Townes Van Zandt - Townes Van Zandt (1969)

Folk / Country
Label: Poppy

1. For the Sake of the Song (5:20)
  2. Columbine (2:33)
  3. Waiting Around to Die (2:43)
  4. Don't Take It Too Bad (2:52)
  5. Colorado Girl (3:16)
  6. Lungs (2:27)
  7. I'll Be Here in the Morning (2:58)
  8. Fare Thee Well, Miss Carousel (5:21)
  9. (Quicksilver Daydreams of) Maria (4:43)
  10. None But the Rain (2:23)
avatar van muziekobsessie
zijn aller beste plaat!!!

avatar van Bartjeking
Fare Thee Wel, Miss Carousel vind ik zo'n verschrikkelijk mooi nummer. Sowieso die hele plaat is heerlijk.

Ace
Prachtige ingetogen plaat van een geweldige singer/songwriter. Wellicht mijn favo plaat van hem met als hoogtepunt het geweldige magistraal mooie Fare Thee Well, Miss Carousel!!!

Social_Mask
For the Sake of the Song Wat een prachtig nummer is dat zeg!! Al tientallen keer gedraaid, en het blijft sterk. Towens van Zandt heeft een eigen manier van zingen die hij in het hele album hanteert. Dat zorgt er wel voor dat het tegen het eind een beetje op elkaar gaat lijken, maar mooi is het in ieder geval wel. Voor nu 4* en ik ga weer es For the Sake of the Song opzetten, wat een nummer..

avatar van Stijn_Slayer
muziekobsessie schreef:
zijn aller beste plaat!!!

Daar ga ik graag in mee.

Zelfs hier is er te weinig op gestemd. Jammer, dit is namelijk echt een meesterwerk.

avatar van misja82
Mezelf vandaag kado gedaan in de LP versie. Erg benieuwd hoe dit gaat klinken, kan binnenkort eindelijk weer lp's luisteren en deze zal als een van de eerste worden gedraaid. Stem volgt.

avatar van Bartjeking
Vandaag ben ik ook tot de conclusie gekomen dat ik dit tot nog toe zijn beste plaat plaat vind. Ik weet niet of het door mijn huidige gemoedstoestand komt, maar hij komt nu bij me binnen als een raket. Zeer jammer dat Townes maar door een select gezelschap gewaardeerd wordt, want het is gewoon een van de beste songwriters die ik ken. Live kan ik hem helaas niet meer zien, maar binnenkort maar eens kijken of Steve Earl het gevoel van sommige nummers die Townes van Zandt meegaf over kan brengen.

Dan de waardering: ik zie dat ik hem 1.5 jaar geleden op een 4* heb gezet, maar als ik zeg dat dit het beste album van een der beste songwriters allertijden is, dan geef ik graag 5* voor dit meesterwerk.

avatar van Willem12982
Lungs.

Steve Earle zei het het best: Als dit nummer je niet bang maakt.........

Geweldig album van een zeldzaam talent.

Social_Mask
Lungs heeft naar mijn mening de beste tekst van dit weergaloos mooie album... Lang niet meer gedraaid, toch maar even opzetten.

Father McKenzie
misja82 schreef:

Je stem is ondertussen gevolgd, misja82! Ondertussen heb ik dit album in de vakantie ook gevonden, en al vaker gedraaid. Mooie stem, integer album met schitterende liedjes; Het moet niet altijd rockgeweld zijn, en hoe ouder je wordt... hoe vaker je naar wat rustiger werk grijpt, bedenk ik zomaar... nou, ik toch!

avatar van Thomzic
Deze titel loze plaat is het bewijs dat hij een van de betere (een hele voorzichtige veronderstelling denk ik) singer/songwriters van zijn generatie gerekend mag worden.

