Red Hot Chili Peppers - Blood Sugar Sex Magik (1991)

Rock / Funk
Label: Warner Bros.

1. The Power of Equality (4:03)
  2. If You Have to Ask (3:37)
  3. Breaking the Girl (4:55)
  4. Funky Monks (5:23)
  5. Suck My Kiss (3:37)
  6. I Could Have Lied (4:04)
  7. Mellowship Slinky in B Major (4:00)
  8. The Righteous & the Wicked (4:08)
  9. Give It Away (4:43)
  10. Blood Sugar Sex Magik (4:31)
  11. Under the Bridge (4:24)
  12. Naked in the Rain (4:26)
  13. Apache Rose Peacock (4:42)
  14. The Greeting Song (3:14)
  15. My Lovely Man (4:39)
  16. Sir Psycho Sexy (8:17)
  17. They're Red Hot (1:12)
  18. Give It Away (In Progress) * (4:36)
  19. If You Have to Ask [Radio Mix] * (3:37)
  20. Nobody Weird Like Me [Live] * (5:05)
  21. Sikamikanico * (3:24)
  22. Breaking the Girl [Radio Edit] * (4:29)
  23. Fela's Cock * (5:16)
  24. If You Have to Ask [Friday Night Fever Blister Mix] * (6:35)
  25. Soul to Squeeze * (4:50)
  26. Little Miss Lover * (2:40)
  27. Castles Made of Sand * (3:21)
totale tijdsduur: 1:13:55 (1:57:48)
Rizz
Sir Psycho Sexy is idd echt een geweldige track. Ik vind het album niet te lang, maar misschien is dat alleen voor die-hard Pepper fans zo. Ik vind ieder nummer geweldig, de teksten zijn geniaal, en de hele sfeer wat dit album heeft vind ik gewoon heerlijk.

Mijn favo's veranderen van tijd tot tijd maar als ik op dit moment moet kiezen:

- Blood Sugar Sex Magik
- My Lovely Man
- I Could Have Lied
- Mellowship Slinky in B Major
- Funky Monks
- Under the Bridge

avatar van kaztor
Album te lang, pfff... Als je dat bij een Stadium Arcadium of een Californication gezegd zou hebben kan ik me er nog iets bij voorstellen. Hier vind ik het gewoon een lekkere volle poet krijgen voor je zuurverdiende centen en is het pure muzikaliteit dat de boventoon blijft voeren. Scar Tissues en Dani Californias waren toen nog eerder uitzondering dan regel en het is over de volle lengte een feest van lekkere funkriffjes en spelplezier.

avatar van bram1610
Heb dit album al vanaf de zomervakantie zitten beluisteren en er zitten zeker een paar pareltjes op, met voor mij het beste Peppers-nummer bij uitstek Sir Psycho Sexy. Mijn god, dit nummer is ziekelijk geniaal, de immens hoge zang (schreeuwen) van Frusciante en alle heerlijke funk die uitmondt in een van de meest prachtige eindes ooit gemaakt in een nummer, in ieder geval het mooiste einde van de Peppers (ook al komt Wet Sand dicht in de buurt!).
Nou, dat was de ophemeling van SPS, nu over naar de andere nummers, en helaas weten die mij niet allemaal te grijpen. The Greeting Song, Apache Rose Peacock en bijvoorbeeld Mellowship Slinky in B Major doen niks met me. En deze skip ik dan ook met plezier.
Daar tegenover staat wel het heerlijke Funky Monks, de prachtige nummers Under The Bridge en I Could Have Lied en het lekkere, maar toch wel zware nummer My Lovely Man, in nagedachtenis aan Hillel Slovak. Deze nummers zijn dan ook echt van goede kwaliteit in mijn ogen, maar de rest kan me helaas niet heel veel boeien. Toch 3,5* i.v.m. de kwaliteit van de sterke punten op dit album: die zijn héél sterk. Jammer dat dit maar zo'n geringe groep nummers is.

avatar van Forza
Er zitten twee nummers op die ik eigenlijk altijd skip, dat zijn Power of Equality en Breaking the Girl. Die doen me beide niks. De rest sprankelt van muzikale genialiteit.

