ABBA - Arrival (1976)

Zweden
Label: Polar

1. When I Kissed the Teacher (3:01)
  2. Dancing Queen (3:50)
  3. My Love, My Life (3:51)
  4. Dum Dum Diddle (2:53)
  5. Knowing Me, Knowing You (4:01)
  6. Money, Money, Money (3:06)
  7. That's Me (3:15)
  8. Why Did It Have to Be Me (3:20)
  9. Tiger (2:55)
  10. Arrival (3:00)
  11. Fernando * (4:12)
  12. Happy Hawaii * (4:25)
  13. Fernando [Spanish Version] * (4:14)
  14. La Reina del Baile [Spanish Version] * (4:03)
  15. Conociéndome, Conociéndote [Spanish Version] * (4:04)
  16. Fernando [Frida's Swedish Solo Version] * (4:16)
Leuke plaat van ABBA, maar toch draai ik hem niet zo vaak misschien komt dat omdat ik dit album een beetje te vrolijk vind?? *3.5

avatar van Dibbel
Weer een stukje beter dan de vorige, deze Arrival.
Vroeger guilty pleasure, nu mag het gewoon.
Heb deze dan ook pas jaaren na 1976 gekocht.

Dancing Queen is een klassieker en terechte nummer 1 hit in de hete zomer van 1976.
Money, Money, Money (dat bij mij na zoveel jaren toch een beetje irritatie opwekt) en Knowing Me, Knowing You (wel weer geweldig) waren de andere hits.
Het schitterende Fernando heb ik helaas niet op mijn LP staan.
When I Kissed The Teacher is erg aanstekelijk in al zijn simpelheid en gewoon leuk, Tiger is ook een leuke meezinger.
Arrival een mooie, sfeervolle, folky afsluiter.
That's Me doet me aan The Dolly Dots denken (zit wel een mooi toetsenpartijtje in) en Dum Dum Diddle vind ik wat onbenullig. Why Did It Have To Be Me doet me wat aan I Do, I Do, I Do Part 2 denken.

Monumentje van de mid-jaren 70. Bijna een jaar genoteerd geweest in de LP Top-50 (vanaf november 1976) en uiteraard nummer 1 gehaald.
Leuk helikoptertje trouwens.

Fedde
Nooit gedacht deze plaat ooit nog eens in mijn collectie aan te treffen. Maar, zoals Dibbel al noteerde, denkend aan het midden van de jaren '70 (en daar denk ik graag en vaak aan ) kun je niet om deze plaat heen.

Voor 2 eurootjes de booklet-versie uit de Classic Album reeks gekocht met als bonus Fernando en Happy Hawaii. Voor de volle prijs had ik 'm laten liggen. Dat moet ik toegeven.

De hoes is erg fraai. Daar kan geen Hipgnosis-art tegenop. In het boekje tref ik mooie foto's aan van een ontspannen lachend viertal. Toen nog wel, denk ik dan. Het ABBA-geluk kon nog niet op, leek het.

Ik kan niet anders zeggen dan dat ieder nummer staat als een huis: goed gezongen (konden ze ook spelen die jongens of waren het studiomuzikanten?) en werkelijk perfect geproduceerd en opgenomen.
Sterke songs, gericht op hitsucces natuurlijk en geraffineerd voor een breed publiek gemaakt. Als rock-fan niet helemaal mijn ding, maar ik kan de kwaliteit niet ontkennen.

Flauw ook om te zeggen dat zij commerciële muziek maakten en de rockgroepen de echte artiesten waren. Wie zouden er meer geld verdiend hebben; ABBA of de Eagles? Waarschijnlijk stonden ook Benny en Björn helemaal achter hun werk en kwam het uit dezelfde artistieke tenen als bij Pink Floyd of Supertramp. Maar de hokjesgeest heerste in die tijd volop dus tot vruchtbare kruisbestuivingen kwam het zelden.

