Jan Swerts - Anatomie van de Melancholie (2013)

Belgiƫ
Neoklassiek
Label: Universal

1. Al Wa Doo op Volgt (1:45)
  2. Zo Bleek Zal Ik Zijn (8:10)
  3. Een Verlangen Naar Ontroostbaarheid (7:31)
  4. De Doden Die Nog Levend Zijn (3:57)
  5. De Kapel van het Niets (6:09)
  6. Meer Is Er Niet (6:50)
  7. Gevallen Daar of Daar (3:29)
  8. Voor de Deugd (6:17)
  9. Na de Deugd (9:24)
  10. Verdriet, Dat Zijt Ge (5:50)
avatar van AOVV
Toen hij zijn debuut 'Weg' uitbracht, was het niet zeker of er nog platen van Swerts zouden volgen, maar dit concept bleek voor hem interessant genoeg om toch een opvolger in te blikken. De fans zullen verheugd zijn, ik ben in ieder geval vooral benieuwd. De kern zou hetzelfde blijven, met hier en daar wat meer orchestratie. Heb ik gelezen in HUMO. Hoera!

Yann Samsa
Ja, hier zie ik naar uit

avatar van jassn
Jan Swerts is een interessant persoon. De titel van dit album is op zijn minst raar te noemen, maar toch samenvattend. De titels van de liedjes zijn in het Nederlands maar de zang is in het Engels maar het wordt op een Siguriaanse manier gezongen. Dit zorgt ervoor dat de klanken eigenlijk belangrijker zijn dan de woorden. Iedere klank baant zich een weg door uw merg en been. Het brengt de luisteraar een onvervuld verlangen. Je kunt dit in de achtergrond spelen maar dan mis je alle pracht van deze plaat. Iedere noot, klank, zang is belangrijk, zelfs de bewuste niet-klanken op de juiste momenten. Jan Swerts heeft de kunst van het muziek maken onder de knie. Je moet van mij echt niet live optreden hoor Jan als je dat echt niet ziet zitten maar ik wil me gerust een weg banen door de Anatomie van de Melancholie.

avatar van AOVV
Ik hoor hier ook onmiskenbaar prachtige dingen in. 'Weg' was één van de meest aangename verrassingen van muziekjaar 2010 wat mij betreft, en dan is het altijd lastig om met een opvolger te komen. Dit was zelfs aanvankelijk niet het plan, en optreden doet de beste man ook niet graag. Maar wat een mooie muziek maakt ie toch. Of deze plaat beter is dan 'Weg', durf ik nog niet te zeggen (moet die ook nog maar eens spelen), maar 'Anatomie van de Melancholie' is een album dat een snaar raakt.

avatar van Don Cappuccino
Ik dacht eerst dat dit in het Belgisch gezongen werd maar door het maak kennis met 2013...-topic kwam er erachter dat het Engels was. Een Verlangen Naar Ontroostbaarheid is in ieder geval prachtig, ik ga dadelijk het complete album beluisteren.

avatar van kobe bryant fan
Check ook zeker zijn debuut 'Weg'.
Prachtige donkere en melancholische plaat.
Bij de titel van deze te lezen, verwacht ik hier ook weer een melancholische plaat.
Binnekort eens beluisteren, ben benieuwd.

avatar van Don Cappuccino
Ik kan alleen het nummer Voor de Deugd niet vinden op YouTube in HD. Ik wacht even op dat nummer voordat ik hem helemaal beluister.

avatar van AOVV
Je zal er helemaal weg van zijn, Mike.

Don Cappuccino schreef:

Ik heb dat dus wel gedaan minus dat nummer. Dus nog geen beoordeling van mijn kant (en waarschijnlijk ga ik deze t.z.t. wel kopen net als het album Weg)

avatar van AOVV
De plaat is op Spotify te beluisteren; althans, ik heb 'm daar beluisterd. Zou kunnen dat dit enkel in België mogelijk is, maar dat zou ik toch erg straf vinden..

avatar van Don Cappuccino
Hij staat inderdaad op Spotify maar ik heb een gratis account. Dat is 192 kbps geluidskwaliteit en dat vind ik veel te laag. Als je bij YouTube HD pakt heb je veel betere geluidskwaliteit. Maar ik heb zo'n voorgevoel dat Jan Swerts dat nummer niet online gaat zetten. Ik kijk morgen wel en anders beluister ik die 9 nummers.

