Frank Boeijen Groep - Welkom In Utopia (1987)

Label: Ariola

1. Welkom in Utopia I (4:31)
  2. Hier Komt de Storm (6:33)
  3. De Wind Nam Hem Mee (5:29)
  4. De Tijden (1:07)
  5. Niemand Heeft Gelijk (4:12)
  6. Mantel der Liefde * (3:40)
  7. Winter in Hamburg (5:19)
  8. Kleine Blonde Prinses (5:39)
  9. De Oorlog der Liefde (3:46)
  10. Vrienden Onder Elkaar (4:11)
  11. Welkom in Utopia II (4:56)
Klopt echt een top album. Hij haalt hier een zeer hoog niveau dat hij m.i. nergens meer gehaald heeft

avatar van vincentcorjanus
Neal Peart schreef:

Dat is niet helemaal waar, luister bijvoorbeeld eens naar zijn laatste studioplaat Liefde & Moed.

rodneyVL
Weer eens aan het luisteren dit prachtige album. De elpee, welteverstaan. Wat is dit ongelofelijk mooi. Teksten van een diepte die je tegenwoordig echt niet meer hoort. Ik zag vanochtend nog een item over Maaike Ouboter, de zwaar overgehypte Singer Songwriter. Wat is dit dan een contrast.

rico24
Welkom in Utopia, tsja misschien wel 1 van de mooiste nederlandstalige platen ooit verschenen.
Elk nummer is raak en het raakt mij. Muzikaal absoluut Boeijen met zijn medemuzikanten op hun best. Kippevel bij de meeste nummers. Dat zegt genoeg.

@Rico 24 je hebt helemaal gelijk. Ik heb mijn score ook met een halfje verhoogd. Heerlijk album dat (nog steeds) staat als een huis

avatar van edje1969
Bij De Wind Nam Hem Mee kun je mij opvegen. Dit lied raakt mij diep van binnen. Dat heb ik niet bij zoveel nummers. Niemand Heeft Gelijk en Winter In Hamburg zijn ook heel mooi en wat een goede single blijft Welkom In Utopia 2. Sfeervol en afwisselend album dat mooi gezongen is. Beste Boeijenalbum wat mij betreft.

Hier hoor je duidelijk terug dat Boeijen en groep een enorme stap hebben gemaakt.
Het is al veel gerijpter. De hoes maakt al duidelijk dat Boeijen steeds meer als individu te werk gaat. De teksten krijgen ook steeds meer ruimte.
De Wind Nam Hem Mee is inderdaad van een verbluffende schoonheid, op alle fronten.
Besefte toen dat zij wel een blijvertje zouden zijn.
Een paar jaar later ging Frank op zichzelf.
Niet verrassend.

Dat van die hoes ben ik het niet helemaal mee eens... in natura was ook al met Frank alleen op de cover en de rest op de achterkant . Alleen de bandnaam zegt al genoeg toch? Het draait om Frank. En de rest mag zich gelukkig prijzen met de titel "groep "

rico24
Plaatsje in mijn top 10 omdat het zo ongelofelijk mooi is.

Frank op z'n top!!

avatar van rkdev
Beste album van de Frank Boeijen Groep voor mij. Door de totale (ietwat drijgende) sfeer op dit album klinkt het als een geheel, wat bijvoorbeeld wordt gedemonstreerd in de naadloze overgang tussen 'De Tijden' en 'Niemand Heeft Gelijk'. Er staan alleen maar mooie nummers op deze plaat, met uitschieters 'Hier Komt de Storm', 'De Wind Nam Hem Mee', 'Winter in Hamburg' en 'Welkom in Utopia II'.

Het nummer 'Mantel der Liefde' staat niet op mijn LP. Was dit een bonustrack op de cd versie?

Edit: ondertussen opgezocht en het is idd een CD only track. Heb het laten corrigeren.

Nog eens beluisterd, inderdaad, het beste dat Frank op de plaat heeft gezet met een uitmuntende Boeijen Groep. Prima band!!

ATZ
Voor het beste album van de Frank Boeijen Groep!

Deranged
Hele mooie plaat zoals de meesten hier ook al zeggen.

Toch wel even net wat anders dan zijn latere (solo) platen.

Een mooie volle productie uitstekend binnen het tijdsbeeld passend.

Favoriete nummer hier voor mij is toch wel Hier Komt de Storm waarschijnlijk.

Frank die met een mooie 'whoohoo' achtige inleiding zeer treffend de toon zet, verder vocaal op bepaalde momenten net wat verder gaat dan reeds gewend.

Plaat van formaat.

Mooie artiest van eigen bodem, onze Frank.

avatar van markymark1967
Beste plaat die Frank (Frank Boeijen Groep) ooit gemaakt heeft. Een klassieker in de geschiedenis van de Nederlandstalige popmuziek.

avatar van Niek
Hmm, gisteren een beetje op de gok gekocht. Mij op eerste gehoor toch iets te kazig, iets te jaren negentig ook (ik weet het: het is 1987 maar het heeft die sound die tegenstaat aan de jaren negentig). Ik zal niet te snel oordelen, maar enthousiast ben ik vooralsnog niet.

Met een paar daagjes vrij is het heerlijk om de eigen platenkast in te duiken en zo kwam ik weer eens terecht bij de paar albums van Frank Boeijen Groep (ik heb wat solowerk van hem op cd).
Het was even kiezen welke, maar het werd dus deze. Blijkt die plaat ook het meest geprezen te worden op deze site.

Ik heb geen echte voorkeur. De platen die ik heb zijn me allen even lief. Ik kan er altijd goed naar luisteren (terwijl ik ook vrienden heb die er echt van gruwen).

Zit weer énorm te genieten van dit album.

De wind nam hem mee moet toch één vam Nederlands mooiste muziek stukken zijn....? Prachtig.

avatar van vielip
Ja klopt. Schitterend liedje! Ik had trouwens deze als eerste van de Frank Boeijen Groep op lp gekocht. Dat beviel me onverwacht goed. Dus daarna ook Foto van een mooie dag gekocht. Dat beviel me dan weer wat minder goed. Niet slecht maar kan mijns inziens niet tippen aan Welkom in Utopia.

Een van de beste Nederlandstalige platen. Goede productie,klinkt nog actueel.