En wat vind ik dan het leukste nummer? Met stip: Knowing Me, Knowing You. Maar ook Dum Dum Diddle is aardig. Hoewel nietszeggend wel knap 'catchy' gedaan. Bijna-instrumental Arrival heeft meer te bieden, al gaat het richting BZN. Tiger zet de tanden er goed in. Dancing Queen geeft nog steeds een klein kriebeltje in de onderbuik. Opener When I Kissed The Teacher kan in deze tijd tekstueel de nodige problemen opleveren. Fernando is een zeer goede slaapverwekker, al gaat de tekst een stuk dieper dan we gemiddeld van de groep gewend zijn.

Nogmaals, nooit gedacht op dit niveau te belanden, maar dat zegt misschien meer over mij dan over ABBA.

Lekkere foute plaat om aan te zetten. Alle liedjes zijn lekker catchy maar vooral dancing queen, money moneu money en knowing me knowing you springen erbovenuit. Laatste nummer vond ik niks de rest is leuk voor een keertje maar niet hoogstaand. Maar goed dat het een lekker kort album is!

avatar van LucM
Fout zou ik het nog niet noemen, de muziek van Abba heeft daarvoor teveel inhoud en is vernuftig in elkaar gestoken (Boney M bv. in diezelfde periode is nog een heel stuk fouter). Al heeft hun muziek ook een zekere kitsch- en bij momenten zelfs campgehalte (Dum Dum Diddle), je kunt het ook edelkitsch noemen (artistiek verantwoorde muziek met een vleugje kitsch).

Wet Fedde zegt, in die tijd werd Abba in (prog)rockkringen met een scheef oog bekeken (natuurlijk is dat mainstreampop maar dan van het goede soort) maar uiteindelijk heeft hun muziek de tand des tijds beter doorstaan dan sommige (lees: de meest bombastische) progrock. Abba heb ik de laatste tijd niet zo vaak gedraaid maar als je opgewekt wil worden is dat een ideaal album daarvoor.

avatar van paulmccuytney
Raar dat "Fernando" hier een bonustrack is. Dit bloedmooie nummer hoort er eigenlijk standaard op te staan. "Dancing queen" en "Knowing me, knowing you" blijven onweerstaanbare ABBA-klassiekers, hoewel ik het een beetje te mainstream vind. Positieve uitschieter op dit album vind ik het semi-instrumentale titelnummer, dat overigens ook bekend is in de uitvoering van Mike Oldfield. "My love, my life" heeft voor mij een speciale herinnering, aangezien ik dit nummer ook zong in het jongerenkoor waarvan ik jaren geleden deel uitmaakte. Al met al 3,5* voor dit album.

avatar van dazzler
Fernando behoort niet tot de albumsessies.

Het nummer was oorspronkelijk terug te vinden op een solo-album van Frida.
ABBA besloot de song nadien zelf op te nemen en uit te brengen als een single.

Frida - Frida Ensam (1975)

Arrival verscheen 10 maanden later.

Fedde
Interessant. En hoe zit het met Happy Hawaii?

Fedde schreef:
Interessant. En hoe zit het met Happy Hawaii?

Dat is een vroege versie van Why Did It Have to Be Me en b-kant van Knowing Me, Knowing You.

Opmerkelijk is de videoclip voor That's Me, geen single, maar misschien toch als dusdanig overwogen.
When I Kissed the Teacher lijkt dan weer geen video te hebben, hoewel dat nummer single allures had.

buizen
Dit stuk vinyl heb ik al sinds mensenheugenis in bezit. Het was een roerige tijd en ABBA was helemaal 'hot'. Mid jaren zeventig. Er staan mooie juweeltjes op dit album.

avatar van SemdeJong
Abba heeft meer verzamelalbums dan studioalbums. Vroeger kon je als Queenfan Abba niet goed vinden maar ik kom er niet omheen dat ze goede muziek gemaakt hebben. Heb er voor gekozen om Arival te beluisteren in plaats van een verzamelplaat. Op dit albums staan zoveel bekende nummers zodat het bijna een verzamelalbum is. Leuke muziek waarop je lekker kan meezingen.

catchup

catchup
Heerlijk jeugdsentiment uit de tijd dat er nog geen 'foute' muziek bestond of zoiets raars als guilty pleasures. Agnetha was ook een unique selling point voor mij als pre-puber. Dancing queen vind ik geniaal.

