Paradise Lost - Draconian Times (1995)

Label: Music for Nations

1. Enchantment (6:04)
  2. Hallowed Land (5:03)
  3. The Last Time (3:27)
  4. Forever Failure (4:18)
  5. Once Solemn (3:04)
  6. Shadowkings (4:42)
  7. Elusive Cure (3:21)
  8. Yearn for Change (4:19)
  9. Shades of God (3:55)
  10. Hands of Reason (3:58)
  11. I See Your Face (3:17)
  12. Jaded (3:27)
  13. Walk Away * (3:24)
  14. Laid to Waste * (3:16)
  15. Master of Misrule * (3:07)
  16. How Soon Is Now? * (4:34)
  17. Fear * (3:08)
avatar van Sinner
Geweldig album en meteen ook de grote doorbraak voor Paradise Lost. (hoewel die niet echt lang heeft geduurd). Dit is zo een cd die je als band maar één keer in je cariere maakt en waarop alles klopt. De productie, de sfeer en de songs zijn allemaal van de bovenste plank. Verder vind ik ook dat het grote euvel van voorgaande cd's, het matige drumgeluid, eindelijk is weggewerkt, vooral door de komst van drummer Lee Morris, en ook zanger Nick Holmes laat horen dat hij duidelijk meer kan dan alleen maar grunten (en klinkt af en toe zelfs wat richting James Hetfield).

Prachtige cd dus en voor mij sowieso één van DÉ albums van de jaren '90. Favoriete songs zijn Enchantment, het heavy Forever Failure en Shadowkings, maar echt zwakke momenten zijn er mijn insziens niet.

avatar van Eddie
Paradise lost was al een behoorlijk grote band voordat deze plaat uitkwam. Lost Paradise, Gothic, shades of God en zeker Icon zijn stuk voor stuk metal klassiekers. Dit is de eerste keer dat paradise lost met een meer toegankelijkl sound komt. Dit is inderdaad wel zo'n plaat die geen dieptepunt kent. Louter hoogtepunten, ook voor mij een van DE platen van de 90's

avatar van Sinner
Behoorlijk bekend wel ja. Inderdaad. Maar met Draconian Times scheerden ze echt wel hoge toppen qua commercieel succes. Plots werd je zowat doodgegooid met The Last Time en bijbehorende videoclip. Wel grappig dat er toen ook al mensen waren die vonden dat ze veel te commercieel waren. The Last Time en Forever Failure zijn overigens de enige singeltjes die ik ooit gekocht heb.

Dit was het eerste metalalbum dat ik ooit kocht. Het nummer The Last Time is het enige zwakke moment, voor de rest een unieke en zeer goede plaat.

avatar van Milktoast
Dijk van een plaat. Elusive Cure is een geweldig nummer.

DutchViking
Goede plaat, die in de vorm van Forever Failure, Enchantment en Hallowed Land enkele ijzersterke nummers herbergt. Ik vind Draconian Times over de gehele linie echter een stuk minder sterk dan Shades of God en Icon.

De slepende, bombastische ritmes zijn wat meer naar de achtergrond verdreven en hetzelfde geldt voor de brute zang/grunt van Nick Holmes. Daardoor vind ik deze plaat iets minder sterk dan het eerdere werk, maar nog altijd ruim voldoende. Al met al een zeer geslaagd album, dat de band sindsdien nooit meer heeft weten te overtreffen: 4*

avatar van Rinus
Beregoed album, en mijn kennismaking met Paradise Lost. Ik heb een hele mooie limited uitvoering in een fluwelen doosje, met uitgebreid art-work..

avatar van rushanne
DOOM schreef:

99,9 % mee eens, The Last Time is geen zwak nummer, wel het minste van de ze cd. Maar de cd zelf is natuurlijk een "klassieker" voor fans van dit soort muziek

Geweldig solide album, de hele productie staat als een huis. Voor mij persoonlijk het beste wat Paradise Lost gemaakt heeft, alle nummers zijn goed, Once Solemn vind ik net iets minder als de rest. Persoonlijke favorieten zijn Shadow Kings, Yearn for Change en I see your face.
De laatste 2 albums bevatten trouwens ook weer een aantal songs die het niveau van dit meesterwerk halen.

