UFO - Lights Out (1977)

Label: Chrysalis

1. Too Hot to Handle (3:37)
  2. Just Another Suicide (4:59)
  3. Try Me (4:49)
  4. Lights Out (4:32)
  5. Gettin' Ready (3:46)
  6. Alone Again Or (3:01)
  7. Electric Phase (4:17)
  8. Love to Love (7:38)
  9. Lights Out [Live at the Roundhouse, 1976] * (5:14)
  10. Gettin' Ready [Live at the Roundhouse, 1976] * (4:03)
  11. Love to Love [Live at the Roundhouse, 1976] * (7:15)
  12. Try Me [Live at the Roundhouse, 1976] * (4:53)
DutchViking
Met onder meer het prachtige Love to Love. Overige songs hiervan ken ik (nog) niet.

avatar van kkriz
Niet helemaal de kracht van het live-werk, maar toch een heel aardig album.

Sir Spamalot (crew)
Bij een U.F.O. uitgave is het altijd de moeite om de bezetting te vermelden, want die wil nog wel eens veranderen: Phil Mogg (zang), Michael Schenker (gitaar), Pete Way (bass), Paul Raymond (keyboards) en Andy Parker (drums). Drie van de vijf leden zijn nog de originele leden: Mogg, Way en Parker.
Het album begint met twee lekkere uptempo nummers Too Hot To Handle en Just Another Suicide. Try Me is een ballad met zang, keyboards, strijkarrangement en een bijzonder fijne ingetogen solo van Michael Schenker (kippenvel krijg ik ervan), nadien vallen de andere instrumenten in. Ik vind Try Me een onbekend pareltje. Nummer 4 Lights is een UFO klassieker opnieuw met spetterend gitaarwerk van Michael Schenker en een lekker gedreven tempo. Getting Ready is niets speciaals, maar ik hou absoluut niet van Alone Again Or, het lijkt meer op The Monkeys, de gitaarsolo redt het een beetje. Eletric Phase is alweer beter met slidegitaarwerk van Michael Schenker. Het lange en overbekende Love To Love sluit dit album in stijl af: heel sfeervol nummer maar volgens mij heeft Michael bepaalde delen van dit nummer later gerecycleerd in het nummer Desert Song (Michael Schenker Group – album Desert Song uit 1982): de akoestische riff tussen 1:48 en 2:04, tussen 5:15 en 5:38. Dit is geen verwijt maar gewoon een vaststelling.
Van dit album zijn er tevens 3 songs verschenen op het live-album Strangers in the Night: Too Hot To Handle, Lights Out en Love To Love.

avatar van richiedoom
Luister naar het nummer Lovedrive van Scorpions. Lijkt verdacht veel op Lights Out van UFO. Vooral de intros

avatar van glenn53
Ach de ene broer (Rudolf) jat weleens wat van de ander.

jailhouserockert
Beste CD van UFO met "try me" als beste ballad ooit gemaakt. Werelds!!!!!

avatar van glenn53
Ja inderdaad Try me is een geweldig nummer. Zou iedereen eens moeten proberen te luisteren.

avatar van vielip
Wederom een puik album van UFO!! Wat maakte deze band in die jaren een pracht albums zeg! De ene klassieker na de andere schudden ze (schijnbaar) moeiteloos uit de mouw.

Sir Spamalot (crew)
Hehe, hernieuwde kennismaking met een verborgen hardrock pareltje. Ik heb het geluk gehad deze vandaag op vinyl te vinden voor 5 eurokes in een platenwinkel in Roeselare, West-Vlaanderen. Je zou nu eens de grijns op mijn gezicht moeten zien bij het beluisteren van dit album. Het gitaarspel van Michael is o zo genietbaar, de zang is zo relaxt en "naturel" en achter deze twee absolute troeven staat een oersolide ritmesectie. Ik hoor, voel en proef spelplezier op dit album. Try Me is één van de absolute uitblinkers, de eerste helft van dit album is fenomenaal, de tweede helft hinkt iets achterop maar dit is 37 minuten puur rock plezier van een hoog niveau. Ach, een mens mag niet te nostalgisch worden maar daarvoor is dit album de hoofdschuldige.

avatar van vielip
De tweede helft iets achterop? Als geheel bedoel je denk ik want Love to love is toch het absolute hoogtepunt op dit album vind ik. In ieder geval één van de hoogtepunten.

Sir Spamalot (crew)
Nou, vielip, het geldt voor nummer vijf en zes, toen al en nu nog een beetje. Ik twijfelde nu tussen een vier en een vierenhalf. Dat gitaarspel van Michael Schenker blijft krankzinnig goed en genietbaar. Nog een paar (duizend) keer beluisteren, dat zal met dit album zeker geen probleem zijn .

avatar van Lonesome Crow
Ik als o.a Michael Schenker en UFO specialist vind dit de meest toegankelijke plaat waarop Michael Schenker meespeelt.

De minste tracks zijn voor mij "Too Hot to Handle" wat wel een erg simpel deuntje is en "Lights Out" wat eigenlijk alleen maar snel klinkt om Michael's solos te lanceren.
De rest ligt ergens tussen poprock en ballads in, zo is de cover "Alone Again Or" pure country-pop en "Just Another Suicide" meer mainstream.
De ballad "Try me" is misschien wel de mooiste UFO ballad ooit opgenomen en het hypnotiserende "Electric Phase" lijkt ook op geen enkel ander nummer van ze.

Producer Ron Nevison zorgde voor de eerste fatsoenlijk klinkende UFO plaat compleet met af en toe een orkest en het is de meest afwisselende UFO plaat ooit geworden.
Bijna elk nummer heeft zijn eigen stijl en sfeer, ik vind het eigenlijk een zeer goed rockalbum want de veelheid van stijlen onstijgt het hardrockgenre.

avatar van B.Robertson
Een goed album. Too Hot to Handle is wel een sfeermaker en Just Another Suicide trekt die lijn goed door. Met de prachtballade Try Me schiet het peil nog verder omhoog, daarna headbang muziek met Lights Out, niet beslist een beter nummer maar wel lekker vet gitaarwerk. In het eerste instantie mindere Getting' Ready zit onverwachts na goed 2 minuten een break à Pink Floyd. Alone Again Or vind ik een geslaagde cover, mooi stukje muziek. Electric Phase klinkt goed en in Love to Love hoor je op 1:40 min. al de prille riff van Desert Song langskomen, ik vind Love to Love een van hun betere songs.

Try Me: Kippenvel!!

avatar van vielip
Wat een album! UFO is naar mijn idee altijd een wat onderschatte band geweest. De albums die ze met Schenker erbij hebben opgenomen zijn stuk voor stuk klassiekers vind ik.

avatar van Rudi S
Maar even het spotifylinkje bij deze klassieker toegevoegd.
Naast het puike gitaarwerk van Schenker valt de fraaie zang van Phil Mogg op, speciaal ook in de mooie liedjes als Try me en Love to love.

Absoluut!

de nummers van dit album klinken live nog beter op Strangers in the Night!

Lees interviews met Ron Nevison. Zeer interessant. Paul Raymond vroeg aan Ron tijdens de Lights Out opnames:"I don't hear my guitar in the mix?"...antwoord Ron:"cause you're making to many mistakes".

Ouch

avatar van vielip
Waar kan ik die interviews vinden?

Google: Ron Nevison on UFO