Michael Jackson - Thriller (1982)

Pop / R&B
Label: Epic

1. Wanna Be Startin' Somethin' (6:03)
  2. Baby Be Mine (4:20)
  3. The Girl Is Mine (3:41)

met Paul McCartney

4. Thriller (5:57)

met Vincent Price

5. Beat It (4:15)

met Eddie Van Halen

6. Billie Jean (4:56)
  7. Human Nature (4:06)
  8. P.Y.T. (Pretty Young Thing) (3:57)
  9. The Lady in My Life (4:53)
  10. Someone in the Dark * (4:49)
  11. Billie Jean [Home Demo from 1981] * (2:20)
  12. Carousel * (1:49)
  13. Vincent Price * (2:53)
  14. The Girl Is Mine 2008 * (3:11)

met will.i.am

15. P.Y.T. (Pretty Young Thing) 2008 * (4:17)

met will.i.am

16. Wanna Be Startin' Somethin' 2008 * (4:11)

met Akon

17. Beat It 2008 * (4:10)

met Fergie

18. Billie Jean 2008 [Kanye West Mix] * (4:34)
  19. For All Time * (4:08)
  20. Starlight * (5:04)
  21. Got the Hots [Demo] * (4:25)
  22. Who Do You Know [Demo] * (5:23)
  23. Carousel * (3:39)
  24. Behind the Mask [Mike's Mix] [Demo] * (5:01)
  25. Can't Get Outta the Rain * (4:06)
  26. The Toy [Demo] * (3:04)
  27. Sunset Driver [Demo] * (4:03)
  28. What a Lovely Way to Go [Demo] * (3:55)
  29. She's Trouble [Demo] * (4:13)
m1997 schreef:
Samen met Off the Wall de twee beste albums van The King of Pop.

Gelukkig was MJ hier nog niet "the king of pop". Eerder The King Of Funk!

avatar van m1997
Ja misschien inderdaad wel. Maar we kennen hem nou eenmaal als The King of Pop.
Ik had eerlijk gezegd liever gehad dat hij bij Funk/Disco bleef. Vanaf Dangerous vind ik het wat minder worden (met uitzonderingen van nummers als Give in to Me, Stranger in Moscow en een aantal van het album Invincible).

west schreef:

Gelukkig was MJ hier nog niet "the king of pop". Eerder The King Of Funk!

Funk?

Soul? Disco? Ja... maar funk???

Op deze staat inderdaad minder funk dan op de voorganger. Ik doelde ook op de 'disco' nummers, zoals Wanne Be & P.Y.T. als funky songs. Overigens is Billie Jean ook behoorlijk funky.

avatar van Metalhead99
Vandaag voor een leuk bedragje op de kop kunnen tikken (LP).
Zojuist heb ik hem beluisterd en ik moet eerlijk toegeven... dat dit voor het eerst was dat ik ooit een Michael Jackson album in zijn geheel beluisterde!
Ik ben nooit een enorm liefhebber van zijn radio hits geweest, maar op dit album is toch duidelijk te horen dat de man zeer goed wist wat hij deed. Zo kan ik "The Girl is Mine" en "The Lady in My Life" erg waarderen, meer dan een "Beat It" en "Billie Jean" die ik inmiddels wel gehoord heb. Al moet ik zeggen dat die nummers ook wel hun charme hebben. Verder vind ik "Thriller" nog altijd erg tof met die onheilspellende stem van Vincent Price in het midden.
Een erg genietbaar album, maar met hier en daar ook wel een puntje van kritiek. Zo vind ik dat de nummers soms wel erg afgevlakt klinken (waarschijnlijk door de productie).
En om me even in de bovenstaande discussie te mengen: luister maar eens naar het basswerk in Billie Jean: daar zitten naar mijn mening zeker wel wat funky invloeden in.

avatar van Funky Bookie
Ik zie tot mijn grote schande dat ik nog niets uitgebreids over dit album heb gezegd.
Dit is een iconisch document dat de muziekwereld in een aantal opzichten veranderde. Waar ik bij Off The Wall nog regelmatig de knipoog naar Stevie Wonder hoor, vind ik Thriller een echte MJ plaat, waar de MJ sound ontzettend hoorbaar wordt.