Hoogtepunten zijn toch wel het Hendrix-achtige gitaarwerk in I Could Have Lied, Sir Psycho Sexy met zijn heerlijke outro en dat overgangetje tussen Mellowship en Righteous & the Wicked. En dan sla ik nog de perfecte gitaar solo's in Funky Monks and If You Have to Ask over.

avatar van avdj
In mijn directe omgeving ken ik veel mensen die Red Hot Chili Peppers hoog hebben zitten. Zelf downloade ik ooit een aantal albums maar ging niet overstag. Tijdens mijn vakantie kwam ik dit album voor een schappelijk prijsje tegen en dacht: ach, laat ik het eens op mijn stereo luisteren.

Nou, dat dubbeltje valt dus alsnog niet. Veel nummers zijn wat pretentieus en missen de soul van de singles. Het ligt niet aan de speelduur, ik ben dergelijke lengten gewent. Het klinkt voor mij gewoon te weinig verrassend. Krappe 3,5*

avatar van Don Cappuccino
Lekker album, ik zet het niet zo vaak op, maar als ik het opzet word ik er erg blij van! Die nummers die Forza noemt die hij skipt zijn juist mijn favoriete tracks van het album! En die snelheid van Anthony Kiedis op They´re Red Hot is echt niet normaal! Maar het album is jammer genoeg niet geheel sterk, 3,5 ster.

Niet enkel maar jeugdsentiment, ook echt een blijvertje! Het hoogtepunt van deze formatie. In mijn beleving van destijds samen met Nevermind het ultieme album.

avatar van Protonos
een lange zit, luister hem meestal niet in één keer af, maar de nummers apart zijn wel erg tof.
funky, vrolijke liedjes die ik graag luister als ik los wil gaan.

Goede nummers, ook op dit album.
en wederom is zo'n studioalbum voor de rhcp te gepolijst.
maar....muzikale genialiteit gegarandeerd.

avatar van Snoeperd
Dit album is 1 uur en 13 minuten lang een topper met goede songs, funky riffs, afwisseling van rustige en snellere nummers en het heeft een all time klassieker. Het speelplezier van de Peppers hoor je in de muziek terug.
Het album bouwt qua songs heel goed op, het begint met wat bovengemiddelde nummers en vanaf nr. 3 schiet dit album naar ongekende hoogtes. Vanaf nr. 4 t/m nr. 14 is het één groot hoogtepunt. Toppers als Suck my Kiss, Under the Bridge, Naked in the Rain, Apache Rose Peacock horen gewoon bij mijn favoriete nummers aller tijden. Daarna moeten ze even wat terugschakelen en dat is ook gelijk het minpunt van het album, als je The Greeting Song en Lovely Man en They're Red Hot ( niet eens zo'n slechte nummers maar wel de minste ) er uit haald heb je toch een iets prettigere tijdsduur.
Maar ja, als je dan Sir Psycho Sexy hoort ben je dat allemaal weer vergeten. Een geweldig begin kondigt het begin van een groots nummer in. Dat funky riffje en de eerste zinnen zetten de toon voor het hele nummer, dat na een paar geweldige verses met een ongelooflijk mooie outro eindigt, wederom hoort dit ook tot het beste ooit gemaakt. Na Stadium Arcadium het beste wat de peppers voor mij hebben gemaakt naar mijn mening, het scheelt niet eens zo heel veel.
Éen van de vier meesterwerken van de Peppers.

