Clint Mansell featuring Kronos Quartet - Requiem for a Dream (2000)

Score
Label: Nonesuch

1. Summer Overture (2:36)
  2. Party (0:28)
  3. Coney Island Dreaming (1:04)
  4. Party (0:36)
  5. Chocolat Charms (0:25)
  6. Ghosts of Things to Come (1:33)
  7. Dreams (0:44)
  8. Tense (0:37)
  9. Dr. Pill (0:42)
  10. High on Life (0:11)
  11. Ghosts (1:21)
  12. Crimin' & Dealing (1:44)
  13. Hope Overture (2:31)
  14. Tense (0:28)
  15. The Moonrats - Baily & Lox Conga (0:45)
  16. Cleaning Apartment (1:25)
  17. Ghosts-Falling (1:11)
  18. Dreams (1:02)
  19. Arnold (2:35)
  20. Marion Barfs (2:22)
  21. Supermarket Sweep (2:14)
  22. Dreams (0:32)
  23. Sara Goldfarb Has Left the Building (1:17)
  24. The Moonrats - Bugs Got a Develish Grin Conga (0:57)
  25. Winter Overture (0:19)
  26. Southern Hospitality (1:23)
  27. Fear (2:26)
  28. Full Tense (1:04)
  29. The Beginning of the End (4:28)
  30. Ghosts of the Future Lost (1:50)
  31. Meltdown (3:55)
  32. Lux Aeterna (3:54)
  33. Coney Island Low (2:13)
avatar van Hendrix4live
Von Helsing schreef:

Zeker de film snel bekijken, een meesterwerk. Voor € 9,-- bij FRS.

Heb het album nog niet beluisterd maar wat ik ervan gehoord heb in de film was fantastisch.

De film is inderdaad echt een meesterwerk. Wat een regie. Ik vind het ook een van de engste films die ik ooit gezien heb. Ik ben nog nooit zo bang voor koelkasten geweest.

avatar van Manuel
Volgens Last.fm staat er bij sommige nummers ''Winter: '' of ''Fall: '' voor de titel..

Edit: Bij sommige geeft hij het als correctie, maar als je kijkt bij Clint Mansell's albums op Last.fm, geeft hij het bij alle nummers (op het meest gebruikte RFAD album).

Ik heb mijn muziek graag netjes, moet ik het nu met, zonder, of gedeeld doen? Wat is de bedoeling?

avatar van FlyLo
Het album is opgedeeld in drie delen: Summer (1-15), Fall (16-24) en Winter (25-33). Dergelijke onderverdelingen worden nooit getoond op MuMe (zie ook bv. Enter the Wu-Tang, dat uit twee delen bestaat)

BubbleUBoeuff schreef:
Misschien dat het zien van de film in combinatie met de muziek in dit geval belangrijk is.

Ja, dat is zeker belangrijk. Ze horen echt bij elkaar. In de combinatie vind ik de muziek en de soms letterlijk waanzinnige beelden echt briljant. Wat een film.

Haal je de muziek echter uit zijn context en blijft het 'kaal' op cd over, dan is de magie verdwenen. Dat is natuurlijk lang niet bij alle soundtracks zo, maar hier vind ik het opvallend. Je hebt het dan over een aantal mooie stukken muziek, maar ook flink wat korte afgebroken stukken en veel herhaling, zoals hierboven al gezegd.

Ik zou vooral de film erg willen aanbevelen.

Vind het een toffe soundtrack, mooi hoe het anthem steeds weer terug komt. De film daarentegen vind ik wat saai, heb hem na een uur afgezet. Maar misschien maar even afkijken om een fatsoenlijk oordeel te kunnen geven. Maar ik ben in ieder geval niet overtuigd door het eerste uur, voor mij gebeurt er gewoon te weinig in de film. Muziek daarentegen is dus wel heel tof

avatar van Kuk
Kuk
Blijft toch niet echt overeind zonder film. De combinatie is heerlijk en nummers als Meltdown en Lux Aeterna geven dat gevoel goed weer, maar alle opvulling is op cd totaal nutteloos.

Stijn_Slayer
Moet er niet ook op de een of andere manier een verwijzing naar Kronos Quartet bij?

avatar van Bartjeking
Er zit zeker veel herhaling in, heeft natuurlijk te maken met de filmstructuur. Soundtracks zonder de film in je achterhoofd zijn haast niet te beoordelen naar mijn mening. Het haalt toch het grootste deel van de emotie uit de muziek. Maar zonder twijfel is dit voor mij één van de beste soundtracks/films ooit gemaakt. Een briljante compositie die vrijwel iedereen ook kent, zelfs al hebben ze nooit van deze prachtfilm gehoord. Een must.

Ik raak serieus t padje al kwijt door de soundtrack te beluisteren....geweldige film, dankzij deze OST weet je gewoon dat de muziek daar zeker aan bijdraagt!

Pfff geweldig heftige film, gister gezien en ik vind de muziek ook veel bedragen, erg sfeervol.
Misschien interessant, als ik het goed heb is de verdeling zo:
nummer 1-15 Summer
nummer 16-24 Fall
nummer 25-33 Winter

Arbeidsdeskundige
Dit is een adembenemend mooie score die een aanzienlijke bijdrage levert aan het overdonderende effect van deze film.