avatar van james_cameron
Klinkt na al die jaren nog steeds zeer goed. De eerste helft van het album is duidelijk beter dan de tweede, met de twee beste songs direct aan het begin, maar dat neemt niet weg dat het hele album zeer sterk en divers is. Zanger Holmes experimenteert hier al flink met het bereik van zijn stem, iets dat op latere albums steeds verder werd opgebouwd. Kan gezien worden als het laatste echt heavy album van de band, tot In Requiem van 2007.

avatar van notsub
Alweer een super CD van Paradise Lost. Met nummers als Enchantment, Hallowed Land en Forever Failure is het flink uit je pan gaan op de zware sfeervolle klanken uit de duisternis. The Last Time en Once Solemn klinken net wat anders, maar gedurende de tweede helft is het weer raak met de tragere ritmes van de Gothic Metal van Paradise Lost. Het is moeilijk een favoriet aan te wijzen als het gaat om de albums van Paradise Lost, maar deze is zeker top drie.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Dit is de laatste goede plaat die Paradise Lost zou maken, voordat ze in één keer besloten de koers te wijzigen en Depeche Mode gingen naspelen.
en hoewel PL duidelijk de neiging heeft op dit album voor hun doen "radio-vriendelijk" oftewel commerciëel te klinken, staan de nummers nog steeds als een huis. Eigenlijk is dit dan ook de perfectionering van Icon, doordat dit album (nog) toegankelijker klinkt en de productie zowaar nog beter is. Daardoor is er wel iets van het rauwe randje weg, en moet ik zeggen dat Nick Holmes ook steeds meer normaler is gaan zingen.
Maar waarom zeur ik verder nog? De nummers zijn echt om te smullen, en tevens staat er in de vorm van Forever Failure, een klassieker op, waar ik tot op de dag van vandaag nog steeds kippevel van krijg!!!
Tevens was Draconian Times mijn eerste kennismaking met PL, waardoor het voor mij sowieso iets extra's met zich mee krijgt.
Mede dankzij het hoge kippevel-gehalte en de impact die de nummers nog steeds op mij maken, kan ik niet anders dan ook deze plaat de maximale score toe te kennen.

avatar van Kef
Kef
Heerlijk Paradise Lost album, Forever Failure is naar mijn mening ook een van de mooiste nummes van het album. Hopelijk spelen ze dit komende tour ook.

avatar van vin13
Sluit me aan bij Kevin. Ik vind hun zogenaamde "Depeche Mode" sound ook niet slecht zoals One Second en kan live mooi gecombineerd worden. Hun hoezen zijn ook altijd prachtig.

avatar van wizard
Jammer dat bij dit meesterlijke album nog maar zo weinig reacties staan, en ik verbaasde me erover dat ik zelf nog niks had gepost bij dit album, dat tenslotte op plaats 5 in mijn top-10 staat.

Sinds Lost Paradise is Nick Holmes alleen maar beschaafder gaan klinken, maar desondanks heeft de zang op dit album gelukkig een ruwe rand gehouden. De muziek is in vergelijking met Icon (mijn eerste kennismaking met PL) minder hard, maar ook minder eentonig geworden. Wat gebleven is, is het fijne leadwerk van Gregor Mackintosh.

