The Ocean - Pelagial (2013)

Duitsland
Label: Metal Blade

1. Epipelagic (1:12)
  2. Mesopelagic: Into the Uncanny (5:56)
  3. Bathyalpelagic I: Impasses (4:24)
  4. Bathyalpelagic II: The Wish in Dreams (3:18)
  5. Bathyalpelagic III: Disequillibrated (4:27)
  6. Abyssopelagic I: Boundless Vasts (3:27)
  7. Abyssopelagic II: Signals of Anxiety (5:05)
  8. Hadopelagic I: Omen of the Deep (1:07)
  9. Hadopelagic II: Let Them Believe (9:17)
  10. Demersal: Cognitive Dissonance (9:05)
  11. Benthic: The Origin of Our Wishes (5:55)
  12. Epipelagic [Instrumental] * (1:12)
  13. Mesopelagic: Into the Uncanny [Instrumental] * (5:56)
  14. Bathyalpelagic I: Impasses [Instrumental] * (4:24)
  15. Bathyalpelagic II: The Wish in Dreams [Instrumental] * (3:18)
  16. Bathyalpelagic III: Disequillibrated [Instrumental] * (4:27)
  17. Abyssopelagic I: Boundless Vasts [Instrumental] * (3:27)
  18. Abyssopelagic II: Signals of Anxiety [Instrumental] * (5:05)
  19. Hadopelagic I: Omen of the Deep [Instrumental] * (1:07)
  20. Hadopelagic II: Let Them Believe [Instrumental] * (9:17)
  21. Demersal: Cognitive Dissonance [Instrumental] * (9:05)
  22. Benthic: The Origin of Our Wishes [Instrumental] * (5:55)
avatar van Don Cappuccino
Twee gedeeltes van het nummer (Pelagial moet namelijk gezien worden als een nummer) zijn al te beluisteren en die klinken allebei veelbelovend. De zang van Loïc Rosetti is zwaar vooruit gegaan, hij klinkt niet meer zeurderig.

avatar van JSPR_G
Hier kijk ik enorm naar uit! De 2 vrijgegeven tracks (Bathyalpelagic II: The Wish in Dreams en Hadopelagic II: Let Them Believe ) zijn alvast erg veelbelovend.

avatar van JSPR_G
De review op metalsucks heeft me nog een stuk nieuwsgieriger gemaakt. Ze geven de plaat 5/5!

Zijn nummers 12 tot en met 22 echt albumtracks of bonustracks?
Het lijkt me vreemd om eerst een plaat te krijgen met vocalen, en vervolgens gewoon weer hetzelfde te horen zonder. Ben hier allesinds wel benieuwd naar, maar eerst eens hun ouder werk beluisteren.

avatar van Gloeilamp
Precambrian is het enige album dat ik ken van The Ocean, maar ik ga deze ook zeker beluisteren. Net zoals de andere users hier erg benieuwd!

avatar van AOVV
kobe bryant fan schreef:
Zijn nummers 12 tot en met 22 echt albumtracks of bonustracks?

Het lijkt me wel de bedoeling dat er één schijfje met vocalen, één schijfje zonder is. Kan zomaar totaal anders gaan klinken. Vocalen of geen vocalen, dat scheelt meestal heel veel in de beleving.

avatar van Don Cappuccino
Het album zit waarschijnlijk extreem gelaagd in elkaar dus dan is een instrumentale CD zeker gaaf. Voor een review is het ook makkelijker om echt in de muziek te duiken. De review van MetalSucks is inderdaad zeer positief, de 2 stukken die ik heb gehoord beloven veel goeds!

kobe bryant fan schreef:
Zijn nummers 12 tot en met 22 echt albumtracks of bonustracks?

Elke versie zal zowel een cd (2LP's) met vocals en een instrumentale cd (2LP's) bevatten, dus bonustracks kan je het niet echt noemen.
De vocals klinken wel erg sterk op die 2 nummers, maar volgens mij zal het album ook instrumentaal een hele (andere) ervaring worden.

Oke, bedankt!

avatar van Don Cappuccino
Jens Bogren (heeft de plaat gemasterd en gemixt) heeft een behoorlijke klus gehad aan Pelagial. Er stonden namelijk 288 sporen op! Dan ben je gruwelijk lang bezig met alles mixen.

avatar van kobe bryant fan

Lijkt nog meer, als je beseft dat er voor Beatles platen in een studio altijd maar max. rond de 8 sporen konden gebruikt worden.