Ziegler
Zeg maar gerust IS brilliant.

avatar van kaztor
ABBA in optima forma. De titel kan eigenlijk niet treffender: Dit is een band die z'n formule gevonden heeft. Het geheel klinkt heel casual, alsof er geen moeite gedaan wordt, en dat is nou juist de kracht hiervan. In een tijd waarin sommige bands met hun zwartgalligste werk voor het daglicht verschenen (denk Pink Floyd, Led Zeppelin) is dit eigenlijk precies het tegenovergestelde, al wordt zoiets als relatieproblematiek niet gemeden (Knowing Me, Knowing You). Ook de niet-singles zijn van grote klasse. Een puike plaat waar niemand zich voor hoeft te schamen.

avatar van hotdoginferno
Knowing Me, Knowing You mooiste nummer van deze schijf

En hier op Arrival kwam het voor het eerst allemaal samen op één album. Top pop in balans met een mooie piano, een lekkere gitaar, een fijne synth, prima drummetje, sterke zang van Frida en Agneta en vaak (erg) goede songs van Bjorn en Benny. Toppers zijn natuurlijk de danssong die nog steeds mensen in beweging brengt: Dancing Queen, het mooie My Love , My Life, het ijzersterke Knowing Me Knowing You over relatieproblemen & het actuele Money, Money, Money. Met dat laatste nummer haalde ik ooit een pianograad en vond uit hoe lastig het was om het te spelen. De productie is ook nog eens om door een ringetje te halen. Een plaat uit mijn jeugd en 40 jaar later draai ik 'm nog steeds.

Ringostar
Lp Arrival half speed editie gekocht, het geluid is vol en warm, helaas was 1 lp beschadigd en gaat weer retour. De unieke ABBA Sound klinkt fantastisch op vinyl!! Helaas ontbreekt Fernando op Arrival.
Fantastisch popalbum wat nog steeds lekker klinkt 40 jaar later.

KeesWB
Puur jeugdsentiment dit. Maar wel met prachtige melodiën en arragementen, Het was ooi de eerste lp die kreeg. Van de sint. Toen ik tien jaar oud was. Helemaal grijs gedraaid.

avatar van Casino Boogie
Tiger, ook weer zo'n geweldige non-single track van de band.

avatar van Thorgal
mijn allereerste lp. Kapotgedraaid natuurlijk. Uren kijken naar de albumhoes en sleeve. Teksten meezingen die je niet begreep, want Engels
When I kissed he teacher heeft voor mij dan ook iets magisch. Weet niet of het komt omdat het de opener is van mijn eerste album, maar nog steeds vind ik de geluiden, melodie en vocals geweldig. Mijn favoriet in ieder geval. Later ontdekte ik de clip ervan, die ook nog eens erg grappig is.

Jeetje. Veel te lage score dit meesterwerk. 5 sterren bij deze !

