Bastille - Bad Blood (2013)

Label: Virgin

1. Pompeii (3:34)
  2. Things We Lost in the Fire (4:01)
  3. Bad Blood (3:33)
  4. Overjoyed (3:26)
  5. These Streets (2:55)
  6. Weight of Living, Pt.II (2:55)
  7. Icarus (3:45)
  8. Oblivion (3:16)
  9. Flaws (3:39)
  10. Daniel in the Den (3:09)
  11. Laura Palmer (3:06)
  12. Get Home (3:08)
  13. Poet (2:44)
  14. The Silence (3:51)
  15. Haunt [Demo] * (2:53)
  16. Weight of Living, Pt.I * (3:26)
  17. Sleepsong * (3:40)
  18. Durban Skies * (4:11)
  19. Laughter Lines * (4:04)
  20. Previously on Other People's Heartache... * (1:06)
  21. Of the Night * (3:34)
  22. The Draw * (3:14)
  23. What Would You Do * (3:03)
  24. Skulls * (4:11)
  25. Tuning Out... * (2:36)
  26. Bad_News * (3:28)
avatar van Matthijs72
Met 3 officiele youtube-clips vóór de albumrelease, nummertjes op spotify en flink wat live-werk op youtube (waaronder a.s. single Pompeii) kan dit album bijna niet meer misgaan. Sympathieke gasten die zowel semi-acoustisch als vol instrumentaal hun muzikale mannetje staan.

Veel rustige electronica, pingeltjes en geluidjes maar op een mooi laagje gitaar/drum met een hele goeie zanger. Toegankelijk genoeg voor radio, alternatief genoeg om leuk te zijn. Live bovengemiddeld goed.

avatar van Mctijn
Beloofd een leuk album te worden inderdaad. Bad Blood en Pompeii klinken in ieder geval lekker vrolijk en opzwepend. Prima tussendoortje lijkt me.

avatar van tbouwh
Fijne band en hun 1e album is van een prima niveau. De leadzang is prima en de nummers zijn vaak aanstekelijk.
Pompeii is een werkelijk weergaloos nummer, en ook Things We Lost in the Fire, Laura Palmer, The Weight of Living en Icarus vind ik zeer fijne nummers om naar te luisteren.
De andere nummers vind ik opzich wel goed, maar niet bijzonder. Het niveau is dus niet altijd even hoog en dat weerhoudt me van een topscore. Leuke muziek, maar het blijft me niet bij als echt goed ( op Pompeii na ). 3,5*

Er is inmiddels overigens een aanvulling op dit album, All This Bad Blood, een heruitgave met nog een aantal nieuwe nummers erbij.

avatar van AC-dW
Super leuk album.

avatar van BoyOnHeavenHill
Moeilijke plaat, dit. Mooie stem, teksten die wat te melden hebben, aardige melodieën (vooral op de eerste helft van de CD), een paar prima singles, kortom het lijkt wel een singer-songwriter-album - en dan komen die synthetische arrangementen voor mij de hele boel verpesten, echt een doorn in het oog. Waarom niet een band ingehuurd en wat warme organische arrangementen geschreven? Wat overblijft is een aardige poppy plaat die zoveel beter had kunnen zijn.

avatar van Bruce Almighty
Ook maar eens beluisterd n.a.v. de singles die bij me in de smaak vielen. Bastille is toch wel een gevestigde naam geworden inmiddels. Ze hebben nu al meermaals op Pinkpop gestaan en ik zag ze dit jaar ook weer op het affiche van Glastonbury pronken. Wat dit debuutalbum betreft vind ik het nummer Laura Palmer het hoogtepunt: een leuke bedachte Twin Peaks-verwijzing en ook mooi hoe de muziek en songtekst daar samenkomen (de hartslag in de drums). Ook Pompeii, Things We Lost in the Fire en de titeltrack zijn prima popnummers.

De rest van het album is zeker niet slecht, maar het weet niet echt te beklijven. Ik miste in meerdere nummers een climax of echt pakkende melodielijn en, ondanks dat ik niet per se iets tegen 'oh-oh's' heb, worden ze hier wel opvallend veelvuldig ingezet en lijken ze niet altijd veel meerwaarde te hebben. Ik heb me niet geïrriteerd tijdens het luisteren, maar had stiekem wel op iets meer gehoopt. Maar goed, met vier echt sterke nummers en aardige tussendoortjes als Oblivion en Weight of Living, Pt. II kan ik hier wel gemakkelijk een voldoende aan kwijt.