Voor de fans:
Deze studio reports vond ik best leuk om naar te kijken. Vooral de 2e is tof. Dat filmpje is toch het ultieme bewijs dat Loïc echt wel een machtige vocalist is. Het 2e filmpje maakt ook duidelijk waarom er ook een instrumentale cd is.
YouTube - The Ocean "Pelagial" Studio Report #1
YouTube - The Ocean "Pelagial" Studio Report #2

avatar van JSPR_G
Daar is 'em! Daar is 'em!
Hear the Ocean's Bends-Inducing 53-Minute Instrumental Metal Opus 'Pelagial' | SPIN | SPIN Mix | Premieres

Ik heb de eerste 2 nummers beluisterd en ik weet genoeg! Ik stop met luister en pre-order hem morgen! Dit klinkt fantastisch!! God, wat is The Uncanny mooi!

avatar van Joy4ever
Don Cappuccino schreef:

Kijk, dit klinkt mij alvast als muziek in de oren. De zang was op de afgelopen twee albums voor mij een bijzonder storende factor. Ik ben iig erg benieuwd wat de heren van deze Pelagial gemaakt hebben .

avatar van Don Cappuccino
Netjes van de band dat je de instrumentale versie al kunt beluisteren. Dat ga ik vanavond maar eens doen.

avatar van Don Cappuccino
De instrumentale versie van Pelagial klinkt heel erg goed, ik ga hem zeker bestellen. Echt een hele mooie opbouw in 53 minuten van een pianostuk naar doom/sludge metal.

avatar van Kill_illuminati
Ik ga er binnenkort ook maar eens voor zitten.

avatar van snarf349
Ben al dik tevreden over de instrumentale versie. Daar mag je best wel mee stoefen als band zijnde! Kan her en der al zelf wat mooie oerbrullen plaatsen, tot groot verdriet van mijn vrouw.

avatar van Joy4ever
snarf349 schreef:

avatar van robbizzel
Studio Reports klinken geweldig, volgens mij wordt dit echt een belachelijk lekker plaatje. Zanger klinkt weer super. Nog steeds enorme fan van de plaat Aeolian!

avatar van [WZ]
Klinkt gelukkig alsof ze hun schwung weer terug hebben, van ten tijden van Precambriam bijv.
Ook het vooruitzicht van 'niet meer zeurderige zang' wekt hoge verwachtingen voor de vocale versie, maar het zou zomaar kunnen dat deze instrumentale versie wel degene wordt die ik liever opzet!

avatar van Tha)Sven
Wel even mijn blaas legen voordat ik deze plaat ga luisteren.

avatar van JSPR_G
Toch best vervelend dat er geen lp-versie is met enkel de vocal-versie. 33 euro + 9,5 euro verzendingskosten (voor de LP-versie) is echt boven mijn budget.

avatar van [WZ]
Tijdens optreden op Roadburn een primeur: hele album live gespeeld, (grotendeels) inclusief vocals!

Op 't album blijkt dat er nog meer zang in zit dan live werd gedaan, en 't voegt soms wel, soms niet wat toe aan de instrumentale, maar een ding is zeker: de stem van de zanger, vooral bij het semi-cleane zingen, is er stukken erop vooruit gegaan!

Meesterwerk!

Je voelt je gewoon dieper en dieper in de oceaan wegzakken. In het eerste deel nog veel speelse melodietjes, maar naarmate het album vordert wordt het allemaal een stuk beangstigender, duisterder en slomer. Een beter afsluiter van deze plaat dan Benthic kan ik me dan ook niet voorstellen.
Loïc is er echt ferm op vooruitgegaan. De cleane zang klinkt 100 keer beter dan op Heliocentric!

avatar van Don Cappuccino
Na meerdere luisterbeurten ken ik zeggen dat waarschijnlijk de instrumentale versie van Pelagial mijn cd-speler vaker gaat zien dan de versie met vocalen. Ik heb het gevoel dat de vocalen op sommige momenten helemaal niet passen bij de instrumentatie. De cleane zang in het begin van het album vind ik vrij glad maar als er een randje opkomt wordt het al beter.

Instrumentaal zit het album prachtig in elkaar. Een monstertrack van 53 minuten die veel verandert van dynamiek en klankkleur. Bepaalde passages keren meerdere keren terug in verschillende gedaantes. Het begin is heel lichtvoetig en aan het eind krijg je een zware doomtrack, je voelt de druk van het water bijna. Ik krijg hem volgende week binnen en na mijn eindexamens in mei zal ik de tijd nemen om een groter stuk te schrijven over Pelagial.

avatar van CWTAB
Ik geloof dat er zelfs sprake van eerst een cd op te nemen die instrumentaal of zo goed als instrumentaal ging zijn en dat de zanger maar heel laat hierbij betrokken is....

