Slowdive - Souvlaki (1993)

Label: Creation

1. Alison (3:51)
  2. Machine Gun (4:28)
  3. 40 Days (3:16)
  4. Sing (4:51)
  5. Here She Comes (2:21)
  6. Souvlaki Space Station (5:59)
  7. When the Sun Hits (4:47)
  8. Altogether (3:42)
  9. Melon Yellow (3:55)
  10. Dagger (3:33)
  11. Some Velvet Morning * (3:23)
  12. So Tired * (4:02)
  13. Moussaka Chaos * (6:23)
  14. In Mind * (3:44)
  15. Good Day Sunshine * (5:06)
  16. Missing You * (3:23)
  17. Country Rain * (3:33)
  18. In Mind [Bandulu Mix] * (8:04)
  19. In Mind [Reload Remix] * (10:26)
Lost Highway
Ja, noise lijkt me nu ook niet de gepaste term om deze muziek te omschrijven, dan denk ik eerder aan Ride.
Ik heb het meer voor deze sound.

D-ark
Ok, ok. Dichtende gitaren

avatar van ChrisX
Suicidopolis schreef:
GitaarNOISE? GITAARNOISE???

GitaarPROZA zal je bedoelen!

Mag het ook GitaarprozaC zijn, want ik werd er heel lekker rustig en relaxed vanmiddag

pff, nu ik zover ben dat ik Loveless een wereldplaat vind, wilde ik verder op onderzoek naar meer schoengestaar. Als ik die clip van Allison hier zo bekijk is dat best slappe hap, pak eerst wel even een ander album.

avatar van KampF
Jammer dat je dan 9 nummers mist die ijzersterk zijn. Alison is wel een lieflijk nummer, erg soft, maar aan knallers mag het hier niet ontbreken hoor. Machine Gun en Souvlaki Space Station bijvoorbeeld, komen oerhard je boxen uit dreunen. Geef dit album aub een kans zou ik zeggen.

D-ark
ThirdEyedCitizen schreef:

Alison en dagger zijn de meest rustige nummers de rest zijn harde shoegaze.

avatar van titan
titan (crew)
Altogether en Melon Yellow zou ik zeker niet onder harde shoegaze scharen.

Ok. Bij deze/ Ik ga hem opzoeken.

fastpulseboy
neuh, niks hards aan aan deze plaat. wel hemels mooi. Maar als je wat ruiger gewend bent moet je er wel even doorheen denk ik.

Mwah t hoeft van mij niet direct ruig. Ik kan ook genieten van Dead Can Dance, Alcest, Mono, ambientmuziek of Elend. Mijn eerste gok is echter dat ik liever andere slaapliedjes uitzoek ipv deze cd. Ik zal m nog wat luisterbeurten gunnen.

avatar van Suicidopolis
Waarde Heer, u heeft geen idee wat u aan uzelf laat voorbijgaan... Deze CD is een pareltje. Een pa-rel-tje zeg ik u! Heb 'em vandaag nog eens een keer of 2 liggen draaien tussen 2 albums van Meshuggah en 1 van My Bloody Valentine door, en nondemiljaar, het blijft toch een dijk van een plaat!

Dit maar om te zeggen dat ik je gelijk geef dat je het beuken beter op een ander gaat zoeken, maar de hallucinogene gitaartapijtjes, opgevuld met heerlijke synth klankjes overgoten door een verdrinkende stem of 2, dàt dat moet je hier gaan halen.

Onwaarschijnlijk mooie plaat... Een ondergewaardeerd meesterwerk naar mijn bescheiden mening! Staat nog steeds met recht en rede op nummer 3 in m'n Top 10.

DwarreI
Ik wam op last.fm een werkelijk prachtige cover van Souvlaki Space Station uitgevoerd door de post-rock formatie Destroyalldreamers tegen. Ben me gelijk maar wat verder gaan verdiepen in de jaren 90 'shoegaze-toppers' en ik ben toch zeer verrast door een aantal pareltjes waar veel hedendaagse post-rock bands nog een puntje aan kunnen zuigen

avatar van Gyzzz
Hm, nadat ik een tijdje Slowdive wat minder vond, heb ik deze de laatste dagen weer een paar keer opgezet, en ik vind hem weer ouderwets geweldig. Erg lieve muziek. Terug naar 4,5 maar

Mijn eerste en lievelingsshoegaze plaat samen met The Verve EP en A Storm in Heaven van The Verve (maar dat is ook heel andere koek)

avatar van Gajarigon
Ooit een remix gehoord van Souvlaki space station op dit album en ik moet zeggen dat dit album een leuke ontdekking is.

avatar van Omsk
Zo te zien staan er wel meer Slowdive-remixen op dat album. Interessant.

Schitterend meeslepend album !
Machine gun, When the sun hits en Dagger zijn de absolute hoogtepunten van een cd die geen dieptepunten kent.

