Kraftwerk - The Man·Machine (1978)

Alternatieve titel: The Man-Machine

2. Spacelab (5:55)
  3. Metropolis (6:02)
  4. The Model (3:42)
  5. Neon Lights (8:55)
  6. The Man·Machine (5:28)
avatar van Pittaman
Als dit album je niet ligt kan het goed zijn dat minimum-maximum je meer gaat liggen denk ik. Of is dat niet zo?

koerok koerok koerok toch

u praat als een koe die een rok aan heeft

Royksopp komt nog nie aan de enkels van de meest legendarisch elektrogroep namelijk KRAFTWERK.

trance, dance, techno, .... = uitgevonden door KRAFTWERK jaja

niet vergeten dat kraftwerk begin 1970 begon met wat nu vele vertakkingen zijn in de hedendaags muziek. wie geen respect heeft voor het FENOMEEN KRAFTWERK is muziekliefhebber niet waardig

dus koe rok, jij aanvaard geen grootmeester in de muziek

misschien jaloezie

KRAFTWERK = NIET GEDATEERDE MUZIEK

KRAFTWERK = RESPECT

avatar van gemaster
Hou op zeg. Als hij dit gedateerd vindt, dan mag hij dat vinden. Ik vind het zelf ook erg gedateerd, maar dan wel prettig gedateerd.

Kevin-Raphaëll schreef:
In welk opzicht, noem eens een criterium.

jaja, depeche mode, air, zelfs daft punk, vele dj's en zelfs Kruder & Dorfmeister ( who the fuck is Kruder & Dorfmeister) zijn allemaal studentjes van de grote leermeester kraftwerk.
Mozart was ook ooit iemands student, en ook Maradonna zal het voetballen geleerd hebben van iemand die minder goed was dan hij (per definitie, want hij is officieel de beste voetballer ooit).

trance, dance, techno, .... = uitgevonden door KRAFTWERK jaja
Jah und?

Je hebt duidelijk niet goed gelezen, want ik heb wel degelijk respect voor Kraftwerk en erken hun pioniersrol. Ik kan er alleen niet naar luisteren, omdat ik het niet mooi vind.

dus koe rok, jij aanvaard geen grootmeester in de muziek
Je moet het trouwens niet overdrijven. Er moet altijd één de eerste zijn. Electronische muziek was er toch wel gekomen, ook zonder Kraftwerk. Geldt trouwens ook voor E=MC2, die was er ook wel gekomen zonder Einstein (iets later wellicht). Maar dat Kraftwerk een prominente rol in heeft gespeeld is duidelijk.

misschien jaloezie
Altijd als ik mooie muziek hoor. Bij Kraftwerk dus niet.

ik heb kraftwerk live gezien op I Love Techno. ongelooflijk goed

Man-Machine, Radioactivity, Numbers, ... (es downloaden é)

ken je eigenlijk die nummers? tijdloze nummers

kraftwerk is gewoon TIJDLOOS

kijk, de kraftwerkleden hebben ook wel pianolessen en dergelijke muziekinstrumenten beoefend. wat logisch is. toen de minimoog uikwam, een technologisch en peperduur apparaat eind de jaren 60, was kraftwerk de allereerste in europa die zo'n apparaat (trouwens 2 apparaten) had aangeschaft. zonder lessen te volgen hoe (in die tijd ingewikkeld apparaat) dit ding werkte, konden ze na zelfstudie weergaloze klanken en melodieen in elkaar boxen. de basis hadden ze namelijk piano spelen, de rest helemaal niet. zelfstudie hé, dit waren de tijden hé.

avatar van platedraaier
Tja, en Kraftwerk zou weer niet bestaan zonder Raymond Scott.
Dus laten we het niet overdrijven.

Maar daar gaat dit niet over. Dit album klinkt wel degelijk gedateerd. Maar blijft schitterend.

1,0
Om een kort verhaal nog wat langer te maken zeg ik 't nog maar een keer: Ik vind het geen mooie muziek. En dan kunnen het nog zulke pioniers en piano-virtuozen zijn geweest, maar dat maakt de muziek er voor mij niet mooier op.
Trouwens, die simpele melodietjes van ze kun je natuurlijk ook op de piano spelen. Zou waarschijnlijk nog beter klinken ook....

