Steve Reich - Music for 18 Musicians (1978)

Neoklassiek
Label: ECM

1. Pulse -- Sections I-X -- Pulse (56:31)
  2. Music for a Large Ensemble * (15:28)
  3. Violin Phase * (15:09)

met Shem Guibbory

4. Octet * (17:29)
  5. Tehillim - Pt. I & II * (17:24)
  6. Tehillim - Pt. III & IV * (12:27)
avatar van Nakur
Ik heb de rerelease en kan alleen maar 5* geven. Dit is een echte klassieker

avatar van Paalhaas
Er zijn zelfs 3 verschillende heruitgaves van dit werk. Op de Amadinda-reissue (2004) na staan die ook op de site (Nonesuch & RCA). Je kunt beter daar stemmen dan, de vesies zijn wel degelijk verschillend. De Amadinda-versie voeg ik ook wel even toe trouwens.

avatar van Paap_Floyd
Tijdens college voor het eerst ontdekt en geweldig vond ik het en nog geweldiger vind ik het nu: 4½*

avatar van Hans Brouwer
In een bericht bij het album "Incantations" van Mike Oldfield tipte gebruiker Tuurke dit album van Steve Reich. Als groot liefhebber van "Incantations" was mijn nieuwsgierigheid direct gewekt. Ik heb "Music for 18 Musicians" nu geleend uit de Centrale Discotheek te R'dam. De gelijkenis met Mike Oldfields album is inderdaad verbluffend. "M.f.18 M." is een album wat, dunkt mij, meerdere luisterbeurten nodig heeft om het op juiste waarde te kunnen schatten. Zowel "Incantations" als "Music for 18 Musicians" zijn in het jaar 1978 op de markt gebracht. Grote vraag hierbij is dan natuurlijk wie heeft wie beinvloed . Was het Mike die Steve inspireerde of juist andersom. Ik had nog nooit van Steve Reich gehoord maar dat gaat zeker veranderen .

Tuurke, mijn hartelijke dank voor de tip!!

Groeten , Hans

avatar van Hans Brouwer
Hans Brouwer schreef:
Ik heb dit album "Music for 18 Musicians" nu enkele malen beluisterd. Helaas gaat ie mij op den duur toch redelijk vervelen . "Incantations" van M.O. boeit mij toch veel meer .

avatar van Tuurke
Graag gedaan Hans! Ik wilde idd jouw mening even weten over dit album. De vraag is wie wie beinvloedt heeft. Maar ja, of we daar ooit achter komen.....

Nog een tip?? Michael Nyman. Maakt voornamelijk filmmuziek. Het nummer "Covening the Coven" van de film "Practical Magic" had beslist van Oldfield kunnen (moeten) zijn.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
persoonlijk heb ik meer met Different Trains / Electric Counterpoint van deze man... maar eigenlijk is het overal hetzelfde: op zich buitengewoon intrigerende muziek, maar je moet het niet te vaak horen...

avatar van we tigers
Ik heb een andere uitvoering (van Ensemble Modern) maar dit is een briljant stuk muziek. Alle sterretjes dus.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
we tigers schreef:

die heb ik ook, maar die staat ook hier op de site...

avatar van Paap_Floyd
Dit is wel de mooiste uitvoering imho.

avatar van frankmulder
Ik heb de ECM-uitvoering te pakken kunnen krijgen! Bijzondere muziek, die me vanaf de eerste seconden stil krijgt. Dit album heeft me mooi geïntroduceerd tot de andere muziek van Steve Reich (die ook geweldig is).

Poppekontje
Ik heb nog geen andere uitvoeringen van dit stuk gehoord, maar dit deze is toch wel erg mooi.

erwku
Wat een meesterwerk! Op john adams zijn muziek na, mijn favoriete minimal music

avatar van willemmusic
Ik heb hem op lp, ECM. En hoe doe je dat ? Één stuk muziek op twéé kanten zetten? Juist ! Fade-out kant 1, fade-in kant 2 !!!
Voor die vonst nog een half puntje meer.

ik ook op vinyl en ECM

4 euro

Afgelopen zaterdag gekocht...kan er maar niet genoeg over opscheppen dat ie zo goedkoop was

Joy
mm, voor deze moet je geloof ik echt in de stemming zijn

vanmiddag was ik dat niet maar probeer het nu nog eens

het 2de nummer belooft iig meer variatie dan de eerste, die ik niet geweldig vond

ik heb zo het id dar je dit heel vaak moet draaien voordat het je grijpt, vooralsnog doet het me niet erg veel

wellicht was mijn verwachting te hoog, ik zag vanmorgen de docu over reichs werk mbt daniel pearl, en dat vond ik mooi klinken

dit is wat anders

lets give i a shot dus

avatar van dj maus
Ik vond het meteen al ontzettend goed.
Maar goed, ik hou dan ook erg van repetitieve muziek.

