Slayer - Diabolus in Musica (1998)

Label: American

1. Bitter Peace (4:32)
  2. Death's Head (3:34)
  3. Stain of Mind (3:24)
  4. Overt Enemy (4:41)
  5. Perversions of Pain (3:33)
  6. Love to Hate (3:07)
  7. Desire (4:20)
  8. In the Name of God (3:40)
  9. Scrum (2:16)
  10. Screaming from the Sky (3:12)
  11. Wicked * (6:01)
  12. Point (4:11)
  13. Unguarded Instinct * (3:42)
1,5
Vond dit enkele jaren geleden helemaal geweldig. Heb laatst nog weer eens de cd uit de kast gepakt, maar wat ik toen in deze muziek zag is me een raadsel. 2*, maar dit kan met elke luisterbeurt wel dalen...

slaemperayreon
dit is m'n eerste slayeralbum en ik vind hem eigenlijk nog steeds best wel vet.

avatar van Eddie
Dit is eens een wat andere slayer met wat meer aandacht voor de melodie en zanglijn, dit gecombineert met waar thrash geweld zorg voor een niet allerdaagse metal plaat. 4*

avatar van Dr-Gonzo
Eerste plaat van Slayer waarmee in aanraking kwam. Ik begreep later pas dat ie enigszins verschilde van ander Slayer-werk. Toch is deze cd voor mij altijd overeind gebleven. --> 4*

Favoriete nummers: Death's Head, Love to Hate, In the Name of God en Point

avatar van smash016
Het is een schande dat Wicked en Unguarded Instinct bonusnummers zijn, misschien wel de twee beste nummers van de hele plaat! Serieus! Wat hebben de Japanners gedaan dat ze twee extra nummers verdienen??? Als je Unguarded Instinct nog niet hebt, moet je 'm zeker downloaden!

smash016 schreef:
Wat hebben de Japanners gedaan dat ze twee extra nummers verdienen???

Ik ehb niets tegen jappanners maar waarom krijgen die altijd meer nummers en aparte uitgaves van platen.

avatar van HammerHead
Bij mijn weten, omdat de Japanse Yen een vrij dure munt is en het voor Japanners dus veel voordeliger is om al hun platen/CD's in het buitenland (bij voorkeur de USA) te bestellen. Om dit te voorkomen en te zorgen dat ze hun CD's gewoon in het eigen dure landje kopen, krijgen deze releases dus vaak extra tracks.

teutoon
Volgens mij zijn cd's in Japan in verhouding tot Europa aanzienlijk duurder. Om te voorkomen dat ze via internet besteld worden of gaan branden, houden ze de Japanners zoet met een of meerdere bonustracks.

avatar van Eddie
ah ok, klinkt logisch alleen met al die download perikelen heeft dat tegenwoordig ook weinig zin meer, ik koop vaak een plaat en dan load ik de japamnse bonus tracks wel down.

teutoon
Eddie schreef:

Tuurlijk, die bonus tracks die krijgt de Nederlander ook wel via internet.

Een mooie cd collectie is wel gaaf natuurlijk, maar de cd verkopen zijn toch aardig ingestort.

bro
Net aangeschaft met m'n sinterklaasgeld die ik...eh... een maand opvoorhand heb gekregen.
en gelukig maar want anders had ik misschien deze cd nooit in m'n handen gehad en dat zou echt wel zonde zijn.
Ik vind slayer eigelijk maar noedelpap-achtig.
enkel deze plaat van hun kan mij boeien.

op deze plaat is er plaatsgemaakt voor melodie die metal (in het algemeen) zou moet hebben. De solos zijn aanwezig maar in mindere mate en het gaat hun niet eens zo slecht af.
als band moet je nu eenmaal kiezen: je tijd gebruiken om melodieuse solos te creeren of melodieuse songs te maken. deze plaat vind ik iets daar tussenin wat hem juist zijn eigen karakter geeft.

ps: zalig geschreeuw in Stain of Mind

Berzerker
Deze kocht ik na Seasons In The Abyss, South Of Heaven en Reign In Blood(omdat ik die covers mooier vond en omdat deze later uit is gekomen), en het eerste wat me toen opviel was dat ze heel anders op me overkwamen dan op eerder genoemde cd's, nog wel heerlijk agressief, en daar gaat het bij slayer natuurlijk (voor mij) om.

Hoewel dit niet hun beste is, is het toch best wel goed.

avatar van kaztor
Slayer-onwaardige plaat. De flirts met nu-metal (dat zo 'in' was toendertijd) weten me totaal niet te boeien. Veels te makjes allemaal vergeleken met de vorige albums.

Charles Manson
toch blijven hier nog wel geweldige stukken op staan hoor!

zo als ze opbouwen naar de solo van nr. 5 is ECHT geweldig.

MetalDex
De hoes is wel de lelijkste van alle Slayer cd's, maar het album zelf vind ik erg goed. Hier drumde Bostaph ook nog, geweldige drummer. Buiten de genoemde nummers Stain of Mind en Perversions of Pain vind ik ook Screaming from the Sky goed.