Wanna Be Startin' Somethin'
Dit nummer wordt gedragen door het karakteristieke MJ basgeluid met staccato zang. Wat mij eigenlijk pas onlangs opviel, is dat deze sound best wat gelijkenissen vertoont met de MPLS sound van Prince. Allebei strak en kaal, waarbij Prince het funkier maakt en MJ vooral toegankelijker. De enige echte Mama Appelsap is natuurlijk heel lekker in het acapella stuk.

Baby Be Mine
Tot het eerste refrein heb ik bij dit nummer sterk het idee dat ik naar Rock With You 2 zit te luisteren, daarna krijgt het nummer een eigen geluid. Tussen al het geweld op dit album blijft dit net overeind.

The Girl Is Mine
Natuurlijk is dit een heel zoet nummer, maar het idee van een duet van de King Of Pop met de Uitvinder/Godfather Of Pop blijft toch bijzonder. Beide heren zijn hier goed bij stem en dit nummer krijgt extra lading als je bedenkt dat dit duet later net zo makkelijk The Rights Are Mine had kunnen heten.

Thriller
Structuur van het nummer is gelijk aan Wanna Be Startin'. De stem van Vincent Price geeft exact de juiste sfeer aan dit nummer. De clip is nog altijd baanbrekend en zal waarschijnlijk nooit mee verbeterd worden.

Beat It
Met agressieve zang en Eddie Van halen op gitaar probeert MJ dit nummer een rockfeel te geven. Dit lukt redelijk en dit rauwe randje bij een MJ nummer maakt het tot 1 van mijn favorieten op dit album.

Billie Jean
Het eerste "zwarte nummer" dat op de playlist van MTV terecht kwam, lanceerde de carrière van MJ definitief naar een andere dimensie. De kale beat en de gitaar maken dit een ontettend lekker funky nummer.

Human Nature
Op een mooi moment op de plaat gezet als ruspunt na 3 klassiekers. De goede zang zorgt ervoor dat ik dit na al die jaren nog altijd een heel mooi nummer vind.

P.Y.T. (Pretty Young Thing)
Meest klassieke popnummer op de plaat. Coupletje, refreintje, bruggetje; alles zit erin.

The Lady in My Life
Minste nummer op de plaat is deze mierzoete ballad.

Conclusie: dit blijft m.i. een klassieker met eeuwigheidswaarde.

avatar van adri1982
Oorspronkelijke stem van 3,5* bijgesteld naar 4*.
Dit is gewoon zeer goed (disco-)album, waarop gezellig gedanst op kan worden, en waar ik vrolijk van wordt als ik het draai. Legendarische muziek en zeker beter dan de opvolger 'Bad'. Mijn favoriete tracks van het album 'Thriller' zijn; 'Wanna be startin' something' en 'Thriller', maar buitenom dat hebben vele nummers van dit album veel invloed gehad op nummers van andere artiesten.

Een greep hieruit zijn o.a.
01. WANNA BE STARTIN SOMETHING ; de tekst 'Ma ma se, ma ma sa ma ma coo sa' is later ook gebruikt in 'Don't stop the music' van RIHANNA (2007).
04. THRILLER; Een ritme uit deze plaat is verwerkt in het geniale 'Waters of Nazareth' van JUSTICE (2006).
05. BEAT IT; In 2008 gecoverd door FALL OUT BOY en JOHN MAYER, In 1984 maakte Weird Al (Yankovic) maakte er een parodie op met 'Eat it'.
06. BILLIE JEAN; In 1983 een keer gemixt met 'Do it again' van STEELY DAN uit 1972 door CLUBHOUSE.
07. HUMAN NATURE; In 1993 door de damesgroep S.W.V. gesampled in hun grootste hit 'Right here', en in 1994 door NAS in 'It ain't hard to tell'
09. THE LADY IN MY LIFE; De hoofdmelodie uit LL COOL J's hit 'Hey lover (afkomstig van het album Mr. Smith) is hierin te herkennen.

avatar van kareltjemusic
Ach het bekende ma ma se, ma ma sa heeft onze vriend michael zelf ook maar weer geleend .