avatar van brandos
vincentcorjanus

Dibbel
Weer een stukje beter dan de vorige, deze Arrival.Vroeger guilty pleasure, nu mag het gewoon.
Allemaal waar. Ik heb ergens al eens vermeld dat iedereen van ABBA houdt en dat daarom "the band in Heaven" ABBA speelt, of dat er waarschijnlijk het origineel wordt gestreamd, want ABBA benaderen valt - zelfs met de techniek van nu - nog steeds niet mee (wat toch wel een compliment moet zijn voor alle muzikale vaardigheden die zij aan de dag legden). Maar er was idd tot Bono en Johnny Rotten zich er toe bekenden wel degelijk een tijd dat ABBA per definitie fout was - want te commercieel. En dit album was daarin beslist een schakelpunt, het markeerde de doorbraak naar het wereldpubliek. Daar had ik destijds allemaal geen last van; ik speelde het cassettebandje van mijn zus af terwijl ik ze met playmobil aan het playbacken was, op het dak van de saloon. Er was geen roodharige playgirl (maar wel een zwartharige en een blonde), een bureau-tje deed dienst als keyboard, en play-big had inmiddels al een heuse gitaar die voor het optreden kon worden geleend.
Mijn meeste sterren heb ik over voor de compilatie (zie 'Gold') maar dat wil niet zeggen dat ABBA een pure single-band was, noch dat ze de langspeelplaat als een overstrechte-merchandise-33toeren-maxisingle-opgevuld-met-fillers zagen, daarvoor waren ze toch teveel pro's. De (Scandinavische) melancholie en sensualiteit (als je 2 frontvrouwen hebt die klinken als sirenen en er uitzien als godinnen zou je gek zijn als je dat niet enigszins etaleert - zelfs als het je partners betreffen) als blijvende verkoopargumenten worden nog beperkt gedoseerd. Wat het eerste betreft; zou het "when I kissed the teacher" nog kunnen in deze 'me-too' tijden? Ik vind het nog steeds een leuk nummer. De melancholie is vooral samengebald in het dramatische (en profetische - naar verluidt was er toen nog geen vuiltje aan de lucht in beider relaties) "Knowing me, knowing you". Het blijft ook één van de allermooiste ABBA songs ooit. Het is dan ook geen schande dat de rest daar dan niet helemaal aan kon tippen.

avatar van Pinsnider
Inderdaad grappig hoe je vroeger meewarig werd aangekeken als je openlijk voor je abba liefde uitkwam en hoe dat de laatste jaren is omgeslagen. Mensen die me vroeger uitlachten staan nu vuren vooraan bij tribute optredens (toen dat nog mocht). Fijn! Nu de gemiddelden alhier nog wat opkrikken en dan is de absolute erkenning een feit.

avatar van jorro
Enerzijds vind ik het aantal berichten en stemmen wat weinig voor een groep als ABBA. Niet dak een echte fan ben, maar goed is het wel.
Anderzijds zegt het misschien wel iets over de MuMe gebruikers. ABBA aanhangers vormen een minderheid.
Het album staat op een gedeelde 46e plaats in de jaarlijst 1977 van Oor.

avatar van The_CrY
Deze vierde plaat staat bij mijn weten te boek als een van de grootste successen van ABBA. Mijn vader was er helemaal weg van, maar ook hier op MusicMeter is het dit album waar de meeste stemmen zijn vergaard. Gek genoeg vind ik het dan weer een tikje minder van de vorige plaat. De stijl is inmiddels volledig gevestigd, dus daar ligt het niet aan. Er staat ook geen irritatiepunt op, zoals 'Sitting in the Palmtree' of 'Tropical Loveland', dus ook dat is positief. Wat ik een beetje mis zijn de uitschieters naar boven toe. De grotere hits als 'Dancing Queen', 'Knowing Me, Knowing You' en 'Money, Money, Money' heb ik eigenlijk altijd de flauwere van de bekende nummers gevonden. Als 'Fernando' er wel op had gestaan was het in ieder geval het beste nummer geweest.

The_CrY schreef:
De grotere hits als 'Dancing Queen', 'Knowing Me, Knowing You' heb ik eigenlijk altijd de flauwere van de bekende nummers gevonden.

Oh my God....

avatar van ZERO
1001 Albums you must hear before you die

Na twee albums geluisterd te hebben die gebaseerd waren op een random number generator, heb ik dit keer zelf gekozen. De aanleiding hiervoor was de Mamma Mia films die de voorbije 2 weken op tv waren. Mijn vriendin is grote fan, dus hebben we beide films gekeken. Het leek me dan ook leuk om me nadien een beetje meer te verdiepen in het oeuvre van de band en ze hebben 2 albums in de lijst staan. Eerst heb ik The Visitors geluisterd omdat die het hoogst gewaardeerd werd hier, nadien was het tijd voor Arrival uit 1976.

