Creedence Clearwater Revival - Creedence Clearwater Revival (1968)

Label: Fantasy

1. I Put a Spell on You (4:30)
  2. The Working Man (3:05)
  3. Suzie Q (8:39)
  4. Ninety-Nine and a Half (3:39)
  5. Get Down Woman (3:09)
  6. Porterville (2:21)
  7. Gloomy (3:50)
  8. Walking on the Water (4:37)
  9. I Call It Pretending * (2:11)
  10. Before You Accuse Me (1968 Outtake) * (3:25)
  11. Ninety-Nine and a Half [Live at Filmore, San Francisco, CA, 3-14-69] * (3:48)
  12. Suzie Q [Live at Filmore, San Francisco, CA, 3-14-69] * (11:46)
avatar van teus
heartofsoul schreef:
Dit album, dat ik begin jaren 80 op ouderwets vinyl kocht, en circa 1990 op cd, blies me destijds gelijk van mijn sokken. De eerste 5 albums van CCR zijn voor mij sowieso een vaste waarde, en ik grijp er wel eens naar terug als ik even geen zin heb in nieuwe muziek. Ik blik graag terug, want nieuwe muziek is niet per definitie beter dan muziek uit het verleden - maar dat terzijde.

Creedence Clearwater Revival is een debuut dat er gelijk in hakt, geweldig van geluid (en ik heb niet eens de remaster) en zeer consistent en samenhangend. Suzie Q en Get Down Woman maken op mij de meeste indruk; er staat echter geen enkel inferieur nummer op.

Ja dit is nog steeds een sterk debuutalbum,en wat dacht je van bv Ninety-Nine and a half en Walking on the Water die jij ff niet noemt en natuurlijk I Put A Spell On You
Ik zou je de Remasters van CCR toch aanbevelen,in de eerste plaats de kwaliteit is enorm verbetert en voor de prijs hoef je het tegenwoordig ook niet te laten,het is gewoon meer genieten
En wat dit album betreft de bonustracks zijn zeker de moeite waard
De live-uitvoeringen van de tracks uit dit album waaronder Suzie Q zijn heel goed
En de studiotrack I Call It Pretending is voor vele liefhebbers zeker ook een grootse Creedencesong

avatar van RuudC
Al jaren is dit album een favoriet van me. Ik denk dat ik deze cd bijna tien jaar heb. Dit jaar viert dit album zijn vijftigste verjaardag en ik heb de 40th anniversary edition, waarbij ik zeker weet dat ik er in 2008 ook echt veel naar geluisterd heb. CCR is ook een van de redenen waarom ik rockmuziek en later metal ben gaan luisteren. Als kind keek ik graag naar de Vietnamoorlogserie Tour of Duty. Fortunate Son was een van de soundtracks.

Wat ik tien jaar geleden niet wist, is dat I Put A Spell On You, Suzy Q en Ninetynine covers zijn. Laat dat nou net mijn favorieten zijn op dit album. Het voelt altijd een beetje vies als de beste songs covers zijn. Als ik albums van kleine, onbekende bands recenseer en een cover steekt met kop en schouders boven de andere songs uit, roep ik altijd dat de band zijn eigen graf gegraven heeft. Nu kun je de situatie van CCR niet echt vergelijken met een bandje anno 2018. In de jaren zestig was coveren de normaalste zaak van de wereld. Ik wil er verder niet echt een punt van maken, net als ik bij de eerste Led Zeppelin gedaan heb.

Toch, die covers zijn de grootste aandachtstrekkers. I Put A Spell On You is een nummer van wereldformaat. Het bezwerende karakter in combinatie met de licht zompige blues zijn een geweldige combinatie. Suzy Q vind ik daar zelfs nog overeen gaan, omdat het logger, zwaarder en vooral vrij duister is. Ik hou ervan hoe CCR de psychedelica opzoekt hier. Ninetynine and a half is het nummer waarop Fogerty de hoofdrol mag opeisen. Deed hij eerder natuurlijk ook al, maar hier vlamt hij het hardst. Heerlijk gezongen dit. Ik ben wel benieuwd naar hoe het resultaat geweest zou zijn, als hij het meer eigen gemaakt had. Hier zingt hij wel vooral Pickett na.

De eigen songs mogen er ook best wezen, maar zijn echt een klasse minder dan de covers. Toch zijn songs als The Working Man, Get Down Woman en Gloomy nummers waar CCR best trots op mag zijn. Het haastig gezongen Porterville is vrij zwak. Het enige moment waar ik aan doorspoelen zit te denken. Toch laat ik de 4,5* staan. Tien jaar na aanschaf heeft het nog niets aan kracht ingeboet.

avatar van lennert
Lekker dit. Ik heb altijd al gezegd dat de kleinste grootste metalzanger ooit (Ronnie James Dio) nooit zo'n strot had kunnen ontwikkelen als het niet aan John Foggerty en Creedence Clearwater Revival had gelegen. Of nou ja, niet dat zij er actief veel mee te maken hadden, maar het gaat er vooral om dat die rauwe strot zo van belang is geweest. Dat Creedence een inspiratiebron is geweest voor menig hardrockband mag overigens duidelijk zijn, want dit is voor zijn tijd bij vlagen snoeihard en knauwend. Naast de ruige zang, zijn ook de met blues doordrenkte gitaarsolo's absoluut de moeite waard. De twee bekendste hits (I Put A Spell On You en Suzie Q) zijn ook hier mijn favorieten, maar afsluiter Walking On Water doet er weinig voor onder. Niet alles is even sterk en het is wat kort, maar het verveelt op deze manier zeker niet!

avatar van Cor
Cor
Lekker, maar ook weer niet heel bijzonder. Beetje gelijkvormig allemaal. Idee dat CCR zo'n fantastische singles band is, waarbij de albums niet heel veel toevoegen.