System of a Down - Hypnotize (2005)

Metal / Rock
Label: Sony

1. Attack (3:06)
  2. Dreaming (4:00)
  3. Kill Rock 'N' Roll (2:28)
  4. Hypnotize (3:09)
  5. Stealing Society (2:58)
  6. Tentative (3:36)
  7. U-Fig (2:55)
  8. Holy Mountains (5:29)
  9. Vicinity of Obscenity (2:52)
  10. She's Like Heroin (2:44)
  11. Lonely Day (2:48)
  12. Soldier Side (3:40)
Vroeger vond ik dit het minste soadalbum...
Maar na veel herbeluisteren is dat nu totaal veranderd, ik ben het album echt gaan waarderen. Het is gewoon totaal verschillend met de beginperiode van soad.

Btw, je kan alle info over soad en hun zijprojecten handig volgen op http://www.systemofadown.be.

kevin15
heb me erop geregistreerd en is een leuke site

ElsenaarMetal
Ik vind het nummer Soldier Side vervloekt mooi!

MCR
Beste SOAD album =)

avatar van Norbert
Ik ben het eens met bovenstaande post.

Paar "crazy" nummers op, zoals "Vicinity of Obscenity" en "She's Like Heroin". Zo zijn er nog wel een paar, but I love it.

Mr_White
Tikkeltje minder dan Mezmerize maar nog altijd een lekker album. Lonely Day is mooi, evenals Soldier Side.

avatar van james_cameron
Inderdaad de mindere broeder van de twee. Een aantal songs doet meer aan als veredelde B-kantjes en de plaat voelt niet als een geheel. Natuurlijk blijft het overwegend genieten, maar een zekere futloosheid dient zich wel aan.

avatar van CTK
CTK
Bangelijk bij het uitkomen, nu zo grijs gedraaid dat ik hem gewoon niet meer kan aanhoren.

De 4* blijven wel nog even staan.

Prachtige cd van een prachtige band. Veel nummers vind ik tekstueel en muzikaal sterk. Kill Rock 'N Roll, Lonely day en Soldier side zijn érg mooi gemaakt. Toch is dit naar mijn mening de slechtste (lees: minst goede) cd van SOAD. De reden: Holy Mountains, U-Fig, Tentative. Holy mountains vind ik geen goed nummer, en de rest is gewoon te.. anders, niet wat ik gewend ben van SOAD. Maar toch zijn het wel ijzersterke nummers.

avatar van metallica1997

slechtste cd en 4.5*
beetje hoog voor de slechtste cd

(lees: minst goede)

avatar van Davidus
Geweldig goeie cd. Inderdaad; toppers zijn Soldiers Side en Lonely Day. Een aantal mensen haken af bij het 1e nummer: Attack, en zien hierdoor niet wat een mooi en diepgaand album dit eigenlijk is. Daarnaast komt deze cd ook het best tot zijn recht als tie lekker hard wordt afgespeeld op een (kwalitatief) hoogwaardige installatie. misschien scheelt dat ook wel een hooop stemmen voor deze top cd !!

Schitterend album, mijn persoonlijke favoriet van SOAD
Hun eerste vond ik een goed debuutalbum, maar niet meer dan dat. Toxicity was briljant van begin tot einde, Steal This Album vond ik dan weer een stap in de verkeerde richting. Dat werd naar het einde toe saai en inspiratieloos. Mesmerize vond ik hun beste tot dan, maar toen deze uitkwam moest ik mijn mening weer bijstellen.
Attack is snoeihard en de perfecte binnenkomer en de volgende vier liedjes zijn ook heerlijk. Dan zakt de boel een beetje in, maar bij 'Viscinity of Obscenity' tonen ze hun (bijzonder excentrieke) tanden weer. En dan gaat het niveau alleen maar nog omhoog, met Soldier Side als de perfecte afsluiter van dit album én hun carrière.

joeri_metal
ik zie mezmerize en hypnotize een beetje als een dubbel-cd mede doordat het ook binnen 1 jaar is uitgebracht, volgens mij is het ook zo bedoelt, ik vind het sterke cd's, allebei
het is een beetje een andere steil en mischien wat rustiger, maar ik vind het gewoon heel goed, met veel heerlijke refreins en rifs, dat snelle zingen vind ik ook altijd erg vet, ik ben benieuwd wat voor album het volgend album word, ik verwacht er veel van iniedergeval,
SYSTEM OF A DOWN, KEEP UP THE GOOD WORK !!!

hier kan ik geen beste nummers aankruizen ( voorlopig )
alles zit echt een beetje op 1 niveau en elk nummer zou aangekruist kunnen worden als ' 3 favoriete tracks '

joeri_metal
vind mezmerize toch een stuk beter dan deze bij nader inzien, loneley day is wel echt vet goed, ookal is er erg weinig tekst in het nummer, ze zeggen vaak hetzelfde bedoel ik

avatar van The_CrY
Deze is toch wel in één adem te noemen met Mezmerize, maar deze vind ik toch een stuk minder. Nog steeds een goed album, maar met name in het midden dwaalt ie even af met Tentative en U-Fig. Mijn favorieten zijn Attack, Hypnotize en Kill Rock 'n Roll.

