Rammstein - Rosenrot (2005)

Duitsland
Metal / Rock
Label: Universal

1. Benzin (3:46)
  2. Mann Gegen Mann (3:50)
  3. Rosenrot (3:54)
  4. Spring (5:24)
  5. Wo Bist Du (3:55)
  6. Stirb Nicht vor Mir (Don't Die Before I Do) (4:05)

met Sharleen Spiteri en Bobo in White Wooden Houses

7. Zerstören (5:28)
  8. Hilf Mir (4:43)
  9. Te Quiero Puta! (3:55)

met Carmen Zapata

10. Feuer und Wasser (5:17)
  11. Ein Lied (3:43)
avatar van SebastiaanQuekel
1,5
Het minste album van Rammstein. Alleen Benzin en Zerstören komen in de buurt van hun oude niveau. De rest is allemaal een beetje zeikerig en een beetje sloom, totaal niet Rammstein-waardig. Wij willen porno, harde riffs en humoristische teksten en dat ontbreekt in Rosenrot.

Omdat vooral Benzin zo'n sterk nummer is: 1,5 sterren.

Speak for yourself

avatar van andnino
SebastiaanQuekel schreef:

Ik niet.

avatar van freitzen
wij willen porno... nou kan ik me de clip van Mann gegen Mann toch herinneren als niets minder dan een waar orgie, maar deze heb ik destijds ook maar op tv gezien dus het zal wel meevallen

het blijft toch een apart album van Rammstein in mijn ogen. Een vreemde eend in de bijt, om het maar zo te zeggen. De band pakt het hier wat serieuzer en diepgaander aan, en hoewel dat niet altijd even goed uitpakt ('Rosenrot' en 'Spring', alhoewel het toch ook wel weer goede nummers zijn...), vind ik het toch zeker de moeite waard. Ik twijfel nog tussen 3.5* en 4*, vooralsnog ga ik toch nog even voor de 3.5*

Toch veel negatieve berichten over dit nummer. Dat had ik werkelijk niet verwacht. Ik vind dit echt een van de beste Rammstein albums..
Benzin, mann gegen mann, spring, zerstören.. Allemaal fantastische rammstein nummers. En ook nog eens met een sterke tekst..

avatar van Sanderzzz
In mijn ogen het minste Rammstein album doch daar Rammstein nooit slechte platen heeft, is deze nog steeds goed. Het album heeft een meer melancholische en poëtische stijl dan zijn voorgangers en voor sommige is dit de drijfveer achter het album.

Het album begint met een harde klepper Benzin. Eigenlijk wel een zeer gecommercialiseerd nummer. Ik herinner me nog dat dit nummer vaak op TMF verscheen, maar ik moet niet klagen want Rammstein is eigenlijk al langer een commerciële band en Bezin is gewoon een heel goed nummer. In dit nummer moet je niet zoeken achter dubbelzinnigheden in teksten. De lyrics zijn vrij rechtuit en simplistisch maar dat is ook de charme die achter het nummer schuilt. Een dikke pluim voor de solo die à là Feuer Frei harder en harder wordt. Naar mijn mening de beste plaat van het album.

Ze beginnen goed en ze blijven het niveau behouden met Mann Gegen Mann. Allereerst hoef je als luisteraar de lyrics niet serieus nemen. Mann Gegen Mann, Meine Haut gehört den Herren en andere zinnetjes schreeuwt Till uit om dan uiteindelijk af te sluiten met Schwulaaah. Niet alleen de lyrics zijn geniaal , de basgitaar die de muziek inleidt met begeleidende drums zijn gewoon fantastisch. Dit nummer heb ik leren kennen op een plaat van Studio Brussel. Blijft ook één van mijn favoriete platen van de band en van dit album.

Met het derde nummer besluit Rammstein het rustiger aan te doen. Alweer slaagt Rammstein van Rosenrot een hit te maken. Telkens als ik die verslavende drums hoor, begin ik mee te stampen met mijn voeten en het refrein is zeer mooi gezongen dankzij de samensmelting met Till zijn stem en de stem van de andere groepsleden. Een topnummer.