Soms valt de zang eu buiten het nummer als het ware

avatar van JSPR_G
Dat klopt, doordat de zanger stemproblemen had door het intensief touren.
Heel soms valt de zang er inderdaad wat buiten (vooral bij de eerste luisterbeurt had ik die indruk), maar vaker nog vind ik de zang echt een meerwaarde.

avatar van james_cameron
Na twee iets mindere albums (Heliocentric en Anthropocentric) is het duitse The Ocean nu gelukkig weer terug op niveau. Dit is een ijzersterk, veelzijdig en zeer avontuurlijk album. Rustige passages worden afgewisseld door stevig beukwerk en de band schakelt met gemak voortdurend heen en weer tussen ingetogen en loodzware songs. Zanger Loic Rosetti lijkt eindelijk zijn plaats binnen de band gevonden te hebben en weet met zowel zijn cleane als met zijn ruige zang volledig te overtuigen. Productioneel is de plaat ook top.

avatar van Don Cappuccino
The Ocean is een band waar ik kennis mee maakte in 2007. Toen nog onder de naam The Ocean Collective werd het album Precambrian uitgebracht. Ik werd weg geblazen door de kracht en de souplesse van de muziek. Het tweeluik wat daarna kwam in 2010 viel vies tegen en dit kwam vooral door de zang. We zijn nu aanbeland bij Pelagial, het nieuwe werkstuk van dit Duits/Zwitsers collectief.

Pelagial is weer een conceptalbum, iets wat we gewend zijn van The Ocean. De luisteraar moet een reis ervaren door de lagen van de oceaan tot het diepste toe. Het begin is heel licht en het eind is heel zwaar. Dit werkstuk heeft als inspiratie de film Stalker van Andrej Tarkovski. Pelagial heeft dan ook twee interpretaties. Het staat voor de lagen van de oceaan maar ook voor de niveaus van het onderbewustzijn. Maar genoeg over het concept, laten we ons onderdompelen in de muziek.

Pelagial moet gezien worden als een track van 53 minuten. Het begin is heel vredig en bestaat uit lichte instrumentatie. De vocalen van Loic Rossetti zijn aan de softe kant, iets waar ik niet zo blij van word. Gelukkig hebben we ook de instrumentale versie voor het eerste gedeelte van het album.

De instrumentale versie is sowieso een geweldige optie om verder in de muziek te duiken. Zo hoor je watergeluiden en strijkers die op de versie met de vocalen minder goed te horen zijn. Zonder vocalen staat Pelagial namelijk ook als een huis. Ik geef zelfs de voorkeur aan de instrumentale versie. Ik heb namelijk op sommige momenten het gevoel dat de vocalen van Rossetti helemaal niet bij de complexe muziek passen. Pelagial was ook bedoeld als een instrumentaal stuk door de ziekte van Rossetti maar na zijn herstel werden er toch nog vocalen opgenomen. Rossetti mist de kracht in de cleane vocalen, zijn schreeuwen zijn wel krachtig.

Ook is het geweldig om de bas eindelijk weer eens goed te horen om een metalalbum. De productie is sowieso fantastisch, de gelaagdheid van de muziek blijft intact. Qua muziek is er bij The Ocean niet veel veranderd, het is weer iets harder geworden vergeleken met het tweeluik uit 2010. Vooral als we bij Hadopelagic komen is de grote finale begonnen. De cleane vocalen van Rossetti krijgen een rauw randje en de muziek wordt slepender. Bij deze stukken moet ik denken aan Tool en dat is echt een compliment. De zang kronkelt zich als het ware om de muziek heen bij Hadopelagic.

En bij Demersal horen we even de oerkracht van Precambrian. De diepste laag van de oceaan (Benthic) is loodzwaar te noemen, de band gaat even de doom/sludge-toer op. De watergeluiden worden steeds indringender. Zal je de weg naar boven ooit terug vinden?

Op Pelagial keert The Ocean bijna weer terug op het oude niveau van Precambrian. De muziek is overdonderend maar ik mis wat emotie. Maar al met al is het album een aanrader voor iedere avontuurlijke metalfan. Ook fans van Tool moeten deze eens proberen. Qua doordachte concepten en geweldig artwork hebben ze iets gemeen. De instrumentale versie krijgt 4,5*, de versie met vocalen krijgt 4*.