Bon Jovi - Keep the Faith (1992)

Label: Mercury

1. I Believe (5:50)
  2. Keep the Faith (5:45)
  3. I'll Sleep When I'm Dead (4:44)
  4. In These Arms (5:19)
  5. Bed of Roses (6:34)
  6. If I Was Your Mother (4:26)
  7. Dry County (9:53)
  8. Woman in Love (3:48)
  9. Fear (3:05)
  10. I Want You (5:36)
  11. Blame It on the Love of Rock & Roll (4:23)
  12. Little Bit of Soul (5:47)
  13. Save a Prayer * (5:57)
  14. Keep the Faith [Live] * (6:38)
  15. In These Arms [Live] * (5:58)
  16. Blaze of Glory [Live] * (5:50)
  17. I'll Be There for You [Live] * (6:30)
  18. Lay Your Hands on Me [Live] * (5:30)
  19. Bad Medicine [Live] * (8:26)
  20. Bed of Roses [Acoustic Live] * (4:20)
  21. Never Say Goodbye [Acoustic Live] * (5:30)
totale tijdsduur: 1:05:10 (1:59:49)
Ik heb in 1992 / 1993 Keep the Faith best veel gedraaid, maar dan met name een aantal nummers. Want in vergelijking met de voorgaande twee albums staan hier toch wel een paar te gladde commerciële tracks op. Allereerst (semi-)ballads In These Arms, Bed of Roses & I Want You. Daarnaast vind ik If I Was Your Mother (wat een titel ook) en Little Bit of Soul wat minder geslaagd. Hoezo Soul?
De plaat heeft echter 2 gezichten, want de goede nummers zijn vaak echt goed. De drie openingssongs en zeker ook het fraaie Dry County mogen er zeker wezen. Zo levert het wat mij betreft een plaat met 2 gezichten op, met gemengde gevoelens. Een plaat ook die het te zoete te commerciële tijdperk van Bon Jovi in zou luidden. Vanaf hier ben ik ook afgehaakt.

avatar van Ronald5150
Bij de "echte" muziekkenner en -liefhebber wordt Bon Jovi al gauw afgedaan als lachertje. Nu schaar ik mezelf ook onder een muziekkenner en -liefhebber, maar heb ik lak aan dat labeltje van een lachertje. Ja ik zeg het gewoon, ik vind Bon Jovi gewoon een goede band. Misschien heeft het met jeugdsentiment te maken, of het feit dat een Bon Jovi concert het eerste concert was wat ik bijwoonde, maar ik draag Bon Jovi nog steeds een warm hart toe. En ja, ik erger me ook wel eens aan dat quasi sentimentele gedoe van Jon Bon Jovi, maar als ik daar doorheen prik, hoor ik gewoon een verdomd goede rockband, waarbij ik met name liefhebber ben van gitarist en tweede zanger Richie Sambora. "Keep the Faith" is dan ook een van mijn favoriete Bon Jovi platen. Na een rustperiode na het album "New Jersey" komt Bon Jovi terug met "Keep the Faith" en de band klinkt fris en als herboren. Albumopener "I Believe" is geen bekende single, maar vind ik een geweldig nummer en is live een van de favorieten. Op "Keep the Faith" laat Bon Jovi horen dat ze het rockspectrum in de breedste zin des woords beheersen. Van mainstream rock (bijvoorbeeld de titeltrack en "I'll Sleep When I'm Dead), tot ballads ("Bed of Roses)" tot hardrock ("If I Was Your Mother"), tot kleine flirts met funk ("Fear") en soul ("Little Bit of Soul"). Absoluut hoogtepunt van de plaat is het epische "Dry County", waarbij met name gitarist Richie Sambora tot grote hoogte stijgt (wat een fenomenale gitaarsolo zeg!) en bewijst dat hij toch echt tot de top behoort, ondanks dat hij in mijn ogen zwaar ondergewaardeerd blijft. Guilty pleasure of niet, Bon Jovi levert met "Keep the Faith" gewoon een steengoede rockplaat af.

avatar van gigage
De wilde krullen zijn verdwenen en helaas de wilde tongue in cheeck streken ook. Hoorde je nog op Slippery when wet een tekst lijn bij Never say goodbye : Remember when we lost the keys
And you lost more than that in my backseat
. Nu is het meer van Like the roses need the rain (in these Arms). Daartegenover staat ook wat zwaardere kost. I believe, Keep the faith, If I was your Mother, Dry County en Save a Prayer laat de band zich van zijn "donkerste" kant zien. Om niet in een depressie te geraken hebben ze wat (soms te) lichtvoetigere party Songs er tussen gekwakt zoals Sleep when I'm dead en Blame it on the love of R&R (is twee keer hetzelde nummer maar dan met andere tekst?)
Omdat Woman in Love en Fear de vaart er flink inhouden (hadden zo van Aerosmith kunnen zijn) en Bed of Roses en I want you hier standaard worden geskipt is dit toch een uitermate swingend Rock n Roll plaatje die mij in ieder geval niet snel verveeld. Samen met Slippery when wet en New Jersey vormen ze een mooie drie eenheid (met ieder hun eigen identiteit) in mijn CD kast en daar blijft het ook bij.

avatar van sq
1,5
sq
"All that I want Is to be a Rolling Stone" (van track 11). Dat vat 't wel goed samen; ik wil ook wel eens iets dat echt niet binnen bereik ligt. Titelnummer vind ik nog het beste, al zal dat inderdaad ook zijn vanwege de ritmesectie die uit 'Sympathy for the Devil' lijkt weggehaald. Ik kende nog verrassend veel van deze CD, terwijl ik bepaald geen fan ben. En ik ga dat ook niet worden. Met name als de zang wat indringender of emotioneler moet klinken werkt dat bij mij alleen maar op de lachspieren. Ik kan dit niet serieus nemen. Iemand die deze wil hebben? Ik heb een versie mét 'Save a Prayer".