Het vierde nummer vond ik in het begin één van de mindere nummers op de plaat, maar naarmate ik het meer beluisterde, kon deze me meer en meer bekoren (heb ik bij meerdere Rammstein nummers). Want eerlijk toegeven, de gitaarriffs in dit nummer zijn wel zeer gaaf. Normaal houdt Rammstein het bij één ritme dat dan meerdere keren herhaald wordt. Maar in Spring is er goed gitaarwerk aan de gang. De lyrics zijn (alweer) geniaal evenals de hoge stem van Till die me nog steeds kippenvel bezorgt.

Na die vier zeer sterke nummers, gaat het album in mijn ogen de mist in. Het vijfde nummer zal nooit mijn favoriet worden. Wo Bist Du ligt me niet. De tekst is simpel, wordt veel keer herhaald zodat het nummer bijna op het einde is. Ook heeft het nummer nooit een hoogtepunt. Neen dit is niet mijn favoriete nummer.

Stirb Nicht Vor Mir is dan weer het vreemdste Rammstein nummer ooit. Ik zeg niet dat het slecht is. Prachtige tekst, mooi gezongen (maar het mocht voor mij in het Duits zijn gebleven) maar dit is niet Rammstein. Misschien hadden ze die vrouw niet mogen laten zingen. Het maakt het liedje een beetje kitscherig en het hoort niet op een rockalbum. Maar het blijft een leuke meezinger.

Dan maken onze heren brokken met het zevende nummer Zerstören. Zowel mijn eerste als mijn laatste indruk blijven hetzelfde; dit is een vreemd Rammstein nummer. Moeilijk te stellen, maar ik vind de gitaar iets te donker, te melancholisch. Het is helemaal geen slecht nummer, op het einde wordt het zelfs een waar metalfestijn om dan zacht af te sluiten (met heerlijke tekst!). Geen slecht nummer, maar weer niet één van mijn favorieten.

Hilf Mir gaat er in mijn ogen nooit uitspringen als beste nummer, maar het is zeker geen slecht. Het gitaarspel is hier anders en ik hou er wel van. Het beste deeltje vind ik als de gitaarsolo komt en Lindemann voortdurend Das Feuer liebt mich zegt om dan af te sluiten met een vreemd maar geniaal einde waar de gitaarriffs gecombineerd worden door pianospel. Heerlijk!

Te Quiero Puta is dan weer een Rammstein nummer dat anders is. Nu ik er bij stil sta zijn er veel nummers op dit album die niet vallen onder de normen van een standaard Rammstein nummer. Vroeger vond ik dit één van de beste op het album, maar nu vind ik het niet meer dan een hoopje fun. De trompetten in combinatie met de gitaren zijn zeer leuk gevonden en de vrouwenstem (werd ook al gedaan in Moskau) die in het liedje meezingt heeft wel iets. Maar meer als een leuk liedje zal het nooit worden.

Feuer Und Wasser is dan weer een topper en samen met Spring , Rosenrot , Mann Gegen Mann en Bezin de vijf beste nummers op dit album naar mijn mening. Het begint zo vredig, de tekst is prachtig en doet me zin krijgen om andere dingen te gaan doen. Na een tijdje komen de riffs en dan is het helemaal af. Ook wordt Feuer Und Wasser op een zeer mooie manier gezongen. Een echte meezinger.

Het laatste nummer is mooi en rustig maar is niet mijn ding. Net als Nebel een nummer is dat tegenvalt op de plaat Mutter is dit ook een tegenvaller. Rammstein schrijft mooie balades (Ohne Dich is daar een prachtig voorbeeld van) , maar dit is niet mijn ding zelfs nog minder als Nebel.

Als we alles eens kort samenvatten heb ik vijf prachtige nummers, drie vreemde nummers, twee die me niet konden bekoren en eentje die de middennoot haalt. Dit album krijgt van mij 3.5*. Het is in mijn ogen niet het beste album dat Rammstein heeft gemaakt, maar toch zitten er parels van liedjes tussen. Het valt wel op dat de beste liedjes vooraan zijn geplaatst en dat is jammer want na het prachtige Spring heb ik soms de drang het album af te zetten terwijl er nog het heerlijke Feuer Und Wasser komt. Al bij al is dit een album dat ik evenveel heb beluisterd dan alle andere albums van Rammstein en dat ik op sommige momenten gewoon helemaal kan meezingen. 3.5* verdient dit album zeker en vast.