Voor mijn gevoel bestaat Draconian Times uit 3 delen van 4 nummers. Geen idee hoe ik bij dat idee kom, maar in mijn hoofd worden de delen gescheiden door de snelle en beukende intro van Once Solemn en de intro van Shades of God. Wellicht dat het komt omdat echt goede herkenningspunten zijn op het album. Hoewel ik niet wil beweren dat de nummers op deze cd op elkaar lijken, zou ik bij veel nummers niet meteen weten welke het was als ik een kamer zou binnenlopen waar deze cd afgespeeld zou worden.
De cd begint goed met de piano-intro van Enchantment, dat na een minuut idd overgaat in een betoverend nummer. Hallowed Land is echter nog stukken beter. Qua tempo is The Last Time voor mij een beetje een vreemde eend in de bijt tussen de eerste 4 nummers, en eigenlijk ook een zwakke broeder. Relatief zwak dan, want slecht wordt het in de verste verten niet. Forever Failure spingt er voor mij uit, vooral vanwege de stukken tekst van Charles Manson (toch? uit mijn hoofd) er tussendoor.
Met Once Solemn begint voor mijn gevoel altijd het tweede deel van de cd, dat tot Shades of God duurt. Ik heb in mijn hoofd zitten dat dat deel wat anders klinkt dan de eerste 4 nummers. In ieder geval wordt de luisteraar getrakteerd op 4 zware nummers. Iets minder dan de eerste 4 nummers, maar nog steeds van hoge kwaliteit.
En het laatste deel begint met die mooie intro van Shades of God, hoewel ik de rest van het nummer niet heel memorabel vind. Het blijft een beetje hangen in een laag tempo met een flauwe melodielijn. Het volgende nummer vind ik ook wat minder, maar op Yearn for Change gaat het tempo weer wat omhoog, wat meteen weer in een goed nummer resulteert. Jaded tenslotte heeft een dusdanig mooie riff, dat dit een hele mooie afsluiter is.

Tot slot is dit een goed voorbeeld van een album dat je liever niet als kopietje in de kast hebt staan: het artwork is om je vingers bij af te likken.

Omdat er een paar wat mindere nummers op Draconian Times staan, ga ik niet de volle mep geven, maar minder dan 4.5* geven zou de schoonheid van dit album geweld aandoen.

Na dit album werd het toch allemaal wat minder met PL. One Second was nog te genieten, hoewel ik hem eigenlijk alleen maar op late avonden opzet. Host vond ik niet denderend, en Believe in Nothing kan ik moeilijk uitzitten. Op de laatste albums is de band weer bezig de weg omhoog te vinden, maar zo spontaan en overdonderend als op Draconian Times is het nog steeds niet weer.

avatar van Edwynn
Zelfs ik heb er nog niets bij geplaatst. Ik heb het album nota bene in mijn top tien staan.
Ik heb de band al leren kennen via de Frozen Illusion demo die de band een deal met peaceville opleverde. Sindsdien heeft de band zich behoorlijke geëvolueerd waarbij ze menig death metal adept zijn kwijtgeraakt. Ik heb de ontwikkelingen op de voet gevolgd en kwam tot de conclusie dat Draconian Times het magnum opus van de band is.
Prachtige compacte songs de allen een in en in trieste vorm van melancholie in zich dragen. Een nagenoeg perfecte productie die de huilende leadpartijen van Gregor Mackintosh goed uit laten komen maakt het album helemaal af. De orkestrale toevoegingen wel iets meer aanwezig dan op Icon maar zijn zeker niet te overvloedig. Een song eruit lichten kan ik niet want ik vind ze allemaal even mooi.

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Uit metalfan.nl geplukt:

Paradise Lost gaat Draconian Times integraal spelen

Sony Music brengt de klassieker Draconian Times (1995) van Paradise Lost opnieuw uit, als onderdeel van de Legacy-serie. Het gaat om een digipak-boxset met een opnieuw gemasterde versie van het album, inclusief een 5.1 Dolby Surround mix. Ter gelegenheid van de re-release zal de Engelse gothic metal formatie Draconian Times integraal gaan opvoeren bij een zevental Europese concerten. Ook in Nederland zal zo'n speciaal optreden plaatsvinden, namelijk op 29 maart in Tivoli (Utrecht). Voor de die-hard fans zullen er via de website van de band, vanaf a.s. vrijdag, bovendien VIP-pakketten beschikbaar zijn.

avatar van andnino
Sir Spamalot schreef:

Dat ga ik eens goed overwegen. Dit is op weg een van mijn favoriete Paradise Lost-albums te worden.

avatar van Ricardo74
Erg sfeervol album! Vol met emotie en duistere kanten. Lekker zwaar en melodieus en schitterende zang partijen. Vooral het nummer 'Forever Faillure' knalt er heerlijk in het die meeslepende rif en die rauwe zang van Holmes. Rauw maar ook weer gevoelig.
Één van de hoogtepunten uit 1995!

