menu

Michael Jackson - Thriller (1982)

mijn stem
4,06 (1846)
1846 stemmen

Verenigde Staten
Pop / R&B
Label: Epic

  1. Wanna Be Startin' Somethin' (6:03)
  2. Baby Be Mine (4:20)
  3. The Girl Is Mine (3:41)

    met Paul McCartney

  4. Thriller (5:57)

    met Vincent Price

  5. Beat It (4:15)

    met Eddie Van Halen

  6. Billie Jean (4:56)
  7. Human Nature (4:06)
  8. P.Y.T. (Pretty Young Thing) (3:57)
  9. The Lady in My Life (4:53)
  10. Someone in the Dark * (4:49)
  11. Billie Jean [Home Demo from 1981] * (2:20)
  12. Carousel * (1:49)
  13. Vincent Price * (2:53)
  14. The Girl Is Mine 2008 * (3:11)

    met will.i.am

  15. P.Y.T. (Pretty Young Thing) 2008 * (4:17)

    met will.i.am

  16. Wanna Be Startin' Somethin' 2008 * (4:11)

    met Akon

  17. Beat It 2008 * (4:10)

    met Fergie

  18. Billie Jean 2008 [Kanye West Mix] * (4:34)
  19. For All Time * (4:08)
  20. Starlight * (5:04)
  21. Got the Hots [Demo] * (4:25)
  22. Who Do You Know [Demo] * (5:23)
  23. Carousel * (3:39)
  24. Behind the Mask [Mike's Mix] [Demo] * (5:01)
  25. Can't Get Outta the Rain * (4:06)
  26. The Toy [Demo] * (3:04)
  27. Sunset Driver [Demo] * (4:03)
  28. What a Lovely Way to Go [Demo] * (3:55)
  29. She's Trouble [Demo] * (4:13)
toon 20 bonustracks
totale tijdsduur: 42:08 (2:01:23)
zoeken in:
avatar van west
5,0
Inmiddels luister ik naar de 2e CD met bonusmateriaal van de 40th anniversary 2CD. En ik moet zeggen: dat is toch wel erg leuk hoor. 10 (!) bonustracks uit de sessies voor Thriller. Alleen de eerdere versie van het nummer Thriller, Starlight, klinkt niet echt. Maar de rest mag er wezen: van heel aardig tot (echt) goed. Dit moet je als liefhebber van dit album toch wel gehoord hebben!

Edit: ik heb de 10 nummers als bonustracks toegevoegd (tracks 20-29).

avatar van Minneapolis
5,0
Is Who do you know nieuw, of ben ik deze simpelweg vergeten? De rest is namelijk allemaal bekend, inclusief Can’t get out of the rain (dat is natuurlijk You can’t win van The Wiz).
Zo vind ik The Mask wél leuk. Hoe onbenullig de begeleiding ook.

avatar van lennon
5,0
west schreef:
Inmiddels luister ik naar de 2e CD met bonusmateriaal van de 40th anniversary 2CD. En ik moet zeggen: dat is toch wel erg leuk hoor. 10 (!) bonustracks uit de sessies voor Thriller. Alleen de eerdere versie van het nummer Thriller, Starlight, klinkt niet echt. Maar de rest mag er wezen: van heel aardig tot (echt) goed. Dit moet je als liefhebber van dit album toch wel gehoord hebben!


De grap is wel dat de meeste tracks helemaal niets te maken hebben met de Thriller sessies.

En Starlight was (samen met wel sessies uit die tijd) al jaren op een goed klinkende bootleg beschikbaar. Dus eigenlijk is dat (alweer) een enorm gemiste kans van de estate
Maar zelfs bij leven van MJ kregen ze een 25th anniversary al niet goed voorelkaar, want dat was ook een lachertje

avatar van west
5,0
lennon schreef:
(quote)

De grap is wel dat de meeste tracks helemaal niets te maken hebben met de Thriller sessies.

Werkelijk waar? Dat is inderdaad erg jammer.

Toch blijf ik deze (voor mij) nieuwe tracks wel leuk vinden om te horen.

avatar van west
5,0
Ik draai nu de 40th anniversary Mofi SACD en dat klinkt me toch geweldig. Wat een fijne bas, wat een mooie details, wat een sound: zeer de moeite waard!

avatar van Darkzone
5,0
west schreef:
Ik draai nu de 40th anniversary Mofi SACD en dat klinkt me toch geweldig. Wat een fijne bas, wat een mooie details, wat een sound: zeer de moeite waard!

Is het echt een groot verschil qua sound met de oudere cd's/lp's? Maar deze SACD heeft geen 5.1 surround toch?

avatar van west
5,0
Darkzone schreef:
(quote)

Is het echt een groot verschil qua sound met de oudere cd's/lp's? Maar deze SACD heeft geen 5.1 surround toch?

