Björk - Greatest Hits (2002)

IJsland
Electronic / Pop
Label: One Little Indian

1. All Is Full of Love [Video Version] (4:46)
  2. Hyperballad (5:23)
  3. Human Behaviour (4:13)
  4. Jóga (5:04)
  5. Bachelorette (5:17)
  6. Army of Me (3:56)
  7. Pagan Poetry (5:14)
  8. Big Time Sensuality [The Fluke Minimix Video Version] (4:56)
  9. Venus as a Boy (4:41)
  10. Hunter (4:15)
  11. Hidden Place (5:28)
  12. Isobel (5:48)
  13. Possibly Maybe (5:07)
  14. Play Dead (3:57)
  15. It's in Our Hands (4:14)
avatar van Madjack71
Leuke hoes, alleen daarom zou ik me er aan kunnen wagen.
Maar een heel album, kweetniet, zo geweldig dol op haar stem ben ik nou ook weer niet.
Maar met Human Behaviour, Big Time Sensuality, Possibly Maybe en Play Dead staan er wel -voor mij- vier sterke nummers op.

Ssssssst. sssssst. Posibly...Maybe, zou het ook leuk geweest zijn als it's o so Quiet erop had gesaan....beng boemmmm.

haveman
Human Behaviour, Big Time Sensuality en Play Dead staan allemaal op Debut.

Misschien moet je die eens proberen Madjack.

Mijn probleem met albums van Bjork was, dat er altijd te veel mindere nummers op stonden (vond ik). Daardoor haakte ik steeds af.
Op deze greatest hits echter zijn het maar 2 mindere nummers: Pagan Poetry & Hidden Place. De rest van de tracks gaat van heel aardig tot erg goed, zoals Human Behaviour, Joga, Bachelorette, Isobel & Play Dead.

Een mooi samengestelde greatest hits wat mij betreft. Nog even de albums gecheckt en gezien de nummers van deze Greatest Hits ga ik haar albums Debut en Homogenic dan toch eens proberen.

west schreef:

De 2 mooiste nummers van Vespertine!

herman schreef:

De 2 mooiste nummers van Vespertine!

Sorry Herman: doe ik het alweer... (tot even terug waren we 't vaker eens met elkaar )
Overigens vind ik het niet slecht hoor, maar plaats ik deze nummers in de context van de andere greatest hits. Dat is weer anders dan op het album natuurlijk: de lat ligt hoger.

Nouja, ik reken de nummers die jij als erg goed rekent ook tot mijn topfavorieten hoor, dus we zijn het nog wel een beetje met elkaar eens.

Maar Hidden Place staat wel aangevinkt bij mij.

DannyScheurwater
Er staan veel goede nummers van Björk erop. Alleen vind ik 15 nummers te weinig. Björk heeft veel meer goede nummers die erop hadden moeten staan.
Van mij had Possibly Maybe er niet op gehoeven. Ik had P. M. vervangen door I Miss You (ook van het album Post). Verder had ik Alarm Call, Crying, It's Not Up To You, I've Seen It All en One Day graag op het album gezien.

DannyScheurwater
haveman schreef:
Human Behaviour, Big Time Sensuality en Play Dead staan allemaal op Debut. .

Venus As A Boy is ook van het album Debut.

avatar van vigil
DannyScheurwater schreef:

Nou ja meer passen er niet meer op het schijfje (zie speelduur) wellicht was 1 cd niet genoeg voor je geweest

avatar van fluidvirgo
Björk is zo'n artiest die ik niet lang kan aanhoren. Soms een beetje te pretentieus voor mij. En op een gegeven moment ken je die zanglijntjes van haar ook wel, ze heeft van die "improvisatielijntjes" (zo noem ik ze maar even) die ze in vrijwel elke song weer inzet en die onderhand een beetje op de zenuwen gaan werken.

Deze Greatest Hits wil ik soms nog wel eens opzetten wanneer ik in een Kate Bush stemming ben maar geen zin heb in Kate Bush (zelden, dus). Desondanks is deze compilatie goed te pruimen. Vrijwel elke track is prima in orde. Favorieten zijn Pagan Poetry, Venus as a Boy, en het mooie Jóga..

***1/2

Van Bjork-hater naar Bjork-bewonderaar. Allemaal op een dag. Allemaal ingegeven door ' All Is Full Of Love' (een herinnering aan vervlogen ex-tijden) deze compilatie aangeschaft en werkelijk aan het genieten. Alleen ' Hyperballad', ' Big Time Sensuality' en ' It's In Our Hands' vind ik een beetje in de schaduw staan van de rest van de nummers, de rest is tripping in!!

avatar van heartofsoul
Voor mijn oren klinkt deze verzameling een beetje als veel van hetzelfde, en geloof me, ik heb al zo'n 10
keer hiernaar geluisterd. De arrangementen vind ik vaak wel spannend, maar de lijnen die Björk zingt lijken nogal op elkaar, en bovendien klinkt de emotie voor mij niet erg door. Heel anders dan bijvoorbeeld bij een bluesalbum, waar de songs ook vaak op elkaar lijken, maar waar ik me dan wel helemaal thuis bij voel, en dat al zo'n 50 jaar, toen ik voor het eerst Lightnin' Hopkins hoorde die me a.h.w. binnen noodde en me op mijn gemak stelde. Hier blijf ik als een vreemde buiten staan.

avatar van JoaMuse
Mooie verzameling nummers. Deze Greatest Hits was mijn kennismaking met Björk en zette me ertoe aan ook haar reguliere albums te gaan luisteren. Als ik 14 nummers van de periode Debut tot Vespertine zou mogen kiezen, zou ik zeker 10 dezelfde nummers kiezen als deze tracklist. One Day en Unravel vind ik de beste nummers die hier ontbreken, die zouden de plaats mogen innemen van Hunter en Hidden Place. Geen slechte songs, maar hier wel de minst goede hier, samen met het nieuwe It's In Our Hands.

Uitstekende samenvatting van Björk's beste periode dus, al zou ik die uitspraak eigenlijk pas mogen doen als ik ook haar latere werk ken. Daar ga ik binnenkort eens aan beginnen, want hoewel ik wat schrik heb dat het wat te experimenteel wordt, ben ik nog wel benieuwd naar wat ze hierna nog gemaakt heeft.

avatar van Leptop
Voor mij een mooi overzicht van haar eerste periode, met een half puntje opgelift door het waanzinning, holografisch 3D geluid. Tis dat ik geen 5.1 systeem heb, maar met je ogen dicht zou je het wel geloven.

avatar van dazzler
Toch spijtig dat It's Oh So Quiet ontbreekt.

Wellicht een rechtenkwestie daar het een cover betreft.

dazzler schreef:
Toch spijtig dat It's Oh So Quiet ontbreekt.

Wellicht een rechtenkwestie daar het een cover betreft.
Ik ben juist blij dat ie ontbreekt. Zo ongeveer het enige nummer van Björk dat ik helemaal niks vind. Ook zou het m.i. niet tussen de rest van de nummers op dit album passen.