Neu! - Neu! '75 (1975)

4. Hero (7:12)
  5. E-Musik (9:58)
  6. After Eight (4:44)
avatar van musicfriek
Wat een ingredienten bevat dit album. Moest dit wel even langzaam op me in laten werken, maar wat een fantastisch album dit! Mijn kennismaking met Neu! E-Musik is ongelooflijk opzwepend, tot dusver favoriet.

Soms is avant-garde erg fijn om te luisteren

avatar van Onderhond
1,0
Heh.

Nu is dit geen muziek waar ik mij echt aan kan storen. Een grijns vanwege de knulligheid onderdrukken bleek jammer genoeg veel moeilijker. Dodelijk saai en erg simpel allemaal. Vond dit ook veeleer liftmuziek dan avant-garde.

Af en toe kreeg ik de indruk dat dit ook nog redelijk serieus bedoeld was. Had ik best wat moeite mee. Eén ding is voor mij in ieder geval wel duidelijk, die "!" is uiterst misleidend.

fastpulseboy
nou ja, voor 1975 vind ik het toch behoorlijk vooruitstrevend! Het zijn geen platen om vaak naar te luisteren maar ik vond het erg leuk te horen waar bv stereolab een lik mosterd vandaan heeft gehaald.

avatar van Toon1
Jammer dat er 'Electronic' bij genre stond, want het moet toch echt rock zijn. Nu hebben we er een onterechte 1.0* stem bij .

avatar van reptile71
Wow, ik hoor dit momenteel voor het eerst en ben helemaal verbaasd! Ik had namelijk niet verwacht dat dit uit 1975 zou zijn, verwachtte meer eind 70 of zelfs begin 80. Dit is echt zijn tijd ver vooruit. Grappig ook dat friek het heeft over avant garde, het geplaatst was onder electronic en dat Toon1 het rock noemt. Wat mij betreft zit het allemaal in dit album!
Zeker ook de new wavers onder ons moeten dit echt horen, want ook new wave zit hierin! Dit is echt een bijzonder album! Nog niet afgeluisterd maar toch nu al 3,5* van mij omdat het zo lekker in het gehoor ligt.
(Uhm Onderhond, denk eens even dat dit uit 1975 is!)

Voor een ieder die denkt dat de jaren 70 alleen maar rock was en weinig vernieuwends heeft gebracht: luister dit even!

avatar van judgepaddy
Het geven van 1 punt vind ik ronduit belachelijk en getuigen van grote arrogantie.

Shure, die tijd waren er geen computers waarbij elke nerd op zolder op de vierkante millimeter een beat kon plakken en knippen al of niet realtime, met als gevolg dat alleen hij en een select groepje mede geeks er geen hoofdpijn van kregen.

Deze muziek is van grote invloed geweest:
De drum dankzij het voortstuwende hypnotiserende semi-monotone karakter op het latere dance gebeuren.
En dit samen met de analoge synths en experimenteren bij de productie zorgden, samen met andere Duitse bands zoals Can en Kraftwerk voor grote vernieuwingen in die tijd, zowel in Dance als in de Progrock.

Dat is allemaal wel waar, maar dat zijn niet de dingen die het zwaarst meewegen in een beoordeling. Da's nog altijd de persoonlijke beleving bij de meesten (zie bv. dit topic voor een korte discussie daarover).

avatar van judgepaddy
Hmmm, dit soort dingen wegen juist mee in mijn 'Persoonlijke Beleving'
Je moet toch altijd de dingen in de tijd plaatsen? Als dit vorige week was uitgekomen was het amateuristische rommel geweest.
En, Ik hou bijvoorbeeld niet van Jimmy Hendrix of The Doors om maarns wat te noemen terwijl het wel geniale muziek is, maar het zou puberaal van me zijn om ze een 1 te geven

Woutt
Het heeft niks met de tijd te maken waarin dit eens uitgebracht vind ik. Ik beoordeel altijd op het feit of ik het goed vind of niet, en niet in welke periode het is uitgebracht.

avatar van schizodeclown
Het gaat idd niet alleen maar om het vooruitstrevende, het gaat simpelweg om het gevoel dat het teweegbrengt.
Ik kan bijvoorbeeld meer van een Elvis - Jail House Rock genieten dan van een nieuwe Britney Spears liedje met alle moderne foefjes en synthesizers erop en eraan.

