Laura Marling - Once I Was an Eagle (2013)

Folk
Label: Virgin

1. Take the Night Off (4:12)
  2. I Was an Eagle (4:21)
  3. You Know (2:30)
  4. Breathe (5:00)
  5. Master Hunter (3:16)
  6. Little Love Caster (5:56)
  7. Devil's Resting Place (3:14)
  8. Interlude (2:16)
  9. Undine (3:12)
  10. Where Can I Go? (3:40)
  11. Once (3:38)
  12. Pray for Me (5:05)
  13. When Were You Happy? (And How Long Has That Been) (3:53)
  14. Love Be Brave (3:04)
  15. Little Bird (5:40)
  16. Saved These Words (4:27)
avatar van Ducoz
En dat gaat dan een uur *takke te takke takke takke te takke*

Ik ben er nog niet uit, vind het opzich best een mooie plaat maar het is zo verschrikkelijk eentonig..

"takke te takke takke"

avatar van Ducoz
Ieder nummer verloopt het zelfde. Eerst ingetogen en vrij rustig. Dan gaat Laura even wat 'drukker' aanslaan en dan komen er wat Indiase muziek instrumenten bij die vrijwel dat zelfde geluid maken. De tabla's ondersteunen dat geluid alleen maar.

Ieder nummer gaat dan van takketakketakke tetaktaktak.

avatar van fatima
Ieder nummer? De eerste vier misschien (die eigenlijk één lang nummer zijn), daarna kun je de songs toch moeilijk 'hetzelfde' noemen. En 'eentonig...?? Je doet dit mooie album wel een beetje onrecht aan op deze manier.

avatar van Fathead
Ducoz schreef:

Ieder nummer gaat dan van takketakketakke tetaktaktak.

Een takke-album dus?

Overigens ben ik het wel eens met fatima. Luister eens naar het fantastische Master Hunter.

avatar van Ducoz
Vind het een mooi album hoor

De hele mooie warme stem van Laura Marling zingt fraaie eigen songs op dit Once I Was An Eagle. Ze haalt een heel hoog niveau voor een singer-songerwriter, al helemaal als je bedenkt dat ze pas 23 jaar is. De eerste vier "nummers" zijn mooie klankpaletten die in elkaar overlopen. Ze worden gevolgd door het mooiste liedje van dit album Master Hunter. Een liedje met een kop en een staart, waar er wel degelijk ook heel wat van op dit album staan. Andere uitblinkers zijn I Was An Eagle, Undine, When Were You Happy & Where Can I Go. Maar eigenlijk staat deze plaat vol met fraaie juweeltjes. Bij Undine en ook op andere momenten moet ik zelfs aan de schitterende American Recordings van Johnny Cash denken, nogal een compliment. Dit Once I Was An Eagle is vaak een betoverend mooie plaat.

avatar van Lura
Er zijn anders een hele hoop vrouwelijke singersongwriters die een heel hoog niveau halen, West. Maar ze krijgen helaas niet allemaal zoveel aandacht als Laura.

Dat heeft te maken met haar werkelijk sublieme stem en de (soms verbluffend) hoge kwaliteit van de songs op dit album. Als je het over haar vorige albums hebt, dan kan ik je volgen. Hier steekt ze boven het maaiveld uit.

avatar van Lura
Ben ook een groot fan van haar muziek. Maar er zijn zoveel goede zangeressen. Heb je dan bijvoorbeeld weleens iets van Kirsty McGee gehoord?! Hier totaal onbekend. Of Melissa Greener en Lotte Kestner uit het aktuele aanbod? Zijn naar mijn smaak absoluut niet minder dan Laura Marling.

avatar van RoyDeSmet
Deze live-versie van Master Hunter is overigens a-dem-be-ne-mend!

YouTube - Laura Marling - Master Hunter (Later... With Jools Holland, 2013)

avatar van kemm
Haar vorige album kon je in mijn ogen ophangen aan drie sleutelnummers die de luisteraar doorheen haar muziek leidden. Hier is niet meteen die houvast, dit is éénzelfde vloeiende setting slechts kort onderbroken door het instrumentale interlude. Toch weet ze ook met deze aanpak een rijk gevoelspalet aan te snijden, de subtiele wisselingen vragen juist iets meer inspanning. Once I Was an Eagle is zo weer fantasierijk gebracht, maar blijft tegelijk ook heel nuchter van aard. Net die balans is de grootste kracht van de plaat.