Leven is verrot.
Scoren van drugs via een onbetrouwbaar persoon.
Niet wetend welk goedje je binnen zal krijgen.
Risico op AIDS.
Overdosering vanwege verkeerde samenstelling.
Duistere zelfkant der bestaan.
Onder de brug gebruiken.
Tussen de ratten en gedumpt afval.
Skyline van Hollywood.
Decadentie doet de hoge letters los laten.
De heuvels als uitzichtloze muur.
Verschillende vrienden verloren.
Ondertussen gewoon zelf doorgaan.
Omdat er geen weg terug is.
Niks romantisch aan Under The Bridge.
Gewoon het verslag uit een dagboek van een junkie.
Hoe ironisch kan het zijn.
Als een virus wordt het gevoel door gegeven aan een jonge gitarist.
Die bijna het volgende slachtoffer zou worden.
Des te pijnlijker is zijn latere terugkeer.
Terwijl een massapubliek gezellig het nummer mee zingt.
Dagelijks in gevulde stadions.
Terwijl hier weer eens de littekens en wonden geopend worden.
Scar Tissue in realiteit.
Gemuteerde armen verborgen onder een Long Sleeve Shirt.
Anthony en John die het gevoel leggen.
De song welk hun leven samenvat.
Nog steeds onbegrepen.
Under The Bridge was de definitieve doorbraak.
Demonen moesten afgeschreven worden.
Wat volgde was een herkennismaking met de duivel.
Luilekkerland in hun eigen achtertuin.

avatar van tsjong
Weet iemand een album wat precies hierop aansluit? Ik kan vrij weinig vinden met een vergelijkbare stijl. De funk/rock combinatie is volgens mij erg uniek.

Rizz
Heb je Mother's Milk al geprobeerd? Ook van de RHCP.

avatar van perrospicados
Tsja, wat zullen we zeggen: HET album van RHCP

@tsjong

Uplift Mofo Party Plan vind ik beter dan Mother's Milk. UMPP is te vergelijken met deze plaat alleen zijn ze daar nog wat jonger en dat is toch te horen, Uplift Mofo Party Plan vind ik de ultieme softmetalpartyfunkrapplaat. Blood Sugar Sex Magik is nog wel een stukje beter maar UMPP kan ik zeker aanraden.

Verder kan ik misschien Rage Against The Machine aanraden maar daar moet je wel echt van houden, maar is ook wel vergelijkbaar met de Peppers. Maar zelf heb ik ook nog niet beter ontdekt als deze qua funkalbums. Stevie Wonder is ook funk, kan ik ook wel aanraden, is wel rustig.

Fishbone en Faith No More liggen ook enigszins in het verlengde.

avatar van kaztor
Ik vind RATM eigenlijk veel opgefokter klinken. Bij de RHCP is geen woede te horen.

Vind ik ook.
Snoeperd heeft overigens wel gelijk dat The Uplift Mofo Party Plan een beter album is dan Mother's Milk, maar ik vind de productie daar soms wat tegenvallen.

avatar van rmiroir
Gewidig album, begrijp enkel niet hoe deze plaat zo hoog scoort in funk-toplijst. Voor mij is dit rock geen funk

avatar van Snoeperd
Het wordt ook wel dé funkrockplaat genoemd. Vandaar

avatar van Doc
Doc
Dat staat er bij mij ook op het hoesje: dé funkrockplaat

avatar van SweetMetal
Ik snap eigenlijk niet waarom Soul to Squeeze bij de bonustracks staat

avatar van frankholst182
Ik probeer tegen mezelf te zeggen: 'I'm with you', ja leuk album, tis anders, maar ja ze zijn wel wat ouder, toch leuke nummers, niet verkeerd allemaal'.....
Maar dan hoor ik dit album weer... Godverdomme.....wat goed...
Dat gitaarwerk, lekker hoor. Weer een halve ster erbij... o,nee, dat kan niet, hij stond al op 5!

avatar van niels78
4 sterren voor dit album omdat;

1 het mijn eerste cd ooit was
2 het mijn eerste kennismaking met the Peppers was en hun unieke eigen sound
3 dit 1 van hun beste album ooit was in mijn ogen (samen met Californication)
4 omdat ik destijds hun clip van Under the bridge rete cool vond (en nog haha)