Sietse
en dan toch maar een 4

Lost Highway
Die outro van When The Sun Hits, wat mooi.

avatar van neyonn
Een pracht van een album, perfect om even weg te dromen en je in een andere wereld te wanen. Na een tijdje beginnen de nummers wel een beetje op elkaar te lijken - behalve Dagger dan - maar bij dit soort albums draait het eerder om het geheel van nummers vind ik en dus beschouw ik het niet meteen als minpunt.

Wat een ongekend mooi album is dit. Dagger bezorgd me keer op keer kippenvel, maar eigenlijk wordt je vanaf Alison een droomwereld ingezogen, en pas als de laatste noten weggestorven zijn wordt je er weer uitgegooid.

Wow. Voor nu een vier, maar dit kan veel hoger worden.

Zigstar
Toen ik het eerst hoorde was dit letterlijk een 'gaze', ik had geen idee naar welke songs ik een 40 minuten had zitten luisteren, geen enkele leek zich van de rest te onderscheiden. Maar beetje bij beetje beginnen deze songs me in te palmen, langzaamaan nestelen ze zich onder mijn huid. Echt wel het prototype van een groeiplaat.
En hemel, hoe mooi is Machine Gun wel niet!?

avatar van MartinoBasso
Dat gevoel had ik in het begin ook, alleen Souvlaki Space Station kon mij boeien maar ondertussen is het met de andere nummers ook goedgekomen. Souvlaki SS blijft er toch boven uitsteken, niet toevallig een samenwerking met Brian Eno, die het niet zag zitten een volledig album te producen van deze band, maar werkte toch aan één (of twee?) songs mee.

Die bonustracks zijn wel niks waard.

avatar van Suicidopolis
MartinoBasso schreef:
Souvlaki SS blijft er toch boven uitsteken, niet toevallig een samenwerking met Brian Eno...

Brian Eno werkte idd mee aan 1(en slechts 1) nummer, maar dat nummer is "Sing", en niet "Souvlaki SS"! Conclusie: don't underestimate the power of Slowdive

Ikzelf vind de bonustracks overigens schitterend! Ik durf zelfs te beweren dat mijn oorspronkelijke motivatie om dit album te kopen de nummers "Alison", van het album zelf, en "Missing You" en "Good Day Sunshine" waren van de bonusnummers. De rest kende ik toen nog niet, maar God den Here, werd ik effe verwend, zeg! Een moordplaat vind ik het... Dodelijk prachtig, met een zeer indringende sfeer die zo'n soort droomwereld creëert waar je naar terug blijft grijpen.

Nu moet ik wel zeggen dat ik een "originele" Amerikaanse import heb (i.t.t. de hereditie met extra bonus disc), waar nrs. 12-13-14-18-19 zoals ze op de tracklist op deze pagina voorkomen niet opstaan... Geen idee wat die waard zijn, maar ik twijfel er niet aan dat dat niet minder dan absolute topklasse kan zijn

avatar van MartinoBasso
Hoedje af voor Slowdive dan ! Ik meende echt dat Brian Eno meewerkte op Souvlaki SS...

avatar van jtsterkenburg
dat verklaart ook waarom Sing al sinds de twee jaar dat ik deze band altijd mijn absolute favoriet is geweest. Ik vind de rest ook héél erg mooi, maar Sing onderscheidt zich best wel sterk van de andere nummers. Staat ook wel in mijn alltime toptien beste nummers, de hemelse klanken - die op de rest van het album ook naar voren komen - zijn hier nog veel intenser en de spanningsboog in het nummer is regelrecht briljant.

avatar van Helmp
Jammer dat hun in mijn ogen beste nummer Slowdive (het nummer niet band naam) niet op staat. Verder prachtige plaat! Mooier dan Loveless en Nowhere samen Mooiste nummers op dit album zijn voor mij Altogether en When the Sun Hits.

avatar van Cygnus
Helmp schreef:

Dat nummer staat op de bonusdisc van Just For a Day, waarop het beste werk van Slowdive (hun eerste drie EP's) verzameld is...

avatar van Koston
Wat een prachtige plaat: Machine Gun, Here She Comes, When The Sun Hits... kippenvel

avatar van niethie
Dit was na Loveless van MBV toch wel de grootste verrasing in het shoegzer genre. Door een hemel van fragiele stemgeluiden en zweverige melodieen laat deze plaat je bijna drie kwartier lang van de aardbodem verdwijnen en hij wordt met de luisterbeurt beter. Dit is echt een plaat die je opzet om even lekker bij weg te dromen en je problemen te vergeten. Vooral Alison is ongeevenaard!

Iemand die weet waar deze cd nog te verkrijegn is trouwens? Ben de afgelopen weken zo'n beetje elke faltsoenlijke platenzaak afgelopen en zag hem nergens liggen.