Townes Van Zandt - Townes Van Zandt (1969)

Folk / Country
Label: Poppy

1. For the Sake of the Song (5:20)
  2. Columbine (2:33)
  3. Waiting Around to Die (2:43)
  4. Don't Take It Too Bad (2:52)
  5. Colorado Girl (3:16)
  6. Lungs (2:27)
  7. I'll Be Here in the Morning (2:58)
  8. Fare Thee Well, Miss Carousel (5:21)
  9. (Quicksilver Daydreams of) Maria (4:43)
  10. None But the Rain (2:23)
avatar van Snoeperd
In het kader van het Tip 250-topic

Ik ken Townes Van Zandt al sinds ik op Musicmeter kom. Het was For The Sake Of The Song die mij na een Youtube-beluistering dit album deed luisteren. Townes Van Zandt, de Amerikaan met een Nederlandse naam, kan je zien als een wat rustigere Dylan. Hij heeft dezelfde fijne rauwheid in zijn stem. Verschil met Dylan vind ik zelf dat Townes van Zandt ongekend veel emotie in zijn stem kan leggen, nog meer dan Dylan dat kan.

Het eerste nummer van de plaat is meteen For The Sake Of The Song. Het betovert van de eerste tonen tot aan de laatste tokkels op de gitaar. Dit nummer kabbelt voort, maar de hele song zit je op het puntje van je stoel. Het gevoel dat Townes overbrengt met zijn stem is van grote klasse. En ook het behoorlijk geniale gitaarlijntje is niet te versmaden.

Columbine is twee keer zo kort als For The Sake Of The Song en valt met alle respect voor dit nummer minder op dan het vorige. Een tussendoortje, waarvan het eerste stukje het mooiste is. Verder blijft het nummer iets te oppervlakkig om het gemiddelde niveau op dit album te behalen.

Waiting Around To Die is ook zo'n gruwelijk mooi pareltje. Dit is een liedje waarbij Townes je weer constant in z'n greep houdt, een zeer persoonlijk liedje lijkt, met een prachtige tekst. Je moet niet doelloos leven en je afschermen van de buitenwereld. Samen, met je vrienden, moet je wachten tot de dood je vanzelf komt ophalen. Hij verwoordt deze boodschap prachtig en ook hier weer zijn vooral de openingszinnen ernstig raak.

Townes Van Zandt crëeert een aandoenlijk sfeertje met dit album, het heeft iets wilde westen-achtigs. En wat dat betreft zou deze sferische muziek best als een soundtrack kunnen dienen. Maar waar soundtracks nog wel eens moeilijk op zichzelf kunnen staan kan je bij deze muziek je eigen beelden verzinnen. Beelden zoals op de hoes van het album, Don't Take It Too Bad, een lvoor Townes doen opgewekt liedje tegen de eenzaamheid.

Niet elk liedje is even bijzonder op Townes Van Zandt, maar ze hebben allen wel wat. En dan zijn er natuurlijk de uitschieters als Colorado Girl. Het bevat een uitzonderlijk fijn refreintje zoals alleen Townes dat kan. Zijn stem is op zijn mooist als hij de hoogte in gaat, het mag dan wel niet al te zuiver zijn, maar juist dat is zo mooi.

Lungs doet mij een beetje aan Dylan denken. Het heeft dezelfde structuur als veel Dylanliedjes en het heeft erg mooie verhalende coupletten. Wat mij betreft had dit nummer langer dan deze twee en een halve minuut mogen duren en wat meer uitgediept mogen worden. Mijn part gaat dit nummer nog twee minuten op dezelfde prettige manier door.

Bij I'll Be Here In The Morning geldt simpelheid is troef. Het is een erg pakkend liedje met een dus zeer simpel refreintje. Het enige wat hij doet in het refrein is de titel zingen en dan nog een keer maar dan niet 'the morning' op het einde maar 'for a while' en dat is juist het mooiste zinnetje van het hele nummer.

Dan volgt het hoogtepunt van het album. Fare Thee Well, Miss Carroussel is een liedje waar je bijna sentimenteel van zou worden. De coupletten zijn steeds een perfecte aanloop naar het refrein dat door merg en been gaat. Dit nummer is een klassieker binnen en buiten het singer-songwriters-genre, subliem en dat ook nog eens erg lang. Samen met mijn andere favoriet is het namelijk het langste nummer van de plaat.

Daarna horen we de Spaanse gitaren van Maria. Het nummer steelt voornamelijk de show met zijn tekst. De tekst is erg beeldend en heeft een fraai woordgebruik. De violen aan het einde van het liedje maken het nog eens helemaal af. Maria is anders aangekleedt dan de meeste andere nummers, maar voelt niet als vreemde eend in de bijt, waarschijnlijk gewoon door de kwaliteit.

Het laatste nummer None But The Rain kan niet tippen aan de vorige nummers. Het is erg kort en op het fijne fluitje na heeft het niet al te veel om handen. Het voelt dan ook meer als een outro dan een volwaardig liedje.

Het is dat er een paar minder opvallende nummers op deze plaat staan, als elk nummer van de kwaliteit van bijvoorbeeld het eerste nummer was geweest zou dit makkelijk in het rijtje Harvest, Highway 61 Revisited en Pink Moon kunnen staan. De stem die heeft hij daar namelijk wel voor, perfect door de imperfectie.

avatar van Mart
Townes Van Zandt was een singer-songwriter met fantastische poëtische teksten, maar je hoeft niet per se deze teksten te begrijpen om van zijn muziek te genieten. Zijn warme, emotionele stem en zijn melodieën zorgen ervoor dat er gelijk een prachtige melancholische sfeer ontstaat. Ik weet bijvoorbeeld niet waar Fare Thee Well, Miss Carousel precies over gaat, maar toch raakt dit nummer mij. Dat is duidelijk het teken van een fantastische singer-songwriter.

Muzikaal is het album erg ingetogen: vaak is het enkel Townes Van Zandt met zijn akoestische gitaar. Tekstueel is het ook geweldig. Townes Van Zandt scheen een eenzaam en depressief persoon te zijn die vooral ‘on the road’ leefde, wat uitstekend naar voren komt in zijn teksten. Het lijkt allemaal recht uit het hart te komen. Dit vind ik vooral het geval in Waiting Around To Die en Lungs.

avatar van frolunda
Sterk en vrij tijdloos klinkend debuut van Townes Van Zandt.Ingetogen Country/Roots in optima forma.De prachtige teksten en de doorleefde en wat trieste stem van Townes tillen bijna elk nummer,ondanks de sobere muzikale invulling naar een hoog niveau.
Don't Take It Too Bad,Fare Thee Well, Miss Carousel en vooral Waiting Around to Die zijn hier de prijsnummers maar eigenlijk is de algehele sfeer de grootste kracht van het album.
IK had in het verleden wel eens meer van deze legendarische singer/songwriter gehoord maar dit is m'n eerste volledige plaat.Een prima ervaring en ik krijg echt zin om de komende tijd,gedoseerd in de rest van zijn oeuvre te duiken.
Deze is alvast erg goed.