WPE
4,5 stemmen op een toaal aantal stemmen van 1653, dat brengt het gemiddelde niet echt meer omhoog. Geeft niet, dit is en blijft een bijzonder origineel en fantastisch album. Een van de beste ooit gemaakt.

avatar van ArthurDZ
Ja, Thriller dus.

Het bestverkochte album ooit (met alle verkochte cd’s en lp’s kan je gerust half Vlaanderen herplaveien). De thuis van enkele van de bekendste nummers ooit, en van de meest iconische videoclips aller tijden. De grootste stempel uit de muziekgeschiedenis van de twintigste eeuw en erna. Kortom, alles aan Thriller is larger than life. Maar van een goed gemarkete dosis gebakken lucht is hier geen sprake. Ook qua sound en kwaliteit is dit namelijk een Groots Werk. Thriller mag naast het Guiness Book Of World Records dan ook zo alle geschiedenisboeken in.

Thriller is zeker niet per ongeluk zo fenomenaal succesvol geworden trouwens. Michael Jackson en producer Quincy Jones waren mannen met een missie. Thriller moest Michaels definitieve werelddoorbraak worden, de definitieve vlucht uit de Jackson 5-schaduw. Mission accomplished, zou ik zeggen. Geen enkel ander album is erin geslaagd om de welbekende something for everybody-verkooptruc zo goed te koppelen aan sterke composities, een warme productie en sterke schouders die deze poplast wilden en (toen nog) konden dragen.

Er is Wanna Be Starting Something, een energieke opener die meteen Michaels talenten als zanger en danser in de kijker zetten. Er is Beat It, een nummer om ook de stoere jongens van de klas over te streep te trekken. Er is een all star-duet met Paul McCartney in The Girl Is Mine. Er is een nummer om bij te zwijmelen (Human Nature) en eentje waarin Michael toont dat hij ook op de versiertoer kan gaan (PYT). Er zijn nummers die zijn verleden als soul-en R&B-wonderkind verraden (Baby Be Mine, The Lady In My Life) en er zijn nummers die zijn toekomst als popster van de eeuw al voorzien (Billie Jean, Thriller). En al deze liedjes zijn allemaal even hitgevoelig, meezingbaar, warmbloedig als gewoonweg ontzettend sterk. Thriller is het muzikale inzicht en vakmanschap van Quincy Jones, gekanaliseerd door de mond, het lichaam en de ziel van de instinctief handelende en meteen innemende Michael Jackson. Het is een match made in heaven.

En daarom blijven de hits na al die jaren nog steeds in je hoofd hangen, klinkt de Thriller-sound amper verouderd, en zijn hele hordes mensen gek gebleven op deze plaat en artiest. Omdat op Thriller alles wat kon samenvallen, ook effectief samenviel. Een uniek meesterwerk, er is geen andere eindconclusie.

(Dit bericht komt van mijn gloednieuwe muziekblog The Irresistibles. Het is zeker niet de bedoeling dat al mijn blogposts op musicmeter terechtkomen, dus wie benieuwd is naar meer mag altijd de facebook-pagina liken. Bedankt!

