Testament - The Legacy (1987)

Label: Megaforce

1. Over the Wall (4:04)
  2. The Haunting (4:11)
  3. Burnt Offerings (5:03)
  4. Raging Waters (4:30)
  5. C.O.T.L.O.D. (2:28)
  6. First Strike Is Deadly (3:41)
  7. Do or Die (4:36)
  8. Alone in the Dark (4:01)
  9. Apocalyptic City (5:48)
avatar van jedimaster
t zal 87 zijn geweest ik kocht deze lp (ja ja lp) bij de platenboer grijs gedraait

DutchViking
IJzersterke thrash-plaat, m.i. de beste die Testament ooit gemaakt heeft.

miloz
Hier staat een klassieker op! First Strike Is Deadly. Dat is echt een wereld nummer. Begint met die heerlijke drum intro en dan een geweldige riff!

avatar van freebird
Persoonlijk vind ik dit 'n belabberde Metallica-kloon, qua muziek gaat het nogal, maar die zanger wat vreselijk irritant na 'n paar nummers...............

MetalDex
Helemaal niet mee eens, de enige twee overeenkomsten zijn dat het allebei thrash metal is, en dat beide zangers zo'n verschrikkelijk redneck-accent hebben. Maar ik vind Chuck Billy toch beter dan Hetfield, Billy heeft een kenmerkende growlende zang, terwijl Hetfield nooit een keuze heeft kunnen maken hoe hij het best kan zingen: op de eerste twee platen wat hoger, net zoals Araya op Show No Mercy; later wat lagere zang, een poging tot growling; en tegenwoordig een cleane zang dat totaal niet bij de muziek past. Wat de muziek zelf betreft vind ik dat het meer op een mix van de huidige Exodus en Duitse thrashbands lijkt.

flebbie
Deze plaat wordt vaak als hun beste gezien, maar ik vind het toch wel erg gedateerd overkomen als ik hem nu draai. En dat heb ik veel minder als ik luister naar de opvolger New Order.

avatar van realvimfuego
Als hardrocker was ik volledig overdonderd door deze band. Thrashmetal was uiteraard al uitgevonden, maar het waren de solos van Alex Skolnic die het hem deden. Dit is voor mij de blauwdruk waaraan goede thrashmetal moet voldoen.
Als je de CD terugluisterd slaat de productie natuurlijk helemaal nergens op, en zou van mij best opnieuw gemixed mogen worden zodat hij klinkt als hun latere tribute aan hunzelf, First Strike is still deadly........

avatar van moon.v
OVer te Wall is mijn fav. nr
Maar hoe zo Metallica kloon?

Bobiej
Testament. Van vlagen van gehoord, nooit echt beluisterd.

Nu is het er toch van gekomen, een van de bekenste thrash metal bands, die zeker niet ondersteekt voor het grotere Metallica, is aan mijn trommelvlies voorbijgetrokken.

Wat een riffs zeg! Wat een intro's, solo's! De zang doet op sommige momenten aan Mustaine denken, maar toch vele malen beter!

Wat te denken van het stukje in Apocalyptic City,
Burn,feel no shame or pity
Burn,apocalyptic city

Heerlijk! s'Ochtends luisteren tijdens de dagelijkse krantenronde, schiet al een stuk beter op!

Charles Manson
en natuurlijk...... OVER THE WALL!

MetalDex
en natuurlijk.... alle andere nummers op deze plaat

Iemand bekend met de 'First Strike Still Deadly'-versie van Alone in the Dark, met Zetro op zang? Geweldig

Charles Manson
sowieso vette schijft, First Strike Still Deadly.
alleen, volgesn mij zijn alle nummers daar wel net een tandje langzamer.

flebbie
Charles Manson schreef:
sowieso vette schijft, First Strike Still Deadly.
alleen, volgesn mij zijn alle nummers daar wel net een tandje langzamer.

