Nina Simone - Silk & Soul (1967)

Jazz / Soul
Label: RCA

1. It Be's That Way Sometime (2:59)
  2. The Look of Love (2:24)
  3. Go to Hell (2:50)
  4. Love O'Love (5:07)
  5. Cherish (3:23)
  6. I Wish I Knew How It Would Feel to Be Free (3:09)
  7. Turn Me On (2:27)
  8. Turning Point (2:02)
  9. Some Say (2:12)
  10. Consummation (4:08)
  11. Why Must Your Love Well Be So Dry * (2:20)
  12. Save Me * (3:22)
avatar van Angelo
Zo goed als hét album van Nina Simone dat (het dichtst) in de buurt komt van soul - High Priestess of Soul is gewoon jazz - al is ook dit album grotendeels meer jazz dan soul. Niet dat we daar rouwig om hoeven te zijn, want Simone is niet het soort vocalist dat die met bombastische (soul-)nummers hoeft, of liever gezegd moet uitpakken, want dat gaat ten koste van haar kwaliteiten als zangeres. Daar is de opener It Be’s That Way Sometime al gelijk een mooi voorbeeld van. Hoewel het geen slecht nummer is, is het wel één van haar beduidend mindere nummers uit haar gehele discografie. Het klinkt soms geforceerd, á la Aretha Franklin, alleen kan die er mee wegkomen. Gelukkig is alles wat volgt een stuk aangenamer, waaronder het enige "échte" andere nummer dat onder soul valt te scharen: Some Say.

Het zal echter vast niet verbazend zijn dat het prijsnummer I Wish I Knew How It Would Feel to Be Free is. Wat zij met dit nummer doet is meer dan het slechts naar eigen hand zetten; ze maakt er een ware sensatie van in al haar eenvoud. Niet voor niets is dit uitgegroeid tot een anthem voor (het strijden voor) mensenrechten. Bijna zou dit nummer alle andere nummers overschaduwen, ware het niet dat er nog twee prachtige juweeltjes zijn waarin Nina Simone jazz verbindt met klassieke muziek. Consummation, dat door Nina Simone zelf werd geschreven, en Turning Point bedoel ik. Die laatste is sowieso één van m'n favorieten uit haar oeuvre. Aanvankelijk lijkt het op een kinderliedje, maar de luisteraar zal snel ver-nemen dat dit veel dieper gaat dan dat. Het ontpopt zich tot een nummer waarin de vraag / oorzaak van het ontstaan van racisme wordt gesteld, en het einde laat je sprakeloos achter. Zo mooi, maar zo triest.

Behalve deze drie prachtige nummers staat er wel meer op Silk & Soul dat het album de moeite waard maakt, waaronder een zeer leuke versie van Dusty Springfield’s The Look of Love en het (liefdes)liedje Turn Me On, waarvan ik eerlijk moet bekennen dat ik de versie van Norah Jones die 35 jaar later werd uitgebracht in 2002 nóg mooier is. De oorspronkelijke intentie van het album is niet zo goed gelukt, het zou een soul album moeten worden en dat is het niet, maar verder ondanks dat gegeven is 't wél weer een mooi album geworden. Misschien had ze de plaat beter kunnen opnemen in Detroit, Memphis of Muscle Shoals. Je hoort aan de stijl dat dit in New York is opgenomen, maar ach, ik ben zeer tevreden.

avatar van Tupelo
Angelo schrijft:

Ik vind het altijd heel knap als mensen dat soort zaken horen en evenzeer vind ik het frappant dat de AllMusic recensent iets soortgelijks meldt: "A plane ticket to Memphis or Muscle Shoals could've resulted in one of Simone's best works; unfortunately, this set was recorded in New York, and it shows."

avatar van Metalhead99
Vooral de krachtig klinkende afsluiter Consummation maakt toch wel indruk hoor. Wat een stem had deze dame! Als dit album wat van haar mindere composities bevat, dan ben ik benieuwd naar de kwaliteit van de rest.
Een stem die dwars door merg en been lijkt heen te gaan. Wat een genot om naar te luisteren.

avatar van Metalhead99
Verder kon ik wel lachen om de tekst van 'Go To Hell', waarin ze haar Christelijke plicht doet om ons te waarschuwen op te letten op wat we doen. Dit om eeuwige verdoemenis in de hel te voorkomen uiteraard.

avatar van spinout
Op Spotify staan 2 extra nummers, waaronder het geweldige Save Me.

avatar van Reijersen
Album van Nina Simone dat het meest in de buurt komt van de soulmuziek. Vaak gehoord: “Als dit eens in Memphis opgenomen zou zijn.”
1. It Be’s That Way Sometime – Ik hoorde Nina nog nooit zo soulvol. De instrumentatie is volledig soul en de eigenzinnige stem van Simone is zo krachtig.
2. The Look of Love – subtieler nummer in alle facetten. De jazz is niet ver meer weg, maar de soul blijft zeer zeker aanwezig
3. Go to Hell – Simone bezweert ons over ons leven. Als iemand deze boodschap zo aan je zingt, dan moet je wel.
4. Love O’ Love – kaal nummer, meer dan piano en stem is er niet. Kan Nina Simone haar prachtige stem wel weer heel goed etaleren. Net als haar pianospel trouwens.
5. Cherish – mooie meerlagigheid in de stemmen
6. I Wish I Knew How It Would Feel to be Free – Nina Simone maakt er een bijzonder speelse versie van
7. Turn Me On – een vrij standaard nummer moet ik zeggen. Zit prima in elkaar hoor.
8. The Turning Point – heel rustig, stemmig en wat bombastisch nummer
9. Some Say - swingt na alle rust van hiervoor juist weer de pan uit.
10. Consummation – een ballad die vol aangepakt is. Filmisch van karakter
11. Why Must Your Love Well Be So Dry – bijna Motown achtig.
12. Save Me – lekker funky gebracht.

(bron: Opus de Soul)

avatar van AOVV
Mooie plaat alweer van Nina Simone, wellicht binnen haar oeuvre de plaat met het hoogste soul-gehalte, hoewel vooral de jazz nooit ver weg is bij Nina.

I Wish I Knew How It Would Feel to Be Free zie ik als hoeksteen van dit album. Nina Simone is altijd al opgekomen voor mensenrechten, en onderstreepte dit met deze krachtige uitvoering. Verder vind ik ook Go to Hell en The Turning Point fantastische songs. De overige songs halen dat niveau niet, maar dat is geen schande. Slechts een enkele maal komt er een wat te vrijblijvend nummer voorbij in de vorm van Cherish, maar eens te meer laat Nina Simone horen wat voor geweldige artieste zij was.

3,5 sterren