Dire Straits - Sultans of Swing (1998)

Alternatieve titel: The Very Best Of

Label: Mercury

1. Sultans of Swing (5:45)
  2. Lady Writer (3:39)
  3. Romeo and Juliet (5:51)
  4. Tunnel of Love (8:07)
  5. Private Investigations [Single Edit] (5:45)
  6. Twisting by the Pool (3:30)
  7. Love over Gold [Live] (3:27)
  8. So Far Away [Edit] (4:02)
  9. Money for Nothing [Promo Single Edit] (4:05)

met Sting

10. Brothers in Arms [Edit] (4:56)
  11. Walk of Life (4:07)
  12. Calling Elvis (4:37)
  13. Heavy Fuel (4:54)
  14. On Every Street [Edit] (4:34)
  15. Your Latest Trick [Live] (6:29)
  16. Local Hero / Wild Theme [Live] (4:19)
  17. Mark Knopfler - Calling Elvis [Live] * (9:05)
  18. Mark Knopfler - Walk of Life [Live] * (5:29)
  19. Mark Knopfler - Last Exit to Brooklyn [Live] * (2:23)
  20. Mark Knopfler - Romeo and Juliet [Live] * (7:31)
  21. Mark Knopfler - Sultans of Swing [Live] * (13:14)
  22. Mark Knopfler - Brothers in Arms [Live] * (8:55)
  23. Mark Knopfler - Money for Nothing [Live] * (6:37)
totale tijdsduur: 1:18:07 (2:11:21)
Weinig echt verrassende verzamelaar van Dire Straits , al zijn de bonusnummers natuurlijk mooi meegenomen .
Van een betrekkelijk bluessy /rock gezeldschap tot een megastadion band . Het overkwam Dire Straits betrekkelijk snel .
Sympathiekst waren ze het in het begin en hun hoogtepunt werd wat wat mij betreft gehaald met Love Over Gold , waar de groep langer uitgesponnen en duidelijk gerijpter klonk .
Met Brothers In Arms behaalde Kopfler en de zijnen definitief de status van succesvolle megaband . Een groot succes , maar artistiek minder interessant dan voorgaand werk .
On Every Street , eveneens een afwisselende plaat , ging vooraf aan een grootscheepse tournee , die het feitelijke einde van Dire Straits inluide .
Deze verzamelaar geeft aardig weer wat de groep aan hits had . Hun singles waren meestal wel sterk en herkenbaar . Sultans Of Swing . Tunnel Of Love , Private Investigations , Love Over Gold en Brothers In Arms zijn klassiekers , geen twijfel over mogelijk . Het restand is varieert van flauw tot heel aardig .

avatar van superessy
Algemeen genomen is dit gewoon een keurig overzicht van het gehele Dire Straits ouevre. Van alle albums wat gepakt en dan natuurlijk de grootste hits/singles. Ook nog eens op chronologische volgorde.

Telegraph Road is nooit op single verschenen dus logisch dat deze mist. Ook zou je dan andere singles achterwege moeten laten, want deze cd duurt nu al 78 minuten.

Voor mij is dit een goede verzamelaar voor de instapper. Mijn eerste aanraking met Dire Straits was overigens de verzamelaar Money For Nothing, waar Telegraph Road wel op staat. Deze was echter voor het On Every Street album + tour.

Vandaar deze uitgave er nog eens achteraan inclusief On Every Street nummers + de 2 live nummers van 'encores'

avatar van Mr. Borntoolate
Heerlijke verzamelaar dit.. Dit swing toch gewoon de pan uit! Mij hoor je niet zeuren over die paar nummers die er niet op staan. (Alhoewel, Telegraph road.. ) Verder gewoon heerlijk ingedeeld. Lady writer is toch wel één van de beste op dit album, zo heerlijk vrolijk en toch gewoon stoer. Over stoer gesproken, Money for nothing is er ook zo één.. Bij dat nummer krijg ik spontaan zin om zware shag te roken en whiskey te drinken, heerlijk 'bad ass'. Verder een eervolle vermelding voor Tunnel of Love, gewoonweg prachtig. 4 dikke sterren!

superessy schreef:

Zeflde als bij de verzamelaar "Money for Nothing", kan deze toch nooit de volle pond qua waardering krijgen. De edit-versies van MfN en BiA zijn vreselijk irritant en daarnaast ontbreekt inderdaad Telegraph Road, wat zoiets is als Clapton zonder gitaar...
Ze hadden dit netjes kunnen oplossen door TR op de bonusdisc te zetten in een mooie live-uitvoering, maar helaas...

avatar van Rogyros
Maar het is geen greatest hits cd, maar een very best of. Dan hoort Telegraph Road er gewoon op. Niet eens op een bonus disc, maar gewoon op de reguliere cd.

avatar van IntoMusic
Klopt en dus moet de echte very best of nog uitkomen.

avatar van rudiger
Rogyros schreef:
Maar het is geen greatest hits cd, maar een very best of

En dus had hier Skateaway op motten staan want die is op single uitgebracht .

avatar van henk01
Ik heb zojuist de twee dire straits verzamelaars samen gevoegd (dubbele verwijderd) en de live opnames vervangen door de studio opnames. Ook brother in arms heb ik vervangen voor het origineel.