Maidenfreak
Minste album van Rammstein. Stirb Nicht Vor Mir / Don't Die Before I Do is een het slechtste nummer van deze band. Feuer und Wasser is een mooie ballad. Benzin blijft het beste nummer voor mij van deze cd. Ik vermoed dat dit B-kanten zijn van Reise, Reise. Erg slecht is het niet natuurlijk maar blijft hun minste werk.

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Zo lang geleden dat ik dit album nog eens gehoord heb en ik vind het een goeie. Het is opnieuw een mix van nummers waarvoor ze bekend staan en misschien is het minder "Industrial" als in het begindagen maar zou dat geen herhalingsoefening zijn? Toch blijft het album Mutter mijn nummer één op de Rammstein rangschikking.

avatar van wizard
Rosenrot heb ik altijd als een tussendoortje gezien, aangezien het snel na Reise, Reise kwam en voor een groot deel bestaat uit nummers die dat album niet haalden. Luisterend naar Rosenrot wordt het mij duidelijk dat dit inderdaad een album is met veel kliekjes. Het begint sterk met Benzin en, vooral, Mann Gegen Mann. Daarna komt een weinig speciale ballade in de vorm van het titelnummer, en het album haalt daarna eigenlijk nooit meer het niveau van de eerste twee nummers. Laat staan dat van Reise, Reise, of Mutter. Op z’n best komen er een paar middelmatige nummers zoals Zerstören, Feuer und Wasser of Ein Lied. Daar staan draken als Stirb Nicht Vor Mich of Te Quiero Puta tegenover.
Rammstein lijkt zich op Rosenrot te ontwikkelen richting een harde rockband met hier en daar een harde uitspatting. Het eigenzinnige en industriële van Sehnsucht of Mutter is hier nauwelijks meer aanwezig.

Rosenrot is derhalve een middelmatig, en daarmee teleurstellend album, en na dit album heb ik Rammstein eigenlijk ook niet meer gevolgd.

2.5*

wizard schreef:

2.5*

En da's jammer, want Liebe ist fur alle da is geweldig vind ik!

avatar van nclo
De slechte reacties op deze band vind ik enerzijds overdreven, want ik heb respect voor het feit dat Rammstein de durf heeft om het wat anders aan te pakken dan anders. Echter moet ik inderdaad toegeven dat Till en co wel een hele andere bocht in gaan dan wij hen kennen. Toch vind ik dit samen met Mutter hun sterkste album tot nu toe. Keiharde nummers worden keurig afgewisseld met gevoelige ballads. Vooral het nummer ''Stirb Nicht for Mir'' is niet een nummer dat ik van Rammstein ken, maar misschien wel het mooiste nummer dat het afgelopen decennium is gemaakt. Een gevoelige interessante Till Lindemann die op een haast Rimbaud achtige manier zijn onbereikbare liefde met de vrouw beschrijft. Normaal heb ik het niet zo met zulke ballades, maar verrassend genoeg is Lindemanns stem zo krachtig en gevuld met gevoel voor dramatiek dat dat het nummer wel afmaakt. Dat Sharleen Spiteri van Texas met Lindemann mee mag zingen vind ik het nummer alleen maar te goeden komen. Eens een tegengewicht tegenover het al overheersende stemgeluid van Lindemann.

Zerstören moet misschien wel het hardste nummer van Rammstein zijn. Zoveel dynamiek en woede maakt zo'n kaal nummer als Wo Bist Du (wat overigens niet eens zo'n heel slecht nummer is overigens, alleen wordt er te weinig gedaan om het nummer een veel epischere lading te geven) weer helemaal goed. ''Ein Lied'' vind ik dan een geweldige afsluiter, al had een goed heavy metal nummer van deze band ook niet als afsluiter misstaan. Die zangzaag die huilt bij het refrein van Till Lindemann en juist doordat het zo rustig blijft is het nummer zo krachtig.

