ABBA - Arrival (1976)

Zweden
Label: Polar

1. When I Kissed the Teacher (3:01)
  2. Dancing Queen (3:50)
  3. My Love, My Life (3:51)
  4. Dum Dum Diddle (2:53)
  5. Knowing Me, Knowing You (4:01)
  6. Money, Money, Money (3:06)
  7. That's Me (3:15)
  8. Why Did It Have to Be Me (3:20)
  9. Tiger (2:55)
  10. Arrival (3:00)
  11. Fernando * (4:12)
  12. Happy Hawaii * (4:25)
  13. Fernando [Spanish Version] * (4:14)
  14. La Reina del Baile [Spanish Version] * (4:03)
  15. Conociéndome, Conociéndote [Spanish Version] * (4:04)
  16. Fernando [Frida's Swedish Solo Version] * (4:16)
avatar van vincentcorjanus
Leuke plaat van ABBA, maar toch draai ik hem niet zo vaak misschien komt dat omdat ik dit album een beetje te vrolijk vind?? *3.5

avatar van Dibbel
Weer een stukje beter dan de vorige, deze Arrival.
Vroeger guilty pleasure, nu mag het gewoon.
Heb deze dan ook pas jaaren na 1976 gekocht.

Dancing Queen is een klassieker en terechte nummer 1 hit in de hete zomer van 1976.
Money, Money, Money (dat bij mij na zoveel jaren toch een beetje irritatie opwekt) en Knowing Me, Knowing You (wel weer geweldig) waren de andere hits.
Het schitterende Fernando heb ik helaas niet op mijn LP staan.
When I Kissed The Teacher is erg aanstekelijk in al zijn simpelheid en gewoon leuk, Tiger is ook een leuke meezinger.
Arrival een mooie, sfeervolle, folky afsluiter.
That's Me doet me aan The Dolly Dots denken (zit wel een mooi toetsenpartijtje in) en Dum Dum Diddle vind ik wat onbenullig. Why Did It Have To Be Me doet me wat aan I Do, I Do, I Do Part 2 denken.

Monumentje van de mid-jaren 70. Bijna een jaar genoteerd geweest in de LP Top-50 (vanaf november 1976) en uiteraard nummer 1 gehaald.
Leuk helikoptertje trouwens.

Fedde
Nooit gedacht deze plaat ooit nog eens in mijn collectie aan te treffen. Maar, zoals Dibbel al noteerde, denkend aan het midden van de jaren '70 (en daar denk ik graag en vaak aan ) kun je niet om deze plaat heen.

Voor 2 eurootjes de booklet-versie uit de Classic Album reeks gekocht met als bonus Fernando en Happy Hawaii. Voor de volle prijs had ik 'm laten liggen. Dat moet ik toegeven.

De hoes is erg fraai. Daar kan geen Hipgnosis-art tegenop. In het boekje tref ik mooie foto's aan van een ontspannen lachend viertal. Toen nog wel, denk ik dan. Het ABBA-geluk kon nog niet op, leek het.

Ik kan niet anders zeggen dan dat ieder nummer staat als een huis: goed gezongen (konden ze ook spelen die jongens of waren het studiomuzikanten?) en werkelijk perfect geproduceerd en opgenomen.
Sterke songs, gericht op hitsucces natuurlijk en geraffineerd voor een breed publiek gemaakt. Als rock-fan niet helemaal mijn ding, maar ik kan de kwaliteit niet ontkennen.

Flauw ook om te zeggen dat zij commerciële muziek maakten en de rockgroepen de echte artiesten waren. Wie zouden er meer geld verdiend hebben; ABBA of de Eagles? Waarschijnlijk stonden ook Benny en Björn helemaal achter hun werk en kwam het uit dezelfde artistieke tenen als bij Pink Floyd of Supertramp. Maar de hokjesgeest heerste in die tijd volop dus tot vruchtbare kruisbestuivingen kwam het zelden.

En wat vind ik dan het leukste nummer? Met stip: Knowing Me, Knowing You. Maar ook Dum Dum Diddle is aardig. Hoewel nietszeggend wel knap 'catchy' gedaan. Bijna-instrumental Arrival heeft meer te bieden, al gaat het richting BZN. Tiger zet de tanden er goed in. Dancing Queen geeft nog steeds een klein kriebeltje in de onderbuik. Opener When I Kissed The Teacher kan in deze tijd tekstueel de nodige problemen opleveren. Fernando is een zeer goede slaapverwekker, al gaat de tekst een stuk dieper dan we gemiddeld van de groep gewend zijn.

Nogmaals, nooit gedacht op dit niveau te belanden, maar dat zegt misschien meer over mij dan over ABBA.

Lekkere foute plaat om aan te zetten. Alle liedjes zijn lekker catchy maar vooral dancing queen, money moneu money en knowing me knowing you springen erbovenuit. Laatste nummer vond ik niks de rest is leuk voor een keertje maar niet hoogstaand. Maar goed dat het een lekker kort album is!

avatar van LucM
Fout zou ik het nog niet noemen, de muziek van Abba heeft daarvoor teveel inhoud en is vernuftig in elkaar gestoken (Boney M bv. in diezelfde periode is nog een heel stuk fouter). Al heeft hun muziek ook een zekere kitsch- en bij momenten zelfs campgehalte (Dum Dum Diddle), je kunt het ook edelkitsch noemen (artistiek verantwoorde muziek met een vleugje kitsch).