Minste Slayer plaat die er is.Ook de hoes is lelijk.Niet meer de Thrash die we van Slayer gewend waren,jammer.

avatar van Stijn_Slayer
0,5
Lelijke hoes, vreemd album wat me ook raar in de oren klinkt. Had dit niet onder Slayer geschaart als ik niet wist dat het van ze was, en dat wil wat zeggen. Wederom heb ik ook dit album alleen maar omdat het van Slayer is. 2* voor de paar aardige stukjes die erin verstopt zitten.

avatar van Lexicon Devil
Alleen Point kan me bekoren, de rest is zo saai als wat.

avatar van kaztor
Toch ook wel treurig dat ze Unguarded Instinct eraf lieten. Is toch wel beter dan vele nummers die er wel op staan...

Corpse Molestor
Dit is niet de Slayer die ik gewend ben.Leuk voor degenen die op iets nieuws uit zijn,maar een oude rot als ik ga toch voor het oude werk.Slayer moet niet veranderen of iets nieuws proberen,gewoon bruut doorbeuken,jaren 80 Slayer stijl.

Totaal anders wat we gewend zijn van Slayer maar oh zo verslavend!
Na hun brute geram, dat ook leuk is maar snel tegensteekt, is dit een veel melodieuzere plaat en wat is ze goed! Beluister ik telkens opnieuw en opnieuw...

avatar van exodus
1,0
Soms wel aardige ideeën en momenten op deze, wat mij persoonlijk betreft, één v/d minste Slayer-platen. Muzikaal is het strak en drumwerk waar ook niet veel op aan te merken valt...maar de opwinding vind ik ver te zoeken, en dat gezoen met die Nu-metal links en rechts laat de Thrash van Slayer bijna in een soort van slaap glijden. Iets waar ik niet op zit te wachten bij een band als Slayer. Ook die hoes is saai, en vooral te gemakkelijk. Slayer kan in vele opzichten VEEL beter! Ik heb 'm vanavond nog maar weer eens gedraaid; hij ligt alweer in m'n cd-kast. Ik zet 10.000 keer liever een maxi-single als bijv. het hysterische, agressieve, frisse, verslavende, knallende en vooral zeer gedreven Haunting the Chapel van de goede oude woeste Slayer op! ! ! Wat een enorm verschil met het tamme en vervelende Diabolus in Musica.

avatar van notsub
Het is zeker niet het meest spraakmakende album van Slayer, maar eigenlijk ook zo slecht nog niet. Er zit nog genoeg agressie en pit in de plaat om het label Slayer album te dragen. Het ontbreekt wel aan wat uitschieters naar boven om het een goede Slayer plaat te maklen. Maar ook een middelmatige Slayer CD blijkt nog steeds goed te beluisteren.

avatar van Eddie
Wederom weer heel anders en toch wederom typisch slayer. Ik met eerlijk zeggen dat ik eigenlijk geen nu-metal elementjes hoor. Ik hoor geen irritante rapper, ik hoor geen dj ik hoor geen fukkie fukkie dingetjes nee hoor niets van dat alles gewoon een band die doen waar ze goed in zijn..herrie maken.
Het klinkt allemaal aleen ietsje toegankelijker dan we gewent zijn, maar het blijft typisch slayer.

avatar van Choconas
De negatieve reacties en de erg lage cijfers voor DIABOLUS IN MUSICA kan ik maar moeilijk plaatsen. Natuurlijk klinkt het album heel anders dan REIGN IN BLOOD of SEASONS IN THE ABYSS, maar de traditionele basiselementen (dreiging en agressie) zijn nog steeds volop aanwezig op deze plaat (bijvoorbeeld op Stain of mind en Screaming from the sky). Ik zal zeker niet beweren dat dit Slayer's ultieme meesterwerk is, maar het is zeker niet Slayer's ST ANGER!

Nieuwstad
Volgens de statistieken op MM het slechtste Slayer album. En dat zou zo maar eens kunnen kloppen, ik ben hierna namelijk afgehaakt, kon er weinig mee. In The Name Of God is daarentegen wel een lekker nummer.

Eddie schreef:

Daar wringt de schoen voor mij heel duidelijk.
Die effectjes op de gitaren etc. Dat had Slayer helemaal niet nodig.

avatar van Edwynn
Enkel een iets moderner gitaargeluid en wat megafoon effecten is in Slayers geval blijkbaar al gauw een experiment. Ik vind het allemaal nogal meevallen. Bitter Peace, Overt Enemy of Scrum zijn op en top Slayernummers waar kwalitatief niets mis mee is.
Enkel Wicked is een experiment en het resultaat is een behoorlijk verwrongen nummer die een lekker ziek effect heeft.

Diabolus In Musica is niet het beste maar evengoed toch een prima Slayeralbum.

avatar van Eddie
Inderdaad, in mijn ogen zelfs het aller minste slayer album, maar zeker geen slecht album

haveman
Voor Slayer begrippen een minder sterk album, maar nog steeds scoort dit bij mij een voldoende. Beetje vreemde bijt in het Slayer oeuvre, maar toch duidelijk herkenbaar.