Waardeloze schijf zonder ballen die First Strike Till Deadly (lees mijn review daar maar eens). Nee dan The Legacy en The New Order, das het echte werk

avatar van ravenstein
Een ware klassieker, dit debuut van Testament.
Ik beluister het met meer plezier dan andere legendarische thrash-albums uit dezelfde periode.('85-'87) zoals Reign in Blood, Bonded By Blood en Master of Puppets,
Het ene fantastische nummer na het andere, een goeie productie die alle instrumenten duidelijk laat horen, een tomeloze energie, stevig, terwijl er toch voldoende melodie in zit.
Spijtig van die verschrikkelijke hoes.

avatar van Axl_Rose
Testament wordt nogal eens onterecht afgedaan als een goedkope metallica kloon. Spijtig want dit album en zijn opvolger (The New Order) zijn thrash metal klassiekers !!! OVER THE WALL !

avatar van AGE-411
Zoals alle goede bands destijd stond deze band een tijdje aangeschreven bij megaforce records. Daarna is het natuurlijk achteruit gegaan. Ken niet alle Testament platen, maar deze is toch veruit de beste. (jaja, zelf beter dan The gathering)

Ik lees hier: Metallica-kloon; wat een belabberde uitspraak. Dit doet me geen seconde aan Hetfield en Co denken. Dit is eigenlijk allemaal gecompliceerde gespeeld. Sneller, en je krijgt ook meer op dezelfde tijd.
Waar Metallica 7min nodig heeft voor een nummer, doet Testament hier hetzelfde in 4 minuten, met evenveel inhoud er in.

Chuck Billy's stem is hierop nog gewoon rauw en lekker agressief. Die hoge schreeuwen, of CURSE OF THE LEGIONS OF DEATH ! .
Thrash zangers met Heavy metal zangers vergelijken is appels met peren vergelijken, maar Chuck Billy is toch een van de betere vocalisten in de thrash.

Heb ik al gezegd dat de beste solo allertijden (naar mijn mening) hierop staat? Het openingsnummer Over The Wall is zo lekker waanzinnig, en dan die solo vanaf het midden.
Alex Skolnick mag zich zeker een van de betere gitaristen op deze aardkloot noemen! hulde!

Goddelijk thrashvoer!
Werden er nog maar zulke platen gemaakt!

avatar van Dexter
Worden ze ook, gewoon goed zoeken

avatar van exodus
Een ware Bay Area Thrashklassieker!!! Ik vind dit in vele opzichten ook één v/d beste Testament platen. Nóg liever luister ik na hun materiaal uit hun goddelijke Legacy-periode. En het geluid kun je uit die goddelijke Metaljaren altijd wel kritiek hebben, maar voor mij is dát geluid van toen echt dat Metalgevoel. Dat volgepropte en gepolijste v/d laatste jaren op heel veel platen kan ik dus niks mee. Lang leve the Legacy, Know your Enemy, Kill 'em All, Ride TheLightning, Master of Puppets, Peace Sell's..., Hell Awaits, Reign in Blood, Spreading the Disease, Among the Living, Feel the fire, Retaliation, the Ultra Violence, Doomsday for the Deceiver, Recognize no Authority, Darkness Descends, Power and Pain, Ticket to Mayhem etc. etc. etc. etc. Wat een goddelijk spul kwam er uit Amerika toen van de West en -Oostkust! Hebben we het nog niet eens over de Duitse Thrash van toen gehad...misschien waren de Duitsers links en rechts wat minder technisch etc. dan de Amerikanen, maar wél vaak nog harder!

avatar van exodus
Ik bedoelde "naar hun materiaal" hierboven i.p.v. "na hun".

avatar van Honkie
Trashsentiment pur sang.
The new order werd al wat minder vanaf daar ging het helaas rap bergafwaarts met de heren. Live trouwens nog steeds een zeer toffe ervaring.

avatar van Dexter
Op 24 maart zal Testament dit album integraal in Dynamo Eindhoven spelen

avatar van Kef
Kef
Dexter schreef:
Op 24 maart zal Testament dit album integraal in Dynamo Eindhoven spelen

