Testament - The Legacy (1987)

Label: Megaforce

1. Over the Wall (4:04)
  2. The Haunting (4:11)
  3. Burnt Offerings (5:03)
  4. Raging Waters (4:30)
  5. C.O.T.L.O.D. (2:28)
  6. First Strike Is Deadly (3:41)
  7. Do or Die (4:36)
  8. Alone in the Dark (4:01)
  9. Apocalyptic City (5:48)
avatar van Casino Boogie
Vandaag weer eens opgezet. Dit is wat je noemt een echte trashklassieker. Zo ongeveer alle nummers (tot Alone In The Dark) in een prettig hoop tempo. Zo zouden ze nooit meer klinken...

The Oath
tHrash

avatar van zwartexlola
De solo van over the wall, ooo yeaah.

avatar van Thomzic
Hoor net Testament binnenkort in Enschede komt spelen, waar ze onder andere het hele album 'The Legacy' spelen. Dat zal nog eens vuurwerk opleveren! Snel dit plaatje weer eens opduikelen.

avatar van Kef
Kef
Heerlijk album!! Vorig jaar in Eindhoven gezien waar ze ook The Legacy EN The New Oder speelden. Kaart voor Enschede is binnen!
Want dit album opnieuw live horen is natuurlijk super gaaf.

Bastiaan Prasath
Morgen het hele album live in Atak, Enschede. Wordt een mooi feest!

avatar van B.Robertson
Heb nog een stukje van het oude Testament op de compilatie Deeper into the Vault. Gaat om Burnt Offerings: original band demo for the Legacy album with Steve Souza on vocals, january 1986.
( zal de bandnaam nog wel Legacy zijn geweest.) Goed, Souza beging zijn uittocht, CB kwam in de band en zo eind jaren tachtig was dit een enigszins plichtmatige aankoop van mijn kant.
Oerlelijke hoes; vast hun interpretatie van Evil Dead, Book of the Dead.
De muziek heeft een goed thrashgeluid maar kwam een tikje stijfjes op me over; de vier nummers die ook op Live at Eindhoven staan klinken soepeler. Alone in the Dark is een sterk nummer maar net als met de bijbelse testamenten schenk ik nog maar amper aandacht aan Testament; na Souls of Black had ik het wel bekeken. Toch staat het nog vrij goed in de herinnering.

Dit album doet me terug verlangen naar de tijd, dat ik nog enkel en alleen volledig in de metal zat. Lekkere up tempo thrash van Testament, die hun debut helaas nooit helemaal waar hebben kunnen maken. Qua snelheid en intensiteit haalt deze plaat het niet meer bij de black metal van tegenwoordig, maar is tien keer beter. 4,5

avatar van Edwynn
Testament was toen al niet de meest extreme band. Maar daar gaat het ook allemaal niet om bij deze Bay Area thrashers. Er hangt voor mij ook een zweem van nostalgie rondom the Legacy.
Het album is niet perfect, maar straalt ongelooflijk veel energie en spelenthousiasme uit.

Helemaal mee eens. Samen met The Dark van Metal Church was dit destijds mijn favoriete lp (toen nog)

avatar van exodus
Blijft een heerlijk album. Soms kan ik 'm weer effen een tijd niet horen, en dan in eens slaat ie weer toe! Wel heerlijk het klassiek geschoolde gitaarspel, dreigende beginnen van de nummers die dan evolueren in krankzinnige beukende Thrash. Heerlijk debuut nog steeds van Testament en ik denk ook de beste van hun. Voorloper Legacy vind ik ook machtig met Souza op zang.

Ozric Spacefolk
Lelijke hoes, rommelige productie.

Maar oh oh oh, wat beukt deze plaat.
Dit zijn drumpartijen en riffs en schreeuwen die ik wil horen...

avatar van jurado
De hoes vind ik juist prachtig , lekker staaltje jaren 80 cult.
Heb sowieso iets met die oude metal platenhoezen, die van Repka waren ook fantastisch.
Extreem jeugdsentiment dit.

Ozric Spacefolk
Met zo'n debuut ga je je toch afvragen waarom Testament niet tot de grote 4 behoorde?
Verkocht Testament niet zo goed, of waren ze gewoon te laat?

Te laat denk ik.
Maar even voor mezelf sprekend, vond ik Testament nu niet direct continu sterke albums afleveren. The New Order vond ik oké, maar daarna was het wachten tot Low voordat er weer een echte goede plaat kwam.
Dat ligt wat mij betreft bij de grote 4 net even anders.

Ozric Spacefolk
Metallica en Megadeth kan ik ook niet direct wegschrijven als bands die continu goed materiaal afleverden.
Dan waren Slayer en Anthrax beter bezig.