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Zeer fraaie recensie. Zo fraai dat ik je facebook-pagina ga liken!

buizen
Wat heb je dat prachtig geschreven, ArthurDZ. Bevlogen, geen twijfel over het enthousiasme.
En terecht. Dit is nu echt een album voor een *****waardering. Legendarisch.
Na Elvis nu Michael Jackson, als The King of Pop. En zijn ongelooflijke danstalent. Zijn 12 minuten durende mini enge horrorfilm als videoclip bij Thriller.. Er werd gewaarschuwd dat voor sommige tere kinderzieltjes het niet goed zou zijn deze clip te zien, nou toen wilde iedereen het helemaal zien natuurlijk.
En de solo in Beat It door Eddie van Halen niet te vergeten.
Persoonlijk telt ook de nostalgiewaarde mee: Michael Jackson was hierna zo lang populair dat elk nummer van hem wel met een herinnering of geassocieerde belevenis gepaard gaat. Die mooie jaren '80. En dat is met de songs van dit album in het bijzonder het geval.
R.I.P. Michael Jackson.

avatar van ArthurDZ
Bedankt heren!

buizen
Wat je ook van Michael Jackson mag vinden, incl. zijn priveleven, hij heeft wel tientallen jaren tientallen miljoenen mensen heel veel muziek- en dansplezier bezorgd. En nog steeds.

avatar van Edwynn
Net als de Beatles hè, Buizen?

avatar van gigage
sterker nog, er doet er eentje mee! Had ik toch een vol punt aftrek verwacht

Ja, maar dat nummer heb ik altijd overgeslagen.

avatar van nlkink
Hoe leuk het album ook is, voor mij ligt er een schaduw overheen vanwege het vreselijke uitmelken van het succes ervan. Als ik zo kijk naar de originele tracklist van 9 nummers dan weet ik uit het hoofd zeker dat er maar liefst 6 singles van dit album zijn getrokken, die ook zo'n beetje allemaal redelijke tot zeer grote hits zijn geworden. Voor mij is dat gehele album als het ware doodgedraaid. Als je een succesvol album wilt promoten vind ik het met drie singles wel zo'n beetje voldoende en dan moet je eigenlijk met iets nieuws komen. Met zes singles ben je gewoon het album twee keer aan het verkopen. Dat hebben de Beatles in elk geval uit principe nooit gedaan.

nlkink schreef:
Hoe leuk het album ook is, voor mij ligt er een schaduw overheen vanwege het vreselijke uitmelken van het succes ervan. Als ik zo kijk naar de originele tracklist van 9 nummers dan weet ik uit het hoofd zeker dat er maar liefst 6 singles van dit album zijn getrokken.

7 zelfs.. alleen Baby be mine en the lady in my life niet.

Maar... het was wel de tijd dat singles als warme broodjes over de toonbank gingen. En het waren allemaal hitgevoelige songs. En als je geld wilt verdienen is dat toch fantastisch als je dat met zo'n album kan?

Men maakt toch muziek om geld te verdienen? Zo vreemd vind ik het niet.

avatar van teus
nlkink schreef:
Hoe leuk het album ook is, voor mij ligt er een schaduw overheen vanwege het vreselijke uitmelken van het succes Voor mij is dat gehele album als het ware doodgedraaid.

Dat heb ik nu ook, luister het vrijwel nooit meer op eentje na... The Lady In My Life
deze track scoort hier niet hoog, en word nauwelijks gedraaid op de radiostations
The Lady In My Life is een beauty van een ballad ,voor mij de mooiste van het album

nlkink schreef:

In die tijd kon niet iedereen gelijk de LP kopen, maar wel singletjes. Of je wilde bepaalde nummers wel op single, maar niet de hele LP. Deze LP was een sensatie destijds - en inmiddels historisch - en uit het feit dat het allemaal succesvolle singles zijn geweest, kan je al de conclusie trekken dat het niet voor niets singles waren.

lennon, teus, west,

Heb al behoorlijk wat bijdragen geleverd op MM. Soms krijg ik een reactie. De ene keer een verbetering, soms een aanvulling, ook wel een bevestiging of een bedankje. Vaak ook reageert er helemaal niemand, maar ik merk uit diverse forum uitnodigingen dat ik wel degelijk word gelezen.
Vandaag is een historische dag: Één releatief korte bijdrage bij een album van Michael Jackson en er komen maar liefst drie reacties binnen 1,5 uur. Hardstikke leuk!

lennon schreef:

Men maakt toch muziek om geld te verdienen? Zo vreemd vind ik het niet.