Ja ik vind dat er een behoorlijk verschil is. En inderdaad: er is geen 5.1 surround sound. Zie ook:

https://www.discogs.com/release/25176358-Michael-Jackson-Thriller

avatar van Darkzone
5,0
west schreef:
(quote)

Ja ik vind dat er een behoorlijk verschil is. En inderdaad: er is geen 5.1 surround sound. Zie ook:

https://www.discogs.com/release/25176358-Michael-Jackson-Thriller

Is dit geluidstechnisch het equivalent van de peperdure onestep lp die ook pasgeleden uit is gekomen?

avatar van west
5,0
Darkzone schreef:
(quote)

Is dit geluidstechnisch het equivalent van de peperdure onestep lp die ook pasgeleden uit is gekomen?

Jazeker, het is een MFSL uitgave van 18-11-22 op SACD en LP:

https://www.discogs.com/release/25156858-Michael-Jackson-Thriller

avatar van Maartenn
4,5
Maartenn (crew)
west schreef:
Ik draai nu de 40th anniversary Mofi SACD en dat klinkt me toch geweldig. Wat een fijne bas, wat een mooie details, wat een sound: zeer de moeite waard!
Ook binnen gekregen van de week. Wat een detail en wat swingt het. Geweldig.

avatar van Juul1998B
2,5
geplaatst:
Ik denk dat het meer een smaak kwestie is ( getuige van de hoge rating van dit album ) want ik kan hier redelijk weinig mee.
Het is nergens echt slecht te noemen maar de stijl van michael jackson vind ik dus totaal niet nice en voor geen meter klinken.
Thriller is wel nog een leuk nummertje tho.
Maar vandaar dat ik ook niet verder ga zoeken en het bij dit album van de beste man laat.
Toch nog 2,5 ster omdat ik hem wel uniek vind.
Nu niet boos worden michael fans onelove.

avatar van MarkS73
4,5
geplaatst:
Je bent hier te laat voor geboren

avatar van Juul1998B
2,5
geplaatst:
Jajajaja ik ken dat verhaal

avatar van Minneapolis
5,0
geplaatst:
Juul1998B schreef:
Ik denk dat het meer een smaak kwestie is ( getuige van de hoge rating van dit album ) want ik kan hier redelijk weinig mee.
Het is nergens echt slecht te noemen maar de stijl van michael jackson vind ik dus totaal niet nice en voor geen meter klinken.
Thriller is wel nog een leuk nummertje tho.
.


Hier kan ik dan weer niks mee.
Voor geen meter klinken? Quincy Jones is dan ook een prutser..
En zijn stijl niet nice zal ook wel de reden zijn van 0 navolging tot aan vandaag toe (The Weeknd?). Maar je pikt bij het er langs vliegen wel het meest commerciële en makkelijkste nummer er uit.

avatar van Arrie
geplaatst:
Waarom is het relevant dat iets veel navolging heeft gekregen? Dat staat toch los van persoonlijk iets niet smaken? Zometeen krijgen we vast dat ook nog het argument dat het zoveel heeft verkocht.

Dit album en de stijl ervan is gewoon z'n ding niet.

avatar van Minneapolis
5,0
geplaatst:
Arrie schreef:
Waarom is het relevant dat iets veel navolging heeft gekregen? Dat staat toch los van persoonlijk iets niet smaken? Zometeen krijgen we vast dat ook nog het argument dat het zoveel heeft verkocht.

Dit album en de stijl ervan is gewoon z'n ding niet.

Ik ken zijn smaak verder niet. Als hij bijvoorbeeld alleen andere genres kan waarderen dan is het niet relevant. Maar gezien de opmerking over de leeftijd vind ik de klonen van nu wel relevant als je iets met r&b of soul (hoe "verplastict" ook tegenwoordig, en misschien is dat ook de reden dat je het niet meer hoort) hebt. De opmerking komt voor uit mijn verwondering over de evolutie van het gehoor denk ik.

avatar van Juul1998B
2,5
geplaatst:
Zoals Arrie idd zegt, het is mn ding gewoon niet. Omdat dit zo hoog in de top 250 staat wilde ik het toch een kans geven maar de gimmick ( zo voelt het voor mij) is niet aan mij besteed.
En ik kan meerdere genres wel waarderen hoor met uitzondering van soul en ook wel r & b.
The weeknd vind ik overigens ook niet super ofzo, maar daar laat ik me een andere keer wel over uit
Ik zie dat er genoeg mensen wel genieten van MJ, ik hoor hier dus niet bij

avatar van Minneapolis
5,0
geplaatst:
Juul1998B schreef:
Zoals Arrie idd zegt, het is mn ding gewoon niet. Omdat dit zo hoog in de top 250 staat wilde ik het toch een kans geven maar de gimmick ( zo voelt het voor mij) is niet aan mij besteed.
En ik kan meerdere genres wel waarderen hoor met uitzondering van soul en ook wel r & b.
The weeknd vind ik overigens ook niet super ofzo, maar daar laat ik me een andere keer wel over uit
Ik zie dat er genoeg mensen wel genieten van MJ, ik hoor hier dus niet bij

