Judas Priest - Killing Machine (1978)

Alternatieve titel: Hell Bent for Leather

Label: CBS

1. Delivering the Goods (4:17)
  2. Rock Forever (3:20)
  3. Evening Star (4:05)
  4. Hell Bent for Leather (2:41)
  5. Take on the World (3:02)
  6. Burnin' Up (4:06)
  7. The Green Manalishi (With the Two-Pronged Crown) * (3:18)
  8. Killing Machine (3:01)
  9. Running Wild (2:58)
  10. Before the Dawn (3:21)
  11. Evil Fantasies (4:12)
  12. Fight for Your Life * (4:03)
  13. Riding on the Wind [Live] * (3:13)
avatar van Jumpjet
En heeft Iggy zelf ook nog wat te melden?

avatar van Casino Boogie
Stond hier zojuist weer op. Evening Star is zo ongeveer het meest belachelijke wat Priest ooit opnam.

avatar van iggy
Aardige plaat van Judas priest. Zeker geen klassieker maar af en toe vlamt de band nog behoorlijk. Delivering the Goods, Burnin' up en Running wild zijn de betere nummers. Evening Star is inderdaad nonsense. Net als Take on the world. Priest heeft er wel een handje naar om op veel platen het meezing gehalte in stand te houden. Tja je moet er van houden. De rest is aardig tot redelijk te noemen.

Ik kan me nog een geinige anecdote herinneren van Rob Halford en Freddie Mercury. Rob vertelde dat hij fred niet snel een motor zag bestijgen om er enkele rondjes mee te gaan rond crossen op het lokale crosscircuit. Waarop freddie antwoorde dat is zeker waar. Maar aan de andere kant zie ik robbie niet snel een danspasje maken met het royal ballet my dear........

avatar van Casino Boogie
Nee, maar Rob maakt dan weer kerstplaten

avatar van vielip
Een heel aardig album van Priest. Zag dat ik het nog niet beoordeeld had dus maar even doen dan
Wat gelijk opvalt is de mooie gitaarsound. Heerlijk rauw en droog! Wat ook opvalt is dat Les Binks toch wel een behoorlijk betere drummer is dan Dave Holland. Delivering the goods, Rock forever, Burning up, Hell bent for leather, Killing machine en Running wild zijn goede tot zeer goede Priest songs die er ingaan als koek. En Before the dawn vind ik een geweldige ballad!

avatar van gigage
Delivering the goods is meesterlijk. Staat hoog in mijn top 10 priest songs. Kan er geen genoeg van krijgen ( van het liedje dan, the goods magtie houden). Dat ingehouden refrein en die weergaloze soloos, tempowisselingen, alles van Priest in een song. fantastisch

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot schreef:
Zoals ook vermeld op het boekje bij de Remaster welke ik in mijn bezit heb: het bonusnummer Fight for You Life is later op Defenders of the Faith terechtgekomen in een ietwat gewijzigde vorm en onder de titel Rock Hard, Ride Free.

Opmerkelijk is hierbij hoe de wijziging in chorus en gitaarsolo's in het onmiddellijk herkenbare Fight for Your Life dit aanvankelijk standaardnummer promoveert tot de geweldige hymne op het album Defenders of the Faith.

Priam album van Priest al ben ik zeer verwend met Unleashed in the East. Daar spat alles van af dan lijkt veel studiomateriaal al gauw minder..

avatar van Lau1986
Een prima album van Judas Priest wat vooral heel erg sterk begint. Heerlijke heavy metal met prima solo's.

avatar van Kondoro0614
Dit album van Judas Priest wist mij wat minder te bekoren. JP kiest een wat andere weg, en waar ze in de vorige albums vaak lange nummers maken hebben ze het hier korter gehouden (we blijven rond de 4 minuten haken). Toch kent ook dit album weer perfecte zangwerken van Rob Halford en ongetwijfeld genoeg goeie gitaarsolo's, waar 'Hell Bent for Leather' toch wel het nummer is wat naar mijn mening er erg goed uit springt. 'Delivering the Goods' is er trouwens ook zo'n ééntje en wederom een openingsnummer wat echt naar binnen tikt.

Ik ben niet echt fan van dit album, het is even wennen dat Judas Priest een wat andere kant op gaat al zal het niet veel mogen uitmaken, en het haalt niet het niveau van de heren naar beneden want ze knallen in veel nummers gewoon nog lekker door. En ook al klink ik wat negatiever, de solo's zijn vaak gewoon wel echt weer om te snoepen.