Beluister hem nu, ik denk dat dit de verzamelaar is die het beste is (shuffle on)

lol... je kunt ook de 6 studio albums shufflen, dan mis je niks

ik wil de beste

dan heb je local hero niet

avatar van chevy93
Als je deze verzamelaars samenvoegd heb je geen Down the Waterline, You and Your Friend, Once Upon a Time in the West, Why Worry en zo kan ik nog wel even doorgaan. Local Hero is trouwens een solo-nummer en hoort derhalve niet echt op een Dire Straits-verzamelaar (je hebt die immers gewijzigd tot de studioversie, zeg je).

avatar van henk01
Heb ik er allemaal extra bij opgezet, Local hero is een solo nummer maar wel typisch Dire Straits. Ook expresso love heb ik toegevoegd.
Heb nu een lekkere verzamelaar van goede 25 nummers

sigurros88
De muziek is zeker niet slecht. We hebben het tenslotte over de Dire Straits. Maar een (best Of) zonder '' Down The Waterline en Telegraph Road'' is geen best of.... EEN GREATEST HITS JAHH!

avatar van FunkStarr
Geweldig album van een geweldige band!

avatar van Lambchop
Goeie plaat, lekker op de achtergrond tijdens één feestje, mis wel you and your friend. Het beste nummer van dire straits na brothers in arms

avatar van Funky Bookie
Lekkere verzamelaar al vind ik Money for Nothing beter.
Het ontbreken van Telegraph Road kost deze verzamelaar gewoon een halve ster.

Funky Bookie schreef:
Lekkere verzamelaar al vind ik Money for Nothing beter.
Het ontbreken van Telegraph Road kost deze verzamelaar gewoon een halve ster.

Het missen van een nummer betekent toch niet dat het album slechter wordt? De beoordeling gaat toch vooral over de nummers die er wél op het album staan?

Daarnaast bestaat er nog een verzamelaar van Dire Straits: Private Investigations: The Best of Dire Straits & Mark Knopfler, uit 2005.

avatar van Funky Bookie
Het album wordt niet slechter als er een nummer niet opstaat, maar een verzamelaar probeer ik ook op compleetheid te beoordelen.

avatar van Lambchop
bikkel2 schreef:

Mooi stukje text precies de spijker op zn kop.

avatar van Julian McArthur
Zonde dat ze een aantal tracks hebben ingekort (uiteraard had het anders niet op 1 album gepast => so what) maar verder word je er als luisteraar met dit album nog is aan herinnerd wat voor een prachtige songs Knopfler bij mekaar heeft gepend.

Waar het hier eigenlijk om draait is wat mij betreft de tweede CD van de Limited Edition met daarop een uitstekend live concert van Mark Knopfler in the Royal Albert Hall. Calling Elvis 9 minuten live is een andere en veel betere versie en het 13 minuten durende Sultans of Swing is subliem. Brothers in Arms is ook erg mooi. Ik heb er de drie live nummers van de eerste CD achter geplakt, zodat je tien live songs hebt, waarvan er acht niet op Alchemy staan.

Schitterende verzamelaar van één van mijn favoriete bands.
Een album vol met goede nummers , zie je niet zo vaak bij een verzamelaar van een band , veelal zijn bijvoorbeeld de eerste 4 nummers echt heel goed en daarna kakt het wat in , dat is bij deze van The Straits absoluut niet het geval.
Zonder twijfel een dikke 5 sterren

avatar van teus
Zonder twijfel 4* is wat mij betreft de Max voor deze verzamelaar
Waarom? Ondanks goede samenstelling toch weer jammer van die enkele irritante edits
Verder mis ik hier Water Of Love.... en Heavy Full zou ik wisselen voor het veel mooiere You And Your Friend

Gewoon mijn visie en ieder zijn voorkeur natuurlijk

avatar van goldendream
Van welk jaar dateren de toegevoegde live-nummers?

23 mei 1996, Royal Albert Hall, London. Staat achterop de hoes