Down - NOLA (1995)

Label: Elektra

1. Temptation's Wings (4:24)
  2. Lifer (4:36)
  3. Pillars of Eternity (3:57)
  4. Rehab (4:03)
  5. Hail the Leaf (3:28)
  6. Underneath Everything (4:46)
  7. Eyes of the South (5:13)
  8. Jail (5:17)
  9. Losing All (4:21)
  10. Stone the Crow (4:42)
  11. Pray for the Locust (1:07)
  12. Swan Song (3:35)
  13. Bury Me in Smoke (7:04)
avatar van wizard
bennerd schreef:
In die vergelijking haalt NOLA het naar mijn mening niet bij alles wat Crowbar tot en met 1996 heeft uitgebracht. Pantera's Far Beyond Driven en Vulgar Display of Power vind ik ook beter. Maar die klinken wel stukken anders dan wat Down hier doet.

Het geluid van Pantera spreekt mij niet erg aan, maar misschien moet ik eens iets van Crowbar <1996 luisteren dan...

avatar van bennerd
bennerd (moderator)
Zeker doen! Ik kan voornamelijk Time Heals Nothing en Broken Glass aanraden. Is minder melodieus dan Down, meer sludge dan stoner.

avatar van gigage
Down heb ik altijd gemakshalve maar afgedaan als Pantera light en verder niet de moeite genomen om me te verdiepen. Tja, je kunt niet alles volgen. Met Pantera heeft het weinig te maken behalve dan dat dit projectje al tijdens het bestaan van eerstgenoemde is opgestart.
Uncle Phil kan nog steeds rauw uit de hoek komen (heerlijk) maar de strakke metalriffs zijn ingeruild voor Sabbath like losse riffs maar dan met twingitaar en minder doomy. Vreselijk origineel is dat natuurlijk niet maar zoals Anselmo je ook bij Pantera bij de strot kon grijpen (hij kauwt je op spuugt je weer uit) zo doet hij dat hier ook en voor je het weet zit je mee te deinen en gekke bekken te trekken op de heavy groove van de songs.

avatar van james_cameron
Na Pantera is Down toch wel de beste band waar zanger Phil Anselmo bij betrokken is. Dit debuut staat ruim twintig jaar na release nog steeds als een huis en bevat unaniem sterke songs. De loodzware southern rock met veel invloeden uit de jaren '70 klinkt heerlijk vet en authentiek. De rauwe zang van Anselmo past er perfect bij. De albums hierna zijn ook de moeite waard, maar deze Nola is vooralsnog onovertroffen.

avatar van Eddie
Down is nooit echt mijn ding geweest, gezien een eerder bericht bij deze plaat vond ik hem wel geinig. Ik kan me overigens niet herinneren wanneer ik deze voor het laatst gedraaid heb.
Ik kwam laatst een solo plaat van Phil Anselmo tegen 'walk Through Exits Ony' na een paar keer luisteren kwam ik erachter dat het eigenlijk wel een heel erg vette plaat is. De stijl gaat wel wat meer richting Superjoint als Down, maar desalniettemin een zeer degelijke plaat. Tip van de dag

avatar van frolunda
Pantera ja goed ja maar eigenlijk bevalt me dit project van Phil Anselmo dat ie samen opstartte met Pepper Keen van Corrosion of Conformity nog ietsje beter.Het klinkt allemaal wat losser en ruimtelijker en bevat daarnaast ook een vette groove.De hoofdmoot blijft metal maar ook hoor je hier invloeden van Sludge,Stoner en southern rock terug.
NOLA (New Orleans,Louisiana) is dan ook een dijk van een album waar ook nog verrassend veel afwisseling in zit en dat in de loop der jaren alleen maar beter lijkt te worden.
Lifer,Underneath Everything,Losing All,Bury me in the smoke en natuurlijk Stone the Crow,het zijn stuk voor stuk top songs waar ik nog steeds geen genoeg van kan krijgen.Een extra pluspunt is dat Anselmo hier bijzonder goed bij stem is en dat zijn teksten (die overigens niet al te vrolijk zijn 'Down') er ook mogen wezen.
Klassieker in wording of is NOLA die status inmiddels voorbij?
Ik doe er alvast maar een halfje bovenop.