Michael Jackson - Thriller (1982)

Pop / R&B
Label: Epic

1. Wanna Be Startin' Somethin' (6:03)
  2. Baby Be Mine (4:20)
  3. The Girl Is Mine (3:41)

met Paul McCartney

4. Thriller (5:57)

met Vincent Price

5. Beat It (4:15)

met Eddie Van Halen

6. Billie Jean (4:56)
  7. Human Nature (4:06)
  8. P.Y.T. (Pretty Young Thing) (3:57)
  9. The Lady in My Life (4:53)
  10. Someone in the Dark * (4:49)
  11. Billie Jean [Home Demo from 1981] * (2:20)
  12. Carousel * (1:49)
  13. Vincent Price * (2:53)
  14. The Girl Is Mine 2008 * (3:11)

met will.i.am

15. P.Y.T. (Pretty Young Thing) 2008 * (4:17)

met will.i.am

16. Wanna Be Startin' Somethin' 2008 * (4:11)

met Akon

17. Beat It 2008 * (4:10)

met Fergie

18. Billie Jean 2008 [Kanye West Mix] * (4:34)
  19. For All Time * (4:08)
  20. Starlight * (5:04)
  21. Got the Hots [Demo] * (4:25)
  22. Who Do You Know [Demo] * (5:23)
  23. Carousel * (3:39)
  24. Behind the Mask [Mike's Mix] [Demo] * (5:01)
  25. Can't Get Outta the Rain * (4:06)
  26. The Toy [Demo] * (3:04)
  27. Sunset Driver [Demo] * (4:03)
  28. What a Lovely Way to Go [Demo] * (3:55)
  29. She's Trouble [Demo] * (4:13)
avatar van MarkS73
[quote]Mssr Renard schreef:

Bekijk op YouTube de concerten uit 2013 in Montreux eens. Ik ben nooit een grote Prince fan geweest maar na dat gezien te hebben begon ik hem toch wel erg te waarderen, wat had ik daar graag bij willen zijn...

Prince Montreux

avatar van Kronos
Mssr Renard schreef:
Maar mag ik wel voor mijn kaders, bepalen dat er een lijn ligt bij overwegend vocale muziek, met een grote nadruk op uiterlijk vertoon, danspasjes en seksualiteit, en dat ik dat dan voor mijn eigen gemak mainstreampop noem?

Bij zowat alle populaire muziek, ook van de artiesten op jouw genieënlijstje, gaat het naast muziek om uiterlijk vertoon en seksualiteit. Blijven de danspasjes over, maar die horen gewoon bij dansmuziek. Je betoog lijkt dan ook te passen in het kader van 'rockers hebben kritiek op disco'.

Ik ben overigens geen fan van Michael Jackson. Mij interesseert alleen de muziek.

avatar van milesdavisjr
Er is al veel geschreven over Thriller en de commercie die er om heen hing. De vraag wat is commerciële muziek vind ik lastig te beantwoorden. Wellicht zijn woorden als toegankelijk, van alle scherpe randjes ontdaan en alles in dienst van een catchy refrein van toepassing.
Je kunt niet van te voren voorspellen of een plaat een dikke hit zal worden. Wat je wel kan doen; een team formeren waar je u tegen zegt; gastmuzikanten in laten vliegen van wereldfaam, een producer van naam aantrekken, een zak geld voor de juiste marketing en de succesvolle voorganger Off the Wall verder uitdiepen. Dat is precies wat Jackson en de platenmaatschappij voor ogen hadden en we kennen de afloop. De danspasjes en de hele choreografie kan mij gestolen worden, maar als klein kind kon ik hier lange tijd geen genoeg van krijgen. Als het gaat om de muziek; ik draai het nooit meer, iets met tijdsgeest ofzo. Dat wil niet zeggen dat ik Thriller niet goed vindt. Nog steeds bevat de schijf ijzersterke songs, maar teveel nummers heb ik te vaak gehoord en verrassen doet de plaat mij niet meer. Tenslotte is mijn smaak duidelijk verschoven richting andere muzikale genres.

Ik heb zowaar voor de helft van de prijs de Ultradisc One Step Pressing op SuperVinyl van Mofi kunnen kopen. Goedemorgen, dat klinkt toch wel erg goed zeg! Alsof je ernaast staat in de studio.