Tussenstand:

01. Sad Wings of Destiny
02. Sin After Sin
03. Stained Class
04. Killing Machine
05. Rocka Rolla

avatar van Kronos
Tweede album in een jaar tijd. De focus op kwaliteit in plaats van kwantiteit was beter geweest want Killing Machine is ook weer wat minder sterk dan de voorganger. Het is wel nog steeds een prima album. Zeker met de aanvulling van The Green Manalishi, dat oorspronkelijk enkel op de VS uitgave te vinden was.

87/100

avatar van lennert
Dit gaat dan weer de kant op die me niet veel doet. De leather-look is vanaf dit punt canon geworden, maar al het mysterieuze van de vorige platen is ook meteen weg. Resultaat is een simpelere sound met simpelere teksten die me gewoon niet helemaal kan bekoren. Bij een band als Saxon ergerde me dit ook vrij snel en bij Priest (die toch eerder waren) is het allemaal net iets beter omdat er wel degelijk een hoop aandacht in de nummers is gestoken (lekker drum- en gitaarwerk), maar ik houd hier gewoon niet van. Take On The World is in mijn ogen een obligate meezinger, Rock Forever is me echt te simpel en Evening Star heeft buiten een paar van de mooiere passages ook een verschrikkelijk refrein en Running Wild is in tegenstelling tot de band haar naam hiervan heeft overgenomen behoorlijk duf.

Hoogtepunt is eigenlijk nog The Green Manalishi (With The Two-Pronged Crown), maar als een cover je hoogtepunt van het album is, dan schort er wat mij betreft toch iets aan het eigen materiaal. Before The Dawn is ook beter, maar de impact daarvan wordt weer de nek omgedraaid door het jolige Evil Fantasies. Killing Machine/Hell Bent For Leather is gewoon niet hoe ik de band graag hoor. Rocka Rolla deed me ook niet veel, maar dat ergerde me ook niet.

Voorlopige tussenstand
1. Sin After Sin
2. Stained Class
3. Sad Wings Of Destiny
4. Rocka Rolla
5. Killing Machine

avatar van RuudC
Oef, dit is toch wel met recht een teleurstellend album. Waar het met Hell Bent For Leather en The Green Manalishi (With the Two-Pronged Crown) (nota bene een cover) nog redelijk scoort, is de rest slecht tot redelijk. Evening Star, Take On The World en Running Wild zijn echt rampzalig. Priest maakt het zich hier echt veel te makkelijk of probeert heel overdreven van die popiejopie rock te spelen. qua genre hetzelfde kritiek als ik op Stained Class had. Het grote verschil is dat daar wel klasse op staan. Zoals Halford zingt op Evil Fantasies, hoop ik dat hij dat nooit meer doet.

Tussenstand:
1. Sad Wings Of Destiny
2. Sin After Sin
3. Stained Class
4. Rocka Rolla
5. Killing Machine

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Hell Bent for Leather is toch wel een klassieker van formaat, cultclassic desgewenst, en Delivering the Goods een prima opener. Voor de rest vind ik Before the Dawn een geslaagde ballad met fraaie solo en Running Wild (juist) een kraker; beetje heavy metal wat standaard doorslag werd, luister bv. eens naar het begin van The Wickerman van Iron Maiden - enig vergelijk hoor ik daar wel in - en ene Rock 'n' Rolf moet zijn band naar dit liedje van Priest vernoemd hebben. Wat resteert varieert van redelijk tot beschamend niveau, wellicht snel-in-elkaar geflanst na meesterworp Stained Class eerder dat jaar, waar de heren Tipton en Downing in o.m. het titelnummer progressieve riffs lieten horen, dat hoor ik niet zo snel in wat resteert op Killing Machine.

avatar van ZAP!
Ik vind 'Evening Star' en 'Take On the World' dus wel erg fijn... gewoon een paar leuke pogingen tot rock / metal hymns. Eigenlijk alleen de afsluiter 'Evil 'Fantasies', waar Rob weer es zo'n overdreven strot opzet, bevalt iets minder.
En dan wordt er hier veel geklaagd over de teksten... boeiuh.

Makkelijk 4 sterren (voor de versie mét 'The Green Manalishi').