Na heel wat luisterbeurten valt alles op z'n plaats: dit album is briljant. Laura flikt het weer een groeiertje neer te zetten. Waar ze ook steeds meer in slaagt is echt een 'album' te maken en niet een verzameling songs waar je een paar favorieten van hebt die je steeds herhaalt. Ik zet vaak gewoon het hele album op. Al moet ik zeggen dat ik het slotnummer wel op repeat heb staan zo nu en dan. Allemachtig wat ze daar doet is zo geweldig, ze zingt daar met een bepaalde intensiteit die ik niet ken van Laura. Hier en daar klinkt ze zelfs wat sarcastisch van toon. "Thank you naivity, for failing me again". En eindelijk lijken de recensenten in Nederland haar op te pikken, zelfs Trouw had vanmorgen een goede recensie. En zelfs Nu.nl kreeg het voor elkaar een keer geen onzin uit te kramen (wat daar voor recensenten zitten zeg, pff)

avatar van Lura
Daar ben ik helemaal mee eens, Willemweetniet. Ik heb die recensenten van nu.nl ook niet bepaald hoog zitten. Af en toe krijg ik het idee dat ze na een keer luisteren een recensie schrijven.

Hier en daar hoor ik er Joni Mitchell in terug maar het kan ook zo dat ik dat hoop te horen. Dit album pakt me vooralsnog moeilijker dan de voorganger.

avatar van Lura
In welk opzicht hoor je hier Joni Mitchell in terug, Aerodynamic? Dit album is zonder meer haar lastigste album om te doorgronden.

Vooral de laatste nummers. Vraag me niet waarom: gevoel.

avatar van nico1616
De naam Joni Mitchell valt dikwijs bij Laura Marling, en dat wekte mijn nieuwsgierigheid.

En ja, bijvoorbeeld in het nummer I Was An Eagle, bij het stukje

'Who could get his dirty little hands on me
When we were in love, if we were
When we were in love'

maakt ze met haar stem bepaalde sprongen in toonhoogte waarbij ze op een (jonge) Joni-achtige manier tussen verschillende registers wisselt

avatar van Don Cappuccino
Vandaag voor het eerst gehoord en deze gaat aangeschaft worden. Ik hoor er veel Joni Mitchell en Nick Drake in en dat is zeer positief. De eerste vier nummers zijn heel mooi in elkaar verweven. De gitaarstemmingen op dit album zijn ook niet standaard, daardoor krijgt het op sommige momenten een duister sfeertje mee.

avatar van Stalin
RoyDeSmet schreef:
Deze live-versie van Master Hunter is overigens a-dem-be-ne-mend!

YouTube - Laura Marling - Master Hunter (Later... With Jools Holland, 2013)

Mooie verwijzing ook naar Dylan's It Ain't Me Babe...

avatar van AOVV
Stalin schreef:

Mooie verwijzing ook naar Dylan's It Ain't Me Babe...

Inderdaad, dat doet ze goed!

Ik haal er na meerdere luisterbeurten toch een 0,5* af. Er staan teveel wel aardige / niet zo bijzondere liedjes op, naast een flink aantal fraaie songs. Ook is het een beetje teveel van hetzelfde, ze had wat mij betreft de laatste drie liedjes eraf kunnen laten.

avatar van RoyDeSmet
Ik verhoog met een halve ster naar 4 sterren.
Iets in dit album blijft me steeds terug laten komen...

avatar van RoyDeSmet
Hier een mooie analysis van Laura Marling en haar laatste album:

MTV Hive

avatar van Slowgaze
Toch een beetje jammer dat Laura van de eerste vier nummers niet echt één lang nummer heeft durven te maken, maar vooralsnog ben ik hier best over te spreken. Niet elk nummer is even sterk, maar over de gehele lijn biedt mevrouw toch best een behoorlijk niveau.

avatar van fatima
Het is feitelijk toch één lang nummer?

avatar van Slowgaze
Ja, daarom: ik snap niet dat ze het in vier tracks op heeft gesplitst en dat ze er niet één lange track van heeft gemaakt.

avatar van IllumSphere
Laura Marling brengt met Once I Was an Eagle een meer dan degelijke plaat die zowel tekstueel als vocaal enorm weet te ontroeren en beklijven. Alleen jammer dat er zo weinig diversiteit is en de eentonigheid zo gemakkelijk om de hoek komt kijken. Vooral na Devil's Resting Place - zowat het beste nummer van de plaat - kent de plaat een lichte daling en kan ik eigenlijk niet wachten tot het einde dat nog eens op zich laat wachten. Had de plaat rond de vijftig minuten geweest zijn, dan kon ik het nog wat door de vingers zien. Maar nu moet ik dit helaas als een minpunt zien waardoor de score op vier punten komt.

wiloost
Veel zangeressen in de acoustische sfeer brengen meer van hetzelfde. Een amigo stelde Laura Veirs voor. Ach klonk aardig...maar ik dach'; "even kijken hoe Laura Marling ook al weer is". Aiaiai... Dat is toch wel een klasse beter dan velen in dit genre.....