MindRuler
De ultieme Paradise Lost plaat die elke zichzelf respecterende metalfan in huis zou moeten hebben. Kracht en melancholie gaan hier hand in hand en blijken een succesformule want vele bands gebruiken Draconian Times als een blauwdruk voor hun eigen sound. (Theatre Of Tragedy en niet in het minste Lacuna Coil) De meeste bands gaan experimenteren na een meesterwerk en zo ook Paradise Lost die met opvolger One Second andere muzikale paden ging bewandelen. Geen slechtere paden, doch het niveau van Draconian Times zouden (en zullen) ze nooit meer evenaren, laat staan overtreffen.

avatar van Metal-D78
Ik weet eigenlijk niet wat ik nu eigenlijk de beste plaat van Paradise Lost vind; deze of Icon. Ik weet nog toen deze in 1995 uitkwam dat er al mensen waren die diet 'commercieel' vonden. Vond ik destijds ook. Maar nu twijfel ik. Dat kwam alleen door 'the Last Time'. Ik heb deze cd in een luxe doosje met een 2e cd met allerlei rariteiten. Ik denk tegenwoordig dat ik deze toch boven Icon prefereer...en dat komt door de productie die aanzienlijk helderder is dan die van Icon...of vind ik daardoor Icon niet veel meer Paradise Lost...???? Soms weet ik het ook niet meer: vandaar: de beste albums van Paradise Lost zijn Icon en Draconian Times (genoemd op volgorde van uitkomen)!

avatar van pos
pos
Geen 5 sterren vanwege het uit de toon vallende the last time. Verder is deze cd gewoon helemaal top. Voor nummers als Enchantment, Hallowed Land en forever failure mag je me altijd wakker maken.

avatar van Spock2011
Het is al lang geleden dat ik deze voor het laatst draaide. Maar Paradise Lost is toch een lekker duistere en melodische band die mooi in het rijtje past van My Dying Bride en Anathema. Draconian Times is niet mijn favoriet van de band, maar mag er zeer zeker zijn.

avatar van B.Robertson
Briljant album uit een reeks van vijf steengoeie albums. Die koerswijziging ben ik nooit aan begonnen maar dit album kan ik prima hebben.

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Ongelooflijk hoe dit nog altijd in pure schoonheid en kracht door de luidsprekers speelt. Ik moet verhogen, spijts enkele mindere momenten (of dan weer niet) is dit een prachtig album. Glansprestatie van wereldzanger Nick Holmes.

avatar van gigage
Dat kon hij live niet altijd waar maken, helaas. Kromme tenen op de aardschokdag in 93 destijds. Dat ziets dan in je kop blijft hangen na zoveel jaar, heel apart.

Misterfool
Heerlijk logge metal met genoeg variatie om een album lang te boeien.

avatar van gigage
Na het "Draconische" onweer van de afgelopen dagen leek me dit wel een toepasselijk plaatje om even op te zetten. Was toch al weer een tijdje terug dat ik 'm gehoord had. Het blijft fascinerend hoe de logge riffs begeleid worden met een sterke gitaar melodie lijn (a la U2 zo af en toe? Of gaat dat te ver). Sommige songs lenen zich uitstekend om je minutenlang mee te slepen echter komt er vaak toch een (te) snel einde aan. Bands als Mastodon en Opeth zijn daar wat vaker meer bedreven in.
Het blijft in ieder geval nog met gemak overeind tussen al het geweld dat tegenwoordig op ons wordt afgevuurd.

avatar van Edwynn
gigage schreef:
met een sterke gitaar melodie lijn (a la U2 zo af en toe? Of gaat dat te ver).

Nee hoor. Paradise Lost verwerkt altijd veel invloeden uit de Britse new wave-scene in haar geluid. De ene keer ligt het er wat dikker op dan de andere keer.

Overigens vind ik de compachtheid juist de grote kracht van Paradise Lost dat het als doomband onderscheidend maakt. Shades Of God had lange songs, maar over het algemeen weet de band altijd heel goed een verhaal te vertellen in slechts drie a vier minuten. Wat dat betreft vind ik bijvoorbeeld het meeslepende Forever Failure of Jaded ondanks de korte duur helemaal af.