Ik vind het ook niet vreemd, hoor. Het is zelfs logisch. Maar op een gegeven moment had ik wel zoiets van "Kom je nou al weer met een single van dat album?".
Ik wil ook niet overkomen als een zure ouwe vent. Het was 'm gegund, maar het was wel een periode waarbij ik een beetje van de radio afraakte.

west schreef:

We zijn ongeveer even oud, west, en ik kan me niet meer herinneren welk jaar het omslagpunt was dat singles minder over de toonbank gingen en dus minder belangrijk werden. Maar je hebt wel gelijk, het publiek ging begin tachtiger jaren loos voor elke single release van Jackson. Kan me herinneren dat er zelfs een ballad uit 1975, One Day In Your Life, met enorm succes op single werd uitgebracht. Als ie in die tijd zijn boodschappenlijstjes op een akkoordenschema had gezet had ie er misschien ook een hit mee gescoord .

teus schreef:

Volledig mee eens... fijn dat er nog medestanders zijn en een lans breken voor dit juweel!

avatar van gigage
MJ heeft op het veel minder succesvolle album van deheer McCartney de gunst geretourneerd. De single die in diezelfde tijd ook de hitparades bestormde heette say say say .. One day in your life kwam nog voor deThriller singles uit. Er was ook geen ontkomen aan beginjaren 80 (9 singles in 3 jaar tijd)

nlkink schreef:

Of een artiest nou 1500 singletjes verkoopt of 15miljoen singles, maakt voor mij persoonlijk geen verschil. Zie of er merk er niets van. Ik gun iedere artiest een mega-succes.
Dit album associeer ik niet met schaduw maar met vrolijke zonnestralen. Vorig zomer naar Berlijn getoerd en op de Duitse autoradio was alleen maar jaren '80 muziek en dat was geweldig, en heel veel Michael Jackson, al die hits kwamen weer voorbij! We zongen luidkeels mee.

Da's Mooi!

gigage schreef:

Dat waren zelfs 2 nummers op dat McCartney album (ook nog the man) en one day in your life werd opnieuw uitgebracht na het succes van thriller...

avatar van gigage
Dat laatste is makkelijk op te zoeken, natuurlijk...

gigage schreef:
Dat laatste is makkelijk op te zoeken, natuurlijk...

Ik bedoelde farewell my summer love. Excuus.

Daarmee kwam een lp uit in 1984 met een verzameling songs die ineens toch interessant waren voor een groter publiek door het succes van Thriller.

avatar van Sunlight
Thriller het best verkochte album tijden. Verdient Thriller om met deze prijs te lopen? JA! Dat verdient het zeker.

Het album begint gelijk lekker funky en je weet al dat dit een geweldige rit zal zijn. High voor 42 minuten en dat niet door drugs maar door het geweldige talent van MJ.
Na een heerlijke funky nummer komen er 2 rustigere nummers die natuurlijk beide geweldig zijn. De stemgeluiden van MJ en McCartney passen perfect bij elkaar en gelukkig hebben we dit bij meerdere nummers mee kunnen maken. Na deze 2 rustigere nummers begint toch de krakende deur van Thriller en vanaf dat begint er een moment dat ongekend is, een van de grootste klassiekers ooit achter elkaar. Daarna komt P.Y.T. die meer in de style is van Off The Wall en sluiten we af met een rustige nummer waardoor ik altijd kippenvel krijg.

Dit soort muziek gaat helemaal in je bloed en het blijft daar heel lang zitten.

Mijn top 3 Thriller nummers:
1 Beat It