Alles komt recht uit zijn hart. Het leven van een reiziger die constant onderweg is. Een troubadour die leeft in de anonimiteit en onderweg prachtige liedjes schrijft over het harde en zwarte bestaan van het leven. Prachtig, prachtig, prachtig.

avatar van harm1985
Hmm, ik zie dat ie hier drie nummers van zijn eerste plaat opnieuw heeft opgenomen... vooralsnog klinkt ook deze plaat niet slecht, maar zo lyrisch als sommigen hier ben ik er nog niet over. Desalniettemin is Townes Van Zandt voor mij een ware ontdekking!

avatar van Horsepower
"Our mother the mountain" en "Townes Van Zandt" vind ik persoonlijk zijn beste albums.
Beiden zijn echte meesterwerken.
Beste songs hier zijn For the Sake of the Song en Waiting Around to Die.

avatar van misja82
harm1985 schreef:

En? Al wat meer tijd ingestoken?

avatar van harm1985
Nog niet echt, er komt steeds wat tussen, voornamelijk Gillian Welch, die overigens echt een betoverende versie heeft gezongen van Pancho & Lefty (haar versie van White Freightliner is ook niet slecht overigens).

Vandaag hernieuwde poging. Gezien mijn top 10 zou ik dit toch erg goed moeten vinden.

[Edit] Nu aan het beluisteren, op de een of andere manier heeft Townes een stem die klinkt alsof je em altijd al hebt gekend. Enig idee hoe dat komt?

avatar van Xel
Xel
bij de eerste beluistering lijkt het net alsof ik deze plaat al jaren ken.

geen misser/filler te bekennen. Elke seconde een warm bad.

zodra ik bij Maria ben ben ik thuis....

avatar van Bartjeking
Doet mij goed om te zien dat zoveel mensen zijn gaan genieten van deze plaat! Maar (net zoals ik 2.5 jaar geleden hier schreef) gaat bij Fare Thee Wel, Miss Carousel mijn Hart een beetje harder kloppen.

Voor de rest sluit ik me aan bij Xel; een album zonder missers en daarom nog steeds een dikverdiende 5 sterren. Een topper in het genre.

Aquila
Ik vind deze plaat net een streepje beter dan "Our Mother the Mountain". 'Lungs' met afstand het beste nummer en vooralsnog mijn favoriete Van Zandt nummer samen met 'Kathleen'.Vreemd dat dat niet wordt ondersteund door jullie statistieken...

avatar van LucM
Net als Our Mother the Mountain een prima singer/songwriters-album, Townes van Zandt mag gerust tot de eregalerij de grootste songschrijvers gerekend worden op basis van de albums die ik van hem gehoord heb. Passioneel, integer en warm, dit album zal ik nog vaak op de late uurtjes draaien.

paranoidandroid
Dit is voor mij na drie luisterbeurten al een van mijn favoriete country/singer-songwriter albums.

avatar van DBL
DBL
suggesties voor soortgelijke artiesten zijn welkom.

Guy Clark en Steve Earle waren goede vrienden van Van Zandt en zijn ook absolute toppers in het genre.

avatar van muziekobsessie
suggesties voor soortgelijke artiesten zijn welkom.

Of wat dacht je van Mickey Newbury-harlequin melodies staan zelfs nummers op mede geschreven door townes. Of The open mind of john d. loudermilk ook geweldig in dat genre. Dan Penn's nobody's fool eveneens een topper. David wiffen gelijk getitelde ook top Of Ron davies-silent through the land eveneens geweldig mooi! en zo kan ik nog wel even doorgaan...

avatar van hmaeghs
suggesties voor soortgelijke artiesten zijn welkom.

In dit genre zijn mijn favorieten (naast Townes) in ieder geval:

Gene Clarke
Kevn Kinney
Jimmy Lafave

avatar van Bartjeking
In de lijn van townes kan ik daar nog wel een 20 toppers aan toevoegen, maar raad je aan om te beginnen met:

Guy Clarke
Steve Earle
John Prine

Dit ook helden die vooral briljant zijn in het schrijven van verhalende songs en dicht tegen de stijl van Townes aanschurken (of hebben geschurkt). Mijn absolute lievelingsgenre; liedjes over outlaws en onbereikbare hartverscheurende liefdes. Verder heeft heeft hmaeghs ook 3 toppers opgenoemd. Met name LaFave is hartverscheurend mooi. Over hartverscheurend gesproken: Mickey Newbury.

