Steve Reich - Music for 18 Musicians (1978)

4,24

Neoklassiek
Label: ECM

1. Pulse -- Sections I-X -- Pulse (56:31)
78 BERICHTEN 4 MENINGEN

Sietse
Die kun je inderdaad niet met elkaar vergelijken. En de grap van deze muziek is natuurlijk dat het continu veranderd. Hele knappe compositie en ontzettend ingewikkeld om uit te voeren.

avatar van Stijn_Slayer
En zelfs als de muziek niet lijkt te veranderen, dan verschuift het alsnog! Horizontaal vs. verticaal.

avatar van Stijn_Slayer
Nee, er zitten zowel melodisch als harmonisch verschillende stukken in de compositie. Die passages lijken wel in enige mate op elkaar, maar ze zijn toch duidelijk verschillend van aard. Skip nog maar eens willekeurig door het stuk heen, het is dan goed hoorbaar. De muziek is natuurlijk wel (relatief) minimalistisch en herhalend van aard.

Snap overigens wel dat niet iedereen dit voor zijn ontspanning draait. Ik kan hier de volle tijd geconcentreerd naar luisteren (juist vanwege alle fase-verschuivingen), maar het helpt me ook wel eens om mijn hoofd leeg te maken.

avatar van Misterfool
Sietse schreef:
Die kun je inderdaad niet met elkaar vergelijken.

Nou, dat zeg je nou wel zo snel, maar op incantations laat Oldfield horen verdomd goed te hebben geluisterd naar, met name phillip glass versie van, minimalistische muziek. Zowel Oldfield als Reich hebben beiden een orkestrale vibe in hun muziek. Compositorisch zit er wel (veel) verschil tussen de twee.

Als ik passages skip hoor ik toch steeds weer hetzelfde hoor.

Zoals Sietse en Stijn al uitstekend hebben uitgelegd: de muziek is verre van eentonig, maar ik kan me voorstellen dat deze veranderingen je niet gelijk opvallen. Vergelijk het een beetje met alternatievere cinema. Op het eerste oog minder flitsend dan een hollywoodknaller, maar onder de oppervlakte gebeurt er zo veel meer!

avatar van Yann Samsa

Vind het gewoon erg eentonig allemaal, er is niet opeens een verassende hoek.

En toch zit je in zak en as. Vreemd.

avatar van Misterfool
@Music4ever Het heet dan ook niet zonder reden minimalisme. Het kan jou ook gewoonweg niet liggen natuurlijk. Deze muziek greep mij een goede 3 jaar( ) geleden en het heeft mij daarna nooit meer losgelaten!

avatar van king_pin
Het is dan ook geen pop muziek. Het is een reis waar de eindbestemming niet van belang is. Je moet niet zoeken naar verschillende passages, dan is het indd saai, als je je mee laat voeren kan het een zeer aangename ervaring zijn.

avatar van Music4ever
Niet mijn muziek. 2**

tuktak
Nee, Steve Reichs

avatar van Music4ever

Gelukkig toch nog lol bij zo'n matig album.

Een van de eerste albums die ik op cd kocht van Steve Reich. De cd was toen nog heel erg duur in aanschaf, maar ik heb er nooit spijt van gehad. Het is ook zo apart, en ik zou dit album dan ook iedereen aanraden die iets van Steve Reich zou willen aanschaffen. De verschillen die je tijdens de ruim 50 minuten hoort zijn op het eerste gehoor inderdaad maar minimaal, maar schijn bedriegt. En...het werkt hypnotiserend, je moet er lekker voor gaan zitten en voor openstaan. Echt prachtig.

avatar van popstranger

Ben dus ook maar eens begonnen aan dit album en zou niet weten hoe ik hem moet beoordelen. Kamp nog een beetje met het te repetitieve van de muziek hoewel dat me bij sommige andere muziek niet per se tegenhoud. Zal hem in de toekomst nog wel eens laten passeren maar ga me wijselijk van een stem onthouden voorlopig...

avatar van Chungking
Lijkt me dat James Holden hier ook wel ns naar heeft geluisterd.

Edit: blijkbaar al eerder opgemerkt door omarvdv en Ward.

avatar van Teunnis
Teunnis (moderator)
Check ook dit artikel: The 10 best trance tracks, according to James Holden | DummyMag.com

Daar noemt Holden naast o.a. Terry Riley, La Monte Young, Colin Stetson en Plastikman ook dit meesterwerk.

avatar van Stalin

Steve Reich - Music for 18 Musicians
- Colin Currie Group & Synergy Vocals

Op 26 mei in de Laurenskerk te Rotterdam...net kaartjes gekocht

avatar van -SprayIt-
Voor alle liefhebbers, een hele dikke aanrader:
Midori Takada - Through The Looking Glass. - YouTube

Niet vaak zo verliefd geworden op een album tijdens 1 luisterbeurt.