Faith No More - King for a Day, Fool for a Lifetime (1995)

Label: Slash

1. Get Out (2:16)
  2. Ricochet (4:28)
  3. Evidence (4:53)
  4. The Gentle Art of Making Enemies (3:28)
  5. Star A.D. (3:23)
  6. Cuckoo for Caca (3:41)
  7. Caralho Voador (4:00)
  8. Ugly in the Morning (3:04)
  9. Digging the Grave (3:03)
  10. Take This Bottle (4:57)
  11. King for a Day (6:35)
  12. What a Day (2:36)
  13. The Last to Know (4:26)
  14. Just a Man (5:36)
  15. Evidence [Version en Español] * (3:58)
  16. Absolute Zero * (4:05)
  17. Greenfields * (3:42)
  18. I Started a Joke * (3:01)
  19. Spanish Eyes * (2:59)
  20. I Won't Forget You * (4:10)
  21. Hippie Jam Song * (4:56)
  22. Instrumental * (5:00)
  23. I Wanna Fuck Myself * (2:55)
  24. Evidence [Versão Em Português] * (3:56)
  25. Digging the Grave [Live in los Angeles 27th April 1995] * (3:13)
  26. The Gentle Art of Making Enemies [Live] * (3:39)
  27. Faith No More Interview * (9:28)
avatar van Ernie
Oh nee, ik houd ook heel erg van de hardrock invloeden op deze hnzm, en bij uitbreiding al hun andere platen Ricochet, Digging the grave, The gentle art of making enemies en het meeslepende Just a Man zijn mijn andere favorieten hier. Evidence vind ik gewoon echt een topnummer ondanks de duidelijke softere jazzy kant. Heerlijk muzikaal en zit erg slim in elkaar met de overlappende keyboard en gitaren. Maar elk zijn keuzes en favorieten natuurlijk

avatar van Mssr Renard
Wat heeft Evidence met jazz te maken? Ik vind het meer een soft-r&b/soul song. Zo zie je maar dat iedereens referentiekaders anders zijn.

avatar van milesdavisjr

Dat is ook tevens de kracht van Faith No More, de setting en arrangementen van Evidence ademen een lichte jazzy setting maar je hoort ook zeker r&b/soul achtige accenten terug in de song. Het maakt wat mij betreft Evidence trouwens tot een van de beste nummers in het oeuvre van de band.

Lachende derde
Meesterwerk. Punt.

Mssr Renard schreef:
jammer dat je weer weg bent, maar toch kan deze kwestie ook bij anderen leven. 'Evidence' doet mij meer denken aan bv. de George Benson jazz stijl, zeker met dat lekkere (solo)gitaarwerk (octaafjes). Jouw referentie was eigenlijk nooit in me opgekomen, maar zit ook wel iets in. Kortom: kom je gauw weer eens buiten spelen, Michiel?

avatar van ZAP!
Alsof ik er met nieuwe geheel oortjes naar luister, wat zitten veel nummers hier toch geweldig in elkaar.

avatar van ZAP!
'Get out', 'Take...' en 'The last...' ga ik in het vervolg inruilen voor 'Greenfields'.

avatar van MarkS73
Faith No More op hun best. Ricochet, Ugly In The Morning, What A day, Ugly In The Morning, Digging The grave, heerlijk album. De eerste helft van de jaren negentig was een erg fijne tijd voor de liefhebber van de betere muziek:)

avatar van ZAP!
Faith No More, toen inmiddels een internationaal succesnummer, heeft er schijt aan en gaat alle kanten op waar ze zin in hebben, waardoor het niet als een geheel aanvoelt, maar een verzameling tracks van verschillende bands - ware het niet dat Mike Pattons zang en de sound het nog bij elkaar houden.

'Take This Bottle' is zelfs het minste nummer in hun discographyie van 'Angel Dust' t/m 'Album of the Year', maar er zitten tegelijk de een aantal van hun grootste krakers tussen (bv. 'Cuckoo...', die ik helaas niet meer aan kon vinken, of 'Ugly, of... etc.), dus dat is allemaal makkelijk te vergeven.

Ditmaal nog eens in z'n geheel, van a tot z (m.u.v. een klein stukje 'Take...'), geluisterd.

Vette 9.

avatar van milesdavisjr
Faith No More ging na de toetreding van Mike Patton en de release van The Real Thing tot de grote jongens behoren. En vreemd genoeg bleek het non-conformistische karakter van de band een kracht te worden. Angel Dust, de voorganger van King for a Day bleek een voltreffer te zijn, een plaat die alle grenzen van de metal wel leek te verkennen. De heren kwamen er mee weg. Sterker nog; King for a Day bleek nog dwarser van aard te zijn. Hoewel mij niet alles boeit van deze plaat - enkele songs vliegen volledig uit de bocht en vind ik niet fijn om aan te horen - staat er genoeg fraais op om te spreken van een intrigerend schijfje.

Een maat van mij had Digging the Grave of Ricochet als single aangeschaft, deze nummers boeiden mij maar matig. Ik ging bij Evidence volledig voor de bijl. Een a-typische maar o zo typisch Faith No More nummer. Al croonende worstelt Patton zich als een krolse kater door een jazzy arrangement; ik kan er geen genoeg van krijgen. Naarmate de plaat vordert gaat het songmateriaal meer leven bij mij, zeker de 2e helft is sterk te noemen.

Op het ironische Album of the Year lieten de heren de gekte varen ten faveure van toegankelijker songmateriaal, ik weet dat veel fans destijds lichtelijk teleurgesteld waren over dat album. Men miste de doorgeslagen manie van Patton, de dominante en tegendraadse ritmes en het verrassingselement. Met Angel Dust en King for a Day komt de liefhebber van grenzeloze alternatieve metal echter stevig aan zijn trekken.

avatar van ZAP!
De bonustracks, met name de covers 'Greenfields' (The Brothers Four) en 'I Started a Joke' (Bee Gees) al eens gecheckt, milesdavisjr?

avatar van milesdavisjr
Vreemd genoeg vind ik die nummers weer een stuk minder. De lijn tussen kunst en kitsch is altijd al heen dun geweest bij de band, deze nummers zijn mij te kazig.

avatar van ZAP!
Vreemd, idd. Van mij hadden ze een aantal nummers op deze plaat mogen vervangen. Wat vind je dan van 'Take this bottle'? Niet te kazig?

-edit- 'Evidence' is idd een geweldige track, had ik een tijd lang aangevinkt staan.

avatar van Juul1998B
Ik heb hetzelfde als milesdavisjr
Ik vind angel dust trouwens veel sterker dan deze, al halen de meeste nummers nog wel een voldoende bij mij en blijft deze plaat redelijk overeind.

avatar van milesdavisjr
Take This Bottle ben ik ook niet wild van. Het aalgladde Easy kan ik dan wel weer prima hebben. Veel ligt ook aan Patton en wat hij er van brouwt. Als het om Faith No More gaat en en mijn favoriete songs ben ik uiterst inconsequent, waarschijnlijk hadden de heren dat ook niet anders gewild.