Maar voel je, naast dat je soul niet waardeert, old school r&b en funky muziek wel?
Hoeft niet natuurlijk, maar ik vermoed hier namelijk een sterk niet gewend zijn aan (?). Mbt "het een kans geven".. Dat was ook de reden van mijn ietwat provocerende reactie. Ik hapte meer uit oprechte fascinatie voor hoe een andere generatie oudere muziek ervaart, waarbij het niet om dit specifieke album gaat, want dat krijgt aandacht genoeg.

avatar van Juul1998B
2,5
geplaatst:
Minneapolis schreef:
(quote)

Maar voel je, naast dat je soul niet waardeert, old school r&b en funky muziek wel?
Hoeft niet natuurlijk, maar ik vermoed hier namelijk een sterk niet gewend zijn aan (?). Mbt "het een kans geven".. Dat was ook de reden van mijn ietwat provocerende reactie. Ik hapte meer uit oprechte fascinatie voor hoe een andere generatie oudere muziek ervaart, waarbij het niet om dit specifieke album gaat, want dat krijgt aandacht genoeg.

Snap ik hoor haha, no hard feelings. Alleen maar leuk om elkaars mening te horen toch.
Nu even over je vraag- ik kan funky muziek ook minder waarderen en dat heeft niets te maken met gewend zijn en laat me dat even uitleggen met een ander voorbeeld. Ik probeer iedere dag nieuwe muziek te ontdekken en stuitte laatst op ambient. Vond ik het meteen super? Nee maar maar ik hoorde er iets interessants in, iets wat mijn aandacht kreeg en daardoor ben ik meer gaan luisteren en ook meer gaan waarderen.
Met funk en vooral soul heb ik dit dus totaal niet. Ik hoor niets interessants, 0.0. Zo ook met bijvoorbeeld Stevie Wonder.
Maargoed ik neem aan dat jij dit ook hebt met misschien wel een paar genres die ik wel goed vind.
Ik hoop dat t nu wat duidelijker is
En daarbij ben ik misschien wel gewoon te wit voor die muziek

avatar van Minneapolis
5,0
geplaatst:
Juul1998B schreef:

Maargoed ik neem aan dat jij dit ook hebt met misschien wel een paar genres die ik wel goed vind.

Bedankt voor de uitleg.
Klopt, ik ben zwaar allergisch voor geprogrammeerde elektronische pop muziek en dance (90% van de populairste zenders). Dat is te steriel, plastic, onpersoonlijk en vooral niet boeiend (vooral door de herhaling en het gebrek aan menselijk gevoel en organische klank) voor mij. Maar die ellende begon al in de jaren 90 met Eurohouse en popbagger als Aqua etc. Ik heb de schurft aan lollig en "foute uur muziek". Volgens mij t de hoofdmoot van wat veel 20ers en 30ers nu juist leuk vinden. Niet dat ik jou zo inschatte trouwens! Mijn voorkeur ligt bij groovy, jazzy, funky en soulful.. Rock vind ik meestal pas leuk als er toch een funky element in zit. Kortom; je hebt gelijk dat er een hoek van voorkeur is. Al blijft het een interessante vraag voor mezelf of dit "bedraad" (ondanks dat ik ook wit ben) is of ontwikkeld.

avatar van Juul1998B
2,5
geplaatst:
Minneapolis schreef:
(quote)

Bedankt voor de uitleg.
Klopt, ik ben zwaar allergisch voor geprogrammeerde elektronische pop muziek en dance (90% van de populairste zenders). Dat is te steriel, plastic, onpersoonlijk en vooral niet boeiend (vooral door de herhaling en het gebrek aan menselijk gevoel en organische klank) voor mij. Maar die ellende begon al in de jaren 90 met Eurohouse en popbagger als Aqua etc. Ik heb de schurft aan lollig en "foute uur muziek". Volgens mij t de hoofdmoot van wat veel 20ers en 30ers nu juist leuk vinden. Niet dat ik jou zo inschatte trouwens! Mijn voorkeur ligt bij groovy, jazzy, funky en soulful.. Rock vind ik meestal pas leuk als er toch een funky element in zit. Kortom; je hebt gelijk dat er een hoek van voorkeur is. Al blijft het een interessante vraag voor mezelf of dit "bedraad" (ondanks dat ik ook wit ben) is of ontwikkeld.

Dan zijn we het gelukkig op één vlak wel eens, ik heb namelijk ook een hekel aan dat soort bagger haha.
Veel 20ers houden ook van slechte muziek zoals Lil Kleine en Ronnie Flex maar ik doe daar gelukkig niet aan mee.
Dan snap ik jou wat dat betreft, ik denk wel dat het ''gewoon'' smaak is. Tuurlijk kun je jezelf ontwikkelen qua muzieksmaak ( heb ik ook gedaan). Ik ben zoveel meer genres gaan waarderen de laatste jaren maar ik kan toch niet geloven dat ik over 10 jaar wel naar een Stevie Wonder luister, maar goed zeg nooit nooit

Gast
geplaatst: vandaag om 23:52 uur

geplaatst: vandaag om 23:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.