Testament heeft wat mij betreft toch 5 goed platen op een rij gemaakt.
Wat dat betreft hadden Forbidden, Death Angel en bijv. Exhorder of Annihilator (maar die kwamen van elders) meer pech, want die kwamen niet verder dan 1 of 2 goede platen.
Dan ben je echt je momentum kwijt.

Maar van Testament kan ik echt stellen dat ze tot minstens 1994 goede tot redelijk goede platen afleverden (ja ook Ritual en Souls of Black vind ik erg goed)...

Ozric Spacefolk
Ik vergis me overigens. Ik vind The Ritual de eerste slechte plaat van Testament.

Dus dan toch 4 goede platen achter elkaar.

Ozric Spacefolk schreef:

In de jaren 80 toch wel?

Testament heeft wat mij betreft toch 5 goed platen op een rij gemaakt.
Dan ben je echt je momentum kwijt.

Practice What You Preach, Souls Of Black, Ritual en Demonic kan ik op enkele nummers na, missen als kiespijn.
Het is ook erg persoonlijk uiteraard want in mijn beleving levert Death Angel alleen maar kwaliteit af. Maar die komen ook uit hetzelde tijdvak als Testament. (1e uit 87)

Exodus had wat mij betreft wel gemakkelijk bij de grote 4 (grote 5 dan)gekund. Maar daar zullen anderen het weer niet mee eens zijn.

Ozric Spacefolk
Metallica heb ik nooit kunnen waarderen. Goed songmateriaal, maar erg matige zang en verschrikkelijke drums. Ik kan er niet tegen.

Megadeth heeft zover ik me kan herinneren 4 echt goede platen afgeleverd.

Exodus heeft wat dat betreft meer goede platen afgeleverd. Death Angel heeft de belofte nooit kunnen waarmaken, omdat ze na 3 platen moesten kappen. Ik had overigens wel wat meer van Forbidden verwacht, maar dat was ook na 2 platen helemaal afgelopen.

avatar van Kronos
Exodus, Testament en Death Angel behoren duidelijk tot de volgers van the Big 4.

Als vierde van dat groepje zijn verschillende namen mogelijk denk ik. Maar het meeste kans maken wellicht Sepultura en Pantera.

En dan zijn er nog Forbidden, Annihilator, Sacred Reich, Dark Angel, Vio-Lence en Toxik die kwalitatief erg hoogstaand werk afleverden en relatief veel succes hadden.

Ongetwijfeld vergeet ik nog een band.

avatar van Edwynn
Zo zijn inderdaad veel en veel meer toffe thrash en speedbands op te noemen. Slechts enkelen waren vaandeldrager en derhalve tot grote 4 gebombardeerd.

Ozric Spacefolk
Sowieso werden Canadeze, Duitse en bijv. Braziliaanse Thrash uitgesloten. Zo ook East-coast.

De Big 4 kwamen allen uit de Bay-Area...

avatar van Edwynn
Nee hoor. Anthrax is op en top New Yorks.
Soit, aan die kant van de plas waren ze er nu eenmaal iets eerder mee.

Ozric Spacefolk
Nooit geweten weten waar Anthrax vandaan kwam.
Okay, dan zat ik er ver naast. Overigens vind ik Anthrax ook niet altijd even sterk.
Dan vind ik persoonlijk Suicidal Tendencies (in hun thrashperiode) veel aangenamer.

avatar van Dexter
Het heeft volgens mij meer te maken met de verkoopcijfers. Daarin staken the big four met kop en schouders boven de rest uit.

En totaal irrelevant, who F cares, het gaat om de muziek en die was in die tijd in metalland dik in orde

Nou ja, who cares?

Een hoop thrashers anders zou de discussie niet iedere keer oplaaien.

Ik denk dat een hoop thrashers gewoon hun eigen Big Four hebben en dat graag willen laten zien/horen aan anderen.
Dat mag best...

avatar van Casino Boogie
Weer eens opgezet, heerlijk brute Thrash plaat, meteen een ster drbij want 3,5 is veel te weinig voor dit uitstekende album. Wat een heerlijk donderende riffs.

avatar van The_CrY
Beukalbum van begin tot eind! Mijn eerste kennismaking met de band was The Formation of Damnation, en daarna The Gathering en Dark Roots of Earth. Dit was dus even een hele andere ervaring, maar lekker energiek en hard er tegen aan. Uitschieters zijn "Burnt Offerings" en "Over the Wall", maar het niveau is hoog.

avatar van steve harris
ik zag ze in 1987 op dynamo in eindhoven toen dit album net uit kwam, was toen een erg vette band met chuck zijn moeder (native) al bangend op de achtergrond, dit was erg leuk om te zien.