Aanwezig!

avatar van Sir Spamalot
Hier zal ik op mijn woorden moeten letten, want algemeen wordt dit in de metalgemeenschap beschouwd als een thrash klassieker, maar … voel je het al komen. Ik leg uit: doe ik mijn pet aan van 1987, dan word ik wild en beginnen de nekspieren spontaan samen te trekken. Met mijn hedendaagse pet vallen vele tekortkomingen op: het is te beschaafd op album geperst en oersterke nummers (Over the Wall, Alone in the Dark, First Strike is Deadly.) worden afgewisseld met gewone songs (de rest) omdat ze voor mijn gevoel te veel onderling inwisselbaar zijn. Het drumwerk vind ik ook verre van spectaculair, degelijk dat wel maar gewoon oerdegelijk. Zit ik ernaast, zeg het maar, ik kan er tegen, maar van mijn albums uit de jaren tachtig komt deze bij mijn verdacht weinig naar boven. Smaken …

avatar van Edwynn
The Legacy is, hoewel geen meesterwerk in de ware zin des woords, een echte thrashklassieker.
Muzikaal gezien gebeuren er, op het heerlijke gitaarwerk van Alex Skolnick na, niet zo heel veel spectaculaire dingen.

Wat maakt het dan een klassieker? Voor mij bestaat dat hoofdzakelijk uit gevoelsmatige zaken. Het nostalgisce metalgevoel, bijvoorbeeld. Een ondefinieerbaar begrip wat zeker een rol speelt. Daarnaast worden de nummers met zoveel vuur, energie en spelvreugde gebracht, dat het klinkt alsof een stel uitgehongerde pitbulls de studio onveilig gemaakt hebben.

Absolute uitschieter is natuurlijk Over The Wall. Voor de mensen die niet overtuigd zijn geldt: één keer die kippenvelopwekkende twin-lead live horen en je bent om.

De geweldige demo die hieraan voorafging (die met Steve Souza) kent trouwens nog betere versies van een aantal nummers wat op de Legacy staat.
Prachtige plaat, niet perfect maar juist daarom geweldig.

The Oath
Edwynn schreef:

Over The Wall heeft naar mijn mening de beste gitaarsolo ooit.
Prachtig ding!

avatar van mchammett
The Legacy was voor mij echt zo'n schijf die moest groeien. Als 18 jarig schoffie in 87 blind gekocht naar aanleiding van een goeie recensie in Aardschok. Thuis gelijk opgezet en na 1 luisterbeurt weer opgeborgen, was diep teleurgesteld. Na een paar weken toch weer geprobeerd en geprobeerd en geprobeerd. en toen snapte ik het eindelijk. Tegenwoordig nog steeds 1 van mijn all time fav. thrashbriljantjes. Helaas hebben ze hierna dit niveau nooit een heel album kunnen volknallen. Hoewel Formation wel weer lekker onbevangen en fris klinkt.

Joy
The Oath schreef:

Over The Wall heeft naar mijn mening de beste gitaarsolo ooit.
Prachtig ding!

very iron maiden iig maar zeker een topper

derkrijks
Ik kocht deze plaat toen ik een jaar of 15 of 16 was, hij staat naar mijn mening nog steeds als een huis en is een van de beste thrash albums van de jaren 80/90. Curse of the Legions of Death vond ik wel een leuk nummer, nog steeds trouwens.

africalove
Na dit album zakte het niveau van Testament snel in, en de belofte (de nieuwe Slayer? was destijds te lezen in de Metal Hammer) is nooit echt ingelost, alhoewel ze kort geleden weer een sterke schijf uitgebracht hebben. Deze plaat is na al die jaren nog steeds prima.

avatar van wizard
Hoewel ik deze cd al een aantal keren had beluisterd, heeft hij me vandaag voor het eerst echt gegrepen. Persoonlijk ben ik meer gecharmeerd van de lompheid van een 'The Gathering', maar The Legacy mag er zeker ook zijn.

4*.