Waarom dit album juist in de lijst staat en niet een ander ABBA-album, weet ik niet. Misschien moet ik ooit het boek maar eens kopen. Of misschien kan een ABBA-fan hier duidelijkheid over geven?

Hoewel ik moet zeggen dat ik het fijn vond om de voorbije dagen een beetje ondergedompeld te worden in de wereld van ABBA, schat ik Arrival toch wel lager in dan The Visitors. De voornaamste reden is hiervoor dat er (voor mij) op The Visitors weinig tot geen echt mindere nummers staan, terwijl dat op Arrival (wederom voor mij) wel het geval is.

Om de één of andere reden heb ik het niet met een aantal grote hits van ABBA. En dat is eigenlijk jammer, want anders zou ik zeker overwegen om een verzamelalbum van ze aan te schaffen. Als ik zelf een best of van ABBA zou mogen maken met 20 nummers, zou die zeker regelmatig gespeeld worden. Maar dat is dus niet het geval.

Op dit album zijn voor mij de skipnummers Dancing Queen en Money, Money, Money. Terwijl dat net de 2 grootste hits zijn, denk ik. De derde grote hit, Knowing Me, Knowing You, vind ik dan weer wel écht goed. Het zal wel aan mij liggen...

Naast de voorgenoemde hits vind ik ook de rest van het album wat wisselvallig. Sommige nummers vind ik erg sterk, terwijl andere me minder doen.

Favorieten: Knowing Me, Knowing You, When I Kissed the Teacher

avatar van WesleyX16
Samen met Conny Van den Bosch mijn eerste (popmuziek) LP ooit. Ik mocht 2 LP's uitzoeken en dat zijn deze twee geworden. En toch ben ik uiteindelijk op rockmuziek uitgekomen en niet van het mainstream gebeuren. Ook heel ruim bedoeld... Ik heb beide LP's niet meer.

Fenomenaal, briljant popalbum waar eigenlijk weinig op aan te merken is. My love , my life had denk ik ook een single moeten zijn, en de afsluiter Arrival vind ik prachtig mooi, plechtig, schitterend. Ongelofelijk dat Fernando en SOS hier in theorie ook nog bij konden staan. Duizelingwekkend niveau haalt de groep hier, voor het eerst qua albums. De song Dum Dum Diddle is wellicht iets teveel een buitenbeentje. Ook de lyric is wat maf. Maar verder is dit perfecte popmuziek. De mensen die van mening zijn dat dit campy, kitscherig en of foute muziek is , hebben helaas geen verstand van muziek. Zit ingenieus in elkaar namelijk, de arrangementen van deze songs. Hun beste album, een classic album en een dikverdiende 5 sterren.

avatar van LucM
Abba is niet fout, camp of kitsch (kun je hoogstens edelkisch noemen) en heeft op alle vlakken veel meer inhoud dan bv. Boney M en Luv' (al vind ik sommige hits van hen leuk) laat staan klonen als Champagne of Guys and Dolls.
Arrival is inderdaad een perfect popalbum zonder fillers (en dat kun je niet van de vorige Abba-albums zeggen).

avatar van Twinpeaks
Het knappe van ABBA is dat ze natuurlijk de potentie hadden om een hit te schrijven. Zo catchy en oorwurmig dat het bijna niet slecht te vinden is. Bee Gees en Pet Shop Boys hadden die kwaliteit ook. Er valt zat aan te merken op nummers als When I Kissed The Teacher en Dum Dum Diddle , maar in de flow van het hele album werkt het prima. Deze en een verzamelaar volstaan voor mij. Ik vind ABBA ondanks hun smalle discografie nou geen band om te moeten verzamelen. 3 sterren volstaat.