Townes Van Zandt - Townes Van Zandt (1969)

Folk / Country
Label: Poppy

1. For the Sake of the Song (5:20)
  2. Columbine (2:33)
  3. Waiting Around to Die (2:43)
  4. Don't Take It Too Bad (2:52)
  5. Colorado Girl (3:16)
  6. Lungs (2:27)
  7. I'll Be Here in the Morning (2:58)
  8. Fare Thee Well, Miss Carousel (5:21)
  9. (Quicksilver Daydreams of) Maria (4:43)
  10. None But the Rain (2:23)
avatar van muziekobsessie
spinout schreef:
Deze staat op nummer 75 van de jaren 60 lijst van Chevy93.
da's dan verdomd laag! klassieker dit

avatar van spinout
Er staan veel klassiekers op.

uilenei
Kende de naam Townes van Zandt al wel, maar nooit een poging ondernomen om me in zijn muziek te verdiepen. Onbegrijpelijk, want ik luister van alles uit die periode............Tot vorige week dus en man, man, man wat kwam dit album hard bij me binnen zeg, schitterend! Direct mijn top 10 in, onvoorstelbaar mooie sfeer wordt hier weggezet.

avatar van Mart
Townes Van Zandt was een singer-songwriter met fantastische poëtische teksten, maar je hoeft niet per se deze teksten te begrijpen om van zijn muziek te genieten. Zijn warme, emotionele stem en zijn melodieën zorgen ervoor dat er gelijk een prachtige melancholische sfeer ontstaat. Ik weet bijvoorbeeld niet waar Fare Thee Well, Miss Carousel precies over gaat, maar toch raakt dit nummer mij. Dat is duidelijk het teken van een fantastische singer-songwriter.

Muzikaal is het album erg ingetogen: vaak is het enkel Townes Van Zandt met zijn akoestische gitaar. Tekstueel is het ook geweldig. Townes Van Zandt scheen een eenzaam en depressief persoon te zijn die vooral ‘on the road’ leefde, wat uitstekend naar voren komt in zijn teksten. Het lijkt allemaal recht uit het hart te komen. Dit vind ik vooral het geval in Waiting Around To Die en Lungs.

avatar van popstranger
En we doen weeral dankzij deze site een ontdekking! Kende nog geen werk van deze man en nu blijkt dat dit een gigantisch gat is in mijn muziekcollectie, nummers als For The Sake Of The Song, Lungs, Fare Thee Well, Miss Carousel klinken meteen als de klassiekers die ze ongetwijfeld voor velen van mijn voorgangers op dit forum al heel lang zijn… Zalig toch dat je elke dag nog muziek kan ontdekken!

avatar van Jacosonic
Schitterende plaat die een aantal klassiekers bevat. Mijn voorkeur gaat toch uit naar de pure versies van de nummers op 'Live at the Old Quarter'. Zo kan ik bijvoorbeeld 'Waiting Around to Die' op deze plaat met die schizofrene drumpartij echt niet meer aanhoren.

avatar van frolunda
Sterk en vrij tijdloos klinkend debuut van Townes Van Zandt.Ingetogen Country/Roots in optima forma.De prachtige teksten en de doorleefde en wat trieste stem van Townes tillen bijna elk nummer,ondanks de sobere muzikale invulling naar een hoog niveau.
Don't Take It Too Bad,Fare Thee Well, Miss Carousel en vooral Waiting Around to Die zijn hier de prijsnummers maar eigenlijk is de algehele sfeer de grootste kracht van het album.
IK had in het verleden wel eens meer van deze legendarische singer/songwriter gehoord maar dit is m'n eerste volledige plaat.Een prima ervaring en ik krijg echt zin om de komende tijd,gedoseerd in de rest van zijn oeuvre te duiken.
Deze is alvast erg goed.

avatar van Jaep
frolunda schreef:

Dit is echter niet zijn debuut. For the Sake of the Song (1968) en Our Mother the Mountain (1969) kwamen eerder. Op For the Sake of the Song is hij nog zoekende naar zijn sound, en veel nummers zouden later opnieuw opgenomen worden, maar vanaf Our Mother the Mountain lijkt hij het gevonden te hebben.

avatar van frolunda
Ja ik zie het nu ook.Mijn fout.Doet gelukkig niets af aan de kwaliteit van dit album

avatar van Hendrik68
Jaep schreef:
Dan ben ik zo vrij om jou weer even te corrigeren. Townes was niet zozeer zoekend naar de sound, als wel zijn producer. Townes vond het kaal met gitaar helemaal goed. Alleen vond zijn producer dat er allerlei orkestraties bij moesten. Had de producer achteraf overigens spijt van.

avatar van Stijn_Slayer
Townes had daar misschien ook wel gelijk in, al vind ik de spaarzame arrangementen op dit album heel erg effectief en had ik ze niet willen missen. In het teruggaan tot de meest kale essentie met enkel zang en gitaar (of piano) is er bijna geen betere dan Townes.

avatar van deef.
Heel heeel heeeel heeeeel mooi (moooooi) dit.....

avatar van Cor
Cor
Prachtig album. Townes is echt een ambachtelijke songsmid. De man schrijft de mooiste liedjes alsof het niets is. De herbewerkingen van al bekende nummers doen de songs zeker geen kwaad, hoewel ik de oorspronkelijke uitvoeringen ook niet verkeerd vond. Hij is bij mij altijd een beetje onder de radar gebleven, maar ik ben blij dat ik 'm nu toch goed in de smiezen heb. 'Waitin' Around To Die' en '(Quicksilver Daydreams Of) Maria' zijn toch wel hele mooie liedjes, maar dat geldt eigenlijk voor elke song op deze wonderschone plaat.

avatar van Silky & Smooth
Prachtig album! Doet me gek genoeg sterk denken aan Loudon Wainwright III.

avatar van Arbeidsdeskundige
Dit album vertolkt een intense triestheid. Dat maakt het zo mooi.