Alice in Chains - The Devil Put Dinosaurs Here (2013)

Label: Virgin

1. Hollow (5:43)
  2. Pretty Done (4:35)
  3. Stone (4:23)
  4. Voices (5:42)
  5. The Devil Put Dinosaurs Here (6:37)
  6. Lab Monkey (5:59)
  7. Low Ceiling (5:15)
  8. Breath on a Window (5:18)
  9. Scalpel (5:21)
  10. Phantom Limb (7:07)
  11. Hung on a Hook (5:34)
  12. Choke (5:44)
speedy66
Slowgaze schreef:

En het is nog waar ook!

Werkelijk? Leg 's uit dan. Zit er meer achter ??

avatar van Slowgaze
De evolutietheorie is ook maar een theorie, hè, vandaar: evolutietheorie. Er zijn nare menschen die zeggen dat evolutie wel waar is en die verrekte dinosaurussen als bewijs daarvoor aanwijzen, maar Satan heeft die fossielen in de grond gestopt om verwarring te zaaien en zo menschen zich af te laten keren van God. Dat is jammer, want dan kom je niet in de hemel.

avatar van JohnS
Het is weer een Alice in chains album zoals ze die in de jaren 90 maakte.

sigurros88
Op het eerste gehoor klinkt deze weer net zo lekker als hun vorige. Wat een heerlijke sound!

Black Gives Way to Blue vond ik echt een geweldig album, vol met (steen-)goede songs. Dit The Devil Put Dinosaurs Here vind ik overall net wat minder. Dat komt omdat er een paar minder sterke songs op staan, ook omdat sommige (van die) nummers wat teveel repeterend zijn. Het gaat bijvoorbeeld over gitaarriffs (die vaak wel mooi zijn) of refreinen die te lang achter elkaar blijven doorgaan, wat voor onvoldoende dynamiek in de muziek zorgt. (Waar blijft die solo?!) Zo kan het soms wat teveel voortslepen, te dreinerig worden, te veel van hetzelfde zijn: voorbeeld is de titelsong.

Aan de andere kant staan er nummers op, waar dit niet zo is, waar meer variatie in zit. En ook nummers die gewoon wel echt (steen-)goed zijn. Nummers als Pretty Done, het wel hele fraaie Voices, het heerlijke Low Ceiling, Breath On A Window, Scalpel, sterke afsluiter Choke & de fantastische riff van Phantom Limb. De donkere productie van het album is trouwens weer ijzersterk, met bijvoorbeeld die fraaie diepe bassen. En ook het artwork is fraai. Alles bij elkaar iets meer 'a mixed bag' dit keer van Alice In Chains, waarbij de weegschaal toch echt duidelijk nog steeds richting het positieve doorslaat. Ik rond 'm naar boven af: 4,0*

avatar van Kill_illuminati
Het viel mij al meteen op dat The Devil Put Dinosaurs Here als I Can't Remember van Facelift klinkt.

avatar van Kill_illuminati
En bovendien heeft het ook iets weg van Bleed the Freak.

seanroja
Slowgaze schreef:

Blijkt toch maar weer dat die God een overschatte kerel is, anders had die deze list van Satan wel op de een of andere manier om zeep geholpen! Ik ben dan in ieder geval in die mooie list van Satan gestapt, respect voor die kerel! Mocht ik nu in de hel komen, maakt niet uit. Is het daar vast heel gezellig, want al mijn vrienden denken er net zo over

Wat betreft het album: Klinkt verdomd lekker!

Volgens mij heb je iets gemist: wat dacht je van die meteoor, waardoor alle dino's weer om zeep werden geholpen?

marco-1968
Mooi man.
Het mooiste vind ik nog dat ik me de hele plaat niet erger aan de zang.
Wat ik wil horen heb ik gekregen.
Alice in chains zit in mijn ziel.
Lekker laten zitten.

avatar van Korreltje Zout
Deze CD ga ik lekker per ongeluk op tafel laten slingeren als mijn goddamn Christelijke familieleden langskomen.

En de Triceratops is natuurlijk de hardrocker onder de dinosauriers. Geen toeval dat die op de hoes staat.

Okay I got one word to ask you, a one word question, ready? Dinosaurs!
--Bill Hicks (1994)

Kill_illuminati schreef:
En bovendien heeft het ook iets weg van Bleed the Freak.

