Clint Mansell featuring Kronos Quartet - Requiem for a Dream (2000)

Score
Label: Nonesuch

1. Summer Overture (2:36)
  2. Party (0:28)
  3. Coney Island Dreaming (1:04)
  4. Party (0:36)
  5. Chocolat Charms (0:25)
  6. Ghosts of Things to Come (1:33)
  7. Dreams (0:44)
  8. Tense (0:37)
  9. Dr. Pill (0:42)
  10. High on Life (0:11)
  11. Ghosts (1:21)
  12. Crimin' & Dealing (1:44)
  13. Hope Overture (2:31)
  14. Tense (0:28)
  15. The Moonrats - Baily & Lox Conga (0:45)
  16. Cleaning Apartment (1:25)
  17. Ghosts-Falling (1:11)
  18. Dreams (1:02)
  19. Arnold (2:35)
  20. Marion Barfs (2:22)
  21. Supermarket Sweep (2:14)
  22. Dreams (0:32)
  23. Sara Goldfarb Has Left the Building (1:17)
  24. The Moonrats - Bugs Got a Develish Grin Conga (0:57)
  25. Winter Overture (0:19)
  26. Southern Hospitality (1:23)
  27. Fear (2:26)
  28. Full Tense (1:04)
  29. The Beginning of the End (4:28)
  30. Ghosts of the Future Lost (1:50)
  31. Meltdown (3:55)
  32. Lux Aeterna (3:54)
  33. Coney Island Low (2:13)
Noem er eens een paar...

avatar van Gyzzz
neo schreef:
Noem er eens een paar...

Ik ken er maar weinig hoor, maar ik vind de scores die ik ken van Joe Hisaishi of Yann Tiersen een stuk leuker.

avatar van thomzi50
Het nadeel vond ik ook dat het teveel herhaling was. Maar omdat het hoofdmelodietje zo goed is en omdat er nog genoeg andere leuke fragmenten te horen zijn die je als kijker van de film onmiddellijk doen denken aan de film zelf, in positieve zin, vind ik het een goede soundtrack. 3.5*

avatar van Nubis
Heerlijk juist, die herhaling!
Ik krijg echt geen genoeg van deze nummers, super.

DevendraBan
Die herhaling maakt het gewoonweg een ongelooflijk goede soundtrack! Die stukjes die alsmaar wederkeren met andere stukken bij, soms harder, soms zachter. Prachtig ontroerende muziek.

avatar van herbertwest
neo schreef:
Lux Aeterna is overigens meer dan zomaar een titel. Een haast standaard Latijn zin bevat deze woorden: ''Lux aeterna luceat eis''.
Wat betekent:
Let eternal light shine on them.Het is ook wel een Mass of Dead.Het Lux Aeterna word beschouwd als een enorm stuk, wat hier op het album ook het ''enorme'' stuk is, nog depressiever. Zo zijn er nog wel meer filmcomponisten die hiernaar verwijzen zowel in naam als muzikaal:

-Elliot Goldenthal Alien 3: Agnus Dei
-Goldenthal Interview with the vampire: Libera Me
-En natuurlijk het prachtige Kyrie en Libera Me door Davis opgenomen in Reloaded

(en verdorie in de titel zit het woord Requiem )

Dat requiem in de titel doet het hem ja denk ik. Want ook het Requiem van Mozart bevat een Agnus Dei, een Kyrie en een Lux Aeterna

Pauper
Geniaale Soundtrack, mat een gevoel en sfeer 4,5*

avatar van levenvergeten
Soms is het zelfs fonkende elektronica (Supermarket Sweep) of iets daar in de buurt, maar meestal is het toch de beklemmende spanning die de film ook heeft en die overheerst.

avatar van thomzi50
Nu nog twee keer zorgvuldig gedraaid en weet het nu zeker, dit album verdient 4* i/p/v 3,5*. Mijn voornaamste kritiekpunt was toentertijd dat het te eentonig was, maar dit weegt steeds minder zwaar aangezien ik het hoofdthema prachtig en meeslepend blijf vinden. 4* voor deze soundtrack, erg sterk werkje van Mansell, maar niet zo goed als The Fountain

avatar van o zo duits
thomzi50 schreef:

Ben het hier volledig mee eens. Het hoofdthema blijft onovertroffen maar de nummers naast het hoofdthema en in het algemeen zijn te kort om echt door de muziek te worden meegesleept. Bij de Fountain lost Mansell de belofte die deze soundtrack herbergt wel volledig in en levert hij in mijn ogen een meesterwerk af. Deze soundtrack verdient desondanks 4* omdat het hoofdthema alleen dit al waard is.

Empyrium
De enige juiste soundtrack die deze film verdiend. Adembenemend mooi.

avatar van Amicus
Gister de film (sinds tijden) weer eens gezien die blijft in combinatie met de muziek sublime.

Weet iemand toevallig of de nrs op dit album aan elkaar zijn gemixt of dat er na elke song een stilte valt ?