Rammstein heeft hier naar mijn mening niets van haar power en daadkracht verloren. Een geslaagd album en misschien wel hun beste. Hij komt iig in aanmerking voor mijn top 10.

avatar van blondegod
Veel tegenstrijdigheden in de beoordelingen. Van "beste album" tot "slap aftreksel van Reise Reise" en het is natuurlijk zo dat dit album anders klinkt dan het oudere werk, melodieuzer zoals eerder genoemd. Zelf ben ik blij dat ze deze kant wat meer zijn opgegaan, de eerste 8 nummers zijn geweldig! en dan niet alleen de harde vertrouwde beuknummers zoals Benzin en Zerstören maar vooral Rosenrot, Wo bist du en Stirb nicht for mir. Ook al hebben de heren geen stemmen van engelen, op de een of andere manier komt het toch prima uit de verf. Zo goed als Mutter is deze plaat misschien niet, maar een goede 2e is ie zeker wel!

avatar van nclo
nclo schreef:

Ik heb na een lange tijd het album weer herluisterd ter voorbereiding van het nieuwe album dat volgende maand zal verschijnen. Het is grappig dat een mening zo kan verschuiven als er een lange tijd zit tussen twee luisterbeurten. De eerste keer toen ik het album hoorde was ik blij verrast door hun experimenten om te breken van hun bekende oeuvre. Daar sta ik nog steeds achter, maar ik kom er ook achter dat er ook best vaak dezelfde formule wordt gebruikt die daarvoor een garantie was voor een succesvol Rammstein nummer. Rosenrot, Benzine en Mann Gegen Mann zijn logische opvolgers van Reise Reise waar de decibelmeter steeds vaker op rood stond, maar buiten dat het sterke nummers zijn niet echt belangrijke toevoegingen aan het oeuvre van Rammstein.

Nummers als Te Quiero Puta!, Stirb Nicht for Mir, Feuer und Wasser en Ein Lied daarentegen bevatten een heel ander geluid dan zoals wij hiervoor Rammstein kennen. Sommige nummers hebben het geluid bepaald dat later het fundament heeft gelegd voor Liebe ist für Alle Da. En zoals het vaak gaat met experimenteren kan het ook best mis gaan. Zo zijn er wat uitstapjes in dit album naar andere talen zoals Spaans of Engels om uit de zo geprezen tradities te breken en dat valt niet altijd even lekker. Een voorbeeld hiervan is het nummer Stirb Nicht Vor Mir dat door best veel liefhebbers van het eerste uur voor mijn gevoel wordt uitgekotst. Ik heb het 4 en een half jaar geleden bestempeld als "het mooiste nummer dat in het afgelopen decennium is gemaakt, maar daar wil ik nu best op terugkomen. De crux zit hem erin dat dezelfde tekstuele methodes worden gegoten in een Engels jasje en als je let op de teksten van Rammstein in het Duits zijn ze vaak kort van stuk, maar desalniettemin wel heel veelzeggend. Dat komt aan de ene kant omdat de Duitse taal over veel zelfstandige naamwoorden beschikt die zich goed ontleent in het verwoorden van complexe gevoelens of omstandigheden, maar ook doordat Lindemann wat dat betreft een zeer sterke tekstschrijver is die tot in de umlaut dit beheerst. Als je zulke nummers vertaalt naar het Engels verliest het heel veel van haar kracht en kan het zelfs leiden tot hele simplistische zinnetjes. Een vers die Sharleen Spiteri mocht zingen was bijvoorbeeld:
I don't know who he is
In my dreams he does exist
His passion is a kiss
And I can not resist.

Tegenover een vers van Lindemann:
Die Nacht öffnet ihren Schoß
Das Kind heißt Einsamkeit
Es ist kalt und regungslos
Ich weine leise in die Zeit

Ik merk toch veel ongemak in de teksten die in het Engels worden gezongen tegenover heel sterke Duitse teksten die geen problemen lijken te hebben zich in de melodie te wringen.

Aan de andere kant probeerde Lindemann het versimpelen van de teksten tot in den extreme toe te passen in het nummer Wo Bist Du wat voor mijn gevoel weer te makkelijk is en zelfs neigt naar gemakzucht. Dit zijn niet per se slechte nummers, maar ik kan hierdoor wel begrijpen dat veel mensen dit album tot het slechtste album van Rammstein rekenen. Ik vind dat ergens ook wel mee, ware het niet dat slecht in de termen van Rammstein relatief is want de nummers luisterde vrij gemakkelijk weg.