Joy
tis klaar en ik ben der ook klaar mee

nou, iets overdreven maar ik hoef dit niet snel een 2de keer te horen

als je nou zo ontzettend veel mogelijkheden hebt om te goochelen met noten (zappa) waarom maakt iemand dan iets als dit?

jammer, maar reich is nog niet verdwenen, ik probeer gewoon meer van hem

avatar van frankmulder
dj maus schreef:
Ik vond het meteen al ontzettend goed.
Maar goed, ik hou dan ook erg van repetitieve muziek.

Ken je Terry Riley - In C? Ik vond Mf18M trouwens ook meteen geweldig.

avatar van dj maus
Ken ik niet. Heb zijn naam wel eens gelezen.
Ik zet 'm op m'n lijstje.

Sietse
sorry maar goochelen met woorden en zappa hier noemen en dan zeggen dat je niet begrijpt waarom iemand dit maakt dan heb je er nog niet veel van begrepen (gehoord). Dit is minimal music...geen bombast.

Dit stuk is een continue verandering door steeds verschuivende patronen die door de verschillende muzikanten worden gespeeld.
Dit stuk lijkt bij eerste gehoor misschien heel erg eenvoudig repetitief, maar niets van dat is waar.
Ik denk dat het gewoon meer aandacht vraagt om de ware schoonheid van dit stuk te horen, want binnen de moderne klassieke muziek is er niet veel dat hier bij in de buurt komt qua schoonheid verpakt ingenieuze complexiteit (en dat door juist te spelen met simpelheid).

(wow dat klinkt vaag, hahaha )

anyhow, zeker nog vaker proberen dit, want hoe leuk en goed Zappa ook is, het afdoen van dit als minder is toch wel zeer ongepast.

Joy
welnee, niks ongepast, het is mijn visie,ik begrijp best dat dit minimalistisch gebeuren is en daarmee ook de kern van mijn onderwaardering, leuke term minimalistisch, leuk bedacht ook als muziekstroming,maar voor mij werkt het niet echt

koyaanisqatsi vind ik te gek, en ik denk dat het ook bij die plaat blijft wat betreft het genre

kheb overigens niet gezegd dat het minder is dan zappa

enfin,ik kan hier weinig mee en hoop dat zijn stuk over daniel pearl me beter bevalt in geheel

Joy schreef:

kheb overigens niet gezegd dat het minder is dan zappa

De suggestie is daar in de woorden die je gebruikt

avatar van fluidvirgo
Onlangs in een lijstje voorbij horen komen. Draai het sinds die tijd praktisch non stop, en dat heb ik al tijden niet meer meegemaakt. Vanaf de eerste tot de laatste klank word ik meegevoerd in een repetitieve stroom, maar kijk uit; waar het op het eerste gehoor repetitief klinkt schuilt onder het oppervlak een intrigerend werk waarin zoveel gebeurt. Elke luisterbeurt ontdek ik weer nieuwe dingen, en ik geniet dan ook met volle teugen van deze muzikale ontdekkingsreis!

Ik ben niet thuis in deze stroming maar zou me getuige van dit staaltje vernuft toch wel eens wat meer mogen verdiepen in het werk van deze meneer...

****1/2

Coffee
iets te fijne plaat, ik heb mijn pa's langspeelplaten collectie gehad, en hij zat er zomaar tussen! dus ik ben super blij

Raymond.
Wow, dit is echt prachtig. Is dit nou echt pure ''Minimal Music''? Ik vind het soms zelfs wat naar Ambient neigen.

Sietse
ja dit is pure Minimal Music.

avatar van jurado
..en dat is het.
Regelmatig trek ik deze lp uit de kast , al jaar en dag.

Misterfool
werkelijk waar een prachtig album. Ik ben niet zo thuis in de wereld van minimal muziek. Maar de manier waarop dit gedaan is weet op mij indruk te maken. Juist de simpele structuren van dit 56 minuten lange nummer bevatten een geweldige gelaagdheid van zowel detail als gevoel. Een van de beste cd´s die ik ooit gehoord heb: 5 sterren en een tweede plaats in mijn top 10

avatar van ChrisX
Misterfool schreef:

Ga dan voor al eens luisteren naar het stuk Canto Ostinato van de Nederlandse componist Simeon Ten Holt. Het bestaat in meerdere versies maar de meest pakkende zijn die voor 2 pianos of 4 pianos.