versie met een Engelstalige titel (Radio-Activity dus), maar er wordt weldegelijk in het Engels en Duits gezongen. Zal dus wel normaal zijn.

Over het album: zoals D-ark ook al zei, lichtelijk monotoom, maar wel goed en bij momenten (titelnummer, Airwaves) zelfs redelijk geniaal. Ik ga deze zeker vaker beluisteren en ook de rest er eens bijhalen, want dit lijkt me iets dat ik toch wel erg goed ga vinden.

avatar van dazzler
Eigenlijk moet je hier naar luisteren met het volgende in gedachten.
We zijn 1975 en synthesizers in de moderne zin van het woord bestaan niet.

Kraftwerk maakt al die geluiden door radio's en elektronische
constructies (zelf bedacht en ontworpen) geluid te laten genereren.

Radio's die, door ze te stimuleren en manipuleren,
zelf actief geluidsbron worden ... voorwaar radio-activity ...

Met die gedachte in mind, openbaart het album niet alleen
zijn muzikale kracht, maar ook zijn muziekhistorische genialiteit.

avatar van Pittaman
Kleine hint: waag je niet aan de nieuwe geremasterde versie en koop de originele versie (die met de cover zoals hier afgebeeld).

avatar van wizard
Pittaman schreef:

Ah, dan zit ik dus goed. Vooral omdat ik mijn exemplaar heb gekocht voordat de remaster op de markt kwam, maar dat terzijde.

Maar zou je de hint een klein beetje toe kunnen lichten: wat is er mis met de remaster? Dingen opnieuw ingespeeld? Te veel compressie? Verlos mij uit mijn onwetendheid

avatar van Pittaman
Te veel compressie naar mijn gevoel => je hoort ze overduidelijk.

Als je de originele intro van radioactivity kent weet je dat het een heerlijk moment is wanneer na de aanloop naar de drums uiteindelijk de bassdrum erbij komt. Je kent ook de ruis en het slepende geluid die ze maken op hun elektische drum (zie de clip).

Dat heerlijke effect gaat verloren in de nieuwe geremasterde versie me dunkt.

Iets verder, bij antenna, is het veerkrachtige geluid (ik noem dat zo, ik zou het anders niet weten) wat stiller geworden en maakt het dus minder indruk.

Eigenlijk is radioactivity geen album dat baat heeft bij een moderne mastering denk ik.

Maar natuurlijk is dat enkel mijn mening en kan je ook beide albums kopen en zelf vergelijken. Maar als ik eens lekker radioactity wil luisteren is het de oude versie, ik word kwaad van de remaster.

(het is niet zo bij alle albums van der katalog trouwens).

avatar van Pittaman
De originele versie zou trouwens "discontinued" zijn lees ik op wikipedia... dus als je hem kunt kopen, niet aarzelen! De nieuwe versie kan je altijd later nog kopen.

Dit album is de laatste tijd toch wel een beetje uitgegroeid tot mijn favoriete Kraftwerk-album. Echt een hele fijne luistertrip, vol nostalgie/melancholie. Kan me voorstellen dat het een vreemde bak geluid is als je op zoekt bent naar liedjes met een kop en een staart, maar ik geniet er steeds meer van.

Trouwens wel fijn om te lezen dat sommigen hier ook zo kunnen genieten van deze muziek.

avatar van mk1992
het is een album dat luistertijd vergt, zal ik zeker eens doen

Wat zal je zeker eens doen?

avatar van wizard
Luistertijd vergen, als ik dat zo lees.

Los daarvan geloof ik dat ik dit album ook maar weer eens moet draaien. Het is alleen niet echt een cd die je even opzet als je aan het werk bent. Meer eentje om goed naar te luisteren en er bijna niks naast doen. Kortom, voor mij is het vooral een plaat voor op de late avond.

avatar van mk1992
wizard schreef:
Luistertijd vergen, als ik dat zo lees.

inderdaad. nu nog zo'n moment zien te vinden

avatar van SanderBash
Even een vraagje: het maakt dus niet uit of je de versie met engelse titel (10-15 EUR) of de duitse (60 EUR !) koopt, want op beide staan engelse en duitse nummers.

avatar van Oryza
Idd, op Radio-Activity verschillen enkel de titels, maar niet de songs. De nummers op Radio-Activity zijn grotendeels in het Duits gezongen, al komt er ook wel eens een Engels zinnetje aan te pas.

Pittaman schreef:

Jammer, want die moderne cover vind ik echt supergaaf, en zou leuk staan bij naast de cover van mijn 'Doppelalbum' (dat 'Autobahn'-logo)
Maar uiteindelijk gaat het dus om de muziek;

ik heb de LP Radio-Activity besteld, nu maar afwachten welke versie het zal blijken te zijn...

avatar van Pittaman
De moderne cover is nog iets anders hé. Die vind je niet op de remaster terug natuurlijk.

Lukk0
Wel op het kartonnen hoesje dat om het doosje heen zit. Die hoes is echt geniaal en dé reden waarom ik toen de remaster meegenomen heb. Toen wist ik nog niet dat het geluid minder zou zijn, maar ik heb even geluisterd en ik kan niet ontdekken wat er minder aan is. Zal wel aan mijn fantastische apparatuur hier liggen

avatar van Arrie
Geniaal? Vind hem niet echt bijzonder. Ik heb hem deze week ook gekocht en las achteraf over dat de remaster slechter geluid heeft (zou hebben, zo je wil), maar ik heb gelukkig niet de remaster gekocht.

avatar van Gyzzz
Ik vind die hoes van de remaster ook erg mooi hoor, zij het met een volledig andere lading dan het originele artwork. Hij beeldt goed het elementaire uit dat deze plaat karakteriseert. De fascinatie die groeit vanuit de eenvoud, iets wat bij Kraftwerk ook live sterk zijn uitwerking heeft.