Je hoort het al, ook ik draaf door als ik over dit onderwerp praat; kan hier uren over filosoferen.

Edit: Sommige namen zijn al eerder genoemd; excuus. Maar de plaat verdient een meer inhoudelijke discussie, dus laten we het vooral over Townes hebben en een van de beste platen die óóit geperst zijn. Tijdens mijn begrafenis (hopelijk duurt dat nog even al is 27 een gevaarlijk jaar) zullen veel mensen in het crematorium kennis maken met Townes en zal ik na mijn dood nog steeds Townes van Zandt ambassadeur zijn, een mooi iets

avatar van Hendrik68
De eerste 2 albums waren al heerlijk. Op dit titelloze 3e album wordt de perfectie bereikt. De her en der wat orkesrale begeleiding blijft hier achterwege wat de intieme sfeer die Van Zandt zo karakteriseert nog meer ten goede komt. Het is een semi best of album geworden. Maar liefst 4 nummers van zijn debuut (For the sake of the song) keren in een ander jasje terug op dit album. Vooral de versie van Quicksilver Daydreamsof) Maria is geniaal. Ook For the sake of the song, Waiting around to die en I'll be here in the morning zijn een verbetering ten opzichte van de versie op het debuut. Dat is nou net het verschil met de overigens prachtige voorganger. Daar werd Tecumseh Valley van het debuut ook in een ander jasje gestoken en dat was bepaald geen toegevoegde waarde. De nieuwe nummers die hier op staan zijn stuk voor stuk toppers. Lungs is een uitbijtertje qua stijl en dat bevalt mij zeer goed, tekstueel ook een van zijn hoogtepunten.Columbine en Colorado girl zijn weer van die prachtige intieme "troubadoursongs", zoals alleen Townes van Zandt dit kon. Fare Thee well Miss Caroussel is een ander hoogtepunt en qua tekst ook zeer herkenbaar.

Op dit album is gewoon elke song goed tot uitmuntend. Voor mij een klassieker, zoals vooral de eerste 4 albums van Van Zant voor mij klassiekers zijn. De opvolger Delta Momma Blues is ook al zo'n van begin tot eind perfect album.

avatar van viking1
Prachtig ingetoggen album van deze singer/songwritter.
Heb deze en flyin'shoes.

Maar deze heerlijke muziek voor in de laate uurtjes zit hem nu te beluisteren heerlijk.
Topper dit is genieten.

avatar van Snoeperd
In het kader van het Tip 250-topic

Ik ken Townes Van Zandt al sinds ik op Musicmeter kom. Het was For The Sake Of The Song die mij na een Youtube-beluistering dit album deed luisteren. Townes Van Zandt, de Amerikaan met een Nederlandse naam, kan je zien als een wat rustigere Dylan. Hij heeft dezelfde fijne rauwheid in zijn stem. Verschil met Dylan vind ik zelf dat Townes van Zandt ongekend veel emotie in zijn stem kan leggen, nog meer dan Dylan dat kan.

Het eerste nummer van de plaat is meteen For The Sake Of The Song. Het betovert van de eerste tonen tot aan de laatste tokkels op de gitaar. Dit nummer kabbelt voort, maar de hele song zit je op het puntje van je stoel. Het gevoel dat Townes overbrengt met zijn stem is van grote klasse. En ook het behoorlijk geniale gitaarlijntje is niet te versmaden.

Columbine is twee keer zo kort als For The Sake Of The Song en valt met alle respect voor dit nummer minder op dan het vorige. Een tussendoortje, waarvan het eerste stukje het mooiste is. Verder blijft het nummer iets te oppervlakkig om het gemiddelde niveau op dit album te behalen.

Waiting Around To Die is ook zo'n gruwelijk mooi pareltje. Dit is een liedje waarbij Townes je weer constant in z'n greep houdt, een zeer persoonlijk liedje lijkt, met een prachtige tekst. Je moet niet doelloos leven en je afschermen van de buitenwereld. Samen, met je vrienden, moet je wachten tot de dood je vanzelf komt ophalen. Hij verwoordt deze boodschap prachtig en ook hier weer zijn vooral de openingszinnen ernstig raak.