Ik weet niet hoe vooruitstrevend deze plaat is ivm het debuut, maar deze vind ik toch gewoon minder, ondanks dat het een paar jaar later kwam.

avatar van judgepaddy
Een nieuwe Britney, is niet vooruitstrevend lijkt me, en de eerste R&R van Elvis was dat volgens mij wel.
Maar goed, ik ga in zoverre met jullie mee dat je in eerste instantie een ''gevoels klik'' moet hebben om iets mooi te vinden, natuurlijk.
Maar mijn mening word ook sterk beïnvloed door me wat ruimer en objectiever(lukt me ook niet altijd) in de zaken te verdiepen, wat op zijn beurt weer invloed heeft op dat ''Gevoel''

Het debuut van Neu! ken ik nog niet, ik zet hem op mn lijstje!
Bij deze plaat vind ik o.a. de trommels tof en ik ben gek op ouwe synths

avatar van Onderhond
1,0
judgepaddy schreef:

Dan ben ik maar arrogant, vond het redelijk waardeloos en simplistisch. En het zal mij verder verroesten hoe het vroeger klonk en welke zanger, zangeres, ander ongedierte dit allemaal beïnvloed heeft.

avatar van judgepaddy
Das dan jammer, ik ga wel naar dingen uit jouw top 10 luisteren, ik ken daar nagenoeg niks van.
ik heb wel laatst Autechre gekocht lijkt me meer jou straatje.
Is mooi, maar ik draag de ouderwetse Analoge Synth een warm hart toe

avatar van kaztor
Jeetje, elke keer zie ik weer lovende berichten verschijnen bij dit clubje. Zou heel erg graag wat willen kopen van ze (heb 2 nummers gehoord die ik tof vind) maar de cd's zijn nogal prijzig voor me op dit moment...

judgepaddy schreef:

Ik begrijp je, ben het daar ook mee eens,dat Elvis baanbrekend en revolutionair was, kan ook niet anders aangezien dat gewoon een feit is.
Ik had het meer over bijvoorbeeld productie en de geluiden die er worden gebruikt etc, een Elvis liedje zit toch meestal wat makkelijker in elkaar dan een BS liedje.

kaztor schreef:

Dan neem je toch voorlopig eventjes wat mp3-tjes van hun?

^

Ja, maar dat gaat dan weer ten koste van het 'verrassingseffect', want ik denk dat deze 3 albums mij wel gaan liggen, afgaande op wat ik nu ken en wat ik erover lees.
Ik hou wel van dit soort 'rare' muziek.

schizodeclown schreef:

Dan neem je toch voorlopig eventjes wat mp3-tjes van hun?

Heb inmiddels de mp3tjes binnen
Ben nu deze aan het beluisteren.

Vind het erg goeie muziek allemaal!

Voor de cynici onder ons: Ik beluister vaak albums voordat ik ze koop en deze zag ik bij torrents staan waarbij de verleiding heel groot was.

avatar van musicfriek
Nog steeds het enige Neu!-album wat ik ken, blijf dit prachtige muziek vinden. Je moet er wel echt voor in de stemming zijn om het te draaien heb ik zelf gemerkt, maar als je er eenmaal weer inzit...

Toch de andere maar eens checken.

avatar van dj maus
Rauw. Heerlijke grooves. Ideaal om op zolder wat frustratie van je af te trappen.