Dat denk ik ook niet: er moeten toch nog steeds schijfjes verkocht worden

avatar van Gretz
AOVV schreef:

Voorlopig alleen vanuit België zie ik, net als bij dat album van Jonas Winterland. Blijf dat toch jammer vinden die geografische beperking, zeker als je betaalt voor je spotifyaccount. Hopelijk komt het er later nog op. Het vorige album Weg staat er vreemd genoeg wel op.

avatar van hansjuvefan
Gretz schreef:

Het vorige album Weg staat er vreemd genoeg wel op.

Inderdaad, maar bij mij staat die in een verkorte versie(bv. Lokenstraat 1 duurt 11min). Vreemd.

avatar van Paap_Floyd
Vreemd. Bij mij duurt Lokenstraat 1 gewoon 21 minuut nogwat op Spotify, en ik ben een Nederlander En ik vind het ook stom dat die nieuwe plaat er niet op staat

avatar van Rhythm & Poetry
Dit is een heel mooi album geworden. Zo met die piano. En dat de toetsen daarvan dan ook ingedrukt worden. Echt adembenemend. Maar je moet wel oppassen dat de fraaie klanken je niet meevoeren naar dromenland. Dan kun je niet alle muziek goed genoeg in je opnemen.

avatar van Tompie
Prachtige muziek. Ik zie er echter de meerwaarde en het nut niet van in om alles Nederlandstalige titels te geven en dan in het Engels te zingen. Ik had dit veel liever in het Nederlands gehoord.

avatar van Gretz
Swerts leest ook mee op MuMe, alleen wel jammer dat Voor de Deugd nu weer automatisch geblokkeerd is.

avatar van hansjuvefan
Ik heb de cd trouwens zitten zoeken in de Fnac (Gent) maar heb alleen de vinylversie gevonden...

avatar van kobe bryant fan
Probeer eens bij de MusicMania (Walpoortstraat) de plaat is ook uitgegeven onder hun naam. Dus daar zullen ze hem wel hebben, en goedkoper dan de Fnac ook.

avatar van kobe bryant fan
Schitterende plaat van Swerts.
Net iets meer instrumentaal gericht dan Weg, maar blijft gewoon prachtig.
Hij haalt het jammer genoeg niet bij Weg, maar hij krijgt ook zeker een 4,5*, want Swerts toont opnieuw een muzikant en zanger te zijn die enorm veel gevoel kan leggen in z'n muziek.

avatar van kobe bryant fan
Er is net op Spotify een kort nummer van Jan Swerts vrijgegeven: Sarchinium.
Het is een ruim 2 minuten durend prachtig instrumentaal nummer. Het klinkt een pak lichter dan z'n vorige werk en bevat naast melancholie ook haast een sprankeltje hoop vind ik.

Een Verlangen Naar Ontroostbaarheid
Zelden raakt een song me zo hard als deze, laten we hopen dat dit zeker niet Swerts laatste plaat is. Want hij begint stillaan in mijn top 10 te sluipen van favoriete artiesten.

avatar van kobe bryant fan
Aanrader. Live in AB, zelf door hun opgezet dus erg straffe kwaliteit: Jan Swerts Full Concert

avatar van alpeko
Eens in de zoveel tijd check ik op MuMe de toplijst van het lopende jaar om te kijken of ik nog iets heb gemist. Deze stond bovenaan en het zei me niets. De Nederlandstalige titel zette me nog even op het verkeerde been. Ik vreesde voor Vlaamstalige popliedjes. Maar alles behalve dat. Schitterend!

avatar van Tha)Sven
Klinkt als een gitaarloze Talk Talk, geweldig. Bevalt me een stuk beter dan het debuut.

avatar van Mctijn
Prachtig album, veel te lastig verkrijgbaar. Liefhebbers willen het album kopen Jan, niet downloaden!

Zou nr1 op de todo list van Jan Swerts moeten zijn

Dit is nou precies de reden waarom ik blij ben dat MuMe bestaat, want zonder een blik op de toplijst voor 2013 had ik dit pareltje waarschijnlijk totaal gemist. Stemmige, melancholische plaat - laat de herfst en winter maar komen!

avatar van Supersid
Klinkt als een gitaarloze Talk Talk

Geen gekke vergelijking! Het solo-album van Mark Hollis komt voornamelijk in mij op dan...
Geweldige plaat, al was ik verrast om engelstalige teksten te horen... Onmiddellijk op zoek naar het debuut ook!

avatar van dynamo d
Prachtig album, schitterend gezongen met zo mooi pianospel. Heel knap hoe Jan Swerts deze nummers heeft gecomponeerd en uitvoert. Meer Is Er Niet, zegt eigenlijk alles. Kippenvel-muziek van de bovenste plank!