Townes Van Zandt crëeert een aandoenlijk sfeertje met dit album, het heeft iets wilde westen-achtigs. En wat dat betreft zou deze sferische muziek best als een soundtrack kunnen dienen. Maar waar soundtracks nog wel eens moeilijk op zichzelf kunnen staan kan je bij deze muziek je eigen beelden verzinnen. Beelden zoals op de hoes van het album, Don't Take It Too Bad, een lvoor Townes doen opgewekt liedje tegen de eenzaamheid.

Niet elk liedje is even bijzonder op Townes Van Zandt, maar ze hebben allen wel wat. En dan zijn er natuurlijk de uitschieters als Colorado Girl. Het bevat een uitzonderlijk fijn refreintje zoals alleen Townes dat kan. Zijn stem is op zijn mooist als hij de hoogte in gaat, het mag dan wel niet al te zuiver zijn, maar juist dat is zo mooi.

Lungs doet mij een beetje aan Dylan denken. Het heeft dezelfde structuur als veel Dylanliedjes en het heeft erg mooie verhalende coupletten. Wat mij betreft had dit nummer langer dan deze twee en een halve minuut mogen duren en wat meer uitgediept mogen worden. Mijn part gaat dit nummer nog twee minuten op dezelfde prettige manier door.

Bij I'll Be Here In The Morning geldt simpelheid is troef. Het is een erg pakkend liedje met een dus zeer simpel refreintje. Het enige wat hij doet in het refrein is de titel zingen en dan nog een keer maar dan niet 'the morning' op het einde maar 'for a while' en dat is juist het mooiste zinnetje van het hele nummer.

Dan volgt het hoogtepunt van het album. Fare Thee Well, Miss Carroussel is een liedje waar je bijna sentimenteel van zou worden. De coupletten zijn steeds een perfecte aanloop naar het refrein dat door merg en been gaat. Dit nummer is een klassieker binnen en buiten het singer-songwriters-genre, subliem en dat ook nog eens erg lang. Samen met mijn andere favoriet is het namelijk het langste nummer van de plaat.

Daarna horen we de Spaanse gitaren van Maria. Het nummer steelt voornamelijk de show met zijn tekst. De tekst is erg beeldend en heeft een fraai woordgebruik. De violen aan het einde van het liedje maken het nog eens helemaal af. Maria is anders aangekleedt dan de meeste andere nummers, maar voelt niet als vreemde eend in de bijt, waarschijnlijk gewoon door de kwaliteit.

Het laatste nummer None But The Rain kan niet tippen aan de vorige nummers. Het is erg kort en op het fijne fluitje na heeft het niet al te veel om handen. Het voelt dan ook meer als een outro dan een volwaardig liedje.

Het is dat er een paar minder opvallende nummers op deze plaat staan, als elk nummer van de kwaliteit van bijvoorbeeld het eerste nummer was geweest zou dit makkelijk in het rijtje Harvest, Highway 61 Revisited en Pink Moon kunnen staan. De stem die heeft hij daar namelijk wel voor, perfect door de imperfectie.

avatar van Tupelo
Ik prefereer weliswaar Our Mother The Mountain, maar dit album is ook geweldig, en dit is wellicht meer de "echte" Towens van Zandt. Waiting Around To Die, Lungs, For the Sake of the Song, en ga zo eigenlijk maar door - schitterende nummers. En wat ook helpt: geen enkel nummer valt tegen.

avatar van heartofsoul
Misschien wel Townes' beste album, waarop alleen maar sterke songs staan, het ene nog mooier dan het andere. De melancholie in de stem van Townes Van Zandt doet de rest.

Ik leerde Townes Van Zandt overigens pas kennen in de jaren '80, toen ik een vinylalbum van hem kocht in de uitverkoop. Ik legde "Flyin' Soes" op de draaitafel, en ik wist niet wat ik hoorde.
Vervolgens heb ik al zijn reguliere albums gekocht, en ik zou er geen enkele van willen missen..

avatar van spinout
Deze staat op nummer 75 van de jaren 60 lijst van Chevy93.