Adrian Younge & Ghostface Killah - Twelve Reasons to Die (2013)

Alternatieve titel: Adrian Younge Presents Twelve Reasons to Die Starring Ghostface Killah

Hip-Hop / Soul
Label: Soul Temple

1. Beware of the Stare (3:18)
  2. Rise of the Black Suits (2:57)
  3. I Declare War (2:54)

met Masta Killa

4. Blood on the Cobblestones (2:41)

met U-God en Inspectah Deck

5. The Center of Attraction (4:05)

met Cappadonna

6. Enemies All Around Me (2:15)

met William Hart

7. An Unexpected Call (The Set Up) (2:34)

met Inspectah Deck

8. The Rise of the Ghostface Killah (3:29)
  9. Revenge Is Sweet (5:06)

met Masta Killa en Killa Sin

10. Murder Spree (2:50)

met U-God, Masta Killa, Inspectah Deck en Killa Sin

11. The Sure Shot (Parts One & Two) (3:44)
  12. 12 Reasons to Die (3:14)
De Jug
De Apollo Brown versie is ook te beluisteren.

avatar van Harderwiek
Niet veel soeps.

avatar van toxief
Ik ben helemaal niet thuis in dit genre. Maar toen ik Revenge is Sweet op de radio hoorde was ik meteen verkocht. Mooie plaat, zalige sfeer.

De Jug schreef:
De Apollo Brown versie is ook te beluisteren.

Ik krijg 'em blijkbaar gratis, omdat de bestelling vertraagd is.

avatar van Rene1979
De download ja.. Maar als je bij bandcamp heb besteld dan heb je kans dat je niets krijgt... Geen fysiek exemplaar

avatar van Silky & Smooth
Ja, dat verteld je, maar ik wacht af. Ik krijg in ieder geval de download en als alles gaat zoals het hoort krijg is de cd + cassette.

avatar van MJ_DA_MAN
Is soul als tweede genre geen optie?

avatar van He$$el_01
Maakt het uit?

avatar van MJ_DA_MAN
Voor mij niet, maar gezien die genres er toch staan op MuMe is het een optie. Debat.

avatar van He$$el_01
Ik vind het wel Hip Hop genoeg om het alleen Hip Hop te noemen iig.

avatar van Glaciers of Ice
Hiphop/Soul klopt wel ja. Alleen al vanwege Enemies All Around Me, verder zijn er ook veel background vocals. Ik heb 12RTD nogsteeds op repeat en dat is bij mij eigenlijk best zeldzaam. I Declare War is mijn favoriet op dit moment. Ook Rise Of The Ghostface Killah mag er wezen.

avatar van Silky & Smooth
Ik geef niet zoveel om genres, maar het kan wel. Puur vanwege de producties van Adrian Younge.

avatar van paddy pipedown
Geslaagde combi van sleazy jaren 70 soundtrack en new-york jaren 90 wu-rap.

avatar van Rene1979
Heb de deluxe edition op vinyl gekregen.. Speciale comic achtige hoezen met de Brown Tape Edition etc.. Hele fijne plaat. Ook de instrumentals erg fijn.

avatar van DarkoMarco
Een toch wel speciale mix van Hip-Hop en filmmuziek in een eind 60 jarige en 90 jarige (Italiaanse) sfeer! Hoewel dit album tijd nodig heeft om de 'parel' te ontdekken, is dit het daarom ook zeker waard. Iemand had hier al gezegd dat de eerste keer luisteren niet zo succesvol was, waarbij ik me hier bij aansluit, Blijven luisteren en het word beter, zo kan in het begin het klassieke gedeelte bijna irritant overkomen. Het hele verhaal komt mij allemaal niet erg goed over, bij enkele nummers heb ik juist wel. Vooral The Center of Attraction is hier duidelijk in. Ook de gastartiesten zijn sterk. Toch vind ik enkele nummers wat saai, ik hou zelf erg van nummers met pit. De productie is wel erg top, dit is erg tof. Mijn complimenten. Ook top voor als een overgang naar een ander nummer komt op een track.

