Stephen Stills / Manassas - Manassas (1972)

Label: Atlantic

1. Song of Love (3:27)
  2. Rock and Roll Crazies / Cuban Bluegrass (3:32)
  3. Jet Set (Sigh) (4:24)
  4. Anyway (3:21)
  5. Both of Us (Bound to Lose) (3:02)
  6. Fallen Eagle (2:05)
  7. Jesus Gave Love Away for Free (3:01)
  8. Colorado (2:54)
  9. So Begins the Task (4:01)
  10. Hide It So Deep (2:48)
  11. Don't Look at My Shadow (2:31)
  12. It Doesn't Matter (2:30)
  13. Johnny's Garden (2:46)
  14. Bound to Fall (1:54)
  15. How Far (2:53)
  16. Move Around (4:18)
  17. The Love Gangster (2:52)
  18. What to Do (4:45)
  19. Right Now (2:59)
  20. The Treasure [Take One] (8:09)
  21. Blues Man (4:07)
avatar van brandos
Ja als je bij CSN al opveert bij iedere Stills-song wordt je hier natuurlijk erg verwend. Dit is (voor mij) 1 van de allerbeste albums uit de rockgeschiedenis. Als je zo'n kwaliteitscurve 4 plaatkanten vol weet te houden en tegelijk zoveel afwisseling weet te bieden ben je een hele grote. Ook Crosby en Nash zagen Stills toendertijd als een duivelskunstenaar (oftewel 'captain manyhands' zie legends of the Canyon). Wat ik mooi aan Stills vind is dat zijn songs altijd zo persoonlijk zijn; hij legt zijn hart erin, zonder enige reserve.

avatar van henk01
Komt wel.
Halfje erbij.

avatar van teus
brandos schreef:

Mooi omschreven brandos,helemaal mee eens!
Ook voor mij een van de beste Albums ooit
Heb hem hier 2 x in mijn pers album top 10 (een top 10 is veel te klein) gehad,en wss keert hij weer eens terug,het wisselt met andere albums
Er staat geen zwakke track tss, dit album boeit enorm ,de 4 (bedoeld destijds in LPvorm) plaatkanten met de ieder zijn eigen stijl staat vol met kwaliteit
De formule Stills/Hillman gecombineerd met invloeden van Rock,Blues,Folk,Country was een gouden greep
Gelukkig ook in ons land niet onopgemerkt ,het album haalde destijds zelfs de toppositie
Ik ga geen favoriete tracks noemen heel het album is favoriet

avatar van teus
Update...
3 dagen verder ,na weer 2 luistergenotbeurten
besloten ...Dit moet absoluut terug in mijn Top 10
Wie dit album nog niet kent, maar wel ongv met je muziek smaak ook in deze hoek bivakkeert van harte aanbevolen, het is minimaal een luisterbeurt waard

Jeutje zeg. Ik heb het album net pas ontdekt. Ik was wel bekend met de eerste twee soloplaten van Stills en vooral die eerste vond ik geweldig. Maar dit is echt heel heel heel erg goed. Wat mij betreft van hetzelfde niveau als Exile on main st. Dit wordt voorlopig even mijn favoriete dubbelaar.

avatar van robbrouwer58
Geen woorden voor, twee dan: indrukwekkend sterk.

avatar van Rogyros
Ik heb verhoogd met een halve ster. Dit is echt een prachtig dubbelalbum (al staat ie bij mij op 1 cd). Het niveau blijft erg hoog, heerlijke muziek.
In de CSNY hoek heb ik me altijd meer verdiept in C, N en Y, dan in S. Daar was al een beetje verandering in gekomen, maar toch heeft Stills bij mij altijd wat minder aandacht gekregen. Dit album is toch wel zijn meesterwerk (uitgaande van de albums die bij mij bekend zijn). Ben blij dat ik hem weer een beetje herontdekt heb.

4,5 ster is niets te veel.

Wat een heerlijk album blijft dit toch .Ooit uit mijn vaders platenkast gepikt toen mijn Neil Young ontdekkingsperiode van start ging , maar toen zat er al een vervelende tik in. Op cd gekocht en bij een inbraak een aantal jaren geleden verloren gegaan. Toen maar eens gedownload en eigenlijk in de vergetelheid geraakt Tot ik hem vorige week remastered en wel vond voor wel 3 euro .Dit is voor mij toch wel het beste wat Stills gemaakt heeft . Hoewel ik nog niet alles van deze gezellige dikkerd tot mij heb genomen. Ik kan dit niet anders waarderen dan met 5 sterren en een welverdiende plek in mijn top 10 .

avatar van AbleMable
Stephen Stills was al op de eerste twee albums van CSN(&Y) verantwoordelijk voor de uitschieters wat mij betreft. En ook zijn eerste twee soloalbums vind ik meer dan gemiddeld goed. En ja, dan deze en dit is wel het allerbeste wat hij heeft gemaakt. En ondanks dat het zelfs een dubbelalbum was staan er maar weinig zwakke broeders op. Uitschieters des te meer. En dan het prachtige steel gitaar werk van Al Perkins wat sommige nummers een heerlijk country sausje geeft. Al met al een heel fijn album en ja, ik hou erg van Stills zijn stem en die is er volop en lekker lang aanwezig op dit album.

21 Nummers van zo'n hoog nivo kan slechts de hoogste beoordeling krijgen. En de tijdgeest heeft er nog steeds geen vat op gekregen.

avatar van Rogyros
So Begins the Task vind ik zo'n mooi nummer!
Geweldige melodielijn, fantastische samenzang!!