Fraaie plaat, maar met Seeland en Leb'Wohl als beduidend mindere tracks wat mij betreft.

avatar van MartinoBasso
Niet zo goed als het eerste album, maar toch zeker 4* waard.
Leb'Wohl is wat minder ja. Seeland vind ik daarentegen wel een goed nummer.

paranoidandroid
Ik wil alleen even zeggen dat ik net deze en het eerste album samen voor 15,- bij Fame heb gehaald.

avatar van MartinoBasso
You lucky, heb 17.50 betaald aan de eerste alleen ...

avatar van Gerards Dream
In vele publicatie heb ik gelezen dat bands als Ultravox en Orchestral Manouevres in the Dark hun inspiratie haalde uit de muziek van Kraftwerk en Neu! Zodra ik de eerste tonen hoor van Isi komt bij mij gelijk de gedachte op, dit is de basis waaruit later Astradyne van Ultravox is uitgegroeit. Zo'n track die heerlijk ontspannen overkomt en die je langzaam optilt naar een andere wereld. Seeland is een fijne ontspannen compositie toch doet het ritme me al aan een soort eerste incarnatie van Vienna denken. Leb' Wohl begint haast klassiek en ademt een sfeer uit van alleen in een kroeg te zijn achtergelaten, waar het lijkt wel of er nog een kraan drupt en de avond als een desolate film voorbij trekt. Het doet wat denken aan My Sex van Ultravox.

Hero roept vanaf het begin al een sfeer op van bevrijding. Gooi al je frustraties er uit. Het gaat voor mijn gevoel al aardig richting de punk. Het noopt mij althans tot raar doen. Qua sfeer zou het op het album Ha! Ha! Ha! van Ultravox passen. E-Musik is een prettig stuk instrumentale muziek en als ik zo na de drumloopjes luister hoor ik waar Warren Cann de mostert vandaan haalde. Verder doet het mij een beetje denken aan Ashra. Het einde ervan is erg mooi met sferische klanken. After Eight is opnieuw zo'n track van gooi al je frustraties er maar uit. Het houdt het midden tussen rock en de latere punk, waardoor het best op het album Ha! Ha! Ha! van Ultravox had kunnen staan.

Door al het vergelijken vliegt het album aan me voorbij en kom tot de conclusie dat de sound van Neu! best aan de basis heeft kunnen staan aan de latere ontwikkelingen in de popmuziek. In de dikke 40 minuten heb ik zaken gehoord die me deden denken aan rock, punk tot iets waar Ultravox in den beginne hun muzikale ideeën vandaan haalde. Mede hierdoor een album met enige historische waarde.

avatar van kaztor
Ik denk dat ik dit album met deze zin wel redelijk accuraat omschrijf:
Kraftwerk, Hawkwind, Johnny Rotten en een oude pianospeler komen elkaar tegen in een vieze garage bij een meer...

avatar van Reint
Tering! Hero is echt één van de meest coole nummers ooit. Ik krijg er beelden bij, waarbij een lage auto op een zeer snelle maar coole wijze door een platgebombaardeerde Duitse stad rijdt. Het is U2, Joy Division, Public Image, Duran Duran, en nog heel veel andere dingen en het komt in 1975, en duurt eerder te kort dan te lang. Fantastisch!

Eerste echte kennismaking met Neu trouwens. Had eerder al de voorganger gehoord, maar die bleef wat minder hangen (al fascineerde hij wel).
De hele plaat klinkt fantastisch, en speelt zich echt af in een universum waar ik nog niet eerder ben geweest.

avatar van niels94
Ik vind hem beter dan het debuut, simpelweg omdat deze niet zo'n idiote afsluiter bevat. De rest vind ik qua niveau soortgelijk, hoewel Negativland wel vrij onovertrefbaar blijft (hoewel, Hero...). Af en toe haast trance of house-achtig, maar dan gemaakt met heel andere middelen. Heerlijke muziek voor op de fiets, ook.

kaztorIk denk dat ik dit album met deze zin wel redelijk accuraat omschrijf:

Bedankt voor deze briljante beschrijving. Ook de andere reacties geven een goed beeld van de bijzondere kwaliteiten van Neu! 75. Ik heb hem op LP en besef dat ik hem gauw weer eens moet beluisteren.

In 1975 was ik 7 jaar oud. Vol van wat er allemaal komen zou... de nieuwe wereld! Dat zit in deze prachtige muziek, die je niet los kunt zien van zijn tijd maar die zo onmiskenbaar van grote invloed is op vrijwel alle popmuziek daarna. Muziek is altijd een kwestie van smaak, maar waarom hier 1 ster voor geven, tja...