Michael Jackson - Thriller (1982)

Pop / R&B
Label: Epic

1. Wanna Be Startin' Somethin' (6:03)
  2. Baby Be Mine (4:20)
  3. The Girl Is Mine (3:41)

met Paul McCartney

4. Thriller (5:57)

met Vincent Price

5. Beat It (4:15)

met Eddie Van Halen

6. Billie Jean (4:56)
  7. Human Nature (4:06)
  8. P.Y.T. (Pretty Young Thing) (3:57)
  9. The Lady in My Life (4:53)
  10. Someone in the Dark * (4:49)
  11. Billie Jean [Home Demo from 1981] * (2:20)
  12. Carousel * (1:49)
  13. Vincent Price * (2:53)
  14. The Girl Is Mine 2008 * (3:11)

met will.i.am

15. P.Y.T. (Pretty Young Thing) 2008 * (4:17)

met will.i.am

16. Wanna Be Startin' Somethin' 2008 * (4:11)

met Akon

17. Beat It 2008 * (4:10)

met Fergie

18. Billie Jean 2008 [Kanye West Mix] * (4:34)
  19. For All Time * (4:08)
Nostalgisch album voor mij. Ben nu metalliefhebber, maar kan er nog steeds goed naar luisteren. Niet alleen de solo van Eddy van Halen trouwens. Vooral het geluid is subliem. Tegenwoordig is het vaak veel te druk.

avatar van teus
Sunlight schreef:
Thriller het best verkochte album tijden.

Mijn top 3 Thriller nummers:
1 Beat It
2 Human Nature
3 Wanna Be Startin' Somethin'

Heb dit best verkochte album aller tijden (jubileum editie)zomaar weer eens beluisterd,(na lange tijd ,het album kan ik inmiddels wel dromen)
Mijn Top 3....onveranderd

1. The Lady In My Life
2. Billy Jean
3. Human Nature

avatar van Bruno_6
Net ontdekt dat 'The Lady in My Life' wordt gesampled in 'Coolie High' van Camp Lo. Daar word ik nu eens gelukkig van.

avatar van Nr.4
Een van de eerste platen die ik als klein menneke te horen kreeg. Ook de enige fatsoenlijke muziek die m'n ouders in huis hadden geloof ik. De corny tracks zoals dat duet met Paul McCartney kan ik MJ makkelijk vergeven.

Nr.4 schreef:
De corny tracks zoals dat duet met Paul McCartney kan ik MJ makkelijk vergeven.

Tracks (meervoud)? Ik kan er niet meer ontdekken naast eventueel The girl is mine (waar ik persoonlijk geen moeite mee heb).

Baby be mine is mijn grote favoriet van het album. Bizar dat deze onderaan staan bij de favoriete nummers! Dit swingende nummer loopt zo lekker, is sterk gezongen, en ademt helemaal de sfeer van die tijd. Zo (soul/funk) hoor ik Michael het liefst. Vlak daarachter komt voor mij het heerlijk funky P.Y.T. met Janet and La Toya als p.y.t.'s
Billie Jean is het belangrijkste nummer uit zijn carrière en kan zo in een "top 10 perfecte popnummers" en Lady of my life wordt wat ondergewaardeerd naar mijn smaak. Niks zoet, maar een broeierig soulful nummer met mooie tempo wisselingen en een funky randje (wat bijzonder is bij een ballad). Een soort Human nature deel 2 voor diep in de nacht.

Wanna be startin' mag nog genoemd als heel sterke opener en een goed ritmisch vervolg op Don't stop 'til you get enough / Working day and night, hoewel het geen next level is t.o.v. de zeer knappe productie van Quincy en Swedien in die Off the wall nummers.