Rizz
Jij hebt een aparte manier om je stem te bepalen

avatar van tsjong
@ reacties van vorig jaar

Nog maar even bedankt. Ik had al een tijdje niet meer bij dit album gekeken blijkt, ook al is het mijn favoriet. Ik heb de hele discografie van RHCP al beluisterd, toen ook al een groot gedeelte. RATM ken ik al vrij goed. Heb wel fishbone en Faith No More op mijn verlanglijst gezet om nog even te beluisteren. Sorry voor de erug late reactie

frankholst182 schreef:
Maar dan hoor ik dit album weer... Godverdomme.....wat goed...

Precies hetzelfde hier, geweldig album!

avatar van niels94
The Red Hot Chili Peppers heb ik nooit zoveel bijzonders gevonden. Ik vind hun hits allemaal zeker niet vervelend, maar zelden ook echt geweldig. Toch moet ik constateren dat ze op dit album een behoorlijk feestje weten neer te zetten, lekkere funkrock afgewisseld met rustigere nummers. Ik moet wel direct constateren dat ik liever de rustigere RHCP heb, met name liever de zingende. Van dat rapzingen ben ik duidelijk niet zo'n fan, al moet ik zeggen dat ik Anthony Kiedis' stem sowieso niet zo fijn vind. Verder natuurlijk gruwelijk sterk basspel van Flea, zonder wie dit album toch echt niet geweest was wat het nu was. Sowieso horen we hier prima muzikanten. Aardige tot leuke muziek, alleen duurt het geheel echt te lang. Desondanks zeker nog een voldoende, want het is best een leuk album.

avatar van Ronald5150
Dit is een moddervette funk/rock plaat. Werkelijk alles op "Blood Sugar Sex Magik" is doorspekt met funk. Knallen van begin tot eind met een paar rustpuntjes. Een daarvan is de wereldhit "Under the Bridge". Ondanks dat dit liedje is grijsgedraaid, blijft deze niet vervelen. Maar de echte hoogtepunten op deze plaat zijn de stevige funk/rock nummers. "Give it Away" en "Naked in the Rain" zijn slechts enkele voorbeelden. De ritmesectie op deze plaat is werkelijk fantastisch. Vette bas van Flea en die groovende en stuwende drums van Chad Smith. Dit alles aangevuld met het volstrekt unieke gitaargeluid van meestergitarist John Frusciante. Antony Kiedis is niet de beste zanger, maar zijn combinatie tussen rap en zang werkt perfect bij deze nummers. Red Hot Chili Peppers brengen een aanstekelijke en energieke crossover mix van funk en rock die wat mij betreft nooit verveeld.

avatar van kobe bryant fan
Ik blijf een rare band hebben met de muziek van de Red Hot Chili Peppers, langs de ene kant hebben ze een aantal schitterende singles: Under The Bridge, Californication, ...
Maar langs de andere kant kunnen ze me soms totaal niet boeien.
Ook hier heb ik dat weer, er staan opnieuw een aantal sterke songs op zoals het eerdergnoemde Under The Bridge of het erg sterke Sir Psycho Sexy.
Maar ik blijf het moeilijk hebben met die Funk "invloeden", nochtans vind ik het toch funky klinkende basspel een van de pluspunten aan deze plaat.
John is natuurlijk ook een erg goed gitarist.

De zang heeft dan weer zijn momenten, bij het refrein van Give It Away bijvoorbeeld vind ik de zang ronduit irritant. Maar soms kan ik er dan weer van genieten.
De volgende luisterbeurten zullen beslissen of dit nu net een erg sterke plaat is of het blijft bij een redelijke plaat die het moet hebben van een paar erg sterke lichtpuntjes.

avatar van freakey
kobe bryant fan schreef:
....Maar ik blijf het moeilijk hebben met die Funk "invloeden", nochtans vind ik het toch funky ....

Dan mag je ze links laten liggen. Dat is (was tenminste) nou net de hele essentie van de RHCP....