Michael Jackson - Thriller (1982)

Pop / R&B
Label: Epic

1. Wanna Be Startin' Somethin' (6:03)
  2. Baby Be Mine (4:20)
  3. The Girl Is Mine (3:41)

met Paul McCartney

4. Thriller (5:57)

met Vincent Price

5. Beat It (4:15)

met Eddie Van Halen

6. Billie Jean (4:56)
  7. Human Nature (4:06)
  8. P.Y.T. (Pretty Young Thing) (3:57)
  9. The Lady in My Life (4:53)
  10. Someone in the Dark * (4:49)
  11. Billie Jean [Home Demo from 1981] * (2:20)
  12. Carousel * (1:49)
  13. Vincent Price * (2:53)
  14. The Girl Is Mine 2008 * (3:11)

met will.i.am

15. P.Y.T. (Pretty Young Thing) 2008 * (4:17)

met will.i.am

16. Wanna Be Startin' Somethin' 2008 * (4:11)

met Akon

17. Beat It 2008 * (4:10)

met Fergie

18. Billie Jean 2008 [Kanye West Mix] * (4:34)
  19. For All Time * (4:08)
Nostalgisch album voor mij. Ben nu metalliefhebber, maar kan er nog steeds goed naar luisteren. Niet alleen de solo van Eddy van Halen trouwens. Vooral het geluid is subliem. Tegenwoordig is het vaak veel te druk.

avatar van teus
Sunlight schreef:
Thriller het best verkochte album tijden.

Mijn top 3 Thriller nummers:
1 Beat It
2 Human Nature
3 Wanna Be Startin' Somethin'

Heb dit best verkochte album aller tijden (jubileum editie)zomaar weer eens beluisterd,(na lange tijd ,het album kan ik inmiddels wel dromen)
Mijn Top 3....onveranderd

1. The Lady In My Life
2. Billy Jean
3. Human Nature

avatar van Bruno_6
Net ontdekt dat 'The Lady in My Life' wordt gesampled in 'Coolie High' van Camp Lo. Daar word ik nu eens gelukkig van.

avatar van Nr.4
Een van de eerste platen die ik als klein menneke te horen kreeg. Ook de enige fatsoenlijke muziek die m'n ouders in huis hadden geloof ik. De corny tracks zoals dat duet met Paul McCartney kan ik MJ makkelijk vergeven.

Nr.4 schreef:
De corny tracks zoals dat duet met Paul McCartney kan ik MJ makkelijk vergeven.

Tracks (meervoud)? Ik kan er niet meer ontdekken naast eventueel The girl is mine (waar ik persoonlijk geen moeite mee heb).

Baby be mine is mijn grote favoriet van het album. Bizar dat deze onderaan staan bij de favoriete nummers! Dit swingende nummer loopt zo lekker, is sterk gezongen, en ademt helemaal de sfeer van die tijd. Zo (soul/funk) hoor ik Michael het liefst. Vlak daarachter komt voor mij het heerlijk funky P.Y.T. met Janet and La Toya als p.y.t.'s
Billie Jean is het belangrijkste nummer uit zijn carrière en kan zo in een "top 10 perfecte popnummers" en Lady of my life wordt wat ondergewaardeerd naar mijn smaak. Niks zoet, maar een broeierig soulful nummer met mooie tempo wisselingen en een funky randje (wat bijzonder is bij een ballad). Een soort Human nature deel 2 voor diep in de nacht.

Wanna be startin' mag nog genoemd als heel sterke opener en een goed ritmisch vervolg op Don't stop 'til you get enough / Working day and night, hoewel het geen next level is t.o.v. de zeer knappe productie van Quincy en Swedien in die Off the wall nummers.

Thriller sla ik altijd over, en is voor mij (samen met het best sympathieke Girl is mine het minst sterke nummer van de plaat, maar uiteraard wel geweldig toen met die clip en zo).
En ook Beat it sla ik over: ook knap geschreven door Michael zelf, en erg belangrijk voor zijn populariteit maar dit soort kneiters hoor ik vaak genoeg op de radio. Helaas was dit sterke nummer wel de start van zijn obsessie om "King op pop" te worden, terwijl naar mijn smaak zijn grootste kracht (en oorsprong) lag in de soul en funk. Met Bad als gevolg: een hele stapel grote hits, maar als album weinig samenhangend in stijl, en redelijk kil.

alle nummers zijn "dood"gedraaid op de radio, maar het album blijft in zijn geheel een topper!

Neal Peart schreef:

De 2 laagst scorende nummers hier op MM zijn absoluut niet kapot gedraaid op de radio.

Wat ik wel bijzonder vind in de statistieken voor deze plaat is dat er eigenijk pas vanaf juni 2009 veel hogere stemmen worden gegeven. Dat is dus na zijn overlijden.
Nu is dat geenonbekend fenomeen, maar Triller is naar mijn mening (en ook voor mij) altijd een heel goed album geweest. Minstens 4 tot 5 sterren.
Blijkbaar was het op Musicmeter tot aan zijn dood niet een heel gewaardeerde plaat. Niet zo hoog als nu in ieder geval. Typisch.

lennon schreef:

Het enige armenent dat ik kan bedenken om het geen 5 maar 4,5 stereen te geven is om duidelijk te maken dat Off the wall nog net ietsje beter is.

Voor mij persoonlijk is het altijd 5 sterren geweest. Het was mijn eerste lp (als 10 jarig ventje adoreerde ik dit album), en daarmee 1 van mijn belangrijkste: Wegens gebrek aan een snelle opvolger heb ik me op The Jacksons, vervolgens de Jackson 5, toen Motown (met name Stevie en Marvin) en daarna soul in bredere zin gestort. Eigenlijk allemaal het gevolg van..

avatar van dazzler
lennon schreef:
Ik zie dat enigszins anders. Ik denk dat heel wat mensen die niet zo'n volgers zijn van dit soort muziek het na zijn overleden gepast vonden om dit album naar waarde te schatten. Dus niet omdat het plots beter was geworden, maar omdat ze besloten om toch maar eens te stemmen.

avatar van dix
dix
... Of de haatstemmen zijn verstomd, samen met het verscheiden van MJ.

avatar van Rudi S
dix schreef:
... Of de haatstemmen zijn verstomd, samen met het verscheiden van MJ.

Zoiets, als hij het toch niet meer leest,

avatar van Leptop
Voor mij geldt dat ik deze muziek vroeger te poppy vond en niet bijster interessant. Ook de hype rondom MJ trok mij helemaal niet.
Nu ik (veel) ouder ben kan ik los van deze emoties de muziek veel beter op waarde schatten. En beken ik zonder moeite dat dit album echt goed is, in veel opzichten.