En van Dirt (het nummer)

avatar van james_cameron
In 2009 maakte de band een opmerkelijk sterke comeback met het album Black Gives Way To Blue. Nieuwe zanger, zelfde geluid. Dit nieuwe werkstuk sluit naadloos aan op dat album. Slepende, stemmige songs voorzien van fraaie dubbele zang, uitstekend geproduceerd. Nadeel is wellicht dat er eigenlijk totaal geen verrassingen zijn qua songmateriaal, maar wat maakt het uit. Fijn dat Alice In Chains nog meetelt en zo te horen nog jaren meekan.

Korreltje Zout schreef:

De Triceratops is helaas wel een planteneter, geen hardrock vleeseter....

west schreef:

De Triceratops is helaas wel een planteneter, geen hardrock vleeseter....

Een dinosaurus met studs, spikes, én een (soort-van) hanekam! Wordt niet veel meer hardrock dan dat!

Een hanekam: dat is toch punk?

avatar van [WZ]
Niet als ie van links naar recht over je nek loopt... dan ben je een triceratops.

En één die naar links kijkt en één die naar rechts kijkt... dan heb je een devil (zie het artwork).

Als je deze plaat (natuurlijk) blijft draaien, dan groeit 'ie en groeit 'ie. Ook de nummers die ik eerst te monotoon vond, zijn inmiddels aardig geland: verhoog 'm met een 0,5* Zit toch wel haast op het niveau van de voorganger.

avatar van Deranged
Dinosaurussen en de evolutietheorie zijn overigens ook geen bewijs voor het feit dat God niet zou bestaan.

Vrouwen zijn echter wel bewijs dat dat wel zo is.

avatar van Deranged
Vind het titelnummer dus maar een karige tekst hebben. Maar heb ook even Stone geluisterd en dat vind ik wel een strak nummer met een lekkere badass Iommi achtige riff eigenlijk.

Deranged schreef:
Vrouwen zijn echter wel bewijs dat dat wel zo is.

Omdat...? ..je er heerlijke, door god verboden dingen mee kunt doen?

avatar van SirPsychoSexy
Ik ken de plaat als geheel nog niet echt, maar dat einde van Breath on a Window... Verdomme, prachtig!

Clip van Stone is vet.

avatar van notsub
Nadat Black Gives Way to Blue de band weer helemaal terug bracht is dit de bevestiging. Geweldig hoe hun sound uit duizenden herkenbaar blijft en de tragiek weer uit de speakers druppelt. Dirt blijft voor een stapje hoger, maar de nakomelingen van de geketende Alice tellen volop mee.

Mr.Bungle
Aardige plaat,het blijft een unieke eigen sound,ondanks dat ze imo nooit meer het werk met Layne Staley zullen overtreffen,die duistere sound is eruit gefilterd,ik ben niet kapot van de huidige zanger als hij solo zingt,gelukkig is AIC veelal tweestemmig gezongen,ik vond Black give way to Blue stukje beter.wel een goeie 3,5

Mr.Bungle schreef:
die duistere sound is eruit gefilterd,

Hierin kan je niet volgen: deze plaat (en ook de vorige) hebben juist ook die duistere AIC sound.

avatar van yvorbc
Het klinkt wel leuk maar veel herhaling door de nummers heen. Ben ook geen fan van DuVall...Voices zingt wel lekker mee

The Devil Put Dinosaurs Here klinkt weer gelukkig als een echt Alice In Chains album.
Bij Black Gives Way To Blue was ik aangenaam verrast, want wat was dat een geslaagde doorstart.
Nu durf ik bij dit album voorzichtig de lat hoger te leggen.
De stemmen van DuVall en Cantrell sluiten perfect op elkaar aan, ze lijken wel de Simon & Garfunkel van de rockmuziek.
Zelden twee stemmen zo mooi horen samenvallen tot een geheel.
En daar ligt nou juist net ook hun zwakte.
Bij Staley hoorde je juist de waanzin en de pijn, terwijl Cantrell als een verzachtend geweten hem moed leek in te praten.
Schijn bedriegt.
De rol van Cantrell was die van Sister Morphine, De Engel Des Doods.
Dat mis ik hier.
Maar hoor je dan de duisternis van het titelnummer, dan ben ik weer helemaal om.
Duidelijk een song welke perfect door Staley gedragen had kunnen worden.
Eigenlijk kun je er gewoon niet omheen; Cantrell is een geharde beeldhouwer, welke uit steen iets moois kan creëren.
Al is het ontbreken van de kwellende geest steeds meer hoorbaar.

Breath on a window is een pracht maar t doet me wel heel erg aan lesson learned denken ..