Bon Jovi - Keep the Faith (1992)

Label: Mercury

1. I Believe (5:50)
  2. Keep the Faith (5:45)
  3. I'll Sleep When I'm Dead (4:44)
  4. In These Arms (5:19)
  5. Bed of Roses (6:34)
  6. If I Was Your Mother (4:26)
  7. Dry County (9:53)
  8. Woman in Love (3:48)
  9. Fear (3:05)
  10. I Want You (5:36)
  11. Blame It on the Love of Rock & Roll (4:23)
  12. Little Bit of Soul (5:47)
  13. Save a Prayer * (5:57)
  14. Keep the Faith [Live] * (6:38)
  15. In These Arms [Live] * (5:58)
  16. Blaze of Glory [Live] * (5:50)
  17. I'll Be There for You [Live] * (6:30)
  18. Lay Your Hands on Me [Live] * (5:30)
  19. Bad Medicine [Live] * (8:26)
  20. Bed of Roses [Acoustic Live] * (4:20)
  21. Never Say Goodbye [Acoustic Live] * (5:30)
totale tijdsduur: 1:05:10 (1:59:49)
avatar van Edwynn
Hmm, ik vind These Days juist weer, op een paar uitzonderingen na, veel te veel zoete ballades bevatten.

avatar van Casartelli
These Days werd indertijd al binnengehaald als "hun meest volwassen plaat", dus dan weet je het wel. Beide platen vallen bij mij nu veilig in de categorie jeugdsentiment, maar terugkijkend bevat TD toch wel wat erg veel ballads en hoogdravende (pseudo-)poëzie. Dit blijft toch het hitalbum met goede bijvangst. Naast het al vaak gememoreerde Dry County vind ik bijvoorbeeld ook Little Bit of Soul en het nota bene de status van bonustrack dragende Save a Prayer erg sterk.

Crush en opvolgers zijn te recent voor de roze bril van het jeugdsentiment...

avatar van Edwynn
Save A Prayer is inderdaad ook een uitstekend, licht afwijkend nummer.
Ik ben echter nog nooit een exemplaar van Keep The Faith tegengekomen waar het nummer niet opstond.

avatar van Rogyros
Dry County blijft voor mij een fantastisch nummer. Verder ook een prima album, maar niet zo goed als Dry County. Live is ie nog beter, vooral omdat Richie Sambora zich dan nog meer uitleeft op de toch al fantastische solo.

avatar van vielip
In tegenstelling tot velen, vind ik dit een zwaar overschat album! I believe, In these arms, Bed of roses, Dry county en Fear vind ik goede tot erg goede songs. I'll sleep when I'm dead is muzikaal zwak maar heeft toch iets pakkends in de vorm van de melodie en dan.....dan houd het voor mij wel op eigenlijk. Oké het titelnummer is nog aardig maar de rest vind ik ronduit zwak! De produktie is wel top trouwens!
Nee, met dit album haakte ik behoorlijk af wat Bon Jovi betreft.

avatar van Madjack71
Dit album was een breekpunt voor de band getuige de documentaire bij Het Uur van de Wolf, de hoes spreekt dan ook boekdelen. Met Keep the Faith ook tegelijk een grote "come-back" hit en verders met Dry County een van de mooiste nummers van Bon Jovi. Daarnaast herbergt het met I'll sleep when í'm dead, In these arms en Bed of Roses een paar prima hits, die nog niet zo zouteloos klonken als de latere ballads.

avatar van Rogyros
Nu heb ik deze documentaire niet gezien, Madjack.
Kun je me uitleggen waarom dit album als breekpunt voor de band moet gelden?

avatar van Edwynn
Keep The Faith was een cruciaal album voor de band. Na de New Jersey tour stond de band op het punt om uit elkaar te vallen. Maar het opperhoofd wilde door. De banden met manager en ander zakenvolk werden doorgesneden. Jon Bon Jovi wilde vanaf dat moment alles zelf doen. Diverse bandleden keerden terug uit hele diepe persoonlijke dalen. Het muzikale landschap was ook sterk aan het veranderen, dus in muzikaal opzicht is het ook nog eens een cruciaal album geworden.

Interessante documentaire overigens. Een openhartige inkijk in het dagelijks reilen en zeilen van de Bon Jovi dictatuur.

avatar van James Douglas
In het licht van de documentaire die Het Uur van de Wolf uitzond komt de voorgaande Bon Jovi documentaire Access All Areas uit 1990 in een interessant daglicht te staan. Daar is namelijk te aanschouwen hoe het onophoudelijke touren en de macht van manager Doc McGhee langzaam zijn tol begint te eisen.

PriestMaiden
Ik ben geen grote fan van Bon Jovi, maar dit is wel een sterke plaat. Dry County is hun beste song denk ik. Ook de titeltrack, Bed of Roses, In these Arms en I'll Sleep When I'm Dead zijn sterke tracks.