Radioactivity: http://www.youtube.com/watch?v=AKR6sPUDgvo
Lekker met z'n tweeën op een elektronische Blechtrommel staan te hengsten. Wat bliepjes er tussendoor, wat gemompel in twee talen en er quasi-intellectueel bij gaan staan. Erg avant-garde allemaal....
Bliep bliep...bliep bliep bliep bliep.... bliep bliep...bliep bliep.....

mmmmmmmmmmm

ongelooflijk lekkere en vooral tijdloze muziek

zonder de uitvinding van Robert Moog zou kraftwerk misschien niet bestaan hebben, das waar. de uitvinding hé. raymond experimenteerde ook met elektronica toestellen maar belange niet het genre van kraftwerk. totaal iets anders hé frank zappa look.

ja je had ze moeten zien staan op i love techno hé.

dan begrijp je het

1,0
Cover van Das Model. Wel een beetje erg 'Rawhide', maar toch meteen al een stuk lekkerder dan het origineel: http://www.youtube.com/watch?v=K-_1AKSYebo

KRAFTWERK = TIJDLOOS

gedateerd, laat me niet lachen, hahahahahahahahahahahaha

Kevin-Raphaëll schreef:
ja je had ze moeten zien staan op i love techno hé.

dan begrijp je het
Speciaal voor jou, want ik ben de beroerdste niet: http://www.youtube.com/watch?v=SqHhSFUFf-s

Kevin-Raphaëll
ja die cover van hen is totaal niet elektronica, volledig iets anders hé

niet interessant vind ik, beetje verkracht

the model was in UK een nummer 1 hit zelfs

kraftwerk's werk is al door artiesten gecoverd dat het gene naam meer heeft. minstens gekende 23 nummers zijn al gecoverd waarvan enkele al meer dan eens

zelfs grote dj's hebben kraftwerk al gecoverd

Raymond Scott werk is mooi maar gedateerd

bedankt

maar kijk eens naar het zelfde hierop, veel beter

zelde nummer

Inderdaad. Thanx!
Het beeld is een stuk beter. De muziek blijft helaas niet om aan te horen.

1,0
En omdat Kraftwerk hier nu eenmaal een voorloper is van is, mag ik dit natuurlijk niet beter en mooier vinden:
- http://www.youtube.com/watch?v=UYjXm63DKQ0
- http://www.youtube.com/watch?v=Ol4I40Xpiq0

Kevin-Raphaëll
gotan project ziet er goed uit

maar kan toch niet tippen aan de elektrogod

avatar van Pittaman
Als ge duidelijker gedateerde elektronische muziek wilt horen moet je bij Klaus Schulze (wat ik er al van hoorde) en/of Tangerine Dream aankloppen. En dat dan eens naast Kraftwerk hun werk leggen. Dan weet je wel dat kraftwerk met dit album niet zeer gedateerd klinkt.

EVANSHEWSON
Pittaman schreef:

Dit klinkt gewoon nergens ook maar een beetje gedateerd, dit is het voorbeeld voor al wat volgen moest op electronica gebied.
Het blijft een sterke plaat vol sterke nummers.
Kraftwerk rules!

tangmaster
Mag iemand dit niet goed vinden niet mooi of gedateerd, ja dat mag we zijn niet allemaal het zelfde, maar nogmaals dit is een SUPERALBUM.

avatar van Pittaman
"Dit klinkt gewoon nergens ook maar een beetje gedateerd" => vind ik ook wel, maar ik wou de discussie wat ondermijnen door niemand aan te vallen en water bij de wijn te doen

Niet mooi kan je het vinden (al ben je volgens mij dan gek) maar niet goed is nog wat anders vind ik...

Kevin-Raphaëll
gelukkig zijn hier verstandige mensen zoals pittaman, tangmaster en evanshewson

je zou ze alle 3 een 5 geven voor commentaar

sterk en bedankt voor de steun

1,0
Onder het motto 'Een dag niet gediscussieerd is een dag niet geleefd', hier nog maar even wat opmerkingen:

Niet goed? Heb ik niet gezegd. Ik heb volmondig ingestemd met het feit dat ze pionierswerk hebben verricht en daarmee dus eerder het tegendeel beweerd. Bedenk ook dat 'gedateerd' niet hetzelfde is als 'niet goed'.

