Dan Fogelberg - Souvenirs (1974)

Label: Epic

1. Part of the Plan (3:19)
  2. Illinois (4:15)
  3. Changing Horses (2:36)
  4. Better Change (3:10)
  5. Souvenirs (4:34)
  6. The Long Way (3:51)
  7. As the Raven Flies (4:31)
  8. Song from Half Mountain (2:55)
  9. Morning Sky (2:49)
  10. (Someone's Been) Telling You Stories (5:33)
  11. There's a Place in the World for a Gambler (5:42)
avatar van dynamo d
Hier staan een paar fantastische nummers op zoals Illinois en Part of the Plan, maar uitschieter is toch wel de titelsong, Souvenirs. Een erg mooie ballad en oh zo mooi en knap gezongen door Dan Fogelberg.

avatar van bikkel2
Dan Fogelberg was een Amerikaanse Singer /Songwriter gewortelt in de Country/rock sfeer. In de 70er jaren deden ook regelmatig Eaglesleden mee op zijn albums. Op Souvenirs heeft Joe Walsh (in ''74'' nog geen Eagle trouwens) productioneel een vinger in de pap , en speelt hij mee op de plaat.
De plaat bevat een flink aantal sterke melodieuze tracks. Fogelberg had een mooi apart stemgeluid. Hij kon er ook veel mee.
De plaat wisselt lekkere stemmige uptempo countryrock af met fraaie ballads. Toch wel het handelsmerk van Fogelberg.
Souvenirs , The Long Way maar met name There's a place in the world for a gambler zijn hier goede voorbeelden van.
Helaas kreeg Fogelberg nooit echt het succes wat hij verdiende.
Ondanks een aantal nog sterke albums na deze.
Vorig jaar overleed hij aan kanker.

avatar van Madjack71
Leuk juweeltje ontdenk in de persoon van Dan Fogelberg op een boeken- platenbeurs. Ik heb van Dan maar een viertal liedjes op de pc staan, waaronder Part of the Plan en Nether Lands o.a. Maar veel meer ken ik er niet van. Gelukkig is er nu Souvenirs dat mij aanspreekt op een aangename wijze. De flying Eagle zeg maar, met een consistentere aanpak als -ook een fijne band- America, althans i.i.g op dit Souvenirs. Maar goed, with a little help from my friends, wordt er goed gemusiceerd. Dan heeft een flexibele stem, waar ik graag naar luister. Naast het prachtige Souvenirs, is er ook een As the Raven Flies wat mijn favoriet is van dit uitstekende album.
Maar goed dat hij niet is ingegaan op het aanbod om bij de Eagles te spelen en zijn eigen gang is gegaan en ipv bij de band te gaan, het merendeel gewoon op je eigen plaat laat spelen.
Hier mag ik graag naar luisteren en hoort bij mijn favoriete muziek in het algemeen.

avatar van blaauwtje
Heerlijke plaat, die ik achteraf heb leren kennen toen ik in 1981 The Innocent age had gekocht, heb toen zijn hele oevre aangeschaft, in de jaren 90 een beetje uit het oog verloren, maar ik kwam ooit in een uitverkoop bak River of souls tegen, was gelijk weer verkocht en ben weer aan het verzamelen geslagen.

Ik kan niet zeggen waarom ik the innocnt age boven souvenirs verkies, komt vast en cker door het feit dat innocent age mijn eerste van hem was.

avatar van henk01
Fijn album, blijkbaar niet bekend bij de meeste mensen hier

avatar van Droombolus
Ik vond het een beetje een lauwe plaat damaals, niks mis mee maar ook niks bijzonders ........

avatar van henk01
Het is allemaal wel een beetje hetzelfde sfeertje, als je dat bedoeld, dat klopt. Maar aallemaal wel fijn uitgevoerd.

avatar van Supersid

Dat vat het voor mij ook wel wat samen, ja...
As the Raven Flies vind ik wel een prima nummer, maar de rest is me allemaal wat te gewoon.

avatar van Droombolus
Maar is Illinois nou met een harde s, zoals vriend Dan het hier zingt, of met een stomme s zoals de Everly's het op Roots zingen ......

avatar van bikkel2
Ik vind het eigenlijk wel een lekker voortkabbende plaat.
Eentje voor een lekkere lome warme dag.

Prettige stem en een goed songwriter.Ietwat soft. Ik draai het niet heel veel, maar vind het een onveranderd mooie plaat.
Slotnummer is een klein meesterwerkje.

Stijn_Slayer
Inderdaad wat zoet, maar hier staan toch een hoop pareltjes op met prachtige harmoniezang. En wat een muzikanten spelen hierop mee: Eagles, half Manassas, Joe Walsh en Graham Nash!

avatar van Willem B
Als ik me goed herinner was dit een plaat die toen deze uitkwam twee maal werd gerecenseerd in Oor.
De eerste keer vrij negatief en na een maand of zo een stuk positiever en dat door dezelfde recensent.
Ik vind het een mooie typische jaren zeventig plaat hoewel ik de opvolger Captured Angel nog net een halfje meer geef.....

avatar van bikkel2
Leuk! cd's draaien die al een paar jaar niet uit de kast zijn gekomen.
Ik had halverwege de jaren 90, toen britpop en grunge los waren, een klik met Dan Fogelberg zijn muziek.
Dit is nog steeds onveranderd mooi.
De wat softere countryrock, maar ik weet nu ook weer waar ik voor viel toendertijd.
De stem van Dan en de mooie harmonieuze coirtjes.
Nog steeds een liefhebber van, maar ook zeker het gros van de liedjes.
Lekkere produktie ook. Direct en niet te glad.
Bevalt zomaar weer.

avatar van heartofsoul
Grappig, bikkel2, ik kocht Souvenirs samen met Captured Angel eind jaren 80 op vinyl. Beide albums heb ik een paar jaar lang met genoegen gedraaid. Toen ik je bericht hierboven las heb ik dit album gelijk maar weer eens op de draaitafel gelegd en de uitklaphoes erbij gepakt. Joe Walsh, die de productie deed, betekent voor mij hier een meerwaarde met zijn mooie gitaarspel, dat weliswaar geheel in dienst staat van de prachtige songs; de ene song is nog mooier dan de andere. De stem van Fogelberg vind ik prachtig, hier en daar op het betoverende af. Prima productie ook. De koortjes (Don Henley, Glenn Frey en Graham Nash zijn op diverse nummers te horen) vind ik ook erg fijn.
Hartverwarmende plaat, die als de winterkou aanhoudt nog vaak te pas zal komen.

avatar van bikkel2
Is zo'n plaat die decenia lang nog fier overeind staat.

avatar van Tonio
Helemaal eens met bikkel2! In 1974 was dit mijn eerste kennismaking met Dan, en zoals met de eerste zo vaak gaat: daar blijf je voor altijd een zwak voor houden
Veel uitschieters, maar ik wil er graag 2 noemen: eerst Part of the Plan, waar Graham Nash een fantastische 2e stem zingt. Niemand kan een betere 2e stem zingen als Graham; ben je hier een liefhebber van, luister dan eens naar It's Like You Never Left van Dave Mason, waar Graham op diverse nummers hetzelfde deed.
Op de tweede plaats As The Raven Flies, met het geweldige gitaarwerk van Joe Walsh (lead gitaar, tevens producer van het album) en good old Al Perkins op lap steel. Weergaloos!