Ozric Spacefolk
Ook hier weer: een paar goede liedjes, vooral het titelnummer is best goed.
Goed productie, lekkere gitaartjes, maar teveel slechte songs en de tergende slechte zang van Bongiovi, die recht wordt getrokken door een duizend koppen tellend koor....

Zo kan ik het ook...

avatar van Edwynn
Haha, ik ben benieuwd hoe je het er vanaf brengt.
Dry County gemakshalve maar even overgeslagen?

Ozric Spacefolk
Ik heb de handdoek in de ring gegooid. Ik kan het nooit waarderen, deze act.

Dat is zonde van de eindscores van de platen. Het is niet echt netjes om al die scores naar beneden te halen.

Ozric Spacefolk schreef:
vooral het titelnummer is best goed.

En dat vind ik nou net weer niet veel soeps. Dan staan er heel wat betere nummers op dit album. Dry county, I believe, In these arms en Bed of roses bijvoorbeeld.

avatar van Rogyros
Dry County is wat mij betreft het prijsnummer van deze plaat.
Ik las dat Ozric moeite heeft met de tergend slechte zang van Bon Jovi, maar ik moet zeggen dat ik met zijn stemgeluid juist geen problemen heb. Ik vind het eigenlijk wel een prima zanger.

avatar van Dibbel
Met deze plaat liep iedereen toch wel weg in 1992/1993.
Het is ook gewoon een goede plaat. Samen met These Days wat mij betreft de beste van Bon Jovi.
Dry County en Keep The Faith (weergaloos refrein), maar ook de uberballad Bed Of Roses zijn de beste nummers.
Het voor Bon Jovi nogal heavy If I Was Your Mother en I Believe zijn ook sterke nummers.
Van In These Arms krijg ik nog altijd goede zin.
I'll Sleep When I''m Dead vind ik een iets te standaard rocker.
Na Dry County zakt het wat in, maar echte slechte nummers kan ik niet ontdekken.
Save A Prayer wel weer een goede afsluiter.
Zal binnenkort ook de tussenliggende nummers (na Dry County) en de live-CD nog eens wat beter beluisteren, vind het album namelijk nu iets te lang duren.
Ik heb deze CD met een extra bonus live-CD, die ik vanavond toegevoegd heb.
Verder niet vergeten dat Bon Jovi live echt feest is en Richie Sambora een fantastische gitarist.
Ook nu nog gewoon 4 sterren.

avatar van laxus11
Dry County

Ik heb in 1992 / 1993 Keep the Faith best veel gedraaid, maar dan met name een aantal nummers. Want in vergelijking met de voorgaande twee albums staan hier toch wel een paar te gladde commerciële tracks op. Allereerst (semi-)ballads In These Arms, Bed of Roses & I Want You. Daarnaast vind ik If I Was Your Mother (wat een titel ook) en Little Bit of Soul wat minder geslaagd. Hoezo Soul?
De plaat heeft echter 2 gezichten, want de goede nummers zijn vaak echt goed. De drie openingssongs en zeker ook het fraaie Dry County mogen er zeker wezen. Zo levert het wat mij betreft een plaat met 2 gezichten op, met gemengde gevoelens. Een plaat ook die het te zoete te commerciële tijdperk van Bon Jovi in zou luidden. Vanaf hier ben ik ook afgehaakt.

avatar van vielip
Kan een heel eind meegaan in je verhaal west. Alleen vind ik nummers als In these arms en Bed of roses juist prima! Hadden niet misstaan op New Jersey of Slippery when wet mijns inziens.

Als ik eerlijk ben vond ik Bed of Roses vroeger ook best aardig, alleen kan ik het nummer inmiddels niet meer horen. Teveel gehoord en nu vind ik het te 'slippery' klinken.

avatar van haythijs
west schreef:
Ik heb in 1992 / 1993 Keep the Faith best veel gedraaid, maar dan met name een aantal nummers. Want in vergelijking met de voorgaande twee albums staan hier toch wel een paar te gladde commerciële tracks op. ...De plaat heeft echter 2 gezichten, want de goede nummers zijn vaak echt goed. De drie openingssongs en zeker ook het fraaie Dry County mogen er zeker wezen. .

