The National - Trouble Will Find Me (2013)

Label: 4AD

1. I Should Live in Salt (4:08)
  2. Demons (3:32)
  3. Don't Swallow the Cap (4:46)
  4. Fireproof (2:58)
  5. Sea of Love (3:41)
  6. Heavenfaced (4:23)
  7. This Is the Last Time (4:43)
  8. Graceless (4:35)
  9. Slipped (4:25)
  10. I Need My Girl (4:05)
  11. Humiliation (5:01)
  12. Pink Rabbits (4:36)
  13. Hard to Find (4:13)
  14. Learning * (3:02)
Vinck schreef:
De twee openingsnummers doen me ook zo goed als niks. Veruit de minste van het hele album voor mij, maar velen spreken me daarin tegen.

Ik zou de woorden "zo goed als niks" nou zelf niet in de mond nemen (met name Demons is wel gegroeid na verloop van tijd) maar er is wel iets van aan ja. De eerste paar tracks zijn niet bepaald de sterkste. Het is eens wat anders dan al die bands die al hun kruid verschieten binnen de eerste 3 tracks zeker...

avatar van Vinck
Inderdaad, ik heb liever dat ze wat 'minder' beginnen en dan enkele formidabele nummers afleveren, zoals hier het geval is

Demons valt trouwens ook nog mee, hoor, moest hier ook wat groeien. I Should Live In Salt blijf ik echter repetitief en niet bijster interessant vinden. Terrible Love was ook repetitief, maar boeide me meer als albumopener.

avatar van Raggie
Sommige reacties snap ik niet hoor. I shoud live in salt is een prachtplaat na (ok ok) de wat eentonige opening. Twee van de 3 saaiere tracks in mijn ogen krijgen de meeste stemmen al trekt het einde van This is the last time de saaie melodielijn nog net recht. Toch wel weird hoe smaken verschillen.

avatar van Lura
Raggie schreef:

Hoezo vreemd? Iedere mens is anders.

Raggie schreef:

Inderdaad niet zo weird hoor: ook ik vind This Is the Last Time tot de beste nummers van deze plaat horen. Ieder zijn voorkeur.

poontan64
Diverse malen dit album beluisterd, maar verder als 2 sterren kom ik niet, een matig dus. Ook twee voorgaande albums vind ik matig. Vooral de zang komt op mij over als geneuzel, muzikaal 'ondersteund' door lieden die collectief 'solo' hun gang gaan zodat er van samenspel niets overeind blijft - kortom: The National wordt in mijn opinie overrated en enorm gehyped. Dank U (Geen dank!) .....

avatar van Don Cappuccino
poontan64 schreef:

Dat je de zang niks vind kan ik begrijpen maar geen samenspel? The National is muzikaal juist een heel hecht collectief. De drums en gitaar zitten bijna in elkaar verwoven op dit album.

Don Cappuccino schreef:

Met drums en gitaar alleen kom je er niet, net als bijv 2 violen, een trommel en een fluit:-)

avatar van Zoute Popcorn
Don Cappuccino schreef:

Ik ben het met Don eens, het geweldige samenspel is m.i. de kracht van deze band.

avatar van corn1holio1
als er één ding totaal niet aanwezig is bij deze band is het solerende bandleden. Ik zou eigenlijk zelfs niet zo erg vinden moest er een ietsje meer gesoleerd worden, dat zou het soms ééntonige wat kunnen breken.
Dan U (Geen dank!) .......

avatar van NIN
NIN
Was volledig verkocht aan hun vorige plaat, maar moet toch vaststellen dat dat wat ze deze keer hebben uitgebracht weliswaar nog beter is. Ongelofelijk gewoon wat the national ons steeds weer voorschoteld. Deze groep is echt als een goede fles wijn, hoe ouder de leeftijd, hoe beter..
Ben benieuwd wat we over 10 of zelfs 15 jaar nog mogen verwachten

Zwan
NIN schreef:

Ben benieuwd wat we over 10 of zelfs 15 jaar nog mogen verwachten

Een reunie tour

Cured
Als de single het voorbeeld wordt van de rest van het album, dan word ik er niet warm van; het is nogal eentonig/saaiig en meer van hetzelfde dan.

avatar van sierrra
De single is niet repressentief voor de rest van het album, dat voor een overgroot deel bestaat uit mooie rustige nummers.

Een beetje kritiek bij deze plaat mocht ook wel eens. Je moet inderdaad de zang wel kunnen 'hebben'.

avatar van Timo-otje
Dat klopt idd. Veel nummers leunen ook op de zang wat mij betreft. Wat me wel opvalt is dat ik de zang met koptelefoon op een stuk intenser en mooier vind dan wanneer ik dit op boxen of in de auto afspeel. Dan kan hij zoals als eerder vermeld hier een beetje zeurderig over komen, gek genoeg heb ik dat totaal niet als ik met koptelefoon luister.

avatar van Screenager
Timo-otje schreef:

Daar kan ik me wel in vinden. Vind het ook een stuk intenser als ik het met koptelefoon beluister, dat geldt dan voor het hele pakket, maar voornamelijk op vlak van de stem.

