Hurts - Exile (2013)

6. The Road (4:40)
  7. Cupid (2:43)
  8. Mercy (4:06)
  9. The Crow (5:34)
  10. Somebody to Die For (4:36)
  11. The Rope (4:15)
  12. Help (4:18)
  13. Heaven * (4:04)
  14. Guilt * (2:55)
avatar van Lars Muziek.
Prachtig album wat op bouwt naar extreem hoog kippenvel gehalte!

Bij het zien van de cover van de cd, kan je eigenlijk al zien dat het duo zich aanpast aan hun nieuwe album 'Exile', in een grauwe stemming komt zwart dan ook vaak naar voren zoals je hier ziet.
De nummers hebben allemaal één voor één een goed tempo en een lekkere beat.
Het zijn onder tussen ook vrij krachtige nummers die er naar mijn persoonlijke idee ook wat melodramatische gevoelens aan los houdt.
Vanaf nummer negen 'The Crow' wordt er langzaam opgebouwd naar het hoogte punt van de cd.
In het album zit dan ook nergens echt een uitweg naar vrije lucht of een gemoedelijke/vrolijke klank.
De laatste drie nummers zijn dan ook net even wat sterker en zwaarder dan de andere nummers.
Het nieuwe album van Hurts wordt prachtig afgesloten met naar mijn idee een vrij gevoelig nummer.

Dat zijn wel veel nummers die voor komen in mijn recensie

avatar van freddze
Ok, ik hoor hier en daar ook de al genoemde 'invloeden' ; bij Exile hoor ik tijdens de zanglijnen steeds weer Very van Moby en het intermezzo in Only You (vanaf 2'30") doet mij zelfs heel erg aan de intro van (Feels Like) Heaven van Fiction Factory denken.

Maar toch vind ik dit een meer dan geslaagde cd. Het middenstuk van de cd skip ik vaak en om die reden geef ik voorlopig dan ook nog een 8,2 i.p.v. een dikke 9. De teksten zijn bij momenten fantastisch en de muziek is aangrijpend. De synths en de gitaren leggen op de juiste momenten de juiste accenten. Iemand schreef dat dit emotieloos is? Quite the opposite, zou ik zeggen!

Mijn favorieten zijn Somebody to Die For, het breekbare Help (met piano van Elton John) en jawel!... (de alledrie een beetje verguisde nummers hier): Miracle, Blind en Only You. Stuk voor stuk meezingers eerste klas! En de twee bonusnummers mogen er ook wel wezen, vooral Guilt.

avatar van Booyo
1,5
Booyo schreef:
Voorbeeld van tenenkrommend slecht: Sandman. Holy maceroni. Ik moet bij het begin telkens aan een bepaald hip-hop nummer denken, maar ik kan er maar niet op komen welke..

Na 2 jaar ben ik er - met dank aan Slowgaze - achter: 'Move Bitch' van Ludacris. Kan aan mij liggen

Halfje lager.. raak dit album nooit meer aan.

Ben wel benieuwd naar de nieuwe plaat, maar heb geen hoge verwachtingen meer eigenlijk,

avatar van freddze
Lennon toch. Dit is een prachtige plaat. Geef ze nog een kans. :}