Kowalski - Schlagende Wetter (1982)

West-Duitsland
Electronic / Rock
Label: Virgin

1. Der Korper Bin Ich (4:08)
  2. Stahlmaschinen (4:57)
  3. Komm Hier (2:41)
  4. Eine Peinsame Zeit (5:10)
  5. Indianer (3:20)
  6. Ultradeterminanten (6:36)
  7. Massenhass (3:46)
  8. Zauberer (2:43)
  9. Liliom (5:49)
  10. Der Arbeiter * (4:50)
avatar van Zjoot
Wat een plaat!! Klinkt na ruim dertig jaar nog steeds okselfris.
Ik heb heel goede herinneringen aan een live concert dat ik in 1983 of 1984 heb opgenomen van de radio. Helaas heb ik die muziekcassette niet meer (ook geen apparatuur om af te spelen...)
Heeft iemand toevallig een digitale versie? Heb er wel wat voor over om die te bemachtigen.
Ik heb enkele opnamen van Pandora's box gevonden. Maar dat is helaas niet meer dan 30 minuten.
Iemand??

avatar van Zjoot

Ik heb hem gemaild. Nu maar hopen dat hij nog actief is op musicmeter...

avatar van henkiev
Wereldplaat !!
Heb ze in de jaren 80 enkele malen live gezien, en dat heeft toen een verpletterende indruk achter gelaten.

Was net op zoek naar een specifiek Kowalski nummer en kwam toevallig deze berichten tegen. Ik heb 45 minuten aan radioopnames uit ± 1984 (optreden in Purmerend, volgens mij). Behoorlijk goeie geluidskwaliteit en geweldig gespeeld. Laat maar weten als er nog iemand belangstelling heeft.

avatar van Echo01
Loop ik dit weekend op de Utrechtse platenbeurs tegen deze zeldzame cd van Kowalski op.... een botsing die me slechts 15 euro kostte.... Gelukje, zal ik maar zeggen.

Ik vind het anno nu wel wat verouderd klinken, en de drums en/of drumgeluiden vind ik bovendien erg vlak geproduceerd, maar het is mij nu inderdaad wel duidelijk waar Rammstein de inspiratie vandaan haalde....

Ik ga het zeker vaker draaien, maar vind het tot op heden meer muziekhistorisch dan muzikaal interessant.

avatar van reptile71
Een hier zeer goed gewaardeerde plaat die mij eigenlijk voornamelijk op mijn zenuwen werkt. Blijkbaar niet zo mijn ding.

avatar van DjFrankie
Ben ook minder enthousiast als de meeste users hier, maar heb wel een digitale kopie die lekker in de auto kan, want losse delen hiervan zijn erg goed te versmaden.

D'r bestaat ook een Engelstalige versie, Overman Underground, waarbij 3 songs een Engelse vertaling hebben gekregen, minder venijnig en minder eh ... schwung.

Frontman, Uwe Fellensiek heeft na uiteenvallen van de band nog wel live opgetreden met dit repertoire, niet zonder succes. Live (smederij Klinkhamer in actie) was de band top. Nee, geen koorknapen- of zwartemissenwave (zoals van de Zusters van Genade), maar met een flinke scheut Industrial.

Die hoekige puntigheid (of andersom) was - in dansbaarder vorm, m.u.v. de eerste 2 albums - ook bij DAF terug te vinden. Palais Schaumburg hoort ook wel vernoemd te worden. Alle bands doken ook op bij de tentoonstelling Geniale Dilettanten over Duitse Punk/Wave/Postpunk in het Albertinum in Dresden (in 2017).

En ook al ken je wat namen, merk je dat - in those pre-internet days - m.n. punk een sterk lokaal/regionaal publiek aantrok.

Arbeidsdeskundige
Dit is een overdonderend album. Eén brok energie.