Gedateerd dan? Kun je over van mening verschillen en hangt af van hoe je dat begrip hanteert. Ik vind de sound erg bilkkerig en het doet me denken aan de eerste, nog niet zo geavanceerde keyboards. Het klinkt gewoon oud in mijn oren. Ook dat is trouwens niet per definitie verkeerd. Zelf luister ik nog wel eens naar Django Reinhardt (ander genre) en dat klinkt ook erg oud. Bij Kraftwerk echter irriteert mij dat, bij Django nooit.

Eigenlijk vind ik het eerder kunst dat muziek. Neem zo'n nummer als Numbers. Als ik daar naar luister, dan denk ik: 'Ja, grappig bedacht hoor, erg vernieuwend, maar doet deze muziek me ook nog iets? Vind ik het mooi? Nee, niet dus'
Ik vind het avantgardistiche kunst, wel met enige waarde vanwege de vernieuwende sound en instrumenten, leuk voor een keertje, maar zonder enige emotionele waarde.
Voor mij dan tenminste.

avatar van Pittaman
"het doet me denken aan de eerste, nog niet zo geavanceerde keyboards. " => het zijn natuurlijk ook de eerste keyboards... maar "niet geavenceerd" vind ik er toch wel wat gedurfd. Aangezien de digitale synth gebruikers blijkbaar nog steeds vol jaloezie naar de analoge dingen van toen kijken. Maar mij klinkt het echt niet oud, zeker niet als je het in een ruime context bekijkt van huidige muziek en de muziek van toen. In de huidige muziek is alles drukker en luider. Maar niet minder "blikkerig" dan toen vind ik. Maar ok, we hebben het dan wel niet over kraftwerk maar over dit Album hé. Want als je hun nieuwere werk gedateerd vindt klinken dan ben je echt wel aan het lullen...

"maar zonder enige emotionele waarde." => hierin verschillen we sterk. Kraftwerk maken zonder mijn medeweten een soundtrack voor mijn leven. Met alle warme en koude momenten erin vermengd. Wie hier geen emoties in vindt moet beter luisteren vind ik altijd. Maar het belangrijkste vind ik wel de technische perfectie die ze brengen, die voor mij iets echt prachtig kan maken.

avatar van bawimeko
Koerok schreef:
Ja, echt voorlopers, maar geen voorlopers waar ik plezier aan beleef. In die zin voor mij dus gedateerd.

Allemaal maar relatief...hebben we het over 30 jaar (want zo oud is dit album inmiddels) over Air of Kruder & Dorfmeister? Ik vermoed van niet...Hebben Air of K&D invloed op een muziekstroming...euh...nee (Kraftwerk beinvloedde én bandjes als Depeche Mode, maar ook de HipHop-cultuur).

avatar van Pittaman
Air wel hoor... o ja, Air zeker. Die worden als je het mij vraagt nog vaak als invloeden genoemd. Van wat ik zie toch. Kruder & Dorfmeister nu wel iets minder.

De invloed van kraftwerk in de hip-hop cultuur wordt volgens mij trouwens wel sterk overschat. Het is niet alsof kraftwerk het samplen enzo heeft uitgevonden hé. Ze zijn gesampled geweest ja.

Pittaman schreef:
We hebben het over dit album. Later werk ken ik amper.

Dan is het goed hé.

avatar van fluidvirgo
Zoals ik al eerder zei;

Ik erken hun rol als pioniers, en de bewierrookte status die ze hierdoor genieten. Ik vind echter hun sound wanneer ik er met het oor van nu naar luister gedateerd aandoen, wat ook niet vreemd is, zeker wanneer we kijken naar de releasedatum van dit album.
Ik vind echter dat ze op hun laatste werk nog steeds tot op zekere hoogte dezelfde sound hebben, zij het ietwat gladder en scherper geproduceerd (ook logisch). En ja, dat komt in zekere zin gedateerd over. Ik vind dat de term "gedateerd" echter vanuit een te negatieve hoek bekeken wordt. Want juist door trouw te blijven aan hun typische geluid weten ze zich te onderscheiden van de eenheidsworst waar we overwegend mee om de oren geslagen worden. Tuurlijk luister ik ook wel met plezier naar hedendaagse electronische producten, maar er is qua sound maar 1 Kraftwerk!

En of iemand het nu mooi vindt of niet vind ik persoonlijk een eindeloze en vooral irrelevante discussie. Ik luister graag naar hun "simpele melodieën", ik ken maar weinig electronische gezelschappen die zoveel sterke catchy melodieën geproduceerd hebben.
Een diepe buiging naar deze aanhangers van het muzikale kubisme