De sterke nummers voor mij zijn:

- Beware of the Stare
- I declare War
- The Center of Attrection
- The Rise of the Ghostface Kilah
- Revenge Is Sweet
- Murder Spree
- The Sure Shot

Het album sluit af met een prachtige instrumentale track

*3.5

avatar van Elohim
Heel erg vet!

Had dit niet verwacht eigenlijk. Het klinkt echt heerlijk dit!

avatar van MJ_DA_MAN
Prima sfeer, prima productie, prima tijdsduur van de nummers, prima lengte van het album zelf, redelijk goed presterende Ghostface en gemiddelde gastartiesten. Het is toch vooral Adrian Younge die dit tot een puik en sfeervol album maakt. Als Quentin Tarantino een muziekalbum was zou hij Twelve Reasons to Die zijn. 4*.

MJ_DA_MAN schreef:

Dat volg ik helemaal. Zeker het Quentin Tarantino stukje.

Inderdaad. Perfect verwoord.

Saragis
Zalig conceptalbum en meteen mijn eerste introductie naar Ghost's solo-albums toe (ben er daarvoor nooit aan toe geraakt). Revenge Is Sweet is een echte banger.

avatar van Nr.4
Tof geheel dit, echt een album zeg maar. Ghostface is sowieso een baas en op deze muziek komt hij prima uit de verf.

avatar van toxief
Ik las ergens dat Adrian Younge een fan is van Geoff Barrow van Portishead. Dat verbaast mij niets. Dat verklaart voor mij ook misschien waarom ik dit zo goed vind. Ik ga meer werk van hem uitproberen.

avatar van Glaciers of Ice
Probeer 'Something About April' eens. Cinematische instrumentatie wat echt briljant verwerkt is. Toch wel zijn magnum opus, al moet ik dat misschien niet te snel zeggen want hij blijft zich maar ontwikkelen.

Lang geleden dat ik een album zo lang en intensief beluister. Staat nog steeds op repeat hier. Kort maar erg krachtig. Op een plaat als deze mis ik eigenlijk alleen Raekwon nog. Producties vind ik briljant. Erg benieuwd wat Adrian Younge verder gaat doen....

avatar van dj maus
De instrumentale versie van deze plaat, "Dodici Ragioni Per Morire Strumentale", heeft blijkbaar geen eigen entry op de site, dus heb ik deze maar in mijn collectie gezet.

avatar van Angelo
dj maus schreef:

Je kan zelf ook albums toevoegen hè? Maar goed, bij deze dan: Adrian Younge & Ghostface Killah - Dodici Ragioni per Morire Strumentale (2013)

avatar van MJ_DA_MAN
The Brown Tape staat overigens, al een tijdje, ook op de site.

avatar van thgryda
Dringend eens checken, ik ben wel fan van apollo (jaja hij herhaalt altijd hetzelfde trukje, big deal, Messi maakt ook de hele tijd hat-tricks, blijft een goeie speler).

avatar van Ernie
Superalbum. Ghostface Killah zijn stem past zo perfect bij deze sfeer & beats.
Het album duurt ook niet te lang waardoor je het meerdere keren kunt draaien achter elkaar en dan pas hoor je hoe alles hier ingenieus in elkaar zit. Beware of the stare is echt een heerlijke openingstrack, The Center of Attraction een perfect rustpunt en Twelve reasons to die vind ik echt een mooie rustige manier om een sereen album af te sluiten. Heerlijk spul uit de Wu-tang stal dus anno 2013. Respect voor deze mannen die al sinds 1993 tonen hoe het moet Orgineel bij ook en gaat hoog eindigen in mijn lijstje van 2013. ( hoewel ik moet zeggen dat ik dit jaar nog maar 3 releases heb gekocht : flaming lips, boards of canada en deze dus...)

avatar van René.
thgryda schreef:
, Messi maakt ook de hele tijd hat-tricks, blijft een goeie speler).

Slechtste vergelijking ooit.