Kraftwerk - The Man-Machine (1978)

West-Duitsland
Electronic
Label: Capitol

1. The Robots (6:12)
  2. Spacelab (5:55)
  3. Metropolis (6:02)
  4. The Model (3:42)
  5. Neon Lights (8:55)
  6. The Man-Machine (5:28)
avatar van RogerV
M.i. de beste van Kraftwerk. Een mooie volle sound en alle nummers zijn zeer pakkend en zitten vol emotie. Eigenlijk is ieder nummer op deze cd zo ongeveer een klassieker. In het Evoluon speelden ze ook alle tracks van dit album.

We are the Robots en The Man machine zijn wel de dragende tracks van dit album. En The Model is een vreemde eend in de bijt in het oeuvre. En dan is er nog het hypnotiserende Neon lights dat lijkt alsof Daft punk in de jaren 70 al bestond. En Metopolis en Spacelab zijn gewoon heerlijke melodieuze track.

Wat mij betreft is dit ook het album dat het best overeind is gebleven met de tand des tijds. EIgenlijk zou je niet zeggen dat dit uit 1978 stamt.

IJsbergsla
RogerV schreef:

Helemaal mee eens, ongekend hoe fris en eigentijds dit album klinkt.
35 jaar na dato.

WPE
Ik ben het eens met niels94. Grappige muziek

Misterfool
Ik denk dat je kraftwerk enorm te kort doet met enkel het predicaat grappig. Ja, de heren waren niet vies van een beetje humor, maar de plaat gaat zo veel dieper dan dat. Heerlijke sfeervolle elektronische muziek. Een stuk puntiger dan de meeste EM uit die tijd! Een inspiratiebron voor een hele generatie muzikanten; voor veel synthpopartiesten was dit, samen met Trans European Express, dé muzikale bijbel.

buizen
Weer zo'n thunderbirdsachtige hoes, maar dit terzijde. Kraftwerk, daar moet je echt zin aan hebben om het op te zetten. Eigenlijk zijn al hun albums steengoed maar nogmaals je moet wel het juiste moment en situatie en de mindset hebben om er van te kunnen genieten. Als het niet uitkomt kan het knap irriteren, althans dat is mijn ervaring. Een bizarre band.

avatar van Stijn_Slayer
Interessante plaat van Kraftwerk, die meer richting synthpop gaat. Kraftwerk sluit goed aan bij wat er in die tijd gepubliceerd werd (film, wetenschap, literatuur) over de invloed van computers, cyborgs, etc. Overigens zonder prekerige standpunten en soms met een komische noot.

Herken desondanks het standpunt van buizen wel een beetje. Heb Kraftwerk echt hoog zitten, maar ik moet het niet iedere dag horen. Dit album wordt op een gegeven moment ook net iets te veel van hetzelfde, maar de 4* hebben ze dan al binnen.

Toch wel mijn favoriete studio plaat van Kraftwerk, Computer World komt wel in de buurt.
Robots en the Model blijven super, mijn favo's zijn echter Metropolis en Man Machine.
Ironisch dat ik Kraftwerk toen ook fantastisch vond (1e kennismaking) en via It's Alive van de Ramones de punk/wave kant op ging.

Weer alles aan het luisteren om te bepalen voor welk concert ik kaartjes wil halen in Paradiso (wordt lastig natuurlijk om uberhaupt een kaartje te krijgen voor 1 van de 8 gigs)

avatar van T.O.
Iconische plaat, ik heb hem de laatste tijd voor het eerst een aantal keer goed van begin tot eind gedraaid. Kende alleen de singles en wat flarden hier en daar.

Afgezien van het kenmerkende geluid zijn dit gewoon knap gemaakte liedjes. Het concept van het album maakt het allemaal af. Die robotromantiek is volgens mij van grote invloed geweest op Daft Punk en Air.

Opvallend vind ik de Moroder-achtige synths met die arpeggio's die je regelmatig hoort. Vraag me af wie nou eerder was daarmee.

avatar van RogerV
De lijn van dit album is inderdaad direct door te trekken naar Discovery van Daft Punk.

Een van de andere kringloop gelukjes die ik tegenkwam!

Dit album vind ik van begin tot eind erg lekker! Ik lees het hierboven ook al, maar Daft Punk is ook wat bij mij naar voren kwam bij het beluisteren van deze muziek!

avatar van spoiler
Wij hebben hier een kringloop met alleen maar baggerplaten in de bakken. Mooie dingen zoals Kraftwerk nog nooit tegen gekomen.

spoiler schreef:

Veelal kom ik ook niet meer dan James Last en alle 13 goed tegen. Vandaag had ik geluk, want behalve 3 Kraftwerk platen, scoorde ik ook Beatles, Bowie, Pink Floyd, Genesis, Gabriel, Lennon, White stripes en Tom Waits. Op het juiste tijdstip op de juiste plaats denk ik

avatar van spoiler
lennon schreef:

Lucky man!! Mooie schijfjes allemaal!!

avatar van Alicia
Ik kleur lekker bij deze hoezzz! Ouwe gouwe en het klinkt ook allemaal nog steeds erg lekker!

avatar van frolunda
Klinkt nog opvallend fris gezien zijn leeftijd en ook helemaal niet gedateerd,iets wat ik met Autobahn toch wel een beetje heb.
Verder valt me op dat Metropolis nogal wat raakvlakken heeft Visage's Fade to grey dat een aantal jaren later uitkwam.
Blijft een goed en invloedrijk album.

avatar van Stickman10
Om Kraftwerk nou de pioniers te noemen van de elektronische muziek gaat mij te ver, die eer gaat voor mij naar enkele medewerkers van de ´BBC Radiophonic Workshop´, neem bijvoorbeeld Daphne Oram en Delia Derbyshire. Waar ik Kraftwerk wel krediet voor geef is dat zij het grote publiek er bekent mee hebben gemaakt. Dit album blijft wel een klassieker, vooral the Robots!!!

avatar van Slowgaze
Stickman10 schreef:

Wie zegt dat dan? Leo Blokhuis zeker?

avatar van Stickman10
Leo Blokhuis vind ik een flapdrol, dus nee daar luister ik niet naar. Heb je de rest van mijn bericht wel gelezen Slowgaze? Heel veel mensen beschouwen kraftwerk als pioniers. Als je naar artiesten uit de BBC Radiophonic Workshop luistert, vind ik hen de echte pioniers.

avatar van PUbu
Klassieker. Vele draaiuren bij mij gemaakt toendertijd. Ik vond Kraftwerk toegankelijker dan bv Eno. En bepaalde stukken zijn zelfs dansbaar te noemen. Alhoewel alles dansbaar is natuurlijk. Lol. Mijn generatie was van Saterday Night Fever. Ik van bv Kraftwerk. Lol

avatar van The Eggman
Voor de verandering heeft hier iemand gezegend met goede muzieksmaak z'n platen ingeleverd. Je moet het maar net treffen. Gouden graal collectors moment in optima forma.

avatar van Funky Bookie
Ik was nieuwsgierig naar Kraftwerk, dus deze maar eens opgepikt. Uiteindelijk vind ik het allemaal toch wat te klinisch. Vooral Neon Lights duurt mij veel te lang. The Robots en The Model vind ik nog wel OK. Niet helemaal mijn cup of tea, maar echt slecht is het ook niet.