Normaal maakt mij dat niet zoveel uit maar aangezien de songs aardig kort zijn kan dat erg hinderlijk zijn.

neo
Zitten wel stiltes tussen maar is mijn inziens niet hinderlijk. Het zijn trouwens geen songs.

Een aanzienlijk stel zijn ook weer aan elkaar gemixt, er zijn slechts enkele cues ( ) die duidelijk een pauze hebben. Je kunt het ook gewoon zien als 1 geheel.

avatar van Amicus
Bedankt voor de informatie, deze plaat gaat gelijk in de bestelling

avatar van Carolaah
Heerlijke soundtrack,
Clint Mansell is een meester hierin.
Wat een geluid.. Zonder deze soundtrack was de film overigens lang niet hetzelfde, laat staan zo geweldig, geweest.
Een dikke 4,5

avatar van dynamo d
Ben hier niet super kapot van. Lux Aeterna is wel mooi maar er zitten ook hoofdpijn-onderdelen tussen. Aparte score is dit wel. Daarom toch wel een 3,5* maar echt niet hoger. Er zijn zoveel mooiere soundtracks gemaakt, althans dat is mijn mening.

neo
The Fountain gewoon eens proberen. Die hele score is zo'n beetje in de sfeer van Lux Aeterna. Tevens ook Mansell's beste score.

avatar van dynamo d
Doe ik en dank voor de tip.

avatar van Psychol_Mikol
na de film gezien te hebben(al een tijdje geleden), bleef het merendeel van de muziek in mn hoofd hangen de samenhang van muziek en beeld is gewoon meesterlijk. de sfeer die gecreëerd word is om in meegsleept te worden...

avatar van Zjapp
Ongeloofelijk vette soundtrack. Hij zet de film extra kracht bij en geeft op de perfecte muzikale wijze de sfeer van deze film weer! 4,5*

Hypnotick
Afgezien van de geweldige thema track heeft deze score helaas niet echt veel meer te bieden, het is erg eentonig en sommige nummers kan je meer snippets dan nummers noemen aangezien ze zo kort zijn.

avatar van otherfool
Deze geef ik net als The Fountain 3,5*. De films zijn werkelijk briljant (Aranofsky is m'n favoriet) en de scores dragen daar zeker toe bij. Desondanks is het geheel nogal herhalend waardoor ik het geheel zelden in één keer afdraai. Lux Aeterna is natuurlijk bloedmooi...

avatar van FlyLo
4* voor het album zelf, halfje erbij voor Lux Aeterna.

Prachtige film met geweldige muziek.

Dardan
Als er een film is waar voor mij (de combinatie van het beeld en) de muziek zo ongelooflijk goed was, zal het wel deze zijn: ongelooflijk harde beelden omringd met een erg lugubere sound - Samen met Apocalypse Now een van de weinige films die tot nu toe bij mij zo'n blijvende indruk gemaakt hebben - het thema-deuntje (PRACHTIG) bleef maar steken in mijn hoofd de laatste tijd waardoor ik toch maar eens besloot tijd vrij te maken om het hele album te luisteren -

Op zich misschien een ietwat eentonige soundtrack, maar als geheel gewoon prachtig en subliem gedaan. Ik kan alleen maar volledig instemmen met wat mijn goede vriend Zjapp hierboven me lang geleden schreef

avatar van oruiz
DevendraBan schreef:

en nu geef je een 3. Tell mee devandra, wat is er gebeurd?

DevendraBan
Hmm ja, lang niet geluisterd. In het begin was ik overdonderd door de muziek, maar vooral Lux Aeterna (zoals wij allen wel, denk ik). Maar achteraf gezien is het een vrij hoge score voor een album dat eigenlijk in functie van de film vooral zijn werk doet, los mist het een dimensie.
Een 3* lijkt me nu ook wel laag. Binnenkort nog maar eens aan een aandachtige luisterbeurt onderwerpen.

Ik heb helaas de film (nog) niet gezien. Dat heeft denk ik wel invloed op mijn beoordeling van de muziek. Het totaal komt me nogal rommelig over. Stukjes als Baily & Lox Conga en Bugs Got a Develish Grin Conga passen niet in geheel. Waarschijnlijk zijn ze in de film wel functioneel. Lux Aeterna is zeker het hoogtepunt van het album, samen met Meltdown. In beide stukken worden de hoofdthema's van het album goed samengevat.
Misschien dat het zien van de film in combinatie met de muziek in dit geval belangrijk is.

avatar van Von Helsing
BubbleUBoeuff schreef:

Zeker de film snel bekijken, een meesterwerk. Voor € 9,-- bij FRS.

Lacoste
Lux Aeterna is uiteraard het hoogtepunt! De rest spreekt mij niet echt aan en ik kom er daardoor ook niet echt in! Lux Aeterna kan ik wel 100 keer achter elkaar draaien en verdient in principe alleen al 5 sterren! Maar het zou niet terecht zijn als ik een 5 geef aan een album voor 1 nummer! Zijn andere cd 'The Fountain' vind ik een klasse beter!

Dus als album krijgt het van mij 2,5***

(ps. Heb de film wel gezien)