Vind je Sleep whem I'm Dead dan geen 'glad commerciëel" nummer? Althans zo beleef ik dit nummer wel. Niet alles aan deze plaat kan me boeien amar vind er zeker prima materiaal tussen zitten.

avatar van Blokkie
1992 was op muzikaal gebied voor mij toch wel belangrijk. Ik ontdekte Queen, Bon Jovi, GnR en McCartney. Dit was het eerste album van BJ dat ik in mijn bezit kreeg. Voor mijn 15e verjaardag. Ik vind het nog steeds erg goed. Er staan een paar zwakkere albumtracks op, maar de hits en Blame in on the love of Rock n Roll staan nog steeds ala een huis.

avatar van vielip
Zoals wel vaker (en terecht overigens) speelt de 'eerste album ooit' factor bij jou dus behoorlijk mee. Je leest wel vaker dat dit heel erg bepaald hoe je een bepaald album of artiest beoordeeld. Best logisch ook als je het mij vraagt. Niemand kan voor een ander bepalen hoe hij of zij een band of album moet vinden. Ik doe er trouwens een halfje bij. 2,5* vind ik toch wat aan de karige kant.

avatar van Ronald5150
Bij de "echte" muziekkenner en -liefhebber wordt Bon Jovi al gauw afgedaan als lachertje. Nu schaar ik mezelf ook onder een muziekkenner en -liefhebber, maar heb ik lak aan dat labeltje van een lachertje. Ja ik zeg het gewoon, ik vind Bon Jovi gewoon een goede band. Misschien heeft het met jeugdsentiment te maken, of het feit dat een Bon Jovi concert het eerste concert was wat ik bijwoonde, maar ik draag Bon Jovi nog steeds een warm hart toe. En ja, ik erger me ook wel eens aan dat quasi sentimentele gedoe van Jon Bon Jovi, maar als ik daar doorheen prik, hoor ik gewoon een verdomd goede rockband, waarbij ik met name liefhebber ben van gitarist en tweede zanger Richie Sambora. "Keep the Faith" is dan ook een van mijn favoriete Bon Jovi platen. Na een rustperiode na het album "New Jersey" komt Bon Jovi terug met "Keep the Faith" en de band klinkt fris en als herboren. Albumopener "I Believe" is geen bekende single, maar vind ik een geweldig nummer en is live een van de favorieten. Op "Keep the Faith" laat Bon Jovi horen dat ze het rockspectrum in de breedste zin des woords beheersen. Van mainstream rock (bijvoorbeeld de titeltrack en "I'll Sleep When I'm Dead), tot ballads ("Bed of Roses)" tot hardrock ("If I Was Your Mother"), tot kleine flirts met funk ("Fear") en soul ("Little Bit of Soul"). Absoluut hoogtepunt van de plaat is het epische "Dry County", waarbij met name gitarist Richie Sambora tot grote hoogte stijgt (wat een fenomenale gitaarsolo zeg!) en bewijst dat hij toch echt tot de top behoort, ondanks dat hij in mijn ogen zwaar ondergewaardeerd blijft. Guilty pleasure of niet, Bon Jovi levert met "Keep the Faith" gewoon een steengoede rockplaat af.

Muzikaal een prima band en door de jaren heen hebben ze best aardige, soms heel goede gemaakt.
Al vind ik het niveau van de laatste, pakweg 10 jaar niet verbetert, laat staan dat er nog enige groei in zit.
Maar zanger Jon is niet aan mij besteed. Het gekweel van de man hangt mij snel de strot uit.
Geef mij maar Sambora, die komt bij mij redelijk oprecht over en zingt beter dan zijn baas.

avatar van Ronald5150
bikkel2 schreef:

Daar zijn we het volledig over eens. Ik vind Sambora muzikaal en vocaal een stuk sterker dan Jon Bon Jovi. Maar los daarvan blijf ik "Keep the Faith" een heerlijke rockplaat vinden.

Dry Country vind ik vrij sterk. Mooi Epic. Titelnummer vind ik ok, maar met de rest heb ik minder.

avatar van Edwynn
De eerste helft, of A kant zo je wilt, komt er wat bekaaid vanaf met I Believe en het titelnummer die met zijn tweetjes een serie draakjes vlot moeten tekken. Dat komt gedurende de tweede helft allemaal weer helemaal goed met het zware If I Was Your Mother, het energieke Fear, het afwijkende Save A Prayer, de tearjerker I Want You en het ultieme Bon Jovi monument Dry County. Uiteindelijk vind ik Keep The Faith wat minder evenwichtig dan New Jersey, maar niettemin een redelijk verfrissend en soms ook verrassend Bon Jovi album.

avatar van Shelter
Ik ben niet bepaald een fan van dit soort muziek Rock-pop en ik ben ook geen enorme Bon Jovi aanbidder. Wat ik van ze hoor is puur de hitjes en de dingen die gedraaid worden in winkels en zo (hier in indo is dat wat meer dan in Nederland aangezien ze ongekend populair zijn).
Dit album ken ik wel in zijn geheel oa omdat Keep the Faith erop staat en het geweldige Bed of Roses. Dan ga je ook sneller de rest luisteren.
Ill Sleep When Im Dead, In These Arms, Dry Country vind ik ook goed. De laatste 2 nummers zijn standaard skip momenten van mij. Ik ben nog steeds geen fan van de band maar vind dit werk best ok. 3,5*