PriestMaiden
Vroeger net zoals Mezmerize heel veel afgespeeld, Dreaming, Attack, Kill Rock 'n' Roll, Hypnotize, Tentative en Holy Mountains zijn mijn favoriete tracks.

avatar van joeri_musicfreak
toch het minste album, het is wel leuk en goed, maar bij de andere albums ( en dan met name toxicity en mezmirize ) denk ik echt bij elk nummer wat goed en vet!!
mischien dat ik het (nOg ) meer moet gaan luisteren

Vicinity of Obscenity is dan wel weer mega vet !

avatar van joeri_musicfreak
joeri_musicfreak schreef:
mischien dat ik het (nOg ) meer moet gaan luisteren

Vicinity of Obscenity is dan wel weer mega vet !

en ja hoor, na het inderdaad meerdere keren te luisteren vind ik ook dit album weer top ! ben er op dit moment helemaal verslaafd aan, wel wat minder als toxicity en mezmirize maar alsnog top !

avatar van Benjamindaxx
Prima vierde album van System of A Down. Het klinkt wat strakker en meer catchy dan voorgangers bij met name "Lonely Day" & "Soldier Side" merk je dit goed. Overigens zijn dit wel twee van de betere nummers van het album. Ook de rest mag er weten. "Attack" is een heerlijke opener, lekker hard en rauw. Helaas weet het album dit niveau niet voort te kunnen dragen en dat is jammer. verder lekker album.

3.5

Ook een fantastisch album van System of a Down, alle albums van SOAD buiten 'Steal this album' (niet dat ik dat album slecht vind) behoren tot mijn persoonlijke favorieten en zou ik het liefst alle 4 in mijn top 10 donderen maar dan wordt het ook zo saai.. Grappig is dat ik niks met metal heb.
Alleen jammer van het nummer 'Lonely Day', er is helemaal niks mis met rustige nummers van SOAD maar dat nummer is zo zielloos, onorigineel, en de zwakste tekst ooit van een SOAD nummer. Ik zie dat nummer maar altijd als een soort van depressieve suffe Harddrugs kater die Daron had nadat ze zwaar aan de drugs de gestoorde nummers vicinity of Obscenity en She's Like Heroin hadden gemaakt.
Vooralsnog 5*

avatar van SiSsY bOY
Soldier Side, geweldig nummer! Mooi contrast op deze plaat tussen de gestoorde doorgedraaide nummers zoals Vicinity of Obscenity / She's Like Heroin en de serieuze nummers als Lonely Day en Soldier Side. Daar blinkt SOAD toch altijd wel in uit.

avatar van The_CrY
"Lonely Day" een serieus nummer?

The_CrY schreef:
"Lonely Day" een serieus nummer?

Als je mij kunt vertellen wat er niet serieus is aan iemand die zingt over de meest eenzame dag in zijn leven dan ben je een baasie.

SiSsY bOY schreef:

Als je het zo beschrijft klinkt het nogal serieus ja. Maar de melige toon in de stem van Malakian komt niet serieus over. Als je dan de clip en de tekst erbij haalt lig je helemaal dubbel. Dit is absoluut geen serieus liedje over eenzaam zijn. En als dat wel is dan is het bagger gezongen/geacteerd in mijn optiek. Ik zie dit als parodie.

Lees dit nou, dit kun je toch niet serieus menen:
Daron Malakian schreef:
Such a lonely day
Should be banned
It's a day that I can't stand
(...)
Such a lonely day
Shouldn't exist
It's a day that I'll never miss
(...)
The most loneliest day of my life

avatar van Musico Pinjo
SiSsY bOY schreef:

Welnu, als je zingt "The most loneliest day of my life" dan is dat grammaticaal geen best Engels, dit (samen met de melige zang) sterkt de gedachte dat er een wat minder serieuze bedoeling in het nummer schuilt. Kan me dus wel vinden in de opmerking van The_CrY

Musico Pinjo schreef:

De opmerking van The-Cry is een beetje kansloos ik snap echt niet waarom je zoiets neerzet zonder het te beargumenteren. Als je Lonely Day weg zet naast een nummer als Vicinity of Obscenity dan is Lonely Day zowel qua muzikale opbouw als tekstueel gewoon een serieus nummer te noemen.

De opmerkingen over een melige stem of over de grammatica zijn jullie persoonlijke meningen.

avatar van The_CrY
Niet waar. Grammatica is vastgelegd dus een feit. Leg nu dan maar eens uit waarom mijn opmerking kansloos is. Als meneer Malakian een serieus nummer zou hebben geschreven over dat ie eenzaam was, waarom licht hij dan niet ook maar een klein beetje toe waar dat door komt? Het enige wat ie zegt is dat ie eenzaam is en dat hij dat niet het meest prettige gevoel ter aarde vindt. En op wat voor een manier. Ik blijf erbij. En uiteraard is het persoonlijke mening. Als jij door de tekst geraakt wordt als zijnde een serieus liedje, dan kan het al geen feit meer zijn wat ik hier verkondig

avatar van Dr.Pat
Wat is het toch knap hoe ze in Soldier side direct al tot de climax weten te komen, en daarna dit nog weten vast te houden tot de laatste wegstervende tonen. Melancholie ten top! Supersong

Wederom een lekkere plaat. Vind persoonlijk het overige werk iets beter met meer topnummers.