Wet Fedde zegt, in die tijd werd Abba in (prog)rockkringen met een scheef oog bekeken (natuurlijk is dat mainstreampop maar dan van het goede soort) maar uiteindelijk heeft hun muziek de tand des tijds beter doorstaan dan sommige (lees: de meest bombastische) progrock. Abba heb ik de laatste tijd niet zo vaak gedraaid maar als je opgewekt wil worden is dat een ideaal album daarvoor.

avatar van paulmccuytney
Raar dat "Fernando" hier een bonustrack is. Dit bloedmooie nummer hoort er eigenlijk standaard op te staan. "Dancing queen" en "Knowing me, knowing you" blijven onweerstaanbare ABBA-klassiekers, hoewel ik het een beetje te mainstream vind. Positieve uitschieter op dit album vind ik het semi-instrumentale titelnummer, dat overigens ook bekend is in de uitvoering van Mike Oldfield. "My love, my life" heeft voor mij een speciale herinnering, aangezien ik dit nummer ook zong in het jongerenkoor waarvan ik jaren geleden deel uitmaakte. Al met al 3,5* voor dit album.

avatar van dazzler
Fernando behoort niet tot de albumsessies.

Het nummer was oorspronkelijk terug te vinden op een solo-album van Frida.
ABBA besloot de song nadien zelf op te nemen en uit te brengen als een single.

Frida - Frida Ensam (1975)

Arrival verscheen 10 maanden later.

Fedde
Interessant. En hoe zit het met Happy Hawaii?

avatar van dazzler
Fedde schreef:
Interessant. En hoe zit het met Happy Hawaii?

Dat is een vroege versie van Why Did It Have to Be Me en b-kant van Knowing Me, Knowing You.

Opmerkelijk is de videoclip voor That's Me, geen single, maar misschien toch als dusdanig overwogen.
When I Kissed the Teacher lijkt dan weer geen video te hebben, hoewel dat nummer single allures had.

buizen
Dit stuk vinyl heb ik al sinds mensenheugenis in bezit. Het was een roerige tijd en ABBA was helemaal 'hot'. Mid jaren zeventig. Er staan mooie juweeltjes op dit album.

avatar van SemdeJong
Abba heeft meer verzamelalbums dan studioalbums. Vroeger kon je als Queenfan Abba niet goed vinden maar ik kom er niet omheen dat ze goede muziek gemaakt hebben. Heb er voor gekozen om Arival te beluisteren in plaats van een verzamelplaat. Op dit albums staan zoveel bekende nummers zodat het bijna een verzamelalbum is. Leuke muziek waarop je lekker kan meezingen.

avatar van catchup

avatar van catchup
Heerlijk jeugdsentiment uit de tijd dat er nog geen 'foute' muziek bestond of zoiets raars als guilty pleasures. Agnetha was ook een unique selling point voor mij als pre-puber. Dancing queen vind ik geniaal.

Ziegler
Zeg maar gerust IS brilliant.

avatar van kaztor
ABBA in optima forma. De titel kan eigenlijk niet treffender: Dit is een band die z'n formule gevonden heeft. Het geheel klinkt heel casual, alsof er geen moeite gedaan wordt, en dat is nou juist de kracht hiervan. In een tijd waarin sommige bands met hun zwartgalligste werk voor het daglicht verschenen (denk Pink Floyd, Led Zeppelin) is dit eigenlijk precies het tegenovergestelde, al wordt zoiets als relatieproblematiek niet gemeden (Knowing Me, Knowing You). Ook de niet-singles zijn van grote klasse. Een puike plaat waar niemand zich voor hoeft te schamen.

avatar van hotdoginferno
Knowing Me, Knowing You mooiste nummer van deze schijf

En hier op Arrival kwam het voor het eerst allemaal samen op één album. Top pop in balans met een mooie piano, een lekkere gitaar, een fijne synth, prima drummetje, sterke zang van Frida en Agneta en vaak (erg) goede songs van Bjorn en Benny. Toppers zijn natuurlijk de danssong die nog steeds mensen in beweging brengt: Dancing Queen, het mooie My Love , My Life, het ijzersterke Knowing Me Knowing You over relatieproblemen & het actuele Money, Money, Money. Met dat laatste nummer haalde ik ooit een pianograad en vond uit hoe lastig het was om het te spelen. De productie is ook nog eens om door een ringetje te halen. Een plaat uit mijn jeugd en 40 jaar later draai ik 'm nog steeds.

Ringostar
Lp Arrival half speed editie gekocht, het geluid is vol en warm, helaas was 1 lp beschadigd en gaat weer retour. De unieke ABBA Sound klinkt fantastisch op vinyl!! Helaas ontbreekt Fernando op Arrival.
Fantastisch popalbum wat nog steeds lekker klinkt 40 jaar later.

avatar van KeesWB
Puur jeugdsentiment dit. Maar wel met prachtige melodiën en arragementen, Het was ooi de eerste lp die kreeg. Van de sint. Toen ik tien jaar oud was. Helemaal grijs gedraaid.

avatar van Casino Boogie
Tiger, ook weer zo'n geweldige non-single track van de band.