Thriller sla ik altijd over, en is voor mij (samen met het best sympathieke Girl is mine het minst sterke nummer van de plaat, maar uiteraard wel geweldig toen met die clip en zo).
En ook Beat it sla ik over: ook knap geschreven door Michael zelf, en erg belangrijk voor zijn populariteit maar dit soort kneiters hoor ik vaak genoeg op de radio. Helaas was dit sterke nummer wel de start van zijn obsessie om "King op pop" te worden, terwijl naar mijn smaak zijn grootste kracht (en oorsprong) lag in de soul en funk. Met Bad als gevolg: een hele stapel grote hits, maar als album weinig samenhangend in stijl, en redelijk kil.

alle nummers zijn "dood"gedraaid op de radio, maar het album blijft in zijn geheel een topper!

Neal Peart schreef:

De 2 laagst scorende nummers hier op MM zijn absoluut niet kapot gedraaid op de radio.

Wat ik wel bijzonder vind in de statistieken voor deze plaat is dat er eigenijk pas vanaf juni 2009 veel hogere stemmen worden gegeven. Dat is dus na zijn overlijden.
Nu is dat geenonbekend fenomeen, maar Triller is naar mijn mening (en ook voor mij) altijd een heel goed album geweest. Minstens 4 tot 5 sterren.
Blijkbaar was het op Musicmeter tot aan zijn dood niet een heel gewaardeerde plaat. Niet zo hoog als nu in ieder geval. Typisch.

lennon schreef:

Het enige armenent dat ik kan bedenken om het geen 5 maar 4,5 stereen te geven is om duidelijk te maken dat Off the wall nog net ietsje beter is.

Voor mij persoonlijk is het altijd 5 sterren geweest. Het was mijn eerste lp (als 10 jarig ventje adoreerde ik dit album), en daarmee 1 van mijn belangrijkste: Wegens gebrek aan een snelle opvolger heb ik me op The Jacksons, vervolgens de Jackson 5, toen Motown (met name Stevie en Marvin) en daarna soul in bredere zin gestort. Eigenlijk allemaal het gevolg van..

avatar van dazzler
lennon schreef:
Ik zie dat enigszins anders. Ik denk dat heel wat mensen die niet zo'n volgers zijn van dit soort muziek het na zijn overleden gepast vonden om dit album naar waarde te schatten. Dus niet omdat het plots beter was geworden, maar omdat ze besloten om toch maar eens te stemmen.

avatar van dix
dix
... Of de haatstemmen zijn verstomd, samen met het verscheiden van MJ.

avatar van Rudi S
dix schreef:
... Of de haatstemmen zijn verstomd, samen met het verscheiden van MJ.

Zoiets, als hij het toch niet meer leest,

avatar van Leptop
Voor mij geldt dat ik deze muziek vroeger te poppy vond en niet bijster interessant. Ook de hype rondom MJ trok mij helemaal niet.
Nu ik (veel) ouder ben kan ik los van deze emoties de muziek veel beter op waarde schatten. En beken ik zonder moeite dat dit album echt goed is, in veel opzichten.

avatar van Barney Rubble
Ik ben niet de grootste R&B-fan, maar dit is een echte klassieker waarbij veel toptalent bij elkaar komt. Het resultaat is muziek met een welhaast universele appeal. Het songmateriaal is gewoon ook erg sterk. Thriller en Billie Jean zijn perfecte popnummers; spannende en intrigerende oorwurmen. Normaal zou ik zeggen dat het albummateriaal ook de moeite waard is, maar bijna elk nummer is wel als single uitgebracht. .

'Thriller' is kortom- zo ver je de muziek niet al via de radio kent- zeker de moeite van het beluisteren waard.

avatar van meneer
Ik heb flarden van DE documentaire gezien over Michael Jackson. Je hoort dan nu dat verschillende radiostations e.d. zijn muziek niet meer willen draaien. Maar de dag na die docu startte een DJ op een Nederlandse zender zijn programma met ‘Wanna be Startin Something’ en ik zat met mijn vrouw in de auto. Het geluid zeer hard gezet en echt genoten van dat nummer. Swingde vol uit de speakers.

Het album is natuurlijk niet van MJ in zijn uppie. Er hebben veel mensen aan dit album meegewerkt. En het is een zeer goed, op sommige momenten zelfs geniaal, album. Ik mag, en zal, hier graag naar blijven luisteren.

avatar van Minneapolis
@GGfan (geregistreerd 12 maart) 0,5*? Kun je toelichten waarom je dit blijkbaar de slechtst denkbare muziek vind?

meneer schreef:
Het album is natuurlijk niet van MJ in zijn uppie. Er hebben veel mensen aan dit album meegewerkt..

Dit, en Quincy Jones en Toto (door de Toto fans) word zo vaak genoemd bij Thriller. Een beetje te vaak vind ik. Quincy Jones is een geniaal producer. Misschien nog wel meer strategisch dan technisch. Maar Jackson kwam goed voorbereid aan de start. Zowel met zijn behoorlijk uitgewerkte home demo's als met zijn scholing. Als je luistert naar Destiny en Triumph dan kun je duidelijk horen dat hij wist waar hij heen wilde.

Minneapolis: Klopt dat Jones en Toto vaak genoemd worden. Voor het geheel dan:

Credits album:

Personnel as listed in the album's liner notes are:[118]

Tom Bahler – synclavier (track 5)
Brian Banks – synthesizer (track 4), synthesizer programming (2)
Steve Bates – assistant engineer (tracks 3, 7–9)
John Bettis – lyricist and composer (track 7)
Michael Boddicker – synthesizers (tracks 1–2), Emulator (6–9), Vocoder (8), background vocals (1–2)
Bruce Cannon – effects (track 4)
Leon "Ndugu" Chancler – drums and background vocals (tracks 2, 6,
Paulinho da Costa – percussion (tracks 1, 7)
Mark Ettel – assistant engineer (tracks 3, 7–9)
Matt Forger – engineer (tracks 2–3, 7–9)
David Foster – synthesizer (track 3), synthesizer arrangement (3)
Humberto Gatica – engineer (tracks 3, 7–9)
Gary Grant – trumpet (tracks 1–2, 4), flugelhorn (1–2, 4)
Bernie Grundman – mastering engineer (tracks 2–3, 7–9)
Nelson Hayes – bathroom stomp board (track 1)
Howard Hewett – background vocals
Jerry Hey – trumpet (tracks 1–2, 4), flugelhorn (1–2, 4), horn arrangements (1–2, 4), string arrangements (3, 6), strings conductor (3)
Bunny Hull – background vocals (tracks 1,
James Ingram – background vocals (tracks 1, , keyboards (8), handclaps (8), musical arrangements (8), composer (8)
Janet Jackson – background vocals
La Toya Jackson – background vocals
Michael Jackson – co-producer (tracks 1, 3, 5–6), lead vocals (all tracks), programming (1, 4), drum case beater (track 5), bathroom stomp board (1), background vocals (1, 4–7, 9), handclaps (8), vocal arrangements (1, 3, 5–6), rhythm arrangements (1, 5–6), horn arrangements (1), synthesizer arrangements (6), composer (1, 3, 5–6), lyricist (1, 3, 5–6)
Paul Jackson Jr. – guitar (tracks 5, 8–9)
Louis Johnson – bass guitar (tracks 1, 3, 6, 8–9), handclaps (8)
Quincy Jones – producer (all tracks), rhythm arrangements (tracks 1, 3, 5), vocal arrangements (3), musical arrangements (8), composer (8)
Becky Lopez – background vocals (tracks 1,
Jerry Lubbock – strings conductor (track 6)
Steve Lukather – guitar (tracks 3, 5, 7), bass guitar (5), musical arrangements (7)
Anthony Marinelli – synthesizer, synthesizer programming (tracks 2, 4)
Paul McCartney – lead vocals (track 3)
David Paich – synthesizers (tracks 2, 7, 9), piano (3), rhythm arrangements (3), musical arrangements (7)
Dean Parks – guitar (tracks 3)
Greg Phillinganes – keyboards (2, 4), synthesizers (1–2, 4–6, , piano, Fender Rhodes (1, 3, 5–6, 9), synthesizer programming (8), handclaps (8)
Jeff Porcaro – drums (tracks 3, 5, 7, 9)
Steve Porcaro – synthesizers (tracks 5, 7, 9), synthesizer programming (2–3, 5, 7), musical arrangements (7), composer (7), lyricist (7)
Vincent Price – voice-over (track 4)
Steven Ray – bathroom stomp board (track 1), handclaps (8)
Bill Reichenbach – trombone (tracks 1–2, 4)
Greg Smith – Synergy (track 5), synthesizer (6)
Bruce Swedien – recording engineer (All tracks), audio mixer (All tracks), effects (4)
Chris Shepard – vibraslap (track 5)
Rod Temperton – synthesizer (track 4), rhythm arrangements (2, 4, 9), vocal arrangements (2, 4, 9), arrangements (2, 4, 9), composer (2, 4, 9), lyricist (2, 4, 9)
Eddie Van Halen – guitar solo (track 5)
Jerry Vinci – concertmaster (track 3)
Julia Waters – background vocals (track 1)
Maxine Waters (Willard) – background vocals (track 1)
Oren Waters – background vocals (track 1)
David Williams – guitar (tracks 1–2, 4, 6)
Larry Williams – saxophone (tracks 1–2, 4), flute (1–2, 4)
Bill Wolfer – keyboards (track 5), synthesizer (1, 6), programming (6)

Bron: Thriller (Michael Jackson album) - Wikipedia - en.m.wikipedia.org

Had niet gehoeven.
Je kunt beter bij een artiest als Prince noemen als hij alles zelf doet i.p.v. bij bijna elke andere artiest (niet muzikant) dat er veel mensen mee hebben gewerkt. Dat is heel normaal namelijk.
Overigens vind ik de instrumentatie niet eens zo heel bepalend hier. Met uitzondering van Van Halen dan. Verder zit het wat mij betreft meer in de sterke nummers, de unieke manier van zingen en de knappe productie.
Als ik toch pluimen moet geven dan gaan die naar het kleine vaste team Swedien, Jones en Temperton.

Had niet gehoeven.
Je kunt beter bij een artiest Prince noemen als hij alles zelf doet ipv bij een andere artiest (niet muzikant) dat er veel mensen mee hebben gewerkt. Dat is heel normaal namelijk.

De inslag van mijn eerdere bericht omtrent de mensen die me hebben gewerk aan dit album ging mij om de wereldwijde veroordeling van een artiest en zijn muziek door de documentaire. Dat Prince (en zijn eigen bijdrage aan zijn eigen werk) hier dan bij betrokken wordt komt bij mij niet duidelijk over. Heeft er niks mee te maken.

meneer schreef:

Prince is slechts een voorbeeld. Ik wil alleen zeggen dat het op die uitzonderlijke gevallen na altijd een product van veel mensen is.
Maar ik zie op mijn beurt niet in waarom dat er iets toe doet in die docu discussie. Jackson mag gewoon de credits blijven krijgen voor ZIJN (want zo zie die albums) werk.

Minneapolis schreef:

Maar dat vind ik dus zelf ook ! Toch maar even goed teruglezen wat ik eerder schreef. Alleen zie ik die albums niet als alleen ‘zijn’ werk.

meneer schreef:

Ik haal alleen even aan wat ik de laatste tijd ineens vaak hoor als reden waarom we de muziek mogen blijven waarderen. Dat vind ik dus een onzin redenering. Niet alleen op jou gericht.
-----------------
En (moderator) ik vraag me af: hoe staan hier t.o.v. zo'n recente 0,5* emotie stem van GGfan? Niet dat ik er last van heb, maar ik ben er toch wel benieuwd naar.

avatar van Leptop
Minneapolis schreef:

Ik denk het niet. Dit was typisch een gevalletje inschrijven, bashen en laf weer uitschrijven. Heeft niks met dit album te maken.