poontan64
The National wordt door mume in de klasse 'rock' ondergebracht; ik zie mijzelf gesterkt in het gegeven dat alleen The Boxer voorkomt in de top 50 op basis van albumscore, en dan nog niet eens bij de top van dit klassement.:-)

avatar van Screenager
Die stelling blijft belachelijk. De gemiddeldes van The National zijn zeer hoog voor het aantal stemmen dat ze krijgen. Dat ze niet de scores van The Beatles, The Doors of Pink Floyd krijgen is toch geen schande?
Verder kan ik me eigenlijk niet voorstellen wat het er trouwens toe doet dat hun andere albums niet in die top 50 voorkomen? Als jij je daardoor in je mening gesterkt voelt, mij niet gelaten, maar een argument voor de 'zwakte' van dit album is het allerminst.

avatar van Eveningguard
1,5
poontan64 schreef:

Ach man, wat intresseert iemand zo'n klassement als je het zelf niet tof vindt? Niets natuurlijk!

Jav-
Eigenlijk is er bijzonder weinig aan te merken op dit album. Alleen de afsluiter vind ik eigenlijk echt een minpunt; een weinig memorabel nummer.

poontan64 schreef:

Zit jij hier nu werkelijk je opinie te valideren met die statistiek terwijl Boxer (zonder de The) binnen die statistiek op Funeral na nota bene het hoogst scorende album na 1990 (gesteld dat Slow Riot een EP is) is?
In jouw wereld is er dus plaats voor 20 goede albums aller tijden of hoe werkt dat precies?

avatar van sierrra
Heeft iemand de versie inclusief bonus track al in bezit?

avatar van Co Jackso
The National gaat met Trouble Will Find Me verder met de zegetocht. Net als de voorgaande 3 albums, deel ik met veel plezier ook 4 sterren aan dit pareltje uit. Het is simpelweg een heerlijk album geworden, wat ik niet had verwacht nadat ik Demons een eerste maal hoorde. Dat viel met name tekstueel nogal tegen en klonk wat zeurderig. Gelukkig veranderde mijn mening radicaal na het horen van de rest van het album.

Slipped wist mij geweldig te raken en de ‘drive’ van Graceless doet mij denken aan het beste van The National (ik noem een Mistaken for Strangers). Ook Sea of Love en Don’t Swallow the Cap doen hier aan denken en zijn uitstekend. De rustige nummers passen perfect op het album en ik verwacht dat die op lange termijn nog zullen groeien. Met name de subtiliteit in Heavenfaced weet mij steeds meer te boeien. Enige minpuntje is wellicht dat geen van de nummers op dit album gaan behoren bij mijn pakweg 5 favorieten van deze band. Fake Empire blijft de torenhoge favoriet, met Terrible Love als een goede nummer 2.

Afgezien van de kwaliteit van dit album, vind ik het vooral fantastisch dat er weer eens een artiest is die de hooggespannen verwachtingen kan waarmaken. Chapeau daarvoor!!

sierrra schreef:
Heeft iemand de versie inclusief bonus track al in bezit?

De bonustrack is voor alle duidelijkheid een cover van een Perfume Genius nummer. Als je het legaal wil horen dan zal je het vrees ik wel vanuit Japan moeten importeren.

Jav-
Toch verhoogd naar 4,5*. Gewoon het mooiste en meest solide The National album tot op heden in mijn ogen.

Hulde voor de teksten op dit album trouwens. Dat Matt een uitstekende lyricist is wisten we al, maar bij vlagen overtreft hij zichzelf hier. Vooral Pink Rabbits zit geweldig mooi in elkaar!

avatar van Lakai

Wat is je punt?

avatar van Vinck
Lakai schreef:

Wat is je punt?

Een hoop gezever, dat is zijn punt

avatar van IllumSphere
Nadat ik heb moeten concluderen dat High Violet in mijn ogen een matige plaat was, was ik enorm sceptisch betreffende deze plaat. De eerste berichten waren immers dat deze plaat weinig zou verschillen met High Violet waardoor ik eigenlijk al een conclusie had zonder eerst een noot van deze plaat gehoord te hebben. Gelukkig ben ik een koppigaard en wil ik iedere band die met een nieuwe plaat komt aanzetten een kans geven om toch nog met die ene plaat te komen die me op weg kan helpen naar een vreugdevolle 'samenwerking'. En dankzij die koppigheid kan ik al glimlachend zeggen dat The National me eindelijk heeft kunnen overtuigen. En niet enkel deze plaat wist me te overtuigen, maar ook Boxer. Ik wil er tevens aan toevoegen dat deze plaat in de kleine details toch enorm verschild met zijn voorganger. Het geluid is een stuk volwassener en Matt Berninger heeft wat minuscule aanpassingen aan zijn stem gedaan, maar die toch uiteindelijk iets groters in gang gezet hebben. Die klagerige stem die ik hoorde in High Voilet is helemaal verdwenen en daar is een pakkende stem voor in de plaats gekomen. Toch moet ik bekennen dat er nog een heel klein beetje scepticisme leeft bij mij, omdat ik niet weet wat de toekomst gaat brengen. In het begin vond ik High Violet ook een goede plaat en daar is er uiteindelijk niets goed van gekomen. Daarom ook dat ik deze eerst op vier punten wil zetten, maar ik hoop dat dit tegen het eind van dit jaar naar omhoog kan worden